Έρχονται στιγμές ή έστω μία στιγμή στη ζωή που ακόμη και οι δηλούντες άθεοι κάνουν έκκληση σε κάποια ανώτερη αρωγό δύναμη. Αποτελεί πασίδηλον, ότι από αρχαιοτάτων χρόνων ο άνθρωπος αναζητούσε αυτή την....
ανώτερη δύναμη, την ισχυρότερη από αυτόν, για να τον προστατεύσει. Απόδειξη αποτελούν τα πάσης φύσεως ιερά σε ολόκληρη την υφήλιο.
Από το δωδεκάθεο των αρχαίων ημών προγόνων φθάσαμε στις μονοθεϊστικές
θρησκείες και στον μεταξύ τους ανταγωνισμό. Να είναι, άραγε, ίδιος ο ένας και
μοναδικός Θεός, στον οποίο πιστεύουν χριστιανοί, μουσουλμάνοι, βουδιστές,
ινδουιστές, εβραίοι;
Το γεγονός είναι πως κάθε λαός έχει κάποιας μορφής θρησκευτική πίστη και
συνακόλουθες παραδόσεις, με τις οποίες έχει γαλουχηθεί. Ζη και με τα διδάγματα
των επί της γης εκπροσώπων τού ενός και μοναδικού Θεού, τον οποίο λατρεύει με
τον δικό του τρόπο. Ακόμη και όσοι δεν πιστεύουν ή δεν είναι φανατικοί πιστοί
ζουν με τα ήθη και τα έθιμα που έχει δημιουργήσει η επικρατούσα στη χώρα του
θρησκεία. Στην Ελλάδα έχει συνηθίσει το μάτι μας να βλέπει ένα χριστιανικό ναό
κάθε λίγο και λιγάκι σε μία διαδρομή λίγων χιλιομέτρων. Επιβλητικό με την
αρχιτεκτονική του και συνήθως με την υπόμνηση «ενισχύσατε τον έρανον δια την
αποπεράτωσιν του ιερού ναού» ή «δωρεά τού τάδε». Κι’ αν είναι άθεος ή
αδιάφορος, αλλά νουνεχής, δεν προσβάλλει το θρησκευτικό συναίσθημα του πλησίον
του.
Θιγμένος, λοιπόν, ένοιωσα κι’
εγώ, όταν ο μοντέρνος σουλτάνος της γείτονος μετέτρεψε σε τζαμί την Αγία Σοφία. Ένα κόσμημα και
σύμβολο της χριστιανοσύνης και της ελληνικής
ιστορίας.
Μου έκανε, όμως, εντύπωση που ο Πάπας είχε μία τόσο χλιαρή αντίδραση. Το
σχίσμα γαρ. Οι καθολικοί ξέρουν καλλίτερα από τους ορθόδοξους ή το
αντίστροφο.
Μπορώ να πω, ότι η «πολιτισμένη» Δύση αδιαφόρησε γενικά γι’ αυτή την
ιεροσυλία. Γιατί; Την εξήγηση μου έδωσε ένα άρθρο της εγκρίτου εφημερίδος Die Welt, όπου
διάβασα τα εξής ωραία:
«Η
Κωνσταντινούπολη είναι σήμερα μια τουρκική πόλη. Αλλά ανήκει σε όλο τον κόσμο.
Ιδρυθείσα πριν από 2.680 χρόνια ως Βυζάντιο, έγινε στη συνέχεια ρωμαϊκή,
βυζαντινή, οθωμανική και εν τέλει τουρκική πόλη. Στη μακρά της ιστορία που
αποτέλεσε το σταυροδρόμι για πολλά έθνη και πολιτισμούς οφείλεται το γεγονός
ότι ακόμη και σήμερα έχει -και παρά τον Ερντογάν- μια λαμπρή ακτινοβολία.
Όποιος αντίκρισε μια φορά τη σιλουέτα της Κωνσταντινούπολης, δεν μπορεί να την
ξεχάσει πια. Εξ ου και δεν είναι ασήμαντο ότι ο τούρκος πρόεδρος Ερντογάν
μετέτρεψε εκ νέου την Αγία Σοφία σε τζαμί……. στη διαμάχη αυτή για την Αγία
Σοφία δεν χρειάζονται υπερβολές, πόσω μάλλον να επισείει κανείς μια
νέα χριστιανο-ισλαμική σύγκρουση των πολιτισμών. Για πάνω από 900 χρόνια η Αγία
Σοφία ήταν για την Ορθοδοξία η κεντρική εκκλησία, όπως μαρτυρούν ακόμη και
σήμερα οι νωπογραφίες στο εσωτερικό. Αυτό όμως δεν θεμελιώνει δικαιώματα
ιδιοκτησίας και χρήσης. Εκκλησίες και τζαμιά είναι άγιοι χώροι, αλλά μπορούν να
βεβηλωθούν, να μετατραπούν ή να δημευθούν χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι
θρησκείες υφίστανται ζημιά. Εν τέλει οι εκκλησίες και τα τζαμιά είναι απλώς
κτίρια, όπως και όλα τα υπόλοιπα. Δεν ζει κάτι το άγιο μέσα τους. Είναι άγιοι
χώροι μέχρι να μην είναι πια. Και τότε αποκτούν και αυτοί το στάτους του
εφήμερου. Και γίνονται στάβλοι, αποθήκες, σχολεία ή μουσεία. … δεκάδες
εκκλησίες στη Γερμανία, εξαιτίας της όλο
και μικρότερης προσέλευσης των πιστών έχουν κλείσει, πουληθεί και μετατραπεί σε
άλλους χώρους, ακόμη και σε τζαμιά. «Μπορεί αυτό να πονάει τους Χριστιανούς.
Αλλά έτσι είναι: το εξασθενημένο θρησκευτικό ενδιαφέρον πολλών Γερμανών που
στην καλύτερη είναι απλώς τυπικά Χριστιανοί είναι αυτό που προκαλεί την
εξαφάνιση εκκλησιών. Την ευθύνη γι΄ αυτό δεν φέρουν οι μουσουλμάνοι, αλλά οι μη
μουσουλμάνοι. Όσον αφορά τις μετατροπές, λοιπόν, οι Χριστιανοί θα έπρεπε να
είναι προσεκτικοί. Κατά τον Μεσαίωνα πολλές συναγωγές στη Γερμανία είχαν
μετατραπεί σε χριστιανικές εκκλησίες. …Ένας από τους λόγους που η μετατροπή της
Αγίας Σοφίας προσέκρουσε σε τόσο έντονη κριτική είναι και το γεγονός ότι
αντίκειται σε ένα δόγμα, στο οποίο εξακολουθούν να πιστεύουν σήμερα πολλοί και
το οποίο λέει ότι όλοι οι δρόμοι της σύγχρονης εποχής οδηγούν μακριά από τη
θρησκεία. Το να οδηγεί αυτός ο δρόμος και πάλι «προς τα πίσω» δεν ταιριάζει
φυσικά σε αυτή την εικόνα. Στην πραγματικότητα όμως αυτός ο δρόμος ακολουθείται
εδώ και καιρό στις ΗΠΑ, στη νότια Αμερική, στην Ασία αλλά και αλλού. Γι΄ αυτό
λοιπόν η εκ νέου μετατροπή της Αγίας Σοφίας -και παρά τα όποια κρυφά κίνητρα-
δεν πρέπει να ισοδυναμεί με συμφορά. Ως μουσείο η Αγία Σοφία είχε έναν περίεργο
υβριδικό χαρακτήρα. Όχι καθαρά ορθόδοξη-χριστιανική, ούτε καθαρά μουσουλμανική.
[…] Από έξω τζαμί και από μέσα τουριστικό αξιοθέατο και χώρος για επίδοξους
αρχιτέκτονες. Για τον Χριστιανισμό που βλέπει να φθίνει ο αριθμός των εκκλησιών
του, η μετατροπή της Αγίας Σοφίας είναι κάτι που μπορεί να αντέξει».
Στη
Γερμανία, λοιπόν, χριστιανικοί ναοί μετετράπησαν σε αποθήκες και σταύλους.
Ελλείψει εκκλησιάσματος. Γιατί, λοιπόν, να θιγεί το χριστιανικό θρησκευτικό
συναίσθημα των Γερμανών που η Αγία Σοφία έγινε τζαμί; Θα μπορούσε να γίνει αποθήκη
ή σταύλος και να μην ανοίξει μύτη.
Είναι
ως φαίνεται πάρα πολλά τα λεφτά .. Άρη. Οι γερμανικές επενδύσεις στην Τουρκία
να είναι καλά. Αυτό το follow the money πανταχού παρόν. Για να μην
βαυκαλιζόμεθα!
Σώτος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου