Τρίτη 8 Σεπτεμβρίου 2020

Το υπ. Μεταφορών καταργεί τους κρατικούς ελέγχους στα αεροδρόμια, λένε οι αερολιμενικοί

Παρατηρήσεις επί του  προωθούμενου  σχέδιου νόμου «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας»

 

Το παρόν κείμενο εκφράζει της θέσεις και τις απόψεις των συνολικά 20 Αερολιμενικών Υπαλλήλων της ΥΠΑ, που υπηρετούν στην Κρατική Αρχή του Αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης και βρίσκεται σε συμφωνία με τις θέσεις του Πανελληνίου Συλλόγου Αερολιμενικών Υπαλλήλων (ΠΣΑΥΠΑ)

Ενόψει της ψήφισης του νομοσχεδίου για την Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και την ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας που βρίσκεται στο στάδιο της διαβούλευσης, θα θέλαμε να θέσουμε υπόψη σας τα παρακάτω:

Με το εν λόγω νομοσχέδιο μεταξύ άλλων καταργούνται οι κρατικές αεροπορικές αρχές στα αεροδρόμια της χώρας.

Ουσιώδεις αρμοδιότητες που προβλέπονται από το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο με την κατάργηση των αεροπορικών αρχών θα πάψουν να ασκούνται.  

Ενδεικτικά παρατίθενται  οι παρακάτω αρμοδιότητες:

1.        Συνεχής και συστηματικός  δειγματοληπτικός έλεγχος πτυχίων ιπταμένων και αεροναυτιλιακών εγγράφων αεροσκαφών. 

Με τον τρόπο αυτόν  εξασφαλίζεται ότι τα πληρώματα των αεροσκαφών  κατέχουν τα απαιτούμενα πτυχία και πιστοποιητικά υγείας και ότι τα αεροσκάφη είναι εφοδιασμένα με τα έγγραφα που αποδεικνύουν ότι είναι αξιόπλοα.

     2. Εφαρμογή της Αερολιμενικής Διάταξης 2 και επιτόπου βεβαίωση παραβάσεων και επιβολή προστίμων  βάσει αυτής.

 Ελέγχεται η εφαρμογής πλέγματος υποχρεώσεων των δραστηριοποιούμενων φορέων στο αεροδρόμιο με σκοπό να εξασφαλίζεται η ασφάλεια των πτήσεων και του αεροδρομίου, τα δικαιώματα και η εξυπηρέτηση των επιβατών  (συμπεριλαμβανομένων των ΑμΕΑ) και γενικότερα η νομιμότητα στους αερολιμένες της χώρας. Είναι αυτονόητο ότι η εφαρμογή της αερολιμενικής διάταξης μέσω της επί τόπου βεβαίωσης παραβάσεων  προϋποθέτει την φυσική και συνεχή 24ωρη παρουσία αερολιμενικών υπαλλήλων στους αερολιμένες και φυσικά συνεπάγεται άσκηση δημόσιας εξουσίας που δεν μπορεί να εκχωρηθεί σε ιδιωτικούς φορείς (εταιρίες διαχείρισης αερολιμένων)

Με ποιόν άραγε τρόπο θα μπορούσε να εφαρμόζεται η Αερολιμενική Διάταξη από μία υποστελεχωμένη Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας που θα έχει προσωπικό μόνο στην Αθήνα και όχι περιφερειακά; Υπάρχει πρακτικά  τρόπος να εποπτεύονται  αποτελεσματικά  41 αεροδρόμια  από μία κεντρική υπηρεσία στελεχωμένη με μόλις 172 υπαλλήλους  και επιφορτισμένη με πληθώρα  παράλληλων αρμοδιοτήτων;

  (Κατ΄αντιστοιχία, θα ήταν πρακτικά εφικτό  ένας τροχονόμος που υπηρετεί σε κεντρική μονάδα των Αθηνών να βεβαιώνει  τροχαίες  παραβάσεις που λαμβάνουν  χώρα π.χ. στην περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης; Θα άλλαζε προς το χειρότερο η οδηγική συμπεριφορά εάν οι οδηγοί γνώριζαν ότι δεν υπάρχει εποπτεία της τροχαίας σε τοπικό επίπεδο και δεν κυκλοφορούν περιπολικά στις οδούς της πόλης;)

3. Διενέργεια προανάκρισης σε περίπτωση αεροπορικού ατυχήματος στον αερολιμένα (ή σε ακτίνα 8 χλμ από τον αερολιμένα) και σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος εντός ελεγχόμενων χώρων του αερολιμένα με τραυματισμό ή θάνατο (χώρος στάθμευσης αεροσκαφών – πεδίο ελιγμών).

Λόγω των εξειδικευμένων γνώσεών τους και της εμπειρία τους σε αεροπορικά θέματα οι αερολιμενικοί είναι εκ του νόμου ανακριτικοί υπάλληλοι.  Πώς άραγε θα διενεργείται εφεξής  προανάκριση ή προκαταρκτική εξέταση για τα εν λόγω περιστατικά χωρίς την αυτοπρόσωπη παρουσία αερολιμενικών υπαλλήλων στα αεροδρόμια; Ποιος θα συλλέξει επί τόπου στοιχεία και θα κάνει αυτοψία;  Σε ποιόν θα δώσει εντολή ο εισαγγελέας;  Σε υπάλληλο της κεντρική υπηρεσίας της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας  που εδρεύει στην Αθήνα  και που πιθανόν να βρίσκεται στην οικία του κοιμούμενος την ώρα του ατυχήματος;

4. Συνδρομή στο έργο της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (ΕΔΑΑΠ) μέχρι την άφιξή της στο σημείο του ατυχήματος.

5. Συμμετοχή στα Κρατικά Σχέδια Εκτάκτου Ανάγκης και εφαρμογή Σχεδίων ΚΥΣΕΑ

Οι Κρατικές Αεροπορικές Αρχές των αεροδρομίων συμμετέχουν στα Κρατικά Σχέδια Εκτάκτου Ανάγκης (Σχέδιο Διαχείρισης Ανθρωπίνων Απωλειών) καθώς και στα Σχέδια ΚΥΣΕΑ . Συνδράμουν τις εταιρίες διαχείρισης αερολιμένων για την λειτουργία αυτών σε περιπτώσεις εφαρμογής των σχεδίων με κατάλληλα εξουσιοδοτημένους και εκπαιδευμένους υπαλλήλους. Η Κρατική Αεροπορική Αρχή λειτουργεί ως εγγυητής της κρατικής παρουσίας και της ομαλής μετάπτωσης σε πολεμική οργάνωση, όποτε χρειαστεί.

Ως γνωστόν, τα αεροδρόμια αποτελούν κρίσιμες εγκαταστάσεις της χώρας  και σε  περίπτωση εθνικής κρίσης (θερμό επεισόδιο, σύρραξη κλπ)  οι Αερολιμενικοί υπάλληλοι είναι οι εκ του νόμου αρμόδιοι σε θέματα επιστράτευσης, ειδικά όσοι έχουν εκπαιδευτεί σε θέματα ΠΣΕΑ και έχουν διαβαθμισμένη πρόσβαση σε χώρους των αεροδρομίων και σε έγγραφα τόσο του Υπ. Μεταφορών όσο και του Υπ. Εθνικής Αμύνης. (βλ. για περισσότερες λεπτομέρειες  https://www.militaire.gr/i-germaniki-fraport-tha-elegchei-akritika-aerodromia-akomi-kai-se-periptosi-krisis-me-tin-toyrkia/ )

Θεωρείται λοιπόν σκόπιμο να απογυμνωθούν τα αεροδρόμια της χώρας συμπεριλαμβανομένων και των ακριτικών, από προσωπικό με κρίσιμες αρμοδιότητες σε θέματα εθνικής άμυνας τη στιγμή που η γειτονική Τουρκία έχει φτάσει στο απόγειο της προκλητικότητας και ελλοχεύει ο κίνδυνος θερμού επεισοδίου ή ακόμα και γενικευμένης σύρραξης;

6. Καθημερινή εποπτεία του φορέα λειτουργίας του αερολιμένα και όλων των δραστηριοποιούμενων φορέων για θέματα ασφάλειας (safety και security).

7.  Προστασία δικαιωμάτων επιβατών και επιβολή σχετικών προστίμων στους αερομεταφορείς. Να σημειωθεί ότι πέραν της καθιερωμένης διαδικασίας μέσω της έγγραφης υποβολής καταγγελιών από πλευράς επιβατών,  η Κρατική Αεροπορική Αρχή συνδράμει σε 24ωρη βάση εμπράκτως και επιτόπου τον επιβάτη λειτουργώντας ως «γραφείο παραπόνων» και μεσολαβώντας μεταξύ αυτού και της αεροπορικής εταιρίας προκειμένου να δοθεί άμεσα και επί τόπου λύση και να ικανοποιηθεί ο επιβάτης, εφόσον αυτό είναι εφικτό.

 8. Εντολές αναχώρησης ανεπιθύμητων αλλοδαπών προς τις αεροπορικές εταιρίες και επιβολή προστίμων σε αυτές για την παράτυπη μεταφορά τους στην χώρα.  Εφαρμόζεται δίκαιο της Ε.Ε. σε συνεργασία με την ΕΛ.ΑΣ  για τη υλοποίηση δημόσιας πολιτικής για την καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης, την πρόληψη, διερεύνηση και δίωξη τρομοκρατικών και σοβαρών εγκλημάτων

9. Παρακολούθηση εφαρμογής  της νομοθεσίας για την ασφάλεια από έκνομες ενέργειες (security), σύγκληση  της Επιτροπής Ασφαλείας Αερολιμένα.

10. Συμμετοχή   στην   Ομάδα   Διαχείρισης   Απειλής   σε   συμβάντα   ασφαλείας   (απειλή   βόμβας, αεροπειρατεία, κατάληψη αεροσκάφους ή αερολιμένα)     

11.  Έλεγχος ιστορικού εργαζομένων σε κάθε αερολιμένα κατ΄ απαίτηση ΕΕ για την προηγούμενη 5ετία.

Παραλαβή και διαχείριση ποινικού μητρώου του συνόλου των εργαζομένων στον αερολιμένα κατά τον χρόνο της πρόσληψης και δειγματοληπτικός έλεγχος προηγούμενης απασχόλησης σε εργοδότες, ΟΑΕΔ, εκπαιδευτικά ιδρύματα, κλπ.

12. Εποπτεία και εφαρμογή κανονισμού μη επανδρωμένων αεροσκαφών (drones).

13. Αλκοολομετρήσεις σε ιπτάμενο προσωπικό  και στο προσωπικό που δραστηριοποιείται στον αερολιμένα.

 

Συνεπώς, από την ενδεικτική αυτή παράθεση αρμοδιοτήτων, γίνεται σαφές ότι η ύπαρξη εξειδικευμένου και εκπαιδευμένου προσωπικού επιτόπου στους αερολιμένες που ήδη υφίσταται, είναι απαραίτητη γιατί ο χώρος της αεροπορίας απαιτεί ουσιαστική εποπτεία και άμεση ανταπόκριση μέσα σε ελάχιστο χρόνο.

Η συγκεκριμένη αιτιολόγηση στο νόμο περί «μετάβασης από ένα αποκεντρωμένο σύστημα ελέγχου σε μία κεντρική δομή» και περί «επιθεωρητών που βρίσκονται στην Αθήνα και που θα αναλαμβάνουν την διενέργεια επί τόπου επιθεωρήσεων στην Χώρα», σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να εξυπηρετήσει ένα σύστημα πραγματικού και ουσιαστικού ελέγχου, ενώ δημιουργεί τεράστια ουσιαστικά και νομικά προβλήματα.

 Τα προβλήματα θα προκύψουν άμεσα σε περίπτωση κατάργησης των Αεροπορικών Αρχών με δυσμενέστατες συνέπειες για τους επιβάτες, τις πτήσεις και τους εργαζόμενους στους αερολιμένες. Επίσης, η κατάργησή τους θα μπλοκάρει αυτόματα την λειτουργία του κρατικού μηχανισμού σε κρίσιμους για την εξασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος, της δημόσιας  ασφάλειας  και της εύρυθμης κρατικής λειτουργίας τομείς.

- Πως και από ποιόν θα ασκούνται πλέον οι υφιστάμενες αρμοδιότητες των αερολιμενικών υπαλλήλων που υπηρετούν στα περιφερειακά αεροδρόμια και εξ ορισμού προϋποθέτουν αυτοπρόσωπη και συνεχή 24ωρη παρουσία;

- Ποια Δημόσια Αρχή θα διασφαλίζει το Δημόσιο Συμφέρον  και την ασφάλεια πτήσεων και επιβατών στα περιφερειακά αεροδρόμια;

- Στο φιλότιμο των ξένων ιδιωτικών συμφερόντων θα επαφίεται η τήρηση της νομιμότητας στους κατά τόπους αερολιμένες;  

- Γιατί απαξιώνεται το προσωπικό που υπηρετεί στις Κρατικές Αεροπορικές Αρχές αντί να αξιοποιείται; Πρόκειται για υπαλλήλους αυξημένων τυπικών προσόντων (όλοι απόφοιτοι πανεπιστημίων και πολλοί εξ αυτών με μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους) οι οποίοι κατέλαβαν τις θέσεις τους αξιοκρατικά και οι οποίοι έχουν λάβει εξειδικευμένη εκπαίδευση και συνεχείς μετεκπαιδεύσεις σε αεροπορικά θέματα.

- Γιατί απαξιώνεται και υποβαθμίζεται από πλευρά ασφάλειας το αεροδρόμιο της πόλης μας, ένα αεροδρόμιο με ετήσια επιβατική κίνηση σχεδόν 7.000.000 επιβατών;

-Τι συνέπειες θα έχει αυτό για την Θεσσαλονίκη και την Βόρειο Ελλάδα γενικότερα;

- Γιατί επιλέγεται το μοντέλο της «αθηνοκεντρικής  δομής» αντί για το μοντέλο ενός αποκεντρωμένου συστήματος ελέγχου όταν οι περισσότερες χώρες της ΕΕ, αν και δεν έχουν το νησιωτικό χαρακτήρα της Ελλάδος, έχουν θεσπίσει περιφερειακές εποπτικές μονάδες των αντίστοιχων υπηρεσιών εντός των αερολιμένων;

  Το ίδιο εφαρμόζεται και σε άλλες υπηρεσίες και αρχές στη χώρα μας:

·        Το Λιμενικό Σώμα σε κάθε λιμάνι διαθέτει ικανό αριθμό Λιμενικών (7600 σύνολο λιμενικών υπαλλήλων σε 130 λιμάνια).

·        Η Τροχαία διαθέτει πολυάριθμους τροχονόμους σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας μας και επιλαμβάνεται της οδικής ασφάλειας και της εφαρμογής του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

·        Η Αρχή Διαφάνειας διαθέτει 6 περιφερειακά γραφεία για κάθε Διεύθυνσή της (Διεύθυνση Επιθεωρήσεων και Ελέγχων, Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης).

·        Ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων διαθέτει 13 Περιφερειακές Διευθύνσεις σε όλη την Ελλάδα που προστίθενται στις υπόλοιπες 5 Κεντρικές Διευθύνσεις των Αθηνών.

 

Παρακαλώ για την συνδρομή σας στην ανάδειξη του θέματος, ώστε να αποτραπεί έστω και την τελευταία στιγμή αυτή η δυσμενέστατη για τις αερομεταφορές αλλά και για το συμφέρον του τόπου μας νομοθετική επέμβαση  που επιχειρείται.

Οι Αερολιμενικοί υπάλληλοι ΚΑΘΜ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου