Σ’ ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο, που θα περιλαμβάνει χώρους στάθμευσης και πρασίνου, σχεδιάζει να μετατρέψει την έκταση των 100 στρμ. του νέου σιδηροδρομικού σταθμού Θεσσαλονίκης η ...
ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία διαχειρίζεται και αξιοποιεί την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ. Στο πλάνο της εταιρείας είναι η ανέγερση ακόμη ενός κτιρίου, που θα ανυψωθεί ακριβώς πάνω από τις σιδηροδρομικές γραμμές και θ’ αποτελεί συνέχεια του υφιστάμενου κεντρικού σταθμού. Όσον αφορά τον εμπορικό (παλαιό) σταθμό, στη δυτική είσοδο της πόλης, σε έκταση 12,82 στρμ. είναι σε εξέλιξη οι διαδικασίες για τη λειτουργία δύο κτιρίων πολιτισμού, μουσείου και συνεδριακού κέντρου, με θέμα το Ολοκαύτωμα των Εβραίων της Θεσσαλονίκης.
«Η μελέτη προβλέπει τη δημιουργία ενός εμπορικού κέντρου στην ανατολική πλευρά του σταθμού, προς την οδό Μιχαήλ Καλού. Περιλαμβάνεται στο πενταετές πρόγραμμα ανάπτυξης που έχουμε εκπονήσει για την περίοδο 2014-2019. Θα οικοδομηθεί και πάνω από τις γραμμές και τα τρένα θα διέρχονται από κάτω. Θα γίνει με σύμπραξη με ιδιώτη (ΣΔΙΤ). Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης έχει συμφωνήσει, απλώς ζήτησε όσο το δυνατόν περισσότερο πράσινο. Έτσι θα διαμορφώσουμε μία πράσινη πλατεία», εξηγεί στη «Θ» ο επιθεωρητής Βορείου Ελλάδας της ΓΑΙΑΟΣΕ Βασίλης Διαμαντάκης.
Η «Στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) αξιοποίησης ακινήτων σιδηροδρομικού σταθμού Θεσσαλονίκης (ΣΣΘ) και Εμπορικού Σταθμού Θεσσαλονίκης (ΕΣΘ) στο δήμο Θεσσαλονίκης» εισήχθη προς γνωμοδότηση στη συνεδρίαση της μητροπολιτικής επιτροπής Θεσσαλονίκης την περασμένη Τετάρτη. Η συζήτηση αναβλήθηκε για την επόμενη συνεδρίαση, καθώς η επιτροπή έκρινε σκόπιμο να καλέσει να παραβρεθούν στελέχη της ΓΑΙΑΟΣΕ και του μελετητή. Ο αγορητής του θέματος Κώστας Γιουτίκας, πολιτικός μηχανικός, εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος για το περιβάλλον, σύμφωνα με πληροφορίες έχει ετοιμάσει θετική εισήγηση για την ΣΜΠΕ, αξιολογώντας ότι οι επιπτώσεις από τον προτεινόμενο σχεδιασμό είναι θετικές, διότι ενισχύεται ο τριτογενής τομέας (εμπόριο, γραφεία, αναψυχή) και το πολιτιστικό περιβάλλον, αναβαθμίζονται οι υποδομές και η προσβασιμότητα στο χώρο, διευθετείται πολεοδομικά και χωροταξικά η περιοχή των σταθμών, υιοθετώντας ήπιους συντελεστές δόμησης. Από τα βασικά στοιχεία της μελέτης προκύπτουν ότι:
Νέος σιδηροδρομικός σταθμός Θεσσαλονίκης: Η πρόταση για την πολεοδομική οργάνωση της περιοχής του ΣΣΘ στοχεύει στην ανάδειξη και εξυγίανσή της με τη δημιουργία ζώνης ελεύθερων χώρων πρασίνου και στάθμευσης αλλά και στην ενίσχυση του ίδιου του κεντρικού σταθμού με χρήσεις πολεοδομικού κέντρου – κεντρικής λειτουργίας. Οι χρήσεις που επιλέγονται είναι πολιτιστικές εγκαταστάσεις, εκθεσιακά κέντρα, εμπορικά καταστήματα και κέντρα, γραφεία, τράπεζες, ξενοδοχεία, εστίαση, κέντρα διασκέδασης, σταθμοί αυτοκινήτων, σταθμοί μετεπιβίβασης, σταθμοί λεωφορείων. Η πολεοδομούμενη περιοχή διαμορφώνεται σε τέσσερα οικοδομικά τετράγωνα, το ένα (65,98 στρμ.) διαμορφώνεται σε Ο.Τ. δόμησης, ενώ τα υπόλοιπα τρία (συνολικής έκτασης 16,80 στρμ.) διαμορφώνονται σε Ο.Τ. ελεύθερων χώρων πρασίνου και στάθμευσης. Σε περίπτωση που θα ανεγερθεί κτίριο θα πρέπει να είναι 9 μέτρα πάνω από τις σιδηροδρομικές γραμμές.
Η συνολική έκταση του ΣΣΘ αποτελείται από τέσσερα γεωτεμάχια και έχει συνολική επιφάνεια 101.191,74 τ.μ. Ένα τμήμα του ακινήτου, έκτασης 4 στρμ., έχει απαλλοτριώσει η Αττικό Μετρό (Α.Μ.) Α.Ε., ενώ με το πέρας των έργων για το μετρό Θεσσαλονίκης θα απαλλοτριώσει επιπλέον 550 τ.μ. Η Α.Μ. έχει προβεί, ως γνωστόν, στην προσωρινή κατάληψη εκτεταμένων εκτάσεων κατά μήκος της Μοναστηρίου, μέχρι την είσοδο του σταθμού. Επίσης, σύμφωνα με συμφωνητικό του ΟΣΕ με τον ΟΑΣΘ, στις 3 Ιουλίου 2002 παραχωρήθηκε με τη μορφή μίσθωσης χώρος 8 στρμ. για την εξυπηρέτηση των αναγκών του σταθμού μετεπιβίβασης του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών. Η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει νοικιάσει σε ιδιώτες τμήματα του σταθμού για τη στάθμευση λεωφορείων και καταστήματα σε ιδιώτες επιχειρηματίες. Στον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων (ΟΣΚ) έχει παραχωρηθεί έκταση για τη λειτουργία νηπιαγωγείου και δημοτικού σχολείου. Σύμφωνα με τον ΟΣΚ έχει προγραμματιστεί η μετεγκατάσταση των σχολικών μονάδων σε άλλο χαρακτηρισμένο για σχολείο χώρο, νοτίως της Μοναστηρίου, που δεν ανήκει στον ΟΣΕ. Τμήματα του ακινήτου έχουν ρυμοτομηθεί για τη διάνοιξη των οδών Μιχαήλ Καλού και Αγίων Πάντων.
Στην ευρύτερη περιοχή οι συντελεστές δόμησης κυμαίνονται από 2,4 σε 3,6, ενώ για το ακίνητο του ΣΣΘ σήμερα ο συντελεστής δόμησης είναι 3,6. Προτείνεται συντελεστής 1,2 που είναι σημαντικά χαμηλότερος του επιτρεπόμενου, γεγονός που θα εξασφαλίσει ένα ελάχιστο εμβαδόν ανάπτυξης των προτεινόμενων χρήσεων, στο πλαίσιο μιας ισόρροπης περιβαλλοντικής ανάπτυξης. Το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος κατά παρέκκλιση είναι 21 μέτρα. Ο επιπλέον χώρος που θα δομηθεί θα αποτελέσει ένα ενιαίο σύνολο με τον υφιστάμενο κεντρικό σταθμό.
Τοπόσημο-μνημείο της πόλης
Εμπορικός σταθμός Θεσσαλονίκης. Στόχος είναι η δημιουργία ενός νέου τοπόσημου-μνημείου για την πόλη ως χώρος πολιτισμού, μνήμης και εκπαίδευσης. Εντός του ακινήτου προτείνεται να λειτουργήσουν δύο κτίρια πολιτισμού (κτίριο μουσειακού χώρου και κτίριο εκπαίδευσης) αξιόλογου αρχιτεκτονικού σχεδιασμού για τη δημιουργία ενός πολιτιστικού κέντρου – πυρήνα με θέμα το Ολοκαύτωμα της Θεσσαλονίκης. Η πολεοδομούμενη περιοχή διαμορφώνεται στο σύνολό της από ένα οικοδομικό τετράγωνο (Ο.Τ.) συνολικής έκτασης 12,25 στρμ., το οποίο διαχωρίζεται από το υπόλοιπο τμήμα του ΕΣΘ από πεζόδρομο. Η βόρεια πλευρά του εφάπτεται με τη δυτική είσοδο Θεσσαλονίκης (οδός σταθμού), ενώ γειτνιάζει με το λιμάνι.
Η έκταση στην οποία διαμορφώνεται το ακίνητο ανέρχεται σε 12.820 τ.μ. Ένα μικρό τμήμα στα βόρεια έχει απαλλοτριωθεί για τις ανάγκες του έργου της υποθαλάσσιας αρτηρίας, το οποίο ακυρώθηκε. Το σύνολο του ακινήτου μισθώθηκε στην Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης (ΙΚΘ) στις 18 Ιουνίου 2014 για τη δημιουργία μουσείου με το όνομα «Μουσείο Ολοκαυτώματος και Εκπαιδευτικό Κέντρο για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα». Η διάρκεια της μίσθωσης καθορίστηκε για 30 έτη και πρόκειται να παραταθεί για 60 έτη επιπλέον, κατόπιν έκδοσης σχετικής κοινής υπουργικής απόφασης. Επιπλέον αναφέρεται ότι η δημιουργία του μουσείου υποστηρίζεται από το δήμο Θεσσαλονίκης, όπως προκύπτει από το μνημόνιο συνεργασίας που έχει υπογραφεί μεταξύ ΓΑΙΑΟΣΕ – δήμου Θεσσαλονίκης και ΙΚΘ την 20ή Δεκεμβρίου 2013. Στο ακίνητο δεν υπάρχουν κτίρια, εκτός ενός υπόστεγου στάθμευσης αυτοκινήτων. Προτείνεται συντελεστής 0,7 με στόχο να εξασφαλιστεί η ανάγκη για κάλυψη ενός ελάχιστου εμβαδού ανάπτυξης των προτεινόμενων χρήσεων. Η επιλογή της μικρότερης κάλυψης και η παρέκκλιση στο ύψος αποτέλεσαν και τις βασικές αρχές σχεδιασμού. Για την παρέκκλιση του ύψους στα 32 μέτρα, αυτή ζητείται για το κτίριο του μουσείου σύμφωνα με την αρχιτεκτονική πρόταση που έχει καταθέσει στη ΓΑΙΑΟΣΕ η Εβραϊκή Κοινότητα Θεσσαλονίκης
Η έγκριση της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων θα ανοίξει το δρόμο για την αδειοδότηση των προτεινόμενων εγκαταστάσεων και την υλοποίηση του σχεδιασμού της ΓΑΙΑΟΣΕ για τα δύο ακίνητα (ΣΣΘ και ΕΣΘ), που κατέχουν σημαντική θέση στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης, λόγω και του λειτουργικού τους χαρακτήρα ως συνδυασμένου μεταφορικού και συγκοινωνιακού κόμβου (υπεραστικός και προαστιακός σιδηρόδρομος, αστικά και υπεραστικά λεωφορεία, μελλοντικά μετρό).
Πηγή: Εφημερίδα “Θεσσαλονίκη” – Ρεπορτάζ: Φώτης Κουτσαμπάρης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου