Στις 25 Ιανουαρίου, κλείνει ένας χρόνος από την ανάδειξη στον τόπο, κυβέρνησης με κορμό την Αριστερά. Η κυβέρνηση αυτή, εργάστηκε μέσα σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, κινητοποίησε τις κοινωνικές δυνάμεις και επιβεβαίωσε την εμπιστοσύνη των πολιτών στις εκλογές του Σεπτεμβρίου. Η ανάδειξη κυβέρνησης με κορμό την Αριστερά δημιούργησε σε ολόκληρη της Ευρώπη κλίμα αμφισβήτησης της λιτότητας, που εκφράζεται πλέον με το εκλογικό αποτέλεσμα στην Πορτογαλία και με την Ισπανία, αλλά και με ανοιχτές παρεμβάσεις άλλων κυβερνήσεων όπως της Ιταλικής.
Βασική στόχευση της κυβέρνησης το διάστημα αυτό ήταν –και παραμένει – η επί της ουσίας διαπραγμάτευση με τους θεσμούς, ώστε να ολοκληρωθεί η συμφωνία του περασμένου Ιουλίου, με ταυτόχρονη διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής. Παράλληλα, η κυβέρνηση απέδειξε ότι ακόμα και σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες είναι δυνατή η ....
άσκηση πολιτικής, που θα είναι σταθερά προσανατολισμένη στις κοινωνικές ανάγκες.
Α. ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΒΑΣΙΚΩΝ ΣΗΜΕΙΩΝ ΤΟΥ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ
Κοινωνικά
-Κατάρτιση νέου τύπου Συμφώνου Συμβίωσης.
-Ρύθμιση 100 δόσεων σε υπερχρεωμένα νοικοκυριά
-Κάρτα σίτισης, επίδομα ενοικίου και δωρεάν ρεύμα σε φτωχά νοικοκυριά
-Εξασφάλιση υγειονομικής κάλυψης ανασφάλιστων, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια
Εργασιακά
-Ενταξη 210.000 ανέργων σε επιδοτούμενα προγράμματα (μέχρι τα μέσα του 2016)
-Αποτροπή του σχεδίου γενικευμένης απορρύθμισης των εργασιακών σχέσεων, που αποτελούσε βασική δέσμευση των προηγούμενων
-Αναδιάρθρωση του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας και βελτίωση της αποτελεσματικότητάς του
-Ακύρωση ομαδικών απολύσεων στο ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης
-Εφάπαξ επιδότηση ανέργων και απολυμένων εργαζομένων μέσω των σχετικών πιστώσεων του ΟΑΕΔ
Υγεία
-Καταργήθηκε το εισιτήριο των 5 ευρώ στα εξωτερικά ιατρεία των νοσοκομείων και των Κέντρων Υγείας
-Προχώρησαν οι διορισμοί μόνιμων γιατρών του ΕΣΥ από προκηρύξεις που είχαν «παγώσει» και προγραμματίστηκαν 4.500 μόνιμες προσλήψεις γιατρών και νοσηλευτικού προσωπικού.
-Προκηρύχθηκαν 3.000 θέσεις εργασίας στην Υγεία, μέσω των προγραμμάτων Κοινωφελούς Εργασίας του ΟΑΕΔ.
-Αυξήθηκε η διάρκεια των συμβάσεων των γιατρών από 1 σε 2 χρόνια (για τα επαρχιακά νοσοκομεία) ή σε 3 χρόνια για ειδικά τμήματα (ΜΕΘ, Ογκολογικά τμήματα κ.λπ.).
-Αντιμετωπίστηκαν πλείστες όσες περιπτώσεις μη καταβολής δεδουλευμένων και υπερωριών εργαζομένων, που κρατούν μόνοι τους (και μέχρι πρότινος απλήρωτοι) όρθιο το ΕΣΥ.
Ασφαλιστικό
-Επαναχορήγηση της σύνταξης του ΟΓΑ σε 30.000 υπερήλικες
-Απεγκλωβισμός χιλιάδων ασφαλισμένων του ΟΑΕΕ και του ΕΤΑΑ, που ενώ πληρούσαν τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, λόγω των οφειλών τους δεν μπορούσαν να βγουν στη σύνταξη.
-Ρύθμιση των ασφαλιστικών οφειλών, με τρόπο που ανακούφισε τους οφειλέτες
-Κατάργηση προκλητικά χαριστικών νομοθετικών ρυθμίσεων για μεγαλοοφειλέτες
-Αποποινικοποίηση των οφειλών των αυτοαπασχολούμενων προς τα ασφαλιστικά ταμεία και μείωση των ασφαλιστικών τους εισφορών.
-Απλοποίηση της λειτουργίας των ΚΕΠΑ, με την καθιέρωση νέου συστήματος παροχής και ελέγχου των αναπηρικών συντάξεων
Δικαιοσύνη και σωφρονιστικό σύστημα
-Κατάργηση φυλακών τύπου Γ
-Διευκόλυνση αξιοποίησης λιστών καταθετών για την πάταξη του «μαύρου» χρήματος
-Αποσυμφόρηση των φυλακών. Κατάργηση εγκλεισμού ανηλίκων (με ελάχιστες εξαιρέσεις)
-Θέσπιση ταχείας διαδικασίας έκδοσης διαταγής πληρωμής κατά του δημοσίου.
-Αλλαγές στο πτωχευτικό δίκαιο, έτσι ώστε να είναι πιο φιλικό προς τους οικονομικά ασθενέστερους.
-Δημιουργία 140 νέων οργανικών θέσεων ειρηνοδικών και σύσταση 190 νέων θέσεων δικαστικών υπαλλήλων, για την ταχύτερη αντιμετώπιση υποθέσεων υπερχρεωμένων νοικοκυριών.
-Συγκρότηση ομάδας εργασίας για την αναβάθμιση των δομών που αφορούν σε ευάλωτες ομάδες κρατουμένων.
-Αναδιοργάνωση αγροτικών φυλακών.
-Ενίσχυση της εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης στις φυλακές.
Σώματα Ασφαλείας
-Επανασχεδιασμός του θεσμού του αστυνομικού της γειτονιάς και πιλοτική εφαρμογή σε 36 νέες περιοχές
-Πεζές περιπολίες σε στοχευμένες περιοχές της Αττικής.
-Ενίσχυση της υπηρεσίας καταπολέμησης της εμπορίας ανθρώπων.
-Ενίσχυση των υπηρεσιών αντιμετώπισης της ρατσιστικής βίας.
-Σύσταση γραφείου αντιμετώπισης της αστυνομικής αυθαιρεσίας.
Δημόσια Διοίκηση
-Κατάργηση πολιτικής επιστράτευσης ως απεργοσπαστικό μηχανισμό.
-Εξορθολογισμός του πειθαρχικού δικαίου των δημοσίων υπαλλήλων.
-Ενίσχυση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης (ως μέσο καταπολέμησης της διαφθοράς).
-Περιορισμός κατά 25% της δυνατότητας πρόσληψης μετακλητών συμβούλων στα πολιτικά γραφεία Υπουργών.
-Κατάργηση του θεσμού της διαθεσιμότητας.
-Επαναπρόσληψη των καθαριστριών.
-Επαναπρόσληψη δημοτικών αστυνομικών.
47 στόχοι – 123 δράσεις κατά της διαφθοράς
Ενδεικτικά αναφέρονται:
-Αναβάθμιση του ρόλου και των δυνατοτήτων των ελεγκτικών μηχανισμών και συγχώνευση των κυριότερων εξ αυτών, με στόχο τα καλύτερα και ταχύτερα αποτελέσματα.
-Αλλαγή όλου του νομικού πλαισίου αδειοδότησης των συχνοτήτων ραδιοτηλεόρασης. Διερεύνηση για τα δάνεια στα ΜΜΕ
-Καλύτερος συντονισμός και ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των μηχανισμών.
-Υιοθέτηση διεθνών προτύπων για την καλύτερη λειτουργία του ελεγκτικού μηχανισμού.
-Εισαγωγή πληροφοριακών συστημάτων, ώστε σε πραγματικό χρόνο να υπάρχει διάχυση και διαχείριση πληροφοριών μεταξύ των μηχανισμών.
-Χάραξη τομεακής στρατηγικής κατά της διαφθοράς στο σύνολο της δημόσιας διοίκησης και ιδίως στους τομείς υψηλού κινδύνου (υγεία – αμυνα – δημόσιες συμβάσεις – προμήθειες).
-Πλήρης αναμόρφωση του συστήματος και των διαδικασιών των δημοσίων συμβάσεων, με διαφανείς όρους στα δημόσια έργα.
-Πλήρης αναμόρφωση του συστήματος προμηθειών Υγείας.
-Νέο νομικό πλαίσιο για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, καπνικών, αλκοόλ κ.λπ.
-Δημιουργία ενιαίου επιχειρησιακού κέντρου δίωξης του λαθρεμπορίου.
-Τήρηση στατιστικών στοιχείων από τα ελεγκτικά σώματα σχετικά με υποθέσεις διαφθοράς και δημοσιοποίησή τους ανά έτος, για την ενημέρωση της κοινωνίας.
-Δημιουργία ενιαίου συστήματος υποδοχής καταγγελιών για περιπτώσεις διαφθοράς στο σύνολο της δημόσιας διοίκησης.
-Δημιουργία νέου νομικού πλαισίου για το πολιτικό χρήμα και για το πόθεν έσχες των κρατικών λειτουργών.
Β. ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ ΚΑΙ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΝ ΝΔ - ΠΑΣΟΚ
ΚΥΒΕΝΡΗΣΗ ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ
• Το γ' τρίμηνο του 2015 η ανεργία ήταν στο 24%
• Στο 11μηνο του 2015 είχαμε δημοσιονομικό έλλειμμα 1,245 δισ. ευρώ
• Στο 11μηνο του 2015 είχαμε πρωτογενές πλεόνασμα 4,339 δισ. ευρώ
• Στο 11μηνο του 2015 οι δαπάνες έφτασαν τα 42,825 δισ. ευρώ
• Το 2015 εισπράχθηκαν από τέλη κυκλοφορίας 8,2 εκατ. ευρώ περισσότερα από πέρυσι
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΝΔ - ΠΑΣΟΚ
• Το γ' τρίμηνο του 2014 η ανεργία ήταν στο 25,5%
• Στο 11μηνο του 2014 είχαμε δημοσιονομικό έλλειμμα 1,827 δισ. ευρώ (με success story, βεβαίως βεβαίως)
• Στο 11μηνο του 2014 είχαμε πρωτογενές πλεόνασμα 3,566 δισ. ευρώ
• Στο 11μηνο του 2014 οι δαπάνες έφτασαν τα 43,207 δισ. ευρώ
• Το 2014 εισπράχθηκαν από τέλη κυκλοφορίας 17,2 εκατ. ευρώ λιγότερα από το 2013
Δημοσιονομικό έλλειμμα
(Τα τελευταία επίσημα στοιχεία που έχουν ανακοινωθεί, είναι αυτά που υπάρχουν στο μηνιαίο δελτίο εκτέλεσης κρατικού προϋπολογισμού, μηνός Νοεμβρίου, που έχει τα αποτελέσματα του 11μήνου του 2015)
Βάσει της συμφωνίας, θα έπρεπε στο 11μηνο του 2015 να έχουμε δημοσιονομικό έλλειμμα 3 δισ. ευρώ.
Με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, έχουμε τελικά 1,245 δισ. ευρώ.
Πέρυσι (success story), με ΝΔ, το ίδιο διάστημα, είχαμε 1,827 δισ. ευρώ.
Πρωτογενές πλεόνασμα
Βάσει της συμφωνίας, θα έπρεπε στο 11μηνο του 2015 να έχουμε 2,651 δισ. ευρώ πρωτογενές πλεόνασμα.
Με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, έχουμε 4,339 δισ. ευρώ.
Εσοδα
Βάσει της συμφωνίας, θα έπρεπε στο 11μηνο του 2015 να έχουμε καθαρά έσοδα τακτικού προϋπολογισμού 42,393 δισ. ευρώ.
Με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, έχουμε τελικά 41,030 δισ. ευρώ.
Δηλαδή, καταγράφεται μια υστέρηση εσόδων 1,363 δισ. ευρώ. Ομως, αυτή είναι καθαρά λογιστική, διότι οφείλεται καθαρά και μόνο στη μη μεταφορά των αποδόσεων, που προκύπτουν από τη διακράτηση ελληνικών ομολόγων στα χαρτοφυλάκια των κεντρικών τραπεζών του ευρωσυστήματος, ύψους 1,876 δισ. ευρώ, που προκάλεσε η άρνηση (και όχι αδυναμία) του Σαμαρά να κλείσει την 5η αξιολόγηση πέρυσι, τον Αύγουστο.
Μόνο το Νοέμβριο, τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού έφτασαν τα 4,370 δισ. ευρώ, δηλαδή 503 εκατομμύρια ευρώ πάνω από το στόχο.
Το Δεκέμβριο του 2015 τα έσοδα σε σχέση με τον ίδια μήνα του 2014 κατέγραψαν αύξηση 12,2%
Το Δεκέμβριο του 2014 (success story) τα έσοδα σε σχέση με τον ίδια μήνα του 2013 κατέγραψαν μείωση 13,1%
Δαπάνες
Βάσει της συμφωνίας, θα έπρεπε στο 11μηνο του 2015 να μην ξεπεράσουμε τα 44,825 δισ. ευρώ στις δαπάνες.
Με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, τελικά οι δαπάνες έφτασαν τα 42,825 δισ. ευρώ.
Πέρυσι, με ΝΔ, το ίδιο διάστημα, είχαμε 43,207 δισ. δαπάνες.
Τέλη κυκλοφορίας
Το 2015 τέλη προμηθεύτηκαν 100.578 αυτοκίνητα περισσότερα από πέρυσι.
Το 2014 τέλη είχαν προμηθευτεί 59.874 αυτοκίνητα λιγότερα από το 2013.
Το 2015, με το νέο καθεστώς υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, εισπράχθηκαν 8,2 εκατομμύρια περισσότερα από πέρυσι.
Το 2014, αντίστοιχα, με τα τέλη κυκλοφορίας του Σαμαρά, είχαν εισπραχθεί 17,2 εκατομμύρια ευρώ λιγότερα από το 2013.
2016: νέα χρονιά-ρεκόρ στον τουρισμό
Το 2016 θα είναι μια νέα χρονιά-ρεκόρ στον τουρισμό. Το 2015, ο αριθμός των τουριστών έφτασε τα 26 εκατομμύρια (από 22 εκατομμύρια το 2014), ενώ αυξημένα ήταν και τα χρήματα που έπεσαν στην ελληνική αγορά. Και φέτος θα είναι ακόμη καλύτερα τα πράγματα.
Ανεργία
Τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το γ' τρίμηνο του 2015 (με capital controls) λένε τα εξής:
Το γ' τρίμηνο του 2014, η ανεργία ήταν στο 25,5%.
Το ίδιο διάστημα του 2015, η ανεργία ήταν στο 24% (από 24,6% το προηγούμενο τρίμηνο).
Αυτά προκύπτουν από την έρευνα εργατικού δυναμικού της ΕΛΣΤΑΤ. Και υπάρχουν και πιο αναλυτικά στοιχεία, που περιγράφουν καλύτερα την εικόνα:
Το γ' τρίμηνο του 2015, ο αριθμός των απασχολούμενων ανήλθε σε 3.671.096 άτομα και των ανέργων σε 1.160.522.
Η απασχόληση αυξήθηκε κατά 1,3% σε σχέση µε το προηγούμενο τρίμηνο και κατά 2,3% σε σχέση µε το γ' τρίμηνο του 2014.
Ο αριθµός των ανέργων µειώθηκε κατά 1,7% σε σχέση µε το προηγούµενο τρίµηνο και κατά 5,6% σε σχέση µε το γ' τρίµηνο του 2014.
Μισθοί
Στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ:
Ο δείκτης μισθών χωρίς καμία διόρθωση (εποχική ή ως προς τον αριθμό των εργάσιμων ημερών) του γ' τριμήνου του 2015, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014, παρουσιάζει αύξηση κατά 5,7%.
Ο δείκτης μισθών του γ' τριμήνου 2015, με εποχική διόρθωση αλλά χωρίς διόρθωση ως προς τον αριθμό των εργάσιμων ημερών, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014, παρουσιάζει αύξηση κατά 2,7%.
Ο δείκτης μισθών με διόρθωση εργάσιμων ημερών αλλά χωρίς εποχική διόρθωση του γ' τριμήνου του 2015, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014, παρουσιάζει αύξηση κατά 4,8%".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου