Κυριακή 18 Οκτωβρίου 2015

Μεγαλεία του νομοθετείν σε ένα αενάως, αλλά ματαίως, μεταρρυθμιζόμενο κράτος

Γράφει ο Σωτήριος Καλαμίτσης
Διάβαζα το πολυνομοσχέδιο, το οποίο εμπεριέχει πλείστες όσες διατάξεις τύπου «το άρθρο τάδε του νόμου δείνα, όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο δείνα του νόμου τάδε, τροποποιείται ως εξής». Την προσοχή μου, όμως, τράβηξε το άρθρο 3§15:




«Η ισχύς των διατάξεων της παρ. 15 του άρθρου 66 του ν. 4174/2013 (Α΄170), όπως προστέθηκε με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 50 του ν. 4223/2013 (Α΄287) παρατείνεται έως τις 31.12.2017».

Άρχισα να το ψάχνω από περιέργεια. Μετά από πολλή ώρα κατόρθωσα να αντιληφθώ τί είχε συμβεί.
Με τον πολύ πρόσφατο μνημονιακό νόμο 4174/2013 ορίσθηκε ότι:
«Αρθρο 53 - Τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής
1. Αν οποιοδήποτε ποσό φόρου δεν καταβληθεί εντός της νόμιμης προθεσμίας, ο φορολογούμενος υποχρεούται να καταβάλει τόκους επί του εν λόγω ποσού φόρου για τη χρονική περίοδο από τη λήξη της νόμιμης προθεσμίας έως και την ημερομηνία καταβολής του φόρου…»
Δεν χρειαζόταν κάποια διευκρίνιση η σαφέστατη αυτή διάταξη. Το νόημα είναι απλό: με τη λήξη της νόμιμης προθεσμίας αρχίζει ο καταλογισμός τόκου, ο οποίος υπολογίζεται από την επομένη της λήξης της προθεσμίας, όπως ορίζει η γενικής εφαρμογής διάταξη του άρθρου 243 του ΑΚ: «Η προθεσμία λήγει όταν περάσει ολόκληρη η τελευταία ημέρα και, αν είναι κατά νόμο εορτάσιμη, όταν περάσει ολόκληρη η επόμενη εργάσιμη».

Εν συνεχεία, όμως, η διάταξη τροποποιήθηκε με το άρθρο 48§1α ν. 4223/2013 ως εξής:
«1. Αν οποιοδήποτε ποσό φόρου δεν καταβληθεί εντός της νόμιμης προθεσμίας, ο φορολογούμενος υποχρεούται να καταβάλει τόκους επί του εν λόγω ποσού φόρου για τη χρονική περίοδο από την επόμενη μέρα της λήξης της νόμιμης προθεσμίας καταβολής έως και την ημερομηνία καταβολής του φόρου…»
Δημιουργήθηκε, άραγε, ερμηνευτικό πρόβλημα με την εν λόγω διάταξη και χρειάσθηκε τροποποίηση τόσο γρήγορα;
Πάντως, η διάταξη σαφώς ορίζει ότι τόκος οφείλεται μέχρι την ημέρα πληρωμής. Αν, δηλαδή, οφείλω να πληρώσω μέχρι την τελευταία ημέρα του μηνός, αλλά πληρώσω την 14η του επομένου μηνός, τότε οφείλω τόκο 14 ημερών. Σαφέστατο, εύλογο και δίκαιο.
Εν συνεχεία, όμως, με το άρθρο 50 ν. 4223/2013 προστέθηκε στο άρθρο 66 ν. 4174/2013 η ακόλουθη παράγραφος 15:
«Μέχρι την 31.12.2015 ο τόκος του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 53 υπολογίζεται σε μηνιαία βάση κατά την είσπραξη για ολόκληρο το μήνα.»

Έτσι, λοιπόν, στο παράδειγμά μας δεν θα πληρώσω τόκο για 14 ημέρες, αλλά για ολόκληρο τον μήνα, εντός του οποίου πλήρωσα. Η αιτιολογία της προσθήκης αυτής αποτελεί απλή αναπαραγωγή του κειμένου του νόμου:
«…….. σχετικά µε τον υπολογισµό του τόκου που προβλέπεται στην παράγραφο 1 του άρθρου 53 του Κώδικα, ότι αυτός µέχρι την 31.12.2015 θα υπολογίζεται σε µηνιαία (και όχι σε ηµερήσια) βάση και θα εισπράττεται για ολόκληρο το µήνα.».

Τόσο απλά. Το «γιατί» δεν υπάρχει πουθενά. Γιατί, δηλαδή, ο τόκος θα πρέπει επί δύο έτη [2014-2015] να εισπράττεται για ολόκληρο τον μήνα, εντός του οποίου έγινε η καταβολή και όχι για τις ημέρες που διέρρευσαν από τη λήξη της προθεσμίας καταβολής μέχρι την καταβολή;

Χρωστάς σε ιδιώτη; Πληρώνεις τόκο μέχρι την ημέρα που θα εξοφλήσεις. Χρωστάς στο Δημόσιο; Πληρώνεις τόκο για ολόκληρο τον μήνα εντός του οποίου θα εξοφλήσεις ανεξαρτήτως της ημέρας που θα εξοφλήσεις.

Τώρα, στο περιβόητο πολυνομοσχέδιο που ψηφίσθηκε πρωϊνές ώρες της 17.10.2015 και δημοσιεύθηκε αυθημερόν με αριθμό νόμου 4337, ορίζεται [άρθρο 3§3]:
«Η ισχύς των διατάξεων της παρ. 15 του άρθρου 66 του ν. 4174/2013 (Α΄170), όπως προστέθηκε με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 50 του ν. 4223/2013 (Α΄287) παρατείνεται έως τις 31.12.2017».
Ιδού και η αιτιολογία:
«Εξαιτίας των πολλαπλών τροποποιήσεων και προσαρμογών που πρέπει να διενεργηθούν στις μηχανογραφικές εφαρμογές προκειμένου να εφαρμοστούν οι διατάξεις αναφορικά με τον υπολογισμό και τη σειρά πίστωσης των τόκων και του προστίμου εκπρόθεσμης καταβολής που προβλέπονται από τον ΚΕΔΕ και τον ΚΦΔ, παρατείνεται η ισχύς των μεταβατικών διατάξεων αναφορικά με τον υπολογισμό και τον τρόπο είσπραξης των τόκων και του προστίμου εκπρόθεσμης καταβολής έως και την 31.12.2017».
Πόσες μπορεί να είναι αυτές οι «πολλαπλές» τροποποιήσεις και προσαρμογές που πρέπει να διενεργηθούν, ώστε να απαιτούν χρόνο τεσσάρων ετών [2014,1025,2016,2017];

Γαμώ το χρυσοπληρωμένο taxis μου γαμώ! Αλλά μάλλον δεν φταίει το taxis, το οποίο βάζω στοίχημα, αν και μη ειδικός περί την Πληροφορική, ότι μπορεί να προσαρμοσθεί στη διάταξη του άρθρου 53§1 ν. 4174/2013 εντός ελαχίστων ημερών, για να μην πω ωρών. Άρα, το πνεύμα του νόμου είναι το γνωστό πνεύμα της αρπαγής όσων περισσότερων χρημάτων γίνεται, για να μην πέσει έξω ο προϋπολογισμός. Μα τόσο ξεφτίλες;

Σώτος

Υ.Γ. 1]Είμαι βέβαιος πως όλες αυτές τις διεργασίες που έκανα εγώ τις έκαναν όλοι οι αντιπρόσωποι του Έθνους. Και αυτοί που ψήφισαν ΝΑΙ, και αυτοί που ψήφισαν ΟΧΙ.

2]Καθώς ερευνούσα το θέμα παρατήρησα ότι στην ιστοσελίδα της Βουλής είναι πλέον ανηρτημένη μία «ανατύπωση» της αιτιολογικής έκθεσης του νόμου. Η αρχική αιτιολογική δεν υπάρχει. Δεν κάθισα, βέβαια, να κάνω παραβολή. Παρατήρησα, όμως, ότι στην ανατύπωση είναι καταχωρισμένα και όλα τα σχόλια που διατυπώθηκαν κατά την προηγηθείσα μόλις 24ωρη διαβούλευση λόγω του κατεπείγοντος. Ο καθένας γράφει το μακρύ του και το κοντό του στα σχόλια, αλλά υπήρξαν και σοβαρά σχόλια. Κανένα σχόλιο, βέβαια, από τα σοβαρά δεν ελήφθη υπόψη. Και η διαβούλευση της πλάκας είναι. Στο όνομα της δήθεν Δημοκρατίας και της συμμετοχής των πολιτών στη διαμόρφωση των νομοθετημάτων. Ουάου που θα έλεγε και ο Γιάνης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου