Σάββατο 16 Μαΐου 2020

Δεν είναι αγράμματοι οι δάσκαλοι. Αγράμματοι είναι οι συνδικαλιστές

Οι συνδικαλιστές δεν είναι δάσκαλοι. Όσοι έχουν να πατήσουν το ποδάρι τους σε αίθουσα από την μέρα που διορίστηκαν, ανήκουν στην γνωστή κατηγορία των κρατικοδίαιτων κηφήνων.

Γράφει ο Δημήτρης Νατσιός, δάσκαλος-Κιλκίς


«Όταν οι εχθροί σου θα έχουν ξεμάθει την ορθογραφία τους,
να ξέρεις ότι η νίκη πλησιάζει»
Βλαντιμίρ Βολκόφ, Ρώσος λογοτέχνης

Εντόπισαν οι δημοσιογραφικές κάμερες δύο ορθογραφικά λάθη σε συνδικαλιστικές πορείες εκπαιδευτικών -σε πανό- και, κατά το συνήθειό τους, στα πρωτοσέλιδα των τηλεφημερίδων κυρίως και σε πηχυαίους τίτλους, διαβάζουμε: "αγράμματοι οι δάσκαλοι". "Εκπαιδευτικοί για κλάματα". "Κόλαση στο τουίτερ για τους αγράμματους δασκάλους". Το τίμιο και σωστό θα ήταν να γραφεί "αγράμματοι συνδικαλιστές", όμως στην χώρα μας επιβιώνει ο λεγόμενος αυριανισμός, συνώνυμο του κιτρινισμού, φαινόμενο που πρωτοφανερώθηκε την μαύρη δεκαετία του "80. Στην τότε εφ. "Αυριανή"- μακαρίτισσα πια- ναυαρχίδα του ΠΑΣΟΚ, ποδοπατήθηκαν οι όποιες αξίες, τσαλακώθηκε ανεπανόρθωτα η πολιτική, καταρρακώθηκαν λειτουργήματα. "Κλεφταράδες δικαστές", διάβαζες στο πρωτοσέλιδο και από κάτω, στην ακριβή περιγραφή του γεγονότος, διαπίστωνες ότι πρόκειται για ένα ή δύο πρόσωπα. Όμως η ζημιά γινόταν. Η πηχυαία διατύπωση συμπαρέσυρε στην απαξίωση τρόπον τινά και το ίδιο το κύρος του θεσμού. ("Όπου γενικότης εκεί επιπολαιότης" έλεγε ο Παπαδιαμάντης).


Κάτι παρόμοιο ισχύει και με τα προαναφερόμενα πανό των συνδικαλιστών. Το τέχνασμα πέτυχε. Τσίμπησαν οι αφελείς, οι επιπόλαιοι.

Βρήκαν ευκαιρία όλες οι κυρα-Κατίνες της γειτονιάς και οι καρπαζωμένοι τούτης της ζωής, που το πιο πρόσφατο ανάγνωσμά τους είναι το προστυχόλογο κουτσομπολιό κάτω από μια γυμνοφωτογραφία της τάδε επώνυμης οδαλίσκης, να ξεράσουν χαιρέκακα την ανοησία τους. Είναι η γνωστή φιλοθεάμονα μάζα, το αποχαυνωμένο τηλεοπτικό ασκέρι, που εισπνέει αναθυμιάσεις και παιδαγωγείται εδώ και χρόνια στην βορβορώδη ευτέλεια που του σερβίρουν τα λεγόμενα "πρωινάδικα".

Ποια ήταν τα λάθη των συνδικαλιστών και όχι των δασκάλων; Η προστακτική "απέσυρε", το σωστό "απόσυρε", και το πανό του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωταβάθμιας Εκπαίδευσης Ιωαννίνων, στο οποίο η λέξη "Εκπαίδευσης" καμάρωνε ως "Εκπαίδευσεις".

"Ενδέχεται και άλλως έχειν" (Αριστοτέλης), τα πράγματα, όμως Πρώτον: Οι συνδικαλιστές δεν είναι δάσκαλοι. Όσοι έχουν να πατήσουν το ποδάρι τους σε αίθουσα από την μέρα που διορίστηκαν, ανήκουν στην γνωστή κατηγορία των κρατικοδίαιτων κηφήνων. Ο συνδικαλισμός, ομού με διεφθαρμένους πολιτικούς, δημοσιογράφους και όλους όσοι δορυφορούσαν την σκυβαλοκρατία-φαυλοκρατία, ανήκει στα καρκινώματα που λεηλάτησαν και κατέστρεψαν την πατρίδα μας. (Εδώ και 20 χρόνια έχω διαγραφεί από κάθε συνδικαλιστικό όργανο. Ντρέπομαι να με εκπροσωπούν άνθρωποι άσχετοι με την Παιδεία, που ενδιαφέρονται μόνο για την κομματική τους ανέλιξη).

Δεύτερον: Διαπομπεύονται οι συνδικαλιστές, και όχι οι δάσκαλοι, για την ανορθογραφία τους από δημοσιολόγους που κάνουν ορθογραφικά λάθη ακόμη και στην …προφορική τους γλώσσα. Αγνοούν όμως το τι ισχύει στην εκπαίδευση. Γνωρίζουν ότι καταργήθηκε η ορθογραφία στα σχολικά βιβλία; Ότι δεν προβλέπεται τετράδιο ορθογραφίας; Ότι πολλοί δάσκαλοι, παρά τις σχετικές συστάσεις και απαγορεύσεις, προσπαθώντας να περισώσουν ό,τι μπορεί να περισωθεί, φροντίζουν να μαθαίνουν και να γράφουν "Ορθογραφία" οι μαθητές τους, να συμπληρώνουν τα εγχειρίδια με μια παραδοσιακότερη διδασκαλία της Γραμματικής, να δίνουν κατ' οίκον σχολικές εργασίες, να διατηρούν το μάθημα της Εκθέσεως και να διορθώνουν και με κόκκινο στυλό -ώ! τι έγκλημα- τα ορθογραφικά λάθη;

(Σύνθημα της δεκαετίας του '80: "Κάτω τα ματωμένα γραπτά").

Τρίτον: Ορθογραφία μαθαίνεις με δύο τρόπους. Ή με την πολλή μελέτη, πράγμα αντιπαθές σε μια γενιά κυριολεκτικά υποτελή στις νέες τεχνολογίες και αιχμάλωτη της εικόνας, ή με την "πάντερπνη" ετυμολογία, την γοητευτική περιήγηση στα γενέθλια των λέξεων. Είναι γνωστό πως ένα πολύ μεγάλο μέρος της νεοελληνικής, όλες σχεδόν οι σύνθετες λέξεις, είναι καθαρά αρχαίες ελληνικές. Χωρίς την ετυμολογία πώς να καταλάβει το παιδί λέξεις της γλώσσας του σαν το υδραγωγείο, το αρτοποιείο, το ναυπηγείο, το απορρυπαντικό, ο πύραυλος;

Στο τελευταίο νομοσχέδιο το υπουργείο Παιδείας διαβάζουμε ότι προωθεί τα αγγλικά ακόμη και στο νηπιαγωγείο. Πριν ακόμη τα νήπια προσλάβουν την μητρική τους γλώσσα και κατανοήσουν τους κανόνες που την διέπουν, βραχυκυκλώνονται με την εισαγωγή μιας ξένης γλώσσας. (Νομίζω πουθενά δεν γίνεται αυτό παγκοσμίως).

Αν υπήρχε φιλότιμο και μεράκι για την ανοξείδωτη γλώσσα μας, θα μπορούσε να γραφτεί ένα απλό και εύχρηστο ετυμολογικό λεξικό για παιδιά Δημοτικού, να εξηγείς, για παράδειγμα, το υδραγωγείο από το ύδωρ+αγωγός (άγω) και- αυτό κι αν είναι επανάσταση- να εισαχθούν τα αρχαία ελληνικά στην Ε' και Στ' τάξεις σε παιγνιώδη μορφή με κείμενα όπως οι ωραιότατοι μύθοι του Αισώπου.

Τέταρτον: έχουν ρίξει έστω και μια ματιά όλοι οι ντελάληδες της δημοσιογραφίας στα σχολικά βιβλία Γλώσσας; Με τι κείμενα παλεύουμε να διδάξουμε την ομορφότερη γλώσσα του κόσμου; Ότι πετάχτηκαν τα δημοτικά τραγούδια, τα οποία συντηρούν την εθνική συνείδηση, από τα βιβλία για να αντικατασταθούν από συνταγές μαγειρικής; (Στο εξαιρετικό βιβλίο "το εθνικό μας τραγούδι", του Β. Περσείδη, σημειώνεται το εξής αποκαλυπτικό για την περίοδο της Τουρκοκρατίας, από διήγηση περιηγητή: "Συνήντησα εν Μικρά Ασία κώμην, αριθμούσαν μόλις είκοσι οικογενειών και στερουμένη διδασκάλου και ιερέως. Και όμως δεν έλειπον εξ αυτής τα δημοτικά τραγούδια, αναπληρούντα παρά τω λαώ την έλλειψιν του σχολείου και της εκκλησίας"). (σελ. 37).

Πώς διδάσκεται η προστακτική, για παράδειγμα, στην Στ' δημοτικού, που φέτος όσο πρόλαβα δίδαξα; Με κείμενο που τιτλοφορείται "Οδηγίες χρήσης καφετιέρας", όπου διαβάζουμε φράσεις του τύπου "αφαιρέστε το φίλτρο και πλύνετέ το στο χέρι". Το "πλύνετέ το" τι είναι; (Βιβλίο Γλώσσας, β' τεύχος, σελίδα 43). Δεν άκουσα κανένα μεγαλόσχημο δημοσιογράφο να διαμαρτυρηθεί γι' αυτά ή για την περιφρόνηση των σπουδαίων Ελλήνων λογοτεχνών που είναι προγραμμένοι από τα βιβλία; Δεν βρίσκεις στα 10 βιβλία Γλώσσας Ε' και Στ' δημοτικού ούτε ένα κείμενο των: Παπαδιαμάντη, Βαλαωρίτη, Πολέμη, Δροσίνη, Καρκαβίτσα, Κρυστάλλη, Βιζυηνό. Για αρχαίους συγγραφείς ή Πατέρες της Εκκλησίας ούτε λόγος). Θα βρεις όμως κρανιοκενείς εμπνεύσεις όπως "γράψε μια ιστορία στην οποία πρωταγωνιστούν ο Μ. Αλέξανδρος, ο Καραγκιόζης και η Κοκκινοσκουφίτσα", " Οι Ιταλοί μας κήρυξαν τον πόλεμο και εμείς κρυφτήκαμε στο υπόγειο", "Η Σόνια η γάτα" που επαινείται για τον ηρωισμό της, "Τότε που πήγαμε βόλτα τον Επιτάφιο" και άλλα πολλά που μας προσβάλλουν ως λαό, που μαγαρίζουν "όσια και ιερά".

Όσοι με περισσή ευκολία κατηγορούν τους δασκάλους για αγραμματοσύνη, ας στραφούν πρώτα στην αρχέκακο κεφαλή, το κράτος. Όσοι μας χαρακτηρίζουν τεμπέληδες, ας έλθουν ένα πρωινό στην αίθουσα, όταν με το καλό ανοίξουν τα σχολεία, να αφουγκραστούν τον ζήλο, την προθυμία, την χαρά και την αγάπη που προσφέρουμε, η πλειονότητα, στα παιδιά τους, τα οποία έχουν πολύ διαφορετική γνώμη, από αυτούς, για μας….

12 σχόλια:

  1. Εχεις δικιο δασκαλε,ομως και συ στο τελος τελος μιλησες για πλειονοτητα. Δυστυχως,υπαρχουν και αρκετοι αγραμματοι δασκαλοι,οχι μονο συνδικαλιστες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μάλλον εσύ δάσκαλε δεν έχεις πάει να παρακολουθησεις τι μάθημα κάνει ένας συνάδελφος σου που τελείωσε στα Βρανια ή στο Βελιγράδι.. "Κάηκαν" χιλιάδες παιδιά από την αγραμματοσυνη τους...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και βέβαια υπάρχει ένας και δύο και εκατό. Πάντα υπήρχαν και θα υπάρχουν. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι σωστό να γενικεύουμε. Πήγα πριν λίγους μήνες σε ένα νοσοκομείο και τα μάτια μου έκαναν πουλάκια από αυτά που διάβαζα στα σημειώματα που έβλεπα κολλημένα γύρω μου. Δεν σκέφτηκα όμως ότι "οι γιατροί είναι αγράμματοι".

      Διαγραφή
  3. << Οι συνδικαλιστές δεν είναι δάσκαλοι.>> Το ιδιο πτυχίο εχουν παρει . Τι σημαίνει εχουν χρονια να μπουν στην ταξη ; Μονο για την ταξη μαθαινουμε ; Οι καλοι ειναι μειοψηφια , οπως σε ολες τις δουλειες .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Να διαμαρτύρονται οι αχαΐρευτοι νουΔΟΥΛΟΙ για τα ντουγάνια από το σιδηρούν παραπέτασμα και για τους «μαλλιαρούς» μεταρρυθμιστάδες που διόρισαν ίδιοι στα Σχολεία και στα Πανεπιστήμια από την μεταπολίτευσι και μετά πραγματικά με ξεπερνάει! Ποιοι; Αυτοί που έκαναν υπουργούς το παπανούτσο* και το ράλλη*! Αυτοί που έπιναν νερό στο όνομα του παπανούτσου* και του μαρωνίτη*! Όξω, ΡΕ!

    * Excreta erga omnes!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Κυριε δασκαλε,

    πως ειναι δυνατόν να αγνοείς οτι η χρήση της προστακτικής του αορίστου αντί της προστακτικής του ενεστώτα ειναι πλήρες δικαιολογημένη, χρησιμοποιέιται από τα χρόνια του Ομήρου, βρίθει η Ιλιαδα απο τέτοια παραδείγματα, είναι ιδίωμα της Ιωνικής διαλέκτου και απομεινάρι της.
    Συνεπώς, αγράμματοι καταφέρθηκαν κατά (δεν θα τους πω και μορφωμένους) συναδέλφους σου, οι οποίοι χωρίς να το γνωρίζουν έκαναν ορθή (και μάλιστα τιμητική για την Ελληνική γραμματεία) χρήση της προστακτικής του αορίστου. Η ροή της Ελληνικής γλώσσας πηγάζει απο τα βάθη των αιώνων και είναι ανεπίτρεπτο σε όσους κτατασκευάζουν την γραμματική των νεογραικών να την αγνοούν. Εχεις ακούσει τους Ρωμηούς (Ποντίους κατ΄ μη ορθό τρόπο) να ομιλούν ; " Nαι παί', 'ΦΥΓΟΝ΄ απ' αδακες" λένε, κάνοντας χρήση της προστακτικής του αορίστου, μια και είναι απ'ευθείας απόγονοι των Ιώνων.

    Το γεγονος ότι ένας δημόσιος υπάλληλος ασκεί το λειτουργημα του δασκάλου ορθώς, δεν οδηγεί στο συμπέρασμα ότι όλοι ανεξαιρέτως οι δάσκαλοι είναι άξιοι του εκ δανεισμένου χρήματος μισθού τους. Εαν κάποιος κάνει χρήση στατιστικών στοιχείων του κατά πόσοι είναι οι κουφιοκεφαλάκηδες που κυκλοφορούν παριστάνωντας τους μπορφωμένους, το αποτέλεσμα δεν θα ήταν καθολου τιμητικό για το επάγγελμα του δασκάλου, στην πράξη επάγγελμα το έχουν καταντήσει και δεν είναι λειτούργημα πια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το "απέσυρε" δεν είναι προστακτική αορίστου, είναι οριστική αορίστου. Το "απόσυρε" είναι προστακτική αορίστου.
      Από την άλλη, ο ίδιος ο Καβάφης, έβαζε αύξηση στην προστακτική και δεν έχω ακούσει να γίνεται τέτοιος χαμός.

      Διαγραφή
    2. << μια και είναι απ'ευθείας απόγονοι των Ιώνων.>>

      Διαγραφή
    3. Ενώ κάποιοι-ες είναι κατ' ευθείαν απόγονοι του Περικλέους από τους λίγους εναπομείναντες...

      Διαγραφή
  6. Καλά τα λέει η γκουγκλ, αλλά μόνον οξύ κυνικό λόγο δεν διευκολύνει να γίνει αντιληπτός. Εγράφει "απομεινάρι" απο την Ιωνική διάλεκτο του Ομήρου. Δεν εγράφει ότι υπάρχει στην φτιαχτή γλώσσα των νεογραικών κανόνας που επιτρέπει την χρήση της προστακτικής του αορίστου αντί του ενεστώτος, στην οποία περίπτωση η προστακτική του αορίστου ενος συνθέτου ρήματος δεν θα ἐπαιρνε αύξηση στο εσωτερικό του φωνήεν σύμφωνα με τους κανόνες της γραμματικής της Αττικής διαλέκτου, που ήταν η βαση της απλοποιημένης Ελληνιστικής και μετέπειτα βυζαντινής, και χρησιμοποιήθηκε αρχικα για το φτιαξιμο της καθαρεύουσας και εν τέλει της απλής δημοτικής.
    Οχι μόνον ο Καβάφης, οπως αναγράφεται στην γκουγκλ, αλλά πολλοί παλαιοί μεταφραστές της Ιλιάδας, που δεν το γράφει η πηγή της γνώσεως γκουγκλ, γράφοντας σε εκλαϊκευμένη γλώσσα και όχι την τυπική 'καθαρεύουσα', απέδιδαν στην μετάφραση τις πάμπολλες προστακτικές του αορίστου στην Ιλιάδα κανοντας χρήση της αύξησης, χωρίς να τήρουν τους κανόνες που πήγαζαν απο την Αττική διάλεκτο, κανονες που είχαν ήδη χαθεί στο διάβα του χρόνου και στην διασπορά της γλώσσας σε διάφορους διαλέκτους, διαλέκτους όμως που κράτησαν μεν στοιχεία της δομής της γλώσσας στα χρόνια δουλείας, αλλα ξέφυγαν δε των κανόνων της αρχαίας γραμματικής βάσεως της γλώσσας, γλώσσας που ω του θαύματος της ψυχής του Ελληνα και του μεγέθους της αριστείας της γλώσσας του δεν κατορθώθηκε να εξαλειφθεί.
    Συμφωνα με τις υπάρχουσες πολλές 'λαϊκές' καθομιλούμενες κουβέντες εξαπανέκαθεν (ένας ακόμη σολοικισμός απο τον Ομηρο), δεν υπάρχει τίποτα μεμπτό στο να χρησιμοποιείται μια ανέκαθεν κουβέντα του Ελληνα, έστω και από τεμπέληδες συνδικαλιστές εκπαιδευτικούς σε μία εκδήλωση. Η αύξηση στην προστακτική του αορίστου και ὀχι μονον στην οριστική ως θα οριζε η Αττική διάλεκτος, ειναι απομεινάρι των διαλέκτων του Ελληνα και ως εκ τουτου σεβαστή, δεν είναι κουβεντα των κουφιοκεφαλάκηδων των "σοσιαλ μιντια". Είναι μέρος της διαχρονικής κληρονομιάς του Ελληνα το καθε τι παραδοσιακό και ως εκ τούτου οφείλεται να είναι σεβαστό. Δεν ήταν το αντίστοιχο με το 'κρατα ψιλά, Αλεξη', αν και προέρχεται απο τον ίδιο συνδικαλιστικό χώρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΦΙΛΤΑΤΟ MACPRESS ΨΑΧΝΩ ΤΑ ΕΚΑΤΟΝΤΑΣΕΣ ΓΡΑΦΟΜΕΝΑ ΣΧΟΛΙΑ ΜΟΥ ΕΙΣ ΤΟ ΜΠΛΟΚ MAKPRESS AND TAXALIA. ΣΤΕΙΛΕ ΜΟΥ ΣΕ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΜΗΝΥΜΑ ΕΙΣ ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΥ Φ/Β ΠΩΣ ΘΑ ΤΑ ΞΑΝΑΒΡΩ???!!.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να κάνουμε απεργία πείνας κύριε Δεσλή για να επανέλθει το disqus.
      Αφού ούτε με το δημοψήφισμα δεν καταφέραμε να τους πείσουμε.

      Διαγραφή