«Εκσυγχρονισμό και την αυστηροποίηση της νομοθεσίας του Πόθεν Έσχες» χαρακτηρίζει το Μαξίμου με non paper την ρύθμιση, που επιτρέπει στο πολιτικό προσωπικό της χώρας να...
διατηρεί «offshore» εταιρείες. Θύελλα αντιδράσεων από σύσσωμη την αντιπολίτευση.
Μετά την θύελλα αντιδράσεων από ολόκληρη την αντιπολίτεσυη το Μαξίμου απαντάει με non paper και χαρακτηρίζει τη στάση της ΝΔ «αξιοθρήνητη», την κατηγορεί για συνεργασία με «φυλλάδες που εξευτελίζουν συστηματικά την δημοσιογραφία» με στόχο «να ξεσηκώσει παραπλανητικό θόρυβο γύρω από τον εκσυγχρονισμό και την αυστηροποίηση της νομοθεσίας του Πόθεν Έσχες» ενώ παράλληλα υπογραμμίζει πως «για τα περί φορολογικών παραδείσων ας μιλήσουν καλύτερα με τον κ Παπασταύρου».
Στη συνέχεια της ανακοίνωσης το Μαξίμου παραπέμπει για την ουσία του ζητήματος στην αναλυτική απάντηση του Υπουργείου Δικαιοσύνης (δείτε παρακάτω).
Απάντηση έδωσε όμως και στα δημοσιεύματα που έκαναν λόγω για εκκωφαντική σιωπή του Μαξίμου: «Τέλος για τα περί «εκκωφαντικής σιωπής του Μαξίμου» τους θυμίζουμε ότι χρωστούν ακόμα απαντήσεις για τα τιμολόγια και τα παρεάκια με τους εκβιαστές. Τους χαιρετισμούς μας στην μονταζιέρα».
Λίγο νωρίτερα το υπουργείο Δικαιοσύνης εξέδωσε ανακοίνωση, σχετικά με την προκλητική τροποποίηση που πραγματοποίησε η Κυβέρνηση στον παλιό αυστηρό νόμο, που προέβλεπε τη γενική απαγόρευση σε όλο το πολιτικό προσωπικό να έχει εξωχώριες εταιρείες, υποστηρίζοντας ότι το έκανε για να ενισχύσει τη διαφάνεια!
Να θυμίσουμε πως η Κυβέρνηση πέρασε μέσα στο πολυνομοσχέδιο μία προκλητική ρύθμιση με την οποία ουσιαστικά επιτρέπει στο πολιτικό προσωπικό της χώρας να έχει offshore εταιρείες. Συγκεκριμένα πρόκειται για το άρθρο 178 του πολυνομοσχεδίου το οποίο πέρασε από την Ολομέλεια της Βουλής την περασμένη Κυριακή και προβλέπει πως υπουργοί, βουλευτές και άλλοι αξιωματούχοι μπορούν πλέον να μετέχουν σε εξωχώριες εταιρίες αρκεί η έδρα τους να είναι σε «φορολογικά συνεργάσιμες» χώρες, ακόμα και αν οι χώρες αυτές χαρακτηρίζονται από το υπουργείο Οικονομικών ως «φορολογικοί παράδεισοι», όπως οι Βρετανικές Παρθένοι Νήσοι, τα Νησιά Κέιμαν, Τζέρσεϊ, οι Βερμούδες κ.ά. Η συγκεκριμένη διάταξη μάλιστα θα έχει στην εφαρμογή της αναδρομική ισχύ δίνοντας άφεση αμαρτιών σε αρκετούς.
Θύελλα αντιδράσεων
Σύσσωμη η αντιπολίτευση ξεσηκώθηκε και ζητάει εξηγήσεις. Η Νέα Δημοκρατία με δύο ανακοινώσεις ζητάει να δοθούν απαντήσεις. Συγκεκριμένα στην πρώτη ανακοίνωση αναφέρει ότι «αυτοί που υπέκλεψαν την ψήφο του ελληνικού λαού στο όνομα του ήθους και της διαφάνειας, νομοθετούν να δικαιούνται οι βουλευτές να κατέχουν offshore» ενώ στην δεύτερη απευθύνει το ερώτημα: «ποιους υπουργούς με offshore καλύπτουν με το νόμο που ψήφισαν;».
Και η Δημοκρατική Συμπαράταξη, ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ, όμως αντέδρασε καλώντας την κυβέρνηση να αποσύρει άμεσα την σκανδαλώδη διάταξη.
«Το ΚΚΕ απ’ την πρώτη στιγμή είχε καταδικάσει και καταψηφίσει στη βουλή τη συγκεκριμένη διάταξη του πολυνομοσχεδίου, που όχι μόνο επιτρέπει τη συμμετοχή βουλευτών και στελεχών της κυβέρνησης σε offshore εταιρίες, αλλά ανοίγει και το δρόμο για αποποινικοποίηση πιθανών παλιών υποθέσεων», αναφέρει το ΚΚΕ σε ανακοίνωση και συμπληρώνει: «Ένα ακόμη στοιχείο της ταξικής πολιτικής υπέρ του κεφαλαίου, που συνεχίζει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ -ΑΝΕΛ, εκτός αν θεωρεί ότι στις offshore εταιρίες βρίσκονται οι αποταμιεύσεις των φτωχών λαϊκών στρωμάτων!».
Αντίδραση υπήρξε και από το Ποτάμι το οποίο υπογράμμισε σε ανακοίνωση του πως η κοινωνία ζητά τώρα εξηγήσεις.
«Το αριστερό μόρφωμα ξαναχτυπά» σχολίασε σε ανακοίνωση της η Ένωση Κεντρώων και συμπλήρωσε: «Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ της ευαισθησίας και της διαφάνειας εγκληματεί για άλλη μια φορά. Είναι τουλάχιστον αδιανόητο να επιτρέπεται στο πολιτικό προσωπικό της χώρας να έχει offshore εταιρείες. Επιχειρηματίες και πολιτικοί δεν πάνε μαζί. Ποιους θέλει να καλύψει ο Πρωθυπουργός;».
Να αποσυρθεί άμεσα η «ρύθμιση σκάνδαλο» για τις offshore ζητά με ανακοίνωσή της η Λαϊκή Ενότητα η οποία σημειώνει πως η κυβερνητική ρύθμιση «αποτελεί πρόκληση για τον ελληνικό λαό που εξοντώνεται με την άγρια λιτότητα και τη φορολεηλασία» και τονίζει πως «η απόσυρση της ντροπιαστικής αυτής διάταξης αποτελεί στοιχειώδη απαίτηση της κοινής γνώμης».
«Πρόκειται για σκάνδαλο, ποιους θέλουν να καλύψουν;» απευθύνει το ερώτημα σε ανακοίνωσή του το ΚΙΔΗΣΟ του Γιώργου Παπανδρέου ζητώντας την άμεση κατάργηση της διάταξης.
Η ανακοίνωση του υπουργείου Δικαιοσύνης
Απάντηση σε δημοσιεύματα σχετικά με τις δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης
Η Κυβέρνηση με το νέο νόμο για τις δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης («πόθεν έσχες») προσπαθεί να διορθώσει και να καλύψει τα κενά και τα «παραθυράκια» που δημιουργήθηκαν με την κακή νομοθέτηση των τελευταίων δεκαετιών.
Το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο ενίσχυσε την αδιαφάνεια, την φοροδιαφυγή και την ανομία, με την δημιουργία νομοθετικών κενών που εν τέλει κατέτεινε στην μη απονομή δικαιοσύνης.
Επανειλημμένως η Κυβέρνηση κάλεσε την αξιωματική αντιπολίτευση και την ελάσσονα αντιπολίτευση να συστρατευθούν στον αγώνα κατά της διαπλοκής και της διαφθοράς. Ωστόσο η Νέα Δημοκρατία, επέλεξε όχι μόνο να σταθεί απέναντι στην Βουλή και να καταψηφίσει τις διατάξεις για την αλλαγή στο νόμο του Πόθεν Έσχες που ενίσχυαν τη διαφάνεια, αλλά επιπλέον εξέδωσε την 28/5/2016 μια απαράδεκτη ανακοίνωση εναρμονιζόμενη πλήρως με τα υβριστικά, χυδαία και λασπώδη δημοσιεύματα της ίδιας ημέρας.
Ειδικότερα και σε ότι αφορά το θέμα της αλλαγής του νόμου περί πόθεν έσχες η Κυβέρνηση νομοθέτησε προκειμένου επιτέλους να καθορίσει με απόλυτη σαφήνεια το θεσμικό πλαίσιο για τις δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης, τις αρχές και τον τρόπο ελέγχου, καθώς και το χρόνο δημοσιότητας ορισμένων κατηγοριών των υπόχρεων. Η αποσυμφόρηση της επιτροπής του άρθρου 3Α, η ανασύνθεσή της με την αύξηση και συμμετοχή νέων μελών, η υποχρέωση ηλεκτρονικής υποβολής και η μακροχρόνια ανάρτηση στο διαδίκτυο των δηλώσεων, η υποχρέωση των ελεγχόμενων για την άμεση υποβολή τυχόν διορθώσεων ή συμπληρωματικών στοιχείων, η επέκταση δηλώσεως επί των κινητών, θυρίδων, αλλά και των δανειακών υποχρεώσεων και η άμεση κοινοποίηση στον εισαγγελέα για τη μη υποβολή, η πρόβλεψη ειδικών τμημάτων στις Εισαγγελίες Αθηνών και Θεσσαλονίκης που θα επιλαμβάνονται των σχετικών αδικημάτων οδηγούν στον αυστηρότερο έλεγχο και αποτρέπουν τη δυνατότητα πολιτικής παρέμβασης.
Συγκεκριμένα ως προς τις εξωχώριες εταιρείες.
1) Ο όρος «offshore» εταιρείες είχε ατυχώς αποδοθεί σε «εξωχώριες» εταιρείες στο νόμο 3213/2003 («περί πόθεν έσχες»). Ο όρος αυτός είναι εντελώς αόριστος και νομικά έωλος. Ο ΚΦΕ που τον χρησιμοποιούσε καταργήθηκε το 2013. Σημειώνεται ότι ακόμη και η έκθεση της επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής για το αρ. 6 του Ν. 3849/2010 (επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ) με το οποίο προστέθηκε το αρ. 8 στον Ν. 3213/2003 αναφέρει ότι πρέπει να αποσαφηνιστούν οι όροι: «εξωχώρια εταιρεία» και «παρένθετο πρόσωπο», καθώς χωρίς ειδικότερους προσδιορισμούς αντίκεινται στην αρχή της νομιμότητας.
2) Το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο αν και περιλάμβανε δρακόντεια και πανηγυρική διατύπωση, στην πράξη ήταν ανεφάρμοστο και αναποτελεσματικό. Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί εν τέλει ακολουθούσαν τους ορισμούς που προβλέπονταν στις διεθνείς συμβάσεις και οι κατηγορούμενοι ως παραβάτες απαλλάσσονταν ως επί το πλείστον γιατί επικαλούνταν ότι οι κατηγορίες βασίζονταν σε αόριστες νομικά έννοιες. Η πρόσφατη νομοθέτηση έρχεται να καλύψει αυτή την πολύ σοβαρή αστοχία, ώστε να υπάρξει πλήρης διαφάνεια στο τι κατέχει κάθε υπόχρεος και να διενεργείται ενδελεχής έλεγχος για την προέλευσή του. Σε περίπτωση δε παράβασης οι κυρώσεις είναι ιδιαιτέρως αυστηρές.
3) Η Ελλάδα, όπως είναι γνωστό, είναι υποχρεωμένη να εναρμονίζει τη νομοθεσία της σύμφωνα με τις συστάσεις διεθνών οργανισμών στους οποίους είναι μέλος. Για το συγκεκριμένο ζήτημα η GRECO (Ομάδα Κρατών για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς που λειτουργεί στο Συμβούλιο της Ευρώπης) στον 4ο κύκλο αξιολόγησης της χώρας μας, ζήτησε να αναθεωρηθεί το συγκεκριμένο άρθρο για τις εξωχώριες εταιρείες, καθώς προκύπτουν σημαντικές αντιφάσεις που καθιστούν το πλαίσιο ασαφές, επισφαλές και αντιπαραγωγικό. Να σημειωθεί ότι η Νέα Δημοκρατία έχει υπερψηφίσει πολλάκις διατάξεις που υποχρεώνουν την Ελλάδα να συμμορφώνεται στις συστάσεις της GRECO (π.χ. αρ. 3 παρ. Γ, υποπαρ. 5.3 Ν. 4336/2015).
4) Η νομοθεσία περί πόθεν έσχες πρέπει να έχει συνοχή και συνέπεια με τη φορολογική νομοθεσία, ώστε να υπάρχει δομημένο καθεστώς ελέγχου και κυρώσεων. Δεν είδαμε κανένα πρωτοσέλιδο όταν ο όρος εξωχώριες εταιρείες καταργήθηκε ήδη από το 2010 και εν τέλει το 2013 με το αρ. 65 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.
5) Η έννοια των μη φορολογικά συνεργάσιμων κρατών είναι μια διεθνώς απολύτως αποδεκτή και πλήρως ορισμένη νομικά έννοια. Κάθε χρόνο εκδίδεται από τον ΟΟΣΑ κατάλογος με όσα κράτη διατηρούν αδιαφανές φορολογικό περιβάλλον, ήτοι δεν ανταλλάσσουν πληροφορίες με φορολογικές αρχές άλλων κρατών. Στο τέλος κάθε έτους ο Υπουργός Οικονομικών εκδίδει μια Υπ. Απόφαση που επικυρώνει τον κατάλογο αυτόν με βάση τις σχετικές διεθνείς συμβάσεις.
6) Από καμία διάταξη στο νέο νομοθετικό πλαίσιο δεν προκύπτει αναδρομική ισχύς, όπως ψευδώς αναφέρεται στα δημοσιεύματα. Αντιθέτως, διασφαλίζεται πλήρως η ποινική ευθύνη υπόχρεων προσώπων που υπέβαλαν ανακριβή ή ψευδή δήλωση ή δεν υπέβαλαν καθόλου, αν και ήταν υπόχρεοι. Συγκεκριμένα εάν ένας υπόχρεος σήμερα δηλώσει ότι είναι ιδιοκτήτης εταιρείας στα νησιά Κέυμαν, που από το 2016 έπαψαν να είναι μη συνεργάσιμο φορολογικά κράτος, τότε η δήλωσή του θα ερευνηθεί και θα ερωτηθεί από πότε κατέχει μετοχές ή συμμετέχει σε αυτή την εταιρεία. Εάν διαπιστωθεί ότι η συμμετοχή του είναι παλαιότερη τότε διώκεται ποινικά για ανακριβή δήλωση. Με βάση εξάλλου το νόμο, εάν η διαφορά υπερβαίνει τις 300.000 ευρώ τότε η πράξη έχει κακουργηματικό χαρακτήρα.
Σε κάθε περίπτωση, εάν η αξιωματική αντιπολίτευση θεσμικά επιθυμεί να θέσει θέμα περί καθολικής απαγόρευσης συμμετοχής ή κατοχής μετοχών των Βουλευτών και λοιπών πολιτικών προσώπων σε οποιαδήποτε μη ελληνική εταιρεία τότε την ενημερώνουμε ότι η Γενική Γραμματεία Καταπολέμησης της Διαφθοράς είναι έτοιμη να συζητήσει κάθε πρόταση που μπορεί να οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερη ενίσχυση της διαφάνειας στο πολιτικό σύστημα, αρκεί να είναι συμβατή με τις διεθνείς συνθήκες και το κοινοτικό κεκτημένο.
Συνοψίζοντας με το νέο νομοθετικό πλαίσιο διασφαλίζεται πλήρως η διαφάνεια, ο έλεγχος, η δημοσιοποίηση και η ελαχιστοποίηση πολιτικών παρεμβάσεων και διευκρινίζεται πέραν κάθε αμφιβολίας το περιεχόμενο των δηλώσεων που πλέον εμπεριέχει το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων των υπόχρεων, κάτι που δεν συνέβαινε μέχρι τώρα με τις γνωστές συνέπειες για την αξιοπιστία του πολιτικού συστήματος.
διατηρεί «offshore» εταιρείες. Θύελλα αντιδράσεων από σύσσωμη την αντιπολίτευση.
Μετά την θύελλα αντιδράσεων από ολόκληρη την αντιπολίτεσυη το Μαξίμου απαντάει με non paper και χαρακτηρίζει τη στάση της ΝΔ «αξιοθρήνητη», την κατηγορεί για συνεργασία με «φυλλάδες που εξευτελίζουν συστηματικά την δημοσιογραφία» με στόχο «να ξεσηκώσει παραπλανητικό θόρυβο γύρω από τον εκσυγχρονισμό και την αυστηροποίηση της νομοθεσίας του Πόθεν Έσχες» ενώ παράλληλα υπογραμμίζει πως «για τα περί φορολογικών παραδείσων ας μιλήσουν καλύτερα με τον κ Παπασταύρου».
Στη συνέχεια της ανακοίνωσης το Μαξίμου παραπέμπει για την ουσία του ζητήματος στην αναλυτική απάντηση του Υπουργείου Δικαιοσύνης (δείτε παρακάτω).
Απάντηση έδωσε όμως και στα δημοσιεύματα που έκαναν λόγω για εκκωφαντική σιωπή του Μαξίμου: «Τέλος για τα περί «εκκωφαντικής σιωπής του Μαξίμου» τους θυμίζουμε ότι χρωστούν ακόμα απαντήσεις για τα τιμολόγια και τα παρεάκια με τους εκβιαστές. Τους χαιρετισμούς μας στην μονταζιέρα».
Λίγο νωρίτερα το υπουργείο Δικαιοσύνης εξέδωσε ανακοίνωση, σχετικά με την προκλητική τροποποίηση που πραγματοποίησε η Κυβέρνηση στον παλιό αυστηρό νόμο, που προέβλεπε τη γενική απαγόρευση σε όλο το πολιτικό προσωπικό να έχει εξωχώριες εταιρείες, υποστηρίζοντας ότι το έκανε για να ενισχύσει τη διαφάνεια!
Να θυμίσουμε πως η Κυβέρνηση πέρασε μέσα στο πολυνομοσχέδιο μία προκλητική ρύθμιση με την οποία ουσιαστικά επιτρέπει στο πολιτικό προσωπικό της χώρας να έχει offshore εταιρείες. Συγκεκριμένα πρόκειται για το άρθρο 178 του πολυνομοσχεδίου το οποίο πέρασε από την Ολομέλεια της Βουλής την περασμένη Κυριακή και προβλέπει πως υπουργοί, βουλευτές και άλλοι αξιωματούχοι μπορούν πλέον να μετέχουν σε εξωχώριες εταιρίες αρκεί η έδρα τους να είναι σε «φορολογικά συνεργάσιμες» χώρες, ακόμα και αν οι χώρες αυτές χαρακτηρίζονται από το υπουργείο Οικονομικών ως «φορολογικοί παράδεισοι», όπως οι Βρετανικές Παρθένοι Νήσοι, τα Νησιά Κέιμαν, Τζέρσεϊ, οι Βερμούδες κ.ά. Η συγκεκριμένη διάταξη μάλιστα θα έχει στην εφαρμογή της αναδρομική ισχύ δίνοντας άφεση αμαρτιών σε αρκετούς.
Θύελλα αντιδράσεων
Σύσσωμη η αντιπολίτευση ξεσηκώθηκε και ζητάει εξηγήσεις. Η Νέα Δημοκρατία με δύο ανακοινώσεις ζητάει να δοθούν απαντήσεις. Συγκεκριμένα στην πρώτη ανακοίνωση αναφέρει ότι «αυτοί που υπέκλεψαν την ψήφο του ελληνικού λαού στο όνομα του ήθους και της διαφάνειας, νομοθετούν να δικαιούνται οι βουλευτές να κατέχουν offshore» ενώ στην δεύτερη απευθύνει το ερώτημα: «ποιους υπουργούς με offshore καλύπτουν με το νόμο που ψήφισαν;».
Και η Δημοκρατική Συμπαράταξη, ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ, όμως αντέδρασε καλώντας την κυβέρνηση να αποσύρει άμεσα την σκανδαλώδη διάταξη.
«Το ΚΚΕ απ’ την πρώτη στιγμή είχε καταδικάσει και καταψηφίσει στη βουλή τη συγκεκριμένη διάταξη του πολυνομοσχεδίου, που όχι μόνο επιτρέπει τη συμμετοχή βουλευτών και στελεχών της κυβέρνησης σε offshore εταιρίες, αλλά ανοίγει και το δρόμο για αποποινικοποίηση πιθανών παλιών υποθέσεων», αναφέρει το ΚΚΕ σε ανακοίνωση και συμπληρώνει: «Ένα ακόμη στοιχείο της ταξικής πολιτικής υπέρ του κεφαλαίου, που συνεχίζει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ -ΑΝΕΛ, εκτός αν θεωρεί ότι στις offshore εταιρίες βρίσκονται οι αποταμιεύσεις των φτωχών λαϊκών στρωμάτων!».
Αντίδραση υπήρξε και από το Ποτάμι το οποίο υπογράμμισε σε ανακοίνωση του πως η κοινωνία ζητά τώρα εξηγήσεις.
«Το αριστερό μόρφωμα ξαναχτυπά» σχολίασε σε ανακοίνωση της η Ένωση Κεντρώων και συμπλήρωσε: «Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ της ευαισθησίας και της διαφάνειας εγκληματεί για άλλη μια φορά. Είναι τουλάχιστον αδιανόητο να επιτρέπεται στο πολιτικό προσωπικό της χώρας να έχει offshore εταιρείες. Επιχειρηματίες και πολιτικοί δεν πάνε μαζί. Ποιους θέλει να καλύψει ο Πρωθυπουργός;».
Να αποσυρθεί άμεσα η «ρύθμιση σκάνδαλο» για τις offshore ζητά με ανακοίνωσή της η Λαϊκή Ενότητα η οποία σημειώνει πως η κυβερνητική ρύθμιση «αποτελεί πρόκληση για τον ελληνικό λαό που εξοντώνεται με την άγρια λιτότητα και τη φορολεηλασία» και τονίζει πως «η απόσυρση της ντροπιαστικής αυτής διάταξης αποτελεί στοιχειώδη απαίτηση της κοινής γνώμης».
«Πρόκειται για σκάνδαλο, ποιους θέλουν να καλύψουν;» απευθύνει το ερώτημα σε ανακοίνωσή του το ΚΙΔΗΣΟ του Γιώργου Παπανδρέου ζητώντας την άμεση κατάργηση της διάταξης.
Η ανακοίνωση του υπουργείου Δικαιοσύνης
Απάντηση σε δημοσιεύματα σχετικά με τις δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης
Η Κυβέρνηση με το νέο νόμο για τις δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης («πόθεν έσχες») προσπαθεί να διορθώσει και να καλύψει τα κενά και τα «παραθυράκια» που δημιουργήθηκαν με την κακή νομοθέτηση των τελευταίων δεκαετιών.
Το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο ενίσχυσε την αδιαφάνεια, την φοροδιαφυγή και την ανομία, με την δημιουργία νομοθετικών κενών που εν τέλει κατέτεινε στην μη απονομή δικαιοσύνης.
Επανειλημμένως η Κυβέρνηση κάλεσε την αξιωματική αντιπολίτευση και την ελάσσονα αντιπολίτευση να συστρατευθούν στον αγώνα κατά της διαπλοκής και της διαφθοράς. Ωστόσο η Νέα Δημοκρατία, επέλεξε όχι μόνο να σταθεί απέναντι στην Βουλή και να καταψηφίσει τις διατάξεις για την αλλαγή στο νόμο του Πόθεν Έσχες που ενίσχυαν τη διαφάνεια, αλλά επιπλέον εξέδωσε την 28/5/2016 μια απαράδεκτη ανακοίνωση εναρμονιζόμενη πλήρως με τα υβριστικά, χυδαία και λασπώδη δημοσιεύματα της ίδιας ημέρας.
Ειδικότερα και σε ότι αφορά το θέμα της αλλαγής του νόμου περί πόθεν έσχες η Κυβέρνηση νομοθέτησε προκειμένου επιτέλους να καθορίσει με απόλυτη σαφήνεια το θεσμικό πλαίσιο για τις δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης, τις αρχές και τον τρόπο ελέγχου, καθώς και το χρόνο δημοσιότητας ορισμένων κατηγοριών των υπόχρεων. Η αποσυμφόρηση της επιτροπής του άρθρου 3Α, η ανασύνθεσή της με την αύξηση και συμμετοχή νέων μελών, η υποχρέωση ηλεκτρονικής υποβολής και η μακροχρόνια ανάρτηση στο διαδίκτυο των δηλώσεων, η υποχρέωση των ελεγχόμενων για την άμεση υποβολή τυχόν διορθώσεων ή συμπληρωματικών στοιχείων, η επέκταση δηλώσεως επί των κινητών, θυρίδων, αλλά και των δανειακών υποχρεώσεων και η άμεση κοινοποίηση στον εισαγγελέα για τη μη υποβολή, η πρόβλεψη ειδικών τμημάτων στις Εισαγγελίες Αθηνών και Θεσσαλονίκης που θα επιλαμβάνονται των σχετικών αδικημάτων οδηγούν στον αυστηρότερο έλεγχο και αποτρέπουν τη δυνατότητα πολιτικής παρέμβασης.
Συγκεκριμένα ως προς τις εξωχώριες εταιρείες.
1) Ο όρος «offshore» εταιρείες είχε ατυχώς αποδοθεί σε «εξωχώριες» εταιρείες στο νόμο 3213/2003 («περί πόθεν έσχες»). Ο όρος αυτός είναι εντελώς αόριστος και νομικά έωλος. Ο ΚΦΕ που τον χρησιμοποιούσε καταργήθηκε το 2013. Σημειώνεται ότι ακόμη και η έκθεση της επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής για το αρ. 6 του Ν. 3849/2010 (επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ) με το οποίο προστέθηκε το αρ. 8 στον Ν. 3213/2003 αναφέρει ότι πρέπει να αποσαφηνιστούν οι όροι: «εξωχώρια εταιρεία» και «παρένθετο πρόσωπο», καθώς χωρίς ειδικότερους προσδιορισμούς αντίκεινται στην αρχή της νομιμότητας.
2) Το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο αν και περιλάμβανε δρακόντεια και πανηγυρική διατύπωση, στην πράξη ήταν ανεφάρμοστο και αναποτελεσματικό. Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί εν τέλει ακολουθούσαν τους ορισμούς που προβλέπονταν στις διεθνείς συμβάσεις και οι κατηγορούμενοι ως παραβάτες απαλλάσσονταν ως επί το πλείστον γιατί επικαλούνταν ότι οι κατηγορίες βασίζονταν σε αόριστες νομικά έννοιες. Η πρόσφατη νομοθέτηση έρχεται να καλύψει αυτή την πολύ σοβαρή αστοχία, ώστε να υπάρξει πλήρης διαφάνεια στο τι κατέχει κάθε υπόχρεος και να διενεργείται ενδελεχής έλεγχος για την προέλευσή του. Σε περίπτωση δε παράβασης οι κυρώσεις είναι ιδιαιτέρως αυστηρές.
3) Η Ελλάδα, όπως είναι γνωστό, είναι υποχρεωμένη να εναρμονίζει τη νομοθεσία της σύμφωνα με τις συστάσεις διεθνών οργανισμών στους οποίους είναι μέλος. Για το συγκεκριμένο ζήτημα η GRECO (Ομάδα Κρατών για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς που λειτουργεί στο Συμβούλιο της Ευρώπης) στον 4ο κύκλο αξιολόγησης της χώρας μας, ζήτησε να αναθεωρηθεί το συγκεκριμένο άρθρο για τις εξωχώριες εταιρείες, καθώς προκύπτουν σημαντικές αντιφάσεις που καθιστούν το πλαίσιο ασαφές, επισφαλές και αντιπαραγωγικό. Να σημειωθεί ότι η Νέα Δημοκρατία έχει υπερψηφίσει πολλάκις διατάξεις που υποχρεώνουν την Ελλάδα να συμμορφώνεται στις συστάσεις της GRECO (π.χ. αρ. 3 παρ. Γ, υποπαρ. 5.3 Ν. 4336/2015).
4) Η νομοθεσία περί πόθεν έσχες πρέπει να έχει συνοχή και συνέπεια με τη φορολογική νομοθεσία, ώστε να υπάρχει δομημένο καθεστώς ελέγχου και κυρώσεων. Δεν είδαμε κανένα πρωτοσέλιδο όταν ο όρος εξωχώριες εταιρείες καταργήθηκε ήδη από το 2010 και εν τέλει το 2013 με το αρ. 65 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.
5) Η έννοια των μη φορολογικά συνεργάσιμων κρατών είναι μια διεθνώς απολύτως αποδεκτή και πλήρως ορισμένη νομικά έννοια. Κάθε χρόνο εκδίδεται από τον ΟΟΣΑ κατάλογος με όσα κράτη διατηρούν αδιαφανές φορολογικό περιβάλλον, ήτοι δεν ανταλλάσσουν πληροφορίες με φορολογικές αρχές άλλων κρατών. Στο τέλος κάθε έτους ο Υπουργός Οικονομικών εκδίδει μια Υπ. Απόφαση που επικυρώνει τον κατάλογο αυτόν με βάση τις σχετικές διεθνείς συμβάσεις.
6) Από καμία διάταξη στο νέο νομοθετικό πλαίσιο δεν προκύπτει αναδρομική ισχύς, όπως ψευδώς αναφέρεται στα δημοσιεύματα. Αντιθέτως, διασφαλίζεται πλήρως η ποινική ευθύνη υπόχρεων προσώπων που υπέβαλαν ανακριβή ή ψευδή δήλωση ή δεν υπέβαλαν καθόλου, αν και ήταν υπόχρεοι. Συγκεκριμένα εάν ένας υπόχρεος σήμερα δηλώσει ότι είναι ιδιοκτήτης εταιρείας στα νησιά Κέυμαν, που από το 2016 έπαψαν να είναι μη συνεργάσιμο φορολογικά κράτος, τότε η δήλωσή του θα ερευνηθεί και θα ερωτηθεί από πότε κατέχει μετοχές ή συμμετέχει σε αυτή την εταιρεία. Εάν διαπιστωθεί ότι η συμμετοχή του είναι παλαιότερη τότε διώκεται ποινικά για ανακριβή δήλωση. Με βάση εξάλλου το νόμο, εάν η διαφορά υπερβαίνει τις 300.000 ευρώ τότε η πράξη έχει κακουργηματικό χαρακτήρα.
Σε κάθε περίπτωση, εάν η αξιωματική αντιπολίτευση θεσμικά επιθυμεί να θέσει θέμα περί καθολικής απαγόρευσης συμμετοχής ή κατοχής μετοχών των Βουλευτών και λοιπών πολιτικών προσώπων σε οποιαδήποτε μη ελληνική εταιρεία τότε την ενημερώνουμε ότι η Γενική Γραμματεία Καταπολέμησης της Διαφθοράς είναι έτοιμη να συζητήσει κάθε πρόταση που μπορεί να οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερη ενίσχυση της διαφάνειας στο πολιτικό σύστημα, αρκεί να είναι συμβατή με τις διεθνείς συνθήκες και το κοινοτικό κεκτημένο.
Συνοψίζοντας με το νέο νομοθετικό πλαίσιο διασφαλίζεται πλήρως η διαφάνεια, ο έλεγχος, η δημοσιοποίηση και η ελαχιστοποίηση πολιτικών παρεμβάσεων και διευκρινίζεται πέραν κάθε αμφιβολίας το περιεχόμενο των δηλώσεων που πλέον εμπεριέχει το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων των υπόχρεων, κάτι που δεν συνέβαινε μέχρι τώρα με τις γνωστές συνέπειες για την αξιοπιστία του πολιτικού συστήματος.