Ανοικτά τρία εργοτάξια του Μετρό στα εγκαίνια της
83ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονικης
Η Αττικό Μετρό Α.Ε. συμμετέχει και φέτος στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης με ένα πλούσιο πρόγραμμα ενημερωτικών και εκπαιδευτικών δράσεων, αλλά και με παράλληλες εκδηλώσεις, όπως το άνοιγμα σταθμών «Σιντριβάνι», «Παπάφη» και «Αμαξοστάσιο» του έργου της βασικής γραμμής στο κοινό της πόλης.
Σε όλη τη διάρκεια της 83ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης οι επισκέπτες της μπορούν να ξεναγηθούν στο πρώτο βαγόνι από τους 18 συρμούς του Μετρό, το οποίο έχει φτάσει ήδη στην πόλη.
Αναλυτικά, το πρόγραμμα των εκδηλώσεων της ΑΜ Α.Ε. στην 83η ΔΕΘ έχει ως εξής:
Σάββατο 8 Σεπτεμβρίου 2018
10.00 – 14.00 Ανοιχτή πρόσβαση στους σταθμούς «Σιντριβάνι», «Παπάφη» και «Αμαξοστάσιο» στο κοινό της πόλης.
Κυριακή 9 Σεπτεμβρίου 2018
10.00- 14.00 Ανοιχτή πρόσβαση στους σταθμούς «Σιντριβάνι», «Παπάφη» και «Αμαξοστάσιο» στο κοινό της πόλης.
11.00- 13.00 Μουσική εκδήλωση στον περιβάλλοντα χώρο του σταθμού «Σιντριβάνι» από το συγκρότημα ThesSAXIoniki saxophone quartet
19.00 Παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος «Το Μετρό στην Πόλη μας», στο εκθεσιακό περίπτερο – βαγόνι της Αττικό Μετρό ΑΕ.
Ακολουθεί ενημερωτικό σημείωμα με τα έργα που κατασκευάζει η Αττικό Μετρό Α.Ε. στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Η Αττικό Μετρό Α.Ε. κατασκευάζει το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό έργο υποδομής, με αναπτυξιακές και περιβαλλοντικές διαστάσεις στην Ελλάδα
ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΒΑΣΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ
ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΠΡΟΣ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ ΚΑΙ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΔΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΟ
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ
Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό, αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό έργο υποδομής που κατασκευάζεται στην Ελλάδα, μία επένδυση που για τις δύο υπό κατασκευή γραμμές, ξεπερνάει το 1,5 δισ. ευρώ. Η ολοκλήρωσή του θα αναβαθμίσει τη Θεσσαλονίκη σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη, με δυνατότητα εξυπηρέτησης, στην πρώτη φάση λειτουργίας τους, 300.000 επιβατών ημερησίως, αλλάζοντας τη μορφή του αστικού τοπίου και βελτιώνοντας ριζικά την καθημερινότητα των πολιτών.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό της Αττικό Μετρό Α.Ε., το έργο προβλέπεται να λειτουργήσει στα τέλη του 2020.
Το έργο
Οι σήραγγες είναι δίδυμες, μονής τροχιάς και έχουν διανοιχτεί από δυο μηχανήματα ολομέτωπης κοπής (ΤΒΜ) και με τη μέθοδο «ανοικτού ορύγματος» στο τμήμα σύνδεσης με το Αμαξοστάσιο.
Το Αμαξοστάσιο αναπτύσσεται σε έκταση 55 στρεμμάτων και έχει δύο κύρια συγκροτήματα
κτηρίων, στα οποία στεγάζονται οι εγκαταστάσεις στάθμευσης και συντήρησης των συρμών, καθώς και το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας του συστήματος.
Όλοι οι σταθμοί έχουν κεντρική αποβάθρα, εκατέρωθεν της οποίας υπάρχουν θύρες που την απομονώνουν από το χώρο των γραμμών και ανοίγουν ταυτόχρονα με το άνοιγμα των θυρών των συρμών. Οι συρμοί είναι τελευταίας τεχνολογίας, υπεραυτόματοι, χωρίς οδηγό και χρησιμοποιούν σύγχρονο ασύρματο σύστημα σηματοδότησης CBTC για την επικοινωνία με το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας.
Το υπό κατασκευή έργο περιλαμβάνει τη μελέτη και την κατασκευή:
• 14,4 χλμ. γραμμής με 2 ανεξάρτητες σήραγγες
• 18 σταθμών
• Αμαξοστασίου
• Κέντρου Ελέγχου Λειτουργίας
Πρόοδος του έργου
Έχει ολοκληρωθεί η διάνοιξη των σηράγγων και στις δύο γραμμές του έργου, βασική και Καλαμαριά.
Δεκαέξι σταθμοί έχουν ήδη ολοκληρωθεί ως προς τα έργα Πολιτικού Μηχανικού και σε εξέλιξη βρίσκεται η εγκατάσταση των ηλεκτρομηχανολογικών και σιδηροδρομικών συστημάτων και τα αρχιτεκτονικά τελειώματα. Στο σταθμό «Αγία Σοφία», μετά την ολοκλήρωση των ανασκαφών συνεχίζεται η κατασκευή και στο σταθμό «Βενιζέλου» προστατεύονται οι αρχαιότητες για να προχωρήσει η κατασκευή της πλάκας οροφής και στη συνέχεια να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής του υπόγειου έργου.
Αρχαιολογικοί χώροι και ανασκαφές
Στο πλαίσιο του έργου, πραγματοποιείται η μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή που συντελέστηκε ποτέ στη Β. Ελλάδα, καλύπτοντας επιφάνεια 20.000 τ.μ. Οι αρχαιολογικές εργασίες, συνολικού προϋπολογισμού 132 εκ. ευρώ, έχουν φέρει στο φως 300.000 αρχαιολογικά ευρήματα. Μέρος αυτών θα αναδειχθεί μέσα σε σταθμούς, που θα λειτουργούν ως σημεία αναφοράς για τη Θεσσαλονίκη. Ειδική αναφορά πρέπει να γίνει στο Σταθμό «Βενιζέλου», όπου αποκαλύφθηκε ο κεντρικός οδικός άξονας της βυζαντινής πόλης σε ολόκληρο το πλάτος του, μαζί με τους υδραυλικούς αγωγούς, τις διασταυρώσεις των δύο κάθετων οδών, καταστήματα και τα οικοδομικά κατάλοιπα των παρακείμενων κτηρίων. Το σπουδαίο αυτό αρχαιολογικό εύρημα θα διατηρηθεί κατά χώραν και θα συνυπάρξει αρμονικά, ως επισκέψιμος αρχαιολογικός χώρος, με το σταθμό του Μετρό που θα κατασκευαστεί σε μεγάλο βάθος στο ίδιο σημείο, αναδεικνύοντας το Σταθμό «Βενιζέλου» σε τοπόσημο της Θεσσαλονίκης.
Μελλοντικός σχεδιασμός
1. Επεκτάσεις ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ προς τη Δυτική Θεσσαλονίκη.
Ολοκληρώνεται η ωρίμανση του ανωτέρω έργου σε συνεννόηση με όμορους Δήμους, με επί τόπου επισκέψεις και διαβουλεύσεις με φορείς. Έχει διαμορφωθεί πρόταση για συνδυασμό των δύο ανεξάρτητων Επεκτάσεων προς τη Δυτική Θεσσαλονίκη σε μια ενιαία λύση υπόγειας κυκλικής γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μήκους περί τα 11 χλμ., 8 υπόγειους σταθμούς και με δυνατότητα σε επόμενη φάση περαιτέρω Επεκτάσεων προς Νοσοκομείο Παπαγεωργίου, Ωραιόκαστρο και Σίνδο.
Προετοιμασία δημοπράτησης, εντός του φθινοπώρου 2018, της εργολαβίας πρόδρομων εργασιών (αρχαιολογικά, ΟΚΩ, κλπ) για τις ανωτέρω επεκτάσεις.
2. Επέκταση ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ από Μίκρα προς Αεροδρόμιο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ.
Ωρίμανση του ανωτέρω έργου με ενημέρωση, επαφές και συσκέψεις με τους όμορους Δήμους, με επί τόπου επισκέψεις και διαβουλεύσεις με φορείς (ΑΠΘ, FRAPORT, ΤΑΙΠΕΔ, ΥΠΑ), με στόχο τη διαμόρφωση πρότασης χάραξης με συνδυασμό λύσης υπόγειας, επίγειας και υπέργειας γραμμής διπλής κατεύθυνσης μήκους περί τα 6 χλμ., 4 σταθμούς και δυνατότητα σε επόμενη φάση επέκτασης νοτιότερα για καλύτερη εξυπηρέτηση των μετακινούμενων από και προς τη Χαλκιδική.
ΜΕΤΡΟ ΑΘΗΝΑΣ
Βασικό Έργο
Τo Βασικό Έργο του Μετρό της Αθήνας ξεκίνησε να κατασκευάζεται το Νοέμβριο του 1992, με προγραμματισμένα 20 περίπου χλμ. δικτύου και 21 σταθμούς σε 2 Γραμμές.
Σήμερα, το σημαντικότερο συγκοινωνιακό μέσο της Αθήνας, εκτείνεται σε 60 χλμ. γραμμής με 40 σύγχρονους σταθμούς (υπολογίζονται οι 4 σταθμοί και τα 20,7 χλμ. κοινού δικτύου με τον Προαστιακό) όπου καθημερινά εξυπηρετούνται 938.000 επιβάτες.
Μία από τις μοναδικές ιδιαιτερότητες του Μετρό της Αθήνας είναι ότι η κατασκευή του αποτέλεσε παράλληλα την αφορμή για την υλοποίηση ενός σπουδαίου αρχαιολογικού έργου, όπου πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή στην πρωτεύουσα (έκτασης 79.000 τ.μ.), η οποία έφερε στο φως περισσότερα από 50.000 αρχαιολογικά ευρήματα.
Επέκταση προς Πειραιά
Πρόκειται για μια επένδυση ύψους 730 εκ. ευρώ, σε περιοχές του Δήμου Πειραιά και των Δήμων της ευρύτερης περιοχής (Νίκαια, Κορυδαλλός, Αγ. Βαρβάρα), με έντονα προβλήματα κυκλοφορίας και χαμηλό επίπεδο εξυπηρέτησης από τα Μ.Μ.Μ..
Με την ολοκλήρωση της κατασκευής της επέκτασης του Μετρό προς τον Πειραιά θα εξυπηρετούνται καθημερινά 132.000 επιβάτες, ενώ ο συνολικός χρόνος από το Λιμάνι έως το Αεροδρόμιο θα διανύεται με το Μετρό μόλις σε 55 λεπτά.
Με τη σύνδεση αυτή, μεταξύ του Λιμανιού του Πειραιά και του Αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», μέσω της γραμμής 3 του Μετρό, θα προκύψουν ιδιαίτερα αναπτυξιακά οφέλη στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας και του Πειραιά.
Ιδιαίτερα δε στο Σταθμό «Πειραιάς» προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα σημαντικό Συγκοινωνιακό Κέντρο, συνενώνοντας λειτουργικά δύο γραμμές Μετρό (Γραμμή 1 και Γραμμή 3), το Λιμάνι, τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο και την επέκταση του Τραμ προς Πειραιά, διευκολύνοντας έτσι τις μετεπιβιβάσεις μεταξύ όλων των μέσων μεταφοράς.
Οι 3 πρώτοι σταθμοί της επέκτασης (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός Νίκαια) βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο ολοκλήρωσης (εκτελούνται εργασίες αρχιτεκτονικών τελειωμάτων και εγκατάσταση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων) και προβλέπεται να δοθούν σε λειτουργία εντός του πρώτου εξαμήνου του 2019. Οι 3 επόμενοι σταθμοί (Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο) προβλέπεται να δοθούν σε λειτουργία τον Ιούνιο του 2021.
Νέα Γραμμή 4
Η νέα Γραμμή 4 του Μετρό έχει προϋπολογισμό έργου 3,8 δις ευρώ, μήκος γραμμής 38 χλμ., 35 σύγχρονους σταθμούς και αποτελείται από τέσσερα επιμέρους διακριτά τμήματα.
Τμήμα Α: Άλσος Βεΐκου-Γουδή (μήκους 12,8 χλμ. και 15 σταθμούς)
Τμήμα Β: Γουδή-Μαρούσι-Εθνική Οδός (μήκους 14 χλμ. και 11 σταθμούς)
Τμήμα Γ: Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη (μήκους 4,1 χλμ. και 3 σταθμούς)
Τμήμα Δ: Άλσος Βεΐκου-Πετρούπολη (μήκους 7,3 χλμ. και 6 σταθμούς)
Οφέλη από την υλοποίηση της Γραμμής 4
Η εύκολη και ασφαλής μετακίνηση, η εξοικονόμηση χρόνου καθώς και η μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων, αποτελούν σημαντικούς παράγοντες βελτίωσης της ποιότητας ζωής των κατοίκων της περιοχής μελέτης αλλά και της ευρύτερης περιοχής του Π.Σ. Αθήνας.
Η Γραμμή 4 θα είναι τελευταίας τεχνολογίας με αυτόματους συρμούς χωρίς οδηγό, με θύρες επί των αποβαθρών, με ασύρματο σύστημα σηματοδότησης τύπου CBTC και εξελιγμένα συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας.
Το πρώτο της τμήμα, Άλσος Βεΐκου – Γουδή με 12,8 χλμ. γραμμής, 15 υπόγειους σταθμούς και προϋπολογισμό 1,5 δις ευρώ, δημοπρατήθηκε τον Απρίλιο του 2017 και αναμένεται η ανακήρυξη αναδόχου εντός των πρώτων μηνών του 2019.
ΤΡΑΜ
Το δίκτυο του Τραμ της Αθήνας περιλαμβάνει 3 γραμμές, Σύνταγμα – Βούλα, Σύνταγμα – Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ) και Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας – Βούλα, με μήκος γραμμής 25,9 χλμ. και 48 στάσεις, εκ των οποίων οι τρεις, «Σύνταγμα», «ΣΕΦ» και «Ασκληπιείο Βούλας», είναι τερματικές, ενώ σε τέσσερα σημεία υπάρχει σύνδεση με το Μετρό, στους σταθμούς «Σύνταγμα», «Ν. Κόσμος», «Φιξ» και «ΣΕΦ».
Η νέα Επέκταση του Τραμ προς Πειραιά, που ήδη βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης, περιλαμβάνει την επέκταση του υφιστάμενου τροχιοδρόμου (Τραμ) από τη σημερινή στάση «Νέο Φάληρο» στη τερματική στάση «Ακτή Ποσειδώνος» στο Λιμάνι και από εκεί στην υφιστάμενη τερματική στάση «ΣΕΦ», συνολικού μήκους 5,35 χλμ., με 12 σύγχρονες στάσεις και με αναδιαμόρφωση του αστικού τοπίου στο διάδρομο διέλευσης του τροχιοδρόμου.
Σε καθημερινή βάση προβλέπεται να εξυπηρετούνται 35.000 επιβάτες.
83ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονικης
Η Αττικό Μετρό Α.Ε. συμμετέχει και φέτος στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης με ένα πλούσιο πρόγραμμα ενημερωτικών και εκπαιδευτικών δράσεων, αλλά και με παράλληλες εκδηλώσεις, όπως το άνοιγμα σταθμών «Σιντριβάνι», «Παπάφη» και «Αμαξοστάσιο» του έργου της βασικής γραμμής στο κοινό της πόλης.
Σε όλη τη διάρκεια της 83ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης οι επισκέπτες της μπορούν να ξεναγηθούν στο πρώτο βαγόνι από τους 18 συρμούς του Μετρό, το οποίο έχει φτάσει ήδη στην πόλη.
Αναλυτικά, το πρόγραμμα των εκδηλώσεων της ΑΜ Α.Ε. στην 83η ΔΕΘ έχει ως εξής:
Σάββατο 8 Σεπτεμβρίου 2018
10.00 – 14.00 Ανοιχτή πρόσβαση στους σταθμούς «Σιντριβάνι», «Παπάφη» και «Αμαξοστάσιο» στο κοινό της πόλης.
Κυριακή 9 Σεπτεμβρίου 2018
10.00- 14.00 Ανοιχτή πρόσβαση στους σταθμούς «Σιντριβάνι», «Παπάφη» και «Αμαξοστάσιο» στο κοινό της πόλης.
11.00- 13.00 Μουσική εκδήλωση στον περιβάλλοντα χώρο του σταθμού «Σιντριβάνι» από το συγκρότημα ThesSAXIoniki saxophone quartet
19.00 Παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος «Το Μετρό στην Πόλη μας», στο εκθεσιακό περίπτερο – βαγόνι της Αττικό Μετρό ΑΕ.
Ακολουθεί ενημερωτικό σημείωμα με τα έργα που κατασκευάζει η Αττικό Μετρό Α.Ε. στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Η Αττικό Μετρό Α.Ε. κατασκευάζει το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό έργο υποδομής, με αναπτυξιακές και περιβαλλοντικές διαστάσεις στην Ελλάδα
ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΒΑΣΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ
ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΠΡΟΣ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ ΚΑΙ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΔΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΟ
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ
Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό, αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό έργο υποδομής που κατασκευάζεται στην Ελλάδα, μία επένδυση που για τις δύο υπό κατασκευή γραμμές, ξεπερνάει το 1,5 δισ. ευρώ. Η ολοκλήρωσή του θα αναβαθμίσει τη Θεσσαλονίκη σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη, με δυνατότητα εξυπηρέτησης, στην πρώτη φάση λειτουργίας τους, 300.000 επιβατών ημερησίως, αλλάζοντας τη μορφή του αστικού τοπίου και βελτιώνοντας ριζικά την καθημερινότητα των πολιτών.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό της Αττικό Μετρό Α.Ε., το έργο προβλέπεται να λειτουργήσει στα τέλη του 2020.
Το έργο
Οι σήραγγες είναι δίδυμες, μονής τροχιάς και έχουν διανοιχτεί από δυο μηχανήματα ολομέτωπης κοπής (ΤΒΜ) και με τη μέθοδο «ανοικτού ορύγματος» στο τμήμα σύνδεσης με το Αμαξοστάσιο.
Το Αμαξοστάσιο αναπτύσσεται σε έκταση 55 στρεμμάτων και έχει δύο κύρια συγκροτήματα
κτηρίων, στα οποία στεγάζονται οι εγκαταστάσεις στάθμευσης και συντήρησης των συρμών, καθώς και το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας του συστήματος.
Όλοι οι σταθμοί έχουν κεντρική αποβάθρα, εκατέρωθεν της οποίας υπάρχουν θύρες που την απομονώνουν από το χώρο των γραμμών και ανοίγουν ταυτόχρονα με το άνοιγμα των θυρών των συρμών. Οι συρμοί είναι τελευταίας τεχνολογίας, υπεραυτόματοι, χωρίς οδηγό και χρησιμοποιούν σύγχρονο ασύρματο σύστημα σηματοδότησης CBTC για την επικοινωνία με το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας.
Το υπό κατασκευή έργο περιλαμβάνει τη μελέτη και την κατασκευή:
• 14,4 χλμ. γραμμής με 2 ανεξάρτητες σήραγγες
• 18 σταθμών
• Αμαξοστασίου
• Κέντρου Ελέγχου Λειτουργίας
Πρόοδος του έργου
Έχει ολοκληρωθεί η διάνοιξη των σηράγγων και στις δύο γραμμές του έργου, βασική και Καλαμαριά.
Δεκαέξι σταθμοί έχουν ήδη ολοκληρωθεί ως προς τα έργα Πολιτικού Μηχανικού και σε εξέλιξη βρίσκεται η εγκατάσταση των ηλεκτρομηχανολογικών και σιδηροδρομικών συστημάτων και τα αρχιτεκτονικά τελειώματα. Στο σταθμό «Αγία Σοφία», μετά την ολοκλήρωση των ανασκαφών συνεχίζεται η κατασκευή και στο σταθμό «Βενιζέλου» προστατεύονται οι αρχαιότητες για να προχωρήσει η κατασκευή της πλάκας οροφής και στη συνέχεια να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής του υπόγειου έργου.
Αρχαιολογικοί χώροι και ανασκαφές
Στο πλαίσιο του έργου, πραγματοποιείται η μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή που συντελέστηκε ποτέ στη Β. Ελλάδα, καλύπτοντας επιφάνεια 20.000 τ.μ. Οι αρχαιολογικές εργασίες, συνολικού προϋπολογισμού 132 εκ. ευρώ, έχουν φέρει στο φως 300.000 αρχαιολογικά ευρήματα. Μέρος αυτών θα αναδειχθεί μέσα σε σταθμούς, που θα λειτουργούν ως σημεία αναφοράς για τη Θεσσαλονίκη. Ειδική αναφορά πρέπει να γίνει στο Σταθμό «Βενιζέλου», όπου αποκαλύφθηκε ο κεντρικός οδικός άξονας της βυζαντινής πόλης σε ολόκληρο το πλάτος του, μαζί με τους υδραυλικούς αγωγούς, τις διασταυρώσεις των δύο κάθετων οδών, καταστήματα και τα οικοδομικά κατάλοιπα των παρακείμενων κτηρίων. Το σπουδαίο αυτό αρχαιολογικό εύρημα θα διατηρηθεί κατά χώραν και θα συνυπάρξει αρμονικά, ως επισκέψιμος αρχαιολογικός χώρος, με το σταθμό του Μετρό που θα κατασκευαστεί σε μεγάλο βάθος στο ίδιο σημείο, αναδεικνύοντας το Σταθμό «Βενιζέλου» σε τοπόσημο της Θεσσαλονίκης.
Μελλοντικός σχεδιασμός
1. Επεκτάσεις ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ προς τη Δυτική Θεσσαλονίκη.
Ολοκληρώνεται η ωρίμανση του ανωτέρω έργου σε συνεννόηση με όμορους Δήμους, με επί τόπου επισκέψεις και διαβουλεύσεις με φορείς. Έχει διαμορφωθεί πρόταση για συνδυασμό των δύο ανεξάρτητων Επεκτάσεων προς τη Δυτική Θεσσαλονίκη σε μια ενιαία λύση υπόγειας κυκλικής γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μήκους περί τα 11 χλμ., 8 υπόγειους σταθμούς και με δυνατότητα σε επόμενη φάση περαιτέρω Επεκτάσεων προς Νοσοκομείο Παπαγεωργίου, Ωραιόκαστρο και Σίνδο.
Προετοιμασία δημοπράτησης, εντός του φθινοπώρου 2018, της εργολαβίας πρόδρομων εργασιών (αρχαιολογικά, ΟΚΩ, κλπ) για τις ανωτέρω επεκτάσεις.
2. Επέκταση ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ από Μίκρα προς Αεροδρόμιο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ.
Ωρίμανση του ανωτέρω έργου με ενημέρωση, επαφές και συσκέψεις με τους όμορους Δήμους, με επί τόπου επισκέψεις και διαβουλεύσεις με φορείς (ΑΠΘ, FRAPORT, ΤΑΙΠΕΔ, ΥΠΑ), με στόχο τη διαμόρφωση πρότασης χάραξης με συνδυασμό λύσης υπόγειας, επίγειας και υπέργειας γραμμής διπλής κατεύθυνσης μήκους περί τα 6 χλμ., 4 σταθμούς και δυνατότητα σε επόμενη φάση επέκτασης νοτιότερα για καλύτερη εξυπηρέτηση των μετακινούμενων από και προς τη Χαλκιδική.
ΜΕΤΡΟ ΑΘΗΝΑΣ
Βασικό Έργο
Τo Βασικό Έργο του Μετρό της Αθήνας ξεκίνησε να κατασκευάζεται το Νοέμβριο του 1992, με προγραμματισμένα 20 περίπου χλμ. δικτύου και 21 σταθμούς σε 2 Γραμμές.
Σήμερα, το σημαντικότερο συγκοινωνιακό μέσο της Αθήνας, εκτείνεται σε 60 χλμ. γραμμής με 40 σύγχρονους σταθμούς (υπολογίζονται οι 4 σταθμοί και τα 20,7 χλμ. κοινού δικτύου με τον Προαστιακό) όπου καθημερινά εξυπηρετούνται 938.000 επιβάτες.
Μία από τις μοναδικές ιδιαιτερότητες του Μετρό της Αθήνας είναι ότι η κατασκευή του αποτέλεσε παράλληλα την αφορμή για την υλοποίηση ενός σπουδαίου αρχαιολογικού έργου, όπου πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή στην πρωτεύουσα (έκτασης 79.000 τ.μ.), η οποία έφερε στο φως περισσότερα από 50.000 αρχαιολογικά ευρήματα.
Επέκταση προς Πειραιά
Πρόκειται για μια επένδυση ύψους 730 εκ. ευρώ, σε περιοχές του Δήμου Πειραιά και των Δήμων της ευρύτερης περιοχής (Νίκαια, Κορυδαλλός, Αγ. Βαρβάρα), με έντονα προβλήματα κυκλοφορίας και χαμηλό επίπεδο εξυπηρέτησης από τα Μ.Μ.Μ..
Με την ολοκλήρωση της κατασκευής της επέκτασης του Μετρό προς τον Πειραιά θα εξυπηρετούνται καθημερινά 132.000 επιβάτες, ενώ ο συνολικός χρόνος από το Λιμάνι έως το Αεροδρόμιο θα διανύεται με το Μετρό μόλις σε 55 λεπτά.
Με τη σύνδεση αυτή, μεταξύ του Λιμανιού του Πειραιά και του Αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», μέσω της γραμμής 3 του Μετρό, θα προκύψουν ιδιαίτερα αναπτυξιακά οφέλη στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας και του Πειραιά.
Ιδιαίτερα δε στο Σταθμό «Πειραιάς» προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα σημαντικό Συγκοινωνιακό Κέντρο, συνενώνοντας λειτουργικά δύο γραμμές Μετρό (Γραμμή 1 και Γραμμή 3), το Λιμάνι, τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο και την επέκταση του Τραμ προς Πειραιά, διευκολύνοντας έτσι τις μετεπιβιβάσεις μεταξύ όλων των μέσων μεταφοράς.
Οι 3 πρώτοι σταθμοί της επέκτασης (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός Νίκαια) βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο ολοκλήρωσης (εκτελούνται εργασίες αρχιτεκτονικών τελειωμάτων και εγκατάσταση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων) και προβλέπεται να δοθούν σε λειτουργία εντός του πρώτου εξαμήνου του 2019. Οι 3 επόμενοι σταθμοί (Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο) προβλέπεται να δοθούν σε λειτουργία τον Ιούνιο του 2021.
Νέα Γραμμή 4
Η νέα Γραμμή 4 του Μετρό έχει προϋπολογισμό έργου 3,8 δις ευρώ, μήκος γραμμής 38 χλμ., 35 σύγχρονους σταθμούς και αποτελείται από τέσσερα επιμέρους διακριτά τμήματα.
Τμήμα Α: Άλσος Βεΐκου-Γουδή (μήκους 12,8 χλμ. και 15 σταθμούς)
Τμήμα Β: Γουδή-Μαρούσι-Εθνική Οδός (μήκους 14 χλμ. και 11 σταθμούς)
Τμήμα Γ: Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη (μήκους 4,1 χλμ. και 3 σταθμούς)
Τμήμα Δ: Άλσος Βεΐκου-Πετρούπολη (μήκους 7,3 χλμ. και 6 σταθμούς)
Οφέλη από την υλοποίηση της Γραμμής 4
Η εύκολη και ασφαλής μετακίνηση, η εξοικονόμηση χρόνου καθώς και η μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων, αποτελούν σημαντικούς παράγοντες βελτίωσης της ποιότητας ζωής των κατοίκων της περιοχής μελέτης αλλά και της ευρύτερης περιοχής του Π.Σ. Αθήνας.
Η Γραμμή 4 θα είναι τελευταίας τεχνολογίας με αυτόματους συρμούς χωρίς οδηγό, με θύρες επί των αποβαθρών, με ασύρματο σύστημα σηματοδότησης τύπου CBTC και εξελιγμένα συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας.
Το πρώτο της τμήμα, Άλσος Βεΐκου – Γουδή με 12,8 χλμ. γραμμής, 15 υπόγειους σταθμούς και προϋπολογισμό 1,5 δις ευρώ, δημοπρατήθηκε τον Απρίλιο του 2017 και αναμένεται η ανακήρυξη αναδόχου εντός των πρώτων μηνών του 2019.
ΤΡΑΜ
Το δίκτυο του Τραμ της Αθήνας περιλαμβάνει 3 γραμμές, Σύνταγμα – Βούλα, Σύνταγμα – Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ) και Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας – Βούλα, με μήκος γραμμής 25,9 χλμ. και 48 στάσεις, εκ των οποίων οι τρεις, «Σύνταγμα», «ΣΕΦ» και «Ασκληπιείο Βούλας», είναι τερματικές, ενώ σε τέσσερα σημεία υπάρχει σύνδεση με το Μετρό, στους σταθμούς «Σύνταγμα», «Ν. Κόσμος», «Φιξ» και «ΣΕΦ».
Η νέα Επέκταση του Τραμ προς Πειραιά, που ήδη βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης, περιλαμβάνει την επέκταση του υφιστάμενου τροχιοδρόμου (Τραμ) από τη σημερινή στάση «Νέο Φάληρο» στη τερματική στάση «Ακτή Ποσειδώνος» στο Λιμάνι και από εκεί στην υφιστάμενη τερματική στάση «ΣΕΦ», συνολικού μήκους 5,35 χλμ., με 12 σύγχρονες στάσεις και με αναδιαμόρφωση του αστικού τοπίου στο διάδρομο διέλευσης του τροχιοδρόμου.
Σε καθημερινή βάση προβλέπεται να εξυπηρετούνται 35.000 επιβάτες.