Δευτέρα 12 Ιουνίου 2023

Προγραμματικές υποσχέσεις, δεσμεύσεις κου λου που

 Γράφει ο Σωτήριος Καλαμίτσης

Ήταν 08.02.2015, όταν ο πρωθυπουργός Αλαίκσοις διάβαζε στη Βουλή τις προγραμματικές δηλώσεις της «1η φορά αριστερά με τον Χάνο Κλασμένο».

Είπε

«…………..

Θα υπάρξει απόλυτη εξίσωση όλων των εργαζομένων, όπως επιβάλλει η λογική, η ηθική και οι αξίες του κόσμου της εργασίας. «Ίσος μισθός για ίση εργασία» είναι η αρχή μας και σ’ αυτήν την αρχή θα μείνουμε πιστοί.

Το ίδιοι πιστοί θα μείνουμε και στη δέσμευσή μας για αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ.

Αυτή η αύξηση, όμως, θα γίνει σταδιακά μέχρι το 2016, ώστε να διασφαλιστεί η αρμονική προσαρμογή της πραγματικής οικονομίας και ταυτόχρονα να προσαρμοστούν οι κοινωνικοί εταίροι, των οποίων τη συμφωνία θα επιδιώξουμε στη διαδικασία που θα ακολουθηθεί.»

 

       Ο κατώτατος μισθός έφθασε στα € 713 την 01.05.2022 με την από 21.04.2022 απόφαση του Χατζηδάκη. 

    Και την 01.04.2023 έφθασε στα € 780. Ενόψει εκλογών προφανώς. Επτά χρόνια μετά τη δέσμευση [λέμε και καμιά μ.. να περνάει η ώρα] του Αλαίκσοις.

   Ας διαβάσουμε το προοίμιο της σχετικής απόφασης του Χατζηδάκη, όπου το νομοθετικό πλαίσιο για την αύξηση, ώστε να θαυμάσουμε άλλο ένα δείγμα καλής νομοθέτησης: 

«Έχοντας υπόψη:

1.          Το άρθρο 39 του ν. 5013/2023 «Πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, διαχείριση κινδύνων στον δημόσιο τομέα και άλλες διατάξεις» (Α' 12).

2.          Τα άρθρα 134 και 134Α του π.δ. 80/2022 «Κώδικας Ατομικού Εργατικού Δικαίου» (Α' 222).

3.          Το άρθρο 103 του ν. 4172/2013 «Φορολογία εισοδήματος, επείγοντα μέτρα εφαρμογής του ν. 4046/2012, του ν. 4093/2012 και του ν. 4127/2013 και άλλες διατάξεις» (Α' 167), και ιδίως την περ. β' της παρ. 7 αυτού.

4.          Το άρθρο δεύτερου του ν. 4564/2018 «Κύρωση της Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ιδρύματος ''Κοινωφελές Ίδρυμα Σταύρος Σ. Νιάρχος'' και του Ελληνικού Δημοσίου για την ενίσχυση και αναβάθμιση των υποδομών στον τομέα της Υγείας και άλλες διατάξεις» (Α' 170).

5.          Το άρθρο 2 του ν. 4690/2020 (Α' 104) «Κύρωση: α) της από 13.4.2020 Π.Ν.Π. «Μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις» (Α' 84) και β) της από 1.5.2020 Π.Ν.Π. «Περαιτέρω μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την επάνοδο στην κοινωνική και οικονομική κανονικότητα» (Α' 90) και άλλες διατάξεις».

6.          Το άρθρο 24 του ν. 4722/2020 «Κύρωση: α) της από 10.8.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Επείγουσες ρυθμίσεις αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών του Εθνικού Συστήματος Υγείας, προστασίας από τη διασπορά του κορωνοϊού COVID-19, στήριξης της αγοράς εργασίας και διευκόλυνσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας» (Α' 157) και β) της από 22.8.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Έκτακτα μέτρα για την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών, την προμήθεια μέσων ατομικής προστασίας και την πρόσληψη προσωπικού καθαριότητας των σχολικών μονάδων, τη στήριξη των τουριστικών επιχειρήσεων και της αγοράς εργασίας και την ενίσχυση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας προς αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, καθώς και τη στήριξη των πλημμυροπαθών της Εύβοιας που επλήγησαν κατά τις πλημμύρες της 8ης και 9ης Αυγούστου 2020» (Α' 161) και άλλες διατάξεις για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλων επειγόντων ζητημάτων» (Α' 177).

7.          Το άρθρο 110 του ν. 4764/2020 «Ρυθμίσεις για την προστασία της δημόσιας υγείας από τις συνέπειες της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, την επιτάχυνση της απονομής των συντάξεων, τη ρύθμιση οφειλών προς τους Oργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις» (Α' 256).

8.           Το άρθρο 60 του ν. 4886/2022 «Εκσυγχρονισμός του δικαίου ανταγωνισμού για την ψηφιακή εποχή - Τροποποίηση του ν. 3959/2011 και ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018 για την παροχή αρμοδιοτήτων στις αρχές ανταγωνισμού των κρατών μελών, ώστε να επιβάλλουν αποτελεσματικότερα τους κανόνες και για τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της εσωτερικής αγοράς και άλλες διατάξεις» (Α' 12).

9.          Το π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» (Α' 98) σε συνδυασμό με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α' 133).

10.     Το π.δ. 134/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (Α' 168).

11.     Το π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους - Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α' 119).12. Το π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α' 121).

12.     Το π.δ. 84/2019 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών Γραμματειών και Ειδικών Γραμματειών/Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων» (Α' 123).

13.     Το π.δ. 2/2021 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α' 2).

14.     Την υπ' αρ. 4906/17.1.2023 απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (ΑΔΑ: 6ΔΒ546ΜΤΛΚ-ΛΧ9) «Συγκρότηση και ορισμός μελών της Τριμελούς Επιτροπής Συντονισμού για τον Κατώτατο Μισθό».

15.     Την υπ' αρ. οικ. 13743/15.2.2022 απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (ΑΔΑ: 6Θ6Λ46ΜΤΛΚ-ΘΨΘ) «Σύσταση, συγκρότηση και ορισμός μελών της Επιτροπής Ανεξάρτητων Εμπειρογνωμόνων σε θέματα οικονομίας, οικονομίας της εργασίας, κοινωνικής πολιτικής και εργασιακών σχέσεων του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 (Α' 167)».

16.     Τις από 20.1.2023 προσκλήσεις της Επιτροπής Συντονισμού της διαβούλευσης προς την Τράπεζα της Ελλάδος, την ΕΛΣΤΑΤ, τη ΔΥΠΑ, το ΙΝΕ-ΓΣΕΕ, το ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ, το ΙΟΒΕ, το ΙΝΣΕΤΕ, το ΚΕΠΕ, τον ΟΜΕΔ και το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ για σύνταξη έκθεσης για την αξιολόγηση του ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου με εκτιμήσεις για την προσαρμογή τους στις επίκαιρες οικονομικές συνθήκες, σύμφωνα με την υποπερ. αα' της περ. β' της παρ. 5 του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 (Α' 167) και της περ. α' του άρθρου 134Α του π.δ. 80/2022 (Α' 222).

17.     Τις εκθέσεις της Τράπεζας της Ελλάδος, της ΕΛΣΤΑΤ, της ΔΥΠΑ, του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ, του ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ, του ΙΟΒΕ, του ΙΝΣΕΤΕ, του ΚΕΠΕ, του ΟΜΕΔ και του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, που διαβιβάστηκαν στην Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης, σύμφωνα με την υποπερ. αα' της περ. β' της παρ. 5 του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 (Α' 167) και της περ. β' του άρθρου 134Α του π.δ. 80/2022 (Α' 222).

18.     Την υπ' αρ. 22/6.2.2023 επιστολή της Επιτροπής Συντονισμού της διαβούλευσης προς τους κοινωνικούς εταίρους (ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ και ΣΒΕ) για την έκφραση της γνώμης τους επί των εκθέσεων, με υποβολή υπομνήματος και της κατά την κρίση τους τεκμηρίωσης για την αναπροσαρμογή του ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου, σύμφωνα με την υποπερ. ββ' της περ. β' της παρ. 5 του άρθρου 103 του ν. 4172/2013.

19.      Την υπ' αρ. 22/6.2.2023 επιστολή της Επιτροπής Συντονισμού της διαβούλευσης προς τους κοινωνικούς εταίρους (ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ και ΣΒΕ) για την έκφραση της γνώμης τους επί των εκθέσεων, με υποβολή υπομνήματος και της κατά την κρίση τους τεκμηρίωσης για την αναπροσαρμογή του ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου, σύμφωνα με την υποπερ. ββ' της περ. β' της παρ. 5 του άρθρου 103 του ν. 4172/2013.

20. Τα υπομνήματα και τις τεκμηριώσεις της ΓΣΕΕ, του ΣΕΒ, της ΓΣΕΒΕΕ, της ΕΣΕΕ του ΣΕΤΕ και του ΣΒΕ για την αναπροσαρμογή του ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου, που υποβλήθηκαν στην Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης, σύμφωνα με την υποπερ. ββ' της περ. β' της παρ. 5 του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 (Α' 167).

21. Την υπ' αρ. 29/10.2.2023 πρόσκληση της Επιτροπής Συντονισμού της διαβούλευσης προς τους κοινωνικούς εταίρους (ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ και ΣΒΕ) για προφορική διαβούλευση, σύμφωνα με την υποπερ. γγ' της περ. β' της παρ. 5 του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 (Α' 167) και της περ. γ' του άρθρου 134Α του π.δ. 80/2022 (Α' 222).

22. Την από 16.2.2023 προφορική διαβούλευση των κοινωνικών εταίρων που ανταποκρίθηκαν στην ως άνω πρόσκληση (ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ και ΣΒΕ), επί της οποίας τηρήθηκαν πρακτικά από την Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης.

23. Την υπ' αρ. 30/20.2.2023 επιστολή της Επιτροπής Συντονισμού της διαβούλευσης προς το ΚΕΠΕ, με την οποία διαβιβάστηκαν οι εκθέσεις των ανωτέρω εξειδικευμένων επιστημονικών και ερευνητικών φορέων, τα υπομνήματα και οι τεκμηριώσεις των διαβουλευομένων κοινωνικών εταίρων και τα πρακτικά της προφορικής διαβούλευσης και κλήθηκε το ΚΕΠΕ, σε συνεργασία με την Επιτροπή Ανεξάρτητων Εμπειρογνωμόνων, για τη σύνταξη Σχεδίου Πορίσματος Διαβούλευσης, σύμφωνα με την υποπερ. δδ' της περ. β' της παρ. 5 του άρθρου 103 του ν.4172/2013 (Α' 167) και της περ. δ' του άρθρου 134Α του π.δ. 80/2022 (Α' 222).

24. Το από 28.2.2023 Σχέδιο Πορίσματος Διαβούλευσης του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) σε συνεργασία με την Επιτροπή Ανεξάρτητων Εμπειρογνωμόνων, το οποίο συντάχθηκε σύμφωνα με την υποπερ. δδ' της περ. β' της παρ. του άρθρου 103 του ν.4172/2013 (Α' 167) και της περ. ε' του άρθρου 134Α του π.δ. 80/2022 (Α' 222).

25. Το υπ' αρ. 31/28.2.2023 έγγραφο της Επιτροπής Συντονισμού της διαβούλευσης, με το οποίο διαπιστώθηκε η ολοκλήρωση της διαδικασίας και υποβλήθηκε στον Υπουργό Οικονομικών και τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων το από 28.2.2023 Σχέδιο Πορίσματος Διαβούλευσης του ΚΕΠΕ σε συνεργασία με την Επιτροπή Ανεξάρτητων Εμπειρογνωμόνων, σύμφωνα με τις υποπερ. εε' και στστ' της περ. β' της παρ. 5 του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 (Α' 167).

26. Την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και τις προοπτικές της για ανάπτυξη από την άποψη της παραγωγικότητας, των τιμών, και της ανταγωνιστικότητας, της απασχόλησης, του ποσοστού της ανεργίας, των εισοδημάτων και μισθών, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 103 του ν. 4172/2013.

27. Την από 17.3.2023 σύμφωνη γνώμη του Υπουργικού Συμβουλίου, κατόπιν εισήγησης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, σύμφωνα με την περ. α' της παρ. 7 του άρθρου 103 του ν.4172/2013 (Α' 167) και της περ. στ' του άρθρου 134Α του Π.Δ. 80/2022 (Α' 222), η οποία αποτυπώνεται στην ΠΥΣ 3/17.3.2023.
28. Την υπ' αρ. 30784/22.3.2023 εισηγητική έκθεση οικονομικών επιπτώσεων της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, σύμφωνα με την 
παρ. 5 του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) -δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α' 143).

29. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού αλλά αύξηση εσόδων στον προϋπολογισμό του e-ΕΦΚΑ, ΕΟΠΥΥ και ΔΥΠΑ εκτιμώμενου ύψους €475,8 εκ. κατ' έτος εφαρμογής.»

 

Σώτος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου