του Βλάση Γωγούση
Μου δίνεται η αφορμή με τη σημερινή δημοσίευση στο Makpress του σημερινού μου άρθρου «ΠΕΡΙΚΛΗΣ και …ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ» και με το επακολουθήσαν σχόλιο του αγαπητού διαδικτυακού μου φίλου Αετιδέα , να κοινοποιήσω σχετικό πόνημα το οποίο βρήκα σερφάροντας στο διαδίκτυο, ένα άρθρο που (……χωρίς την άδεια)!) του συγγραφέα, κυρίου ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΣΤΡΙΚΟΥ το τροποποίησα, το συντόμευσα , το απλοποίησα και σας το παραθέτω.
ΧΑΡΩΝΔΑΣ , ένας νομοθέτης της βαθειάς αρχαιότητας !
«Ενομοθέτησε γάρ των πολιτών τους υιείς άπαντας μανθάνειν γράμματα, χορηγούσης της πόλεώς τους μισθούς τοις διδασκάλοις» (Διόδωρος Σικελιώτης)
(Ενομοθέτησε όλα ανεξαιρέτως τα παιδιά να μαθαίνουν γράμματα και το κράτος να πληρώνει τους μισθούς των δασκάλων).
Κι αν μέν για τον Λυκούργο και τον Δράκοντα και τον Σόλωνα, ακούσαμε κάτι στα σχολειά, γι’ αυτόν εδώ τον Χαρώνδα ονομαστό Νομοθέτη , στην Κατάνη της Σικελίας (7ος αιώνας π.Χ.) δεν μάθαμε τίποτα κι` ας ήταν τόσο σπουδαίος!
ΧΑΡΩΝΔΑΣ , κατά πάσαν πιθανότητα , σημαίνει ο έχων σπινθηροβόλο βλέμμα.
Και πρώτα-πρώτα – κι ας μη φαίνεται καθόλου παράξενο – ήταν ο πρώτος που στους Νόμους έβαλε ΠΡΟΟΙΜΙΟ
Αυτό δηλαδή που σήμερα λέμε «ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΗ ή ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ», για ποιόν σκοπό δηλαδή έρχεται ο Νόμος, τί θέλουμε να ρυθμίσουμε να τακτοποιήσουμε και τι εξυπηρετεί.
Μ`άλλα λόγια να αιτιολογεί τον λόγον (ratio) ύπαρξης του συγκεκριμένου Νόμου.
Όπως ξέρετε πολλοί Νόμοι σήμερα έρχονται αυθαίρετα και χωρίς εισηγητική έκθεση, γιατί έτσι τούδοξε του εξουσιαστή δανειστή και τοκογλύφου μας ,γιατί δεν πρέπει να μάθουν οι Έλληνες, γιατί αλυσοδένεται η πατρίδα.
Και ψηφίζονται στη Βουλή του «ΝΑΙ ΣΕ ΌΛΑ», κατά διαταγήν του Μνημονίου , Νόμοι και άρθρα οχτακοσίων σελίδων, χωρίς να τους διαβάσει κανείς !
Σε ό,τι αφορά τη ζωή του ΧΑΡΩΝΔΑ , μας παρεδόθη η πληροφορία ότι εφονεύθη (ή αυτοκτόνησε) επειδή παρουσιάστηκε την Εκκλησία του Δήμου (στη Βουλή θα λέγαμε σήμερα) οπλοφορών, «επειδή εσιδηροφόρει».
Καίτοι είχε ο ίδιος θεσπίσει Νόμον που απαγόρευε την «σιδηροφορίαν» επί ποινή θανάτου.
( Κι`εδώ , στην ψωροκώσταινα, ο …ΖΟΥΓΚΛΑΣ, 3 φορές αγόρασε περίστροφο επειδή τόχασε ή του το κλέψανε =προσθήκη …δική μου !)
Ο Αριστοτέλης στα «πολιτικά» του, μας λέει ότι , πριν νομοθετήσει , ταξείδευε για να μελετήσει τις νομοθεσίες άλλων πόλεων.
Πράγμα που σημαίνει ότι η νομοθεσία ήταν διαδεδομένη αφ’ ενός και αφ’ ετέρου εμφανίζεται για πρώτη φορά η ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ μέθοδος του «νομοθετείν».
« Θα θεσπίσω νόμους που ισχύουν σε άλλες χώρες , αφού όμως προηγουμένως ιδώ και συγκρίνω, και τους προσαρμόσω στην ψυχοσύνθεση του λαού μου », όπως πρώτος δίδαξε ο Λυκούργος.
Κι έχει τεράστια σημασία η προσαρμογή των νόμων στα πολιτισμικά και κοινωνικά δεδομένα, νοοτροπία και ιστορία του λαού.
Διότι αν πάρεις ξένους Νόμους, Γερμανικούς για παράδειγμα και τους φυτέψεις, αυτό που θα φτιάξεις θα είναι τέρας.
Και ο Έλληνας δεν θα είναι Έλληνας.
Τέλος, λέει ο Αριστοτέλης, ο Χαρώνδας εισήγαγε τη δίκη ΨΕΥΔΟΜΑΡΤΥΡΙΩΝ που είναι το ίδιο με το λεγόμενο σήμερα ΑΝΑΨΗΛΑΦΗΣΗ.
Ο καταδικασθείς δηλαδή ζητάει ανατροπή της απόφασης λόγω ψευδούς καταθέσεως μαρτύρων.
Επαναστατικές θεωρούνται επίσης οι διατάξεις του Χαρώνδα στο ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΔΙΚΑΙΟ.
Ενδεικτικά αναφέρουμε πως δεν απαγόρευε μεν το διαζύγιο απαγόρευε όμως στον διαζευγμένον ΝΑ ΝΥΜΦΕΥΘΗ …..ΝΕΩΤΕΡΗ ή ΣΤΗΝ ΠΑΝΤΡΕΜΕΝΗ ….ΝΕΩΤΕΡΟΝ ΤΟΥ ΔΙΑΖΕΥΧΘΕΝΤΟΣ !!
Ακόμα για τις κάθε μορφής αγοραπωλησίες κατήργησε κάθε ΠΙΣΤΩΤΙΚΗ συναλλαγή και τα ΠΑΝΤΑ γίνονταν ΤΟΙΣ ΜΕΤΡΗΤΟΙΣ δηλ. χέρι-χέρι.
Κι αυτό τόκαμε ο Χαρώνδας γιατί η γραφή τότε (7ος π.Χ. αιώνας) ήταν κτήμα πολύ λίγων και συγκεκριμένα των πλουσίων.
Οι δανειζόμενοι ήσαν συνήθως οι φτωχοί, οι οποίοι όμως δεν γνώριζαν ανάγνωση και γραφή και το συμφωνητικό του δανείου παρουσίαζε έτοιμο ο δανειστής, εξαπατώντας τους πολλές φορές..
(κάτι σαν τους σημερινούς οργανισμούς της αισχοκέρδειας, τις τράπεζες δηλ., που επανέφεραν, με τα «ψιλά» λεγόμενα γράμματα ό,τι ο Χαρώνδας κατήργησε !).
Η διάταξη αυτή μάλιστα ήταν τόσο επιτυχής ώστε όσα δάνεια είχαν γίνει εγγράφως χωρίς παρουσία μαρτύρων δεν …..επεστρέφοντο !.
(Σημειώνω εδώ ότι εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως οι μεγάλοι νομοθέτες της ανθρωπότητος δεν ήσαν πλούσιοι ή άρχοντες ή βασιλιάδες ή εξουσιαστές, ούτε πολύ φτωχοί αλλά ΜΕΣΑΙΟΙ θα λέγαμε.
Παράδειγμα ο Λυκούργος, ο Ζάλευκος, ο Δράκων, ο Χαρώνδας, ο Σόλων.).
Άλλο σπουδαίο του Χαρώνδα ανάγεται στην ηθική.
Είχε διάταξη που απαγόρευε την συναναστροφή (ομιλία) με αισχρά πρόσωπα, «κακοίς ανδράσι ,την ΚΑΧΟΜΙΛΙΑΝ.
Κι αυτό σημαίνει ότι, εμείς στους σημερινούς πολιτικούς δεν πρέπει να λέμε ούτε «καλημέρα» !!.
Το κορυφαίο όμως – γιατί είαι η βάση όλων – στην νομοθεσία του Χαρώνδα είναι η καθιέρωση της ΔΩΡΕΑΝ ΠΑΙΔΕΙΑΣ. Πρωτοπόρος λοιπόν ο Χαρώνδας στην Δωρεάν Παιδεία και μάλιστα ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ.
Και ΔΩΡΕΑΝ ΙΑΤΡΙΚΗ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ
Τους δε δασκάλους και τους γιατρούς τους πλήρωνε το κράτος (η πόλις).
Κι ο Διόδωρος Σικελιώτης γράφει πως «ενομοθέτησε γαρ των πολιτών τους υιείς άπαντας μανθάνειν γράμματα, χορηγούσης της πόλεως τους μισθούς τοις διδασκάλοις…. ».
Και συμπληρώνει :
«τα γράμματα είναι ανώτερα από κάθε άλλον κλάδον μάθησης , διότι, μ’ αυτά γίνονται τα πιο χρήσιμα πράγματα στη ζωή (ΨΗΦΟΙ, ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ, ΔΙΑΘΗΚΕΣ, ΝΟΜΟΙ) και γενικά η ζωή βελτιώνεται.
Εσείς τώρα ,αγαπητοί αναγνώστες, συγκρίνατε σήμερα που περισσότερο από ποτέ πρέπει να ποτίσουμε το δέντρο της Ελλάδος, εμείς το καταξεραίνουμε ρίχνοντας δηλητήρια στις ρίζες των και στους βλαστούς, στην εκπαίδευση δηλαδή και στην παιδεία.….
. Και σήμερα οι κυβερνώντες, φίλοι μου, διαλύουν ΠΑΙΔΕΙΑ και ΥΓΕΙΑ, κι όλες τις άλλες αξίες κατ’ εντολήν βαρβάρων αφεντάδων Κελτών, Τευτόνων, Γότθων και Ούννων .
Αυτή είναι η Νέα Μεγάλη Ιδέα των υπηρετών τους , των Σαμαροβενιζελοστουρναροτσιπραίων, κι` έτσι γίναμε «η Ελλάδα της ….επόμενης δόσης».
Αλήθεια εμείς έχουμε καμιά σχέση με τους μεγάλους προγόνους μας;;
Αυτό το ρωτάω εγώ,ο
Δρ Βλάσης Γωγούσης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου