Σάββατο 1 Αυγούστου 2020

Περί συντάξεων. Γιατί δεν καταλαβαίνω;

[e-ΕΦΚΑ να ‘ουμ. Όχι παίξε γέλασε]

Γράφει ο Σωτήριος Καλαμίτσης

       Το πρώτο που δεν καταλαβαίνω είναι γιατί διακρίνουμε τη σύνταξη σε κύρια και επικουρική. Ποίο σκοπό εξυπηρετεί αυτή η...

διάκριση;

      Το δεύτερο που δεν καταλαβαίνω είναι γιατί θα πρέπει ο συνταξιούχος να έχει δικαίωμα να εργάζεται, έστω και με περιορισμούς.

      Το τρίτο που αρνούμαι να καταλάβω είναι γιατί το δίκαιο της κοινωνικής ασφάλισης είναι τόσο πολύπλοκο και δαιδαλώδες.

     Το τέταρτο που δεν καταλαβαίνω είναι, ότι ενοποιήθηκαν μεν επί τέλους όλα τα ασφαλιστικά Ταμεία, αλλά στους κόλπους αυτού λειτουργούν τόσα τμήματα όσα τα ασφαλιστικά Ταμεία που συνενώθηκαν.* Έγινε, δηλαδή, διοικητική συνένωση, αλλά ο κάθε ασφαλισμένος,  συνταξιούχος ή μη, εξακολουθεί να υπάγεται στο ειδικό νομοθετικό καθεστώς, στο οποίο υπαγόταν πριν από τη συνένωση. Πηγαίνει π.χ. ο ασφαλισμένος σε κατάστημα του ΕΦΚΑ [με το μπαρδόν, e-ΕΦΚΑ] στην οδό τάδε και ο αρμόδιος του λέει ότι πριν την ενοποίηση υπαγόταν στο δείνα Ταμείο, εξ ου και πρέπει να πάει στην οδό τάδε, όπου εδρεύει η υπηρεσία η αρμόδια για το παλαιό Ταμείο του.

      Αυτά που δεν καταλαβαίνω μέχρι στιγμής έχουν ένα κοινό παρονομαστή: οφείλονται στο πωλητικό σύστημα που εκμεταλλευόταν και αυτή την πτυχή του δημόσιου βίου, για να βολεύει την εκλογική πελατεία του με αθώα ρουσφετάκια, αλλά και στην αβελτηρία των τε υπηρετούντων στα Ταμεία και των διοικούντων αυτά. Δεν εξηγείται διαφορετικά ότι οι λεγόμενοι Κανονισμοί των διάφορων Ταμείων είχαν υποστεί εκατοντάδες τροποποιήσεων, για να εξυπηρετηθούν κατηγορίες ασφαλισμένων με κλασικό παράδειγμα πωλητικού ρουσφετιού την τροποποίηση του κανονισμού ταμείου τραπέζης τινός, ώστε οι έγγαμες θυγατέρες συνταξιούχων που έπαψαν λόγω γάμου να εισπράττουν τη σύνταξη του μπαμπά ή της μαμάς, να ανακτούν τον τίτλο της άγαμης θυγατρός ευθύς ως διαζεύγνυνται και, έτσι, να εισπράττουν και πάλι τη σύνταξη του μπαμπά ή της μαμάς.           

         Και η χαριστική βολή στο σύστημα δόθηκε με τους Μνημονιακούς νόμους, με τους οποίους έγινε περικοπή τών συντάξεων, για να μπορέσει το κράτως να εξοικονομήσει τα αναγκαία κεφάλαια, προκειμένου να αποπληρώσει τα δανεικά που είχε σωρεύσει το πωλητικό σύστημα και τα οποία αντίκρυζαν, κατά την εδραία πεποίθησή μου, μίζες που είχαν διαχρονικώς ενθυλακώσει οι πάσης φύσεως αιρετοί και μη άρχοντες. Και τούτο, παρ’ όλο που κατά  Καρατζαφύρερ, το κώμα του οποίου υπερψήφισε το 1ο Μνημόνιο: «Εμείς ψηφίσαμε το πρώτο άρθρο μόνον. Αν δεν το ψηφίζαμε, δεν θα μπορούσε το κράτος να πληρώσει μισθούς και συντάξεις». Τελικά και με τις συντάξεις πληρώνει το κράτως τους δανειστές.

          Παρακολουθώ, λοιπόν, τις μέρες αυτές το πωλητικό show των μεν να λένε ότι μετά τις αποφάσεις του ΣτΕ θα αποδώσουν οριζόντια [άλλη έκφραση και τούτη αποδίδουσα το ότι θα πάρουν όλοι και όχι μόνον όσοι προσέφυγαν στα δικαστήρια, όπερ παράδοξον] τις περικοπές που είχαν υποστεί οι συντάξεις, των δε να λένε ότι οι μεν είναι απατεώνες, διότι στην πραγματικότητα αποδίδουν το 40% αυτών και όχι το 100%, το οποίο οι δε θα απέδιδαν αν κυβερνούσαν [εδώ καγχάζομεν χιλιάκις].

           Ενέκυψα, λοιπόν, στις σχετικές αποφάσεις [1439-1443/2020] της Ολομέλειας του ΣτΕ, όπως παρατίθενται εν περιλήψει στην ιστοσελίδα του Ανωτάτου Διοικητικού Δικαστηρίου μας,  και ομολογώ ότι εντυπωσιάσθηκα.

         1] αποφάσεις 1439, 1443: έκρινε το ΣτΕ με τις αποφάσεις της ολομέλειας 2287-2288/2015, ότι είναι αντισυνταγματικές  οι περικοπές που έγιναν με τους νόμους 4051/2012 και 4093/2012. Πλην, η θεσπισθείσα με τον νόμο [Κατρούγκαλου] 4387/2016 συνέχιση καταβολής των περικομμένων κύριων συντάξεων, όπως είχαν διαμορφωθεί την 31.12.2014,  για το χρονικό διάστημα από την έναρξη ισχύος του νόμου 4387/2016, ήτοι  από 12.05.2016 και εφεξής, είναι σύμφωνη με το Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ, όπως κρίθηκε με την απόφαση 1891/2019 της Ολομελείας του ΣτΕ.

        Με άλλα λόγια: ήταν αντισυνταγματικές οι περικοπές που έγιναν μέχρι την 31.12.2014, αλλά έγιναν συνταγματικές με τον νόμο Κατρούγκαλου από την έναρξη ισχύος του την 12.05.2016 [ΣΗΜΕΙΩΣΗ δική μου: χωρίς να αλλάξει το Σύνταγμα]. Τούτο, όμως, δεν σημαίνει, όπως σημειώνει το ΣτΕ, ότι ο νόμος Κατρούγκαλου θεράπευσε την αντισυνταγματικότητα των νόμων 4051/2012 και 4093/2012, εξ ου και οι εν λόγω μειώσεις δεν είναι νόμιμες για το χρονικό διάστημα από της θεσπίσεώς των μέχρι τη δημοσίευση του ν. 4387/2016 (12.05.2016), αλλά τη μη νομιμόμητα των περικοπών για το προ της 12.05.2016 διάστημα, μπορούν να επικαλεσθούν μόνον όσοι έχουν ασκήσει αγωγές μέχρι την 11.06.2015, οπότε δημοσιεύθηκαν οι  αποφάσεις του ΣτΕ 2287-2288/2015.

             2] απόφαση 1440/2020: ορθώς, με βάση τις ως άνω σκέψεις, εστράφη την 21.09.2012 συνταξιούχος κατά των περικοπών του ν. 4051/2012 ως αντισυνταγματικών.  

            3] απόφαση 1441/2020: νομίμως οι συνταξιούχοι διεκδίκησαν  αποζημίωση για τις περικοπές που υπέστησαν οι  συντάξεις τους με τον ν. 4093/2012 για το χρονικό διάστημα από 01.07.2015 έως 11.05.2016. Ουχί νομίμως, όμως, διεκδίκησαν  αποζημίωση και για  το χρονικό διάστημα 12.05.2016-30.06.2016, διότι  κατά το τελευταίο αυτό χρονικό διάστημα οι εν λόγω περικοπές έχουν  ως νόμιμο έρεισμα όχι τον ν. 4093/2012, αλλά  τον ν. 4387/2016.   

             4] απόφαση 1442: η διεκδίκηση αποζημίωσης λόγω περικοπής συντάξεων για  το διάστημα 12.05.2016-30.06.2016 δεν είναι νόμιμη, διότι,  κατά το τελευταίο αυτό χρονικό διάστημα οι περικοπές έχουν  ως νόμιμο έρεισμα τον ν. 4387/2016 και όχι τον ν. 4093/2012.

      Συνελόντι ειπείν: με βάση τα λίγα νομικούλια και τα πτωχά ελληνικά που κατέχω ο νόμος Κατρούγκαλου νομιμοποίησε όλες τις μέχρις τότε παράνομες περικοπές [μεγάλε συνταγματολόγε Καρούμπαλε]. Όποιος προσέφυγε δικαστικώς μέχρι 11.06.2015 κατά των περικοπών που έγιναν μέχρι τότε, ορθώς προσέφυγε και δικαιούται να λάβει ό,τι περιεκόπη. Όποιος δεν προσέφυγε μέχρι 11.06.2015 για τις μέχρι 31.12.2014 περικοπές ουδέν δικαιούται.      

        Άρα, τα αναδρομικά αφορούν την περίοδο  01.07.2015 έως 11.5.2016 και τα δικαιούνται μόνον όσοι προσέφυγαν. Πώς, λοιπόν, θα τα δώσει η κυβέρνηση σε όλους;

      ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ:

            1] οι περικοπές των συντάξεων του 2012 είναι αντισυνταγματικές

            2] τις περικοπές αυτές έκανε συνταγματικές από 12.05.2016 ο συνταγματολόγος Κατρούγκαλος με τον νόμο 4387/2016

           3]  νομίμως ανεζήτησαν οι συνταξιούχοι τα περικοπέντα το 2012 ποσά για το χρονικό διάστημα μέχρι 11.05.2016.

           4] ουχί νομίμως ανεζήτησαν τα περικοπέντα το 2012 ποσά για το διάστημα  12.05.2016 -30.06.2016.

            Πάσα βοήθεια δεκτή.

Σώτος

 

*Από το μακρυνό 1982




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου