Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΝΕΡΓΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΔΗΜΟΥ ΘΕΡΜΗΣ με επιστολή του Προς υπουργείο ΥΠΕΧΩΔΕ & Προς υπουργείο Μεταφορών και επικοινωνιών, ζητά την ακύρωση μιας μελλοντικής Εξωτερικής Περιφερειακής οδού,που θα διέλθει από τη Θέρμη. Δείτε την επιστολή:
Αξιότιμοι κύριοι υπουργοί,
πριν λίγες μέρες ενημερωθήκαμε από την Εγνατία Α.Ε. για μια καινούργια πρόταση κατασκευής ενός Εξωτερικού Οδικού Δακτυλίου που ξεκινά από την Δυτική Θεσσαλονίκη, περνά από τα Πεύκα, το Ασβεστοχώρι , και καταλήγει στη Φιλόθεη (Λουτρά Θέρμης). Μελλοντικά θα συνεχίσει προς Χαλκιδική. Πριν από τη Φιλοθέη ξεκινά μια διακλάδωση η οποία περνά ανάμεσα από οικισμούς του Δήμου Θέρμης, με έναν τεράστιο κόμβο, και συνεχίζει για το αεροδρόμιο.
Πριν περίπου 5 χρόνια ο Σύλλογός μας συνέλεξε υπογραφές για τη μη υλοποίηση ενός αντίστοιχου έργου, που τότε ονομαζόταν Εξωτερική Περιφερειακή. Σε αυτές τις υπογραφές συμμετείχαν περισσότεροι από 20 καθηγητές πανεπιστημίου. Είχαν γίνει και ανάλογες επερωτήσεις στη Βουλή. Πέρασαν 5 χρόνια και πιστέψαμε ότι το θέμα τελείωσε. Δυστυχώς όμως ο εφιάλτης ξαναγύρισε.
Κύριοι υπουργοί, είναι γνωστό πλέον σε όλη την Ευρώπη ότι "όσο περισσότεροι δρόμοι, τόσο πιο πολλά αυτοκίνητα". Η Θεσσαλονίκη έχει μεγαλύτερες προτεραιότητες από μια καινούργια περιφερειακή οδό. Εάν υπάρχουν περίσσεια χρήματα να επενδυθούν σε έργα άμεσης ανάγκης όπως:
• Στη διεύρυνση του δικτύου των μαζικών μέσων μεταφοράς.
• Στην ολοκλήρωση του δικτύου Μετρό.
• Στη βελτίωση και διεύρυνση του υπάρχοντος περιφερειακού.
• Στη δημιουργία ηλεκτρικού περιαστικού.
• Στην κατασκευή πάρκινγκ από τους Δήμους ώστε να απομακρυνθούν τα σταθμευμένα αυτοκίνητα από τους δρόμους (Με αυτόν τον τρόπο θα ελευθερωθούν οι μπλοκαρισμένοι από διπλό- και τριπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα δρόμοι).
Είναι πολλά τα προβλήματα με το σχεδιασμό αυτού του έργου.
Στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αναφέρεται ότι θα εξυπηρετεί στην παράκαμψη της Θεσσαλονίκης ή στη σύνδεση του αεροδρομίου με την Εγνατία οδό. Μα είναι δυνατόν κάποιος να ανεβαίνει και να κατεβαίνει στα βουνά όταν υπάρχει η εσωτερική περιφερειακή και μάλιστα έχει εγκριθεί και η διαπλάτυνσή της ;
Αναφέρεται επίσης ότι θα εξυπηρετεί τις επικοινωνίες των περιαστικών οικισμών. Είναι λογικό λοιπόν κατά τους μελετητές να σχεδιάζουμε φαραωνικές κατασκευές για προβλήματα τα οποία θα μπορούσαν να λυθούν με τοπικές επεμβάσεις.
Φυσικά δεν αναφέρεται τίποτα για τη βατότητα αυτού του δρόμου τους χειμερινούς μήνες που πιάνει πάντα παγωνιά στο κομμάτι Πεύκα –Ασβεστοχώρι αφού κινείται κατά μήκος της κορυφογραμμής.
Εξάλλου είναι πολλά τα προβλήματα που δημιουργεί στο φυσικό περιβάλλον αφού περνά από περιαστικά δάση (Κουρί , Πανοράματος –Τριαδίου) αλλά και στους οικισμούς που υποτίθεται ότι θα εξυπηρετήσει.
Για παράδειγμα θα αναφερθούμε στις επιπτώσεις αυτού του δρόμου στην περιοχή του Τριαδίου του Δήμου Θέρμης. Οι οικισμοί Θέρμης ,Τριαδίου , Ν. Ραιδεστού και Φιλοθέης αποτελούν ένα ενιαίο οικιστικό σύνολο στο οποίο οι κάτοικοι έχουν κοινές δραστηριότητες, κοινά γυμνάσια, λύκεια ,γυμναστήρια , κοινή αγορά. Ο σχεδιασμός του καινούργιου δρόμου προβλέπει έναν διαμπερή δρόμο ταχείας κυκλοφορίας με έναν κόμβο κυριολεκτικά τερατούργημα με πολλές διακλαδώσεις ακριβώς στο νοητό κέντρο των οικισμών.
Η λογική αυτή είναι αντίθετη στη σύγχρονη και καθιερωμένη πλέον τακτική σε όλη την Ευρώπη όπου οι δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας γίνονται εκτός των οικισμών .Ήρθε πλέον ο καιρός να στραφεί και η Ελλάδα σε τέτοιες λύσεις.
Αναφέρουμε χαρακτηριστικά ότι η στάθμευση αυτοκίνητων στους πανεπιστημιακούς χώρους στη Γερμανία ουσιαστικά έχει καταργηθεί. Η είσοδος επισκεπτών στην πόλη του Amsterdam με αυτοκίνητο έχει επίσης λειτουργικά καταργηθεί. Οι επισκέπτες αφήνουν τα αυτοκίνητά τους εκτός πόλεως και συνεχίζουν με τα μέσα μαζικής συγκοινωνίας. Αυτές δε τις ημέρες συζητιέται πρόταση της υπουργού προστασίας περιβάλλοντος της Γερμανίας, σύμφωνα με την οποία οι δημόσιοι υπάλληλοι θα έχουν οικονομικά κίνητρα εάν προσέρχονται στην εργασία τους με ποδήλατα των υπηρεσιών.
Επιχειρήματα όπως «αυτά δε γίνονται στην Ελλάδα» δεν ευσταθούν πλέον.
Στην εποχή της κρίσης θα πρέπει επιτέλους να αξιοποιούμε ορθολογικά τα χρήματα που έχουμε στη διάθεσή μας είτε είναι από το υστέρημα του Ελληνικού λαού είτε από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Κατά συνέπεια πρέπει τα χρήματα, που τυχόν υπάρχουν, να τα επενδύουμε σε έργα που είναι απολύτως απαραίτητα και δυστυχώς λιμνάζουν τόσο καιρό, όπως αυτά που αναφέραμε παραπάνω. Έργα τα οποία εξυπηρετούν τους πολίτες με σύγχρονη πολεοδομική, συγκοινωνιακή και οικολογική αντίληψη και όχι να κάνουμε σχέδια επί χάρτου, με λογικές του τύπου να δικαιολογούμε την ύπαρξή μας (Εγνατία Α.Ε. ) ή να δίνουμε απατηλές υποσχέσεις για ανάπτυξη και επενδύσεις (τοπική αυτοδιοίκηση) .
Κύριοι υπουργοί, ελπίζουμε μετά από όλα αυτά που σας αναφέραμε να συνηγορήσετε κι εσείς στην ακύρωση της μελέτης αυτού του έργου.
εκ μέρους του ΔΣ
Prof. Dr.-Ing. Τσακμάκης Χαράλαμπος
Civil Engineering
Technical University of Darmstadt