Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2019

Κάμερα κινητού ή κανονική φωτογραφική μηχανή; Πότε σε κοροϊδεύουν; Τι σου πουλάνε;

Όταν έχεις άδεια αλλά από συνήθεια εξακολουθείς να ξυπνάς πρωί (εντάξει, όχι και τόσο πρωί όπως όταν πρέπει να είσαι στις 6π.μ στη δουλειά αλλά και το 7:30 νωρίς είναι) έχεις την ευκαιρία να ......
απολαύσεις την ησυχία (ακόμη και μέσα στη πόλη) προτού γεμίσουν οι δρόμοι ανθρώπους και οχήματα που κινούνται αλλά και όλο το χρόνο να παρατηρείς και να επεξεργάζεσαι πράγματα που η βιασύνη (τις μέρες που εργάζεσαι) δεν σε αφήνει.

Όπως το αντάμωμα της μέρας με τη νύχτα μέσω του αντίο που λέει στα μάτια σου το φεγγάρι, προτού η εμφάνιση και άνοδος του ήλιου το καταστήσει μη ορατό.

(Εντός αστικού ιστού, με συννεφιά που λειτουργούσε ως πέπλο, ο,τι αυτό συνεπάγεται)
σημ. κλικ πάνω της για να ανοίξει σε πραγματικό μέγεθος.

Αυτό όμως που ποτέ δεν πρόκειται να δεις να εξαφανίζεται είναι τις εταιρείες να μη κάνουν το μαύρο άσπρο σχετικά με αυτά που πουλάνε μέσα από διαφημίσεις που προωθούν τα προϊόντα τους, τονίζοντας πρακτικά άχρηστα χαρακτηριστικά ή -στη καλύτερη των περιπτώσεων- λέγοντας τη μισή αλήθεια.

Γιατί είναι άλλο για παράδειγμα να σου διαφημίζει η χι εταιρεία μια τηλεόραση της και το απόλυτο της μαύρο, μέσα από μια διαφήμιση που βλέπεις στη δική σου τηλεόραση που δεν έχει δυνατότητα για τόσο καλής ποιότητας απεικόνιση, κρατάς τη πληροφορία, πας στο κατάστημα και τη βλέπεις…
(σημ. κι ας έχει κάποιους που ενώ κοιτάνε τη διαφήμιση από τη δική τους συσκευή λένε γουάου, αυτούς και στη Λαπωνία να τους παρατήσεις θα βρεθούν εσκιμώοι πωλητές να τους πουλήσουν ψυγείο ενώ θα χρειάζονται παλτό, γι αυτούς δεν υπάρχει σωτηρία)
…..κι άλλο να σου διαφημίζουν το ψηφιακό κόψε ράψε μιας φωτογραφίας ως οπτικό ζουμ ή τα άπειρα μεγαπίχελ ως κάτι σημαντικό ενώ σου «φορτώνουν» συσκευές με 45 προ-εστιασμένες κάμερες στη πλάτη τους η/και 7000MP που παράγουν γιγαντιαίων διαστάσεων φωτογραφίες μέσω μικροσκοπικού αισθητήρα και μέτριας ποιότητας φακών γιατί ξέρουν πως σπάνια θα έχει κάποιος την περιέργεια να δει αυτά που τράβηξε σε αναλογία 1:1 ακόμη κι αν χρησιμοποιεί μόνο το smartphone του ως συσκευή.
Είναι αρκετά έξυπνοι για να το ξέρουν αυτό.

Το ζητούμενο φυσικά ενός τέτοιου άρθρου δεν είναι να παρατήσουν όλοι τα κινητά και να πάρουν κάμερες γιατί τότε θα έπρεπε και όσοι έχουν απλές compact με ζουμ να πάρουν καλύτερες, όσοι έχουν καλύτερες να πάνε σε DSLR και όσοι έχουν DSLR να πάνε στη Χαβάη. Όχι για διακοπές, να κάνουν κατάληψη σε κάποιο state of the art τηλεσκόπιο.

Το ζητούμενο είναι να ξέρει ο μέσος αγοραστής πότε τον κοροϊδεύουν, τι ακριβώς του πουλάνε και πότε το παρουσιάζουν ως κάτι που δεν είναι ώστε να αποφασίζει πραγματικά εν γνώσει του.

Γιατί είναι διαφορετικό να ξέρεις πως στις 6 ίντσες της οθόνης βλέπεις μια μικρογραφία αυτού που φωτογράφισες στα 10MP με συνέπεια να κρύβονται οι ατέλειες, όπως ακριβώς συμβαίνει και με τις μικρογραφίες που βλέπεις στον υπολογιστή όταν ανοίγεις ένα φάκελο που περιέχει φωτογραφίες.
Που ακόμη και ένα επίτηδες πιξελιασμένο πρόσωπο νομίζεις πως είναι ΟΚ μέχρι να την ανοίξεις να τη δεις.

Όπως συμβαίνει με τη παρακάτω φωτογραφία.
(Από κινητό θα είναι ακόμη πιο έντονο το παράδειγμα γιατί και η μικρογραφία θα είναι μικρότερη λόγω μικρότερης οθόνης, σε σχέση με την ανάγνωση του άρθρου από την 15αρα ή 26αρα οθόνη ενός laptop ή desktop pc αντίστοιχα).
Πάνω είναι πως φαίνεται σε μικρογραφία, κάτω είναι σε πραγματικό μέγεθος.
Κι αν στις μικρές διαστάσεις ξεγελάει το μάτι όσον αφορά στο πρόσωπο, σε 1:1 είναι φανερό πως δεν διακρίνεται κανένα χαρακτηριστικό του.


Παρόλα αυτά, μπορεί να μετράνε άλλοι λόγοι περισσότερο (πρακτικότητα) και να επιλέγεις συνειδητοποιημένα τη συγκεκριμένη αγορά.

Αυτό είναι άλλο από το να σε έχουν πείσει πως αυτό που βλέπεις και τραβήχτηκε με τους φυσικούς περιορισμούς ενός πλακουτσωτού κατασκευάσματος πάχους λιγότερο του 1cm με παστωμένα εξαρτήματα μπορεί να συγκριθεί με φωτογραφία που τραβήχτηκε από συσκευή δημιουργημένη αποκλειστικά γι αυτό το σκοπό.
Όσο κι αν το τραβήξει κάποιος από τα μαλλιά…

Φυσικά το ίδιο ισχύει και όταν σου λένε άσε τα κινητά, πάρε αυτή εδώ τη κάμερα με τα 30MP και το 10Χ ζουμ, ενώ στην πραγματικότητα αυτή έχει ίδιου μεγέθους αισθητήρα με του κινητού σου, με προσφερόμενα scene modes χωρίς καμία δυνατότητα ουσιαστικής δικής σου παρέμβασης και από το διαφημιζόμενο ζουμ μόνο το 2 αντιστοιχεί σε οπτικό (φυσικό-μηχανικό) ενώ το υπόλοιπο 8 αφορά σε ψηφιακό, δηλαδή ίδια «απάτη» με ενός smartphone.
Που όταν δεν το εξηγούν με σαφή τρόπο είναι απάτη χωρίς εισαγωγικά.

Αν μάλιστα αυτή η κάμερα έχει και κακής ποιότητας φακό, λογικό να κάνει όχι ίδιες αλλά χειρότερες φωτογραφίες από ένα κινητό. Παρόλο που τη συγκεκριμένη φωτογραφική μπορεί να τη πουλάνε σε διπλάσια τιμή από μια άλλη που έχει μεγαλύτερης κλίμακας αισθητήρα, καλύτερους φακούς και ισχυρότερο (και μάλιστα όλο οπτικό) ζουμ, απλά λόγω ονόματος.
Κι έτσι καταλήγει κάποιος σε λάθος συμπεράσματα.
Γιατί εξετάζοντας επιδερμικά τα πράγματα αυτό που δημιουργεί στο μυαλό του είναι στερεότυπα.

Η αρχική φωτογραφία λοιπόν είναι η διαφορά ανάμεσα -ακόμη και- σε ένα hi-end smartphone και τη προσεγμένη επιλογή όχι μιας πανάκριβης DSLR αλλά μιας compact κάμερας (100-200€, δεν χρειάζεται να ξεπαραδιαστείς) με super zoom.
(σημ. Ήθελα να υπάρχει και το δέντρο στο κάδρο γι αυτό δεν το χρησιμοποίησα σε όλο διαθέσιμο εύρος του).

Δημιουργώντας χωρίς τη χρήση ψηφιακής επεξεργασίας εντός της συσκευής, απλά αξιοποιώντας κάποιες επιλογές σε manual mode (επίσης κάτι που κάνει τη διαφορά ανάμεσα στις κάμερες) ένα «ανάποδο» bokeh effect βγάζοντας το foreground αντί για το background out of focus κι έχοντας φέρει το φεγγάρι αρκετά κοντά ώστε παρά τους περιορισμούς (θολός ουρανός από το καυσαέριο και την συννεφιά) να ξεχωρίζουν οι λεπτομέρειες στην επιφάνεια του.
(Χωρίς να κάνω χρήση των 16MP της αλλά μένοντας επίτηδες στα 10 για να είναι πιο κάτω από των περισσότερων σημερινών κινητών)

Τώρα, αν φτιάξουν κάποτε κινητό που όταν φωτογραφίζω το φεγγάρι θα διαβάζει μέσω GPS τη θέση μου, θα ανατρέχει στο διαδίκτυο, θα βρίσκει μια φωτογραφία του φεγγαριού τραβηγμένη από κορυφαία DSLR που θα έχει την ίδια γωνία θέασης, θα την ράβει πάνω στη φωτογραφία που τράβηξα και μετά θα μου το παρουσιάζει στο δήθεν ζουμ με λεπτομέρειες τηλεσκοπίου, θα είναι μεν εντυπωσιακή αλλά θα έχει ίδια αξία με όση έχουν φωτογραφίες προσώπων με 340 φίλτρα στο instagram που δεν έχουν σχέση με αυτό που θα έβλεπες μέσω της οθόνης στη πραγματικότητα. Καμία.

edit 19/5/19 22:18  Επειδή πολλοί δεν θα καταλάβουν το παραπάνω αναφέρομαι ξεκάθαρα στην απάτη του Huawei P30 με το υποτιθέμενο 50Χ ζουμ και το πονηρό «moon mode»
Κάτι που έχουν αναλύσει εξαιρετικά στο παρακάτω σύνδεσμο:
https://www.androidauthority.com/huawei-p30-pro-moon-mode-controversy-978486/





Το θέμα λοιπόν είναι να γνωρίζεις (σαν καταναλωτής) αρκετά ώστε να κάνεις συνειδητοποιημένες αγορές. Κι επειδή δεν γίνεται να ξέρουμε τα πάντα, το θέμα είναι να μη βαριέσαι να ψάχνεις και να ψάχνεσαι.
Να ψάχνεις τι και πως ώστε να μη ψάχνεσαι μετά πως στο καλό σε ξεγέλασαν.
Όχι για να κομπάζεις πως δεν μπορούν να σε ξεγελάσουν οι εταιρείες με αυτά που σου πουλάνε, αλλά για να τις οδηγήσεις με τις αγορές σου να δημιουργούν και να σου δίνουν συσκευές με πραγματικά χρήσιμα ή περισσότερο χρήσιμα χαρακτηριστικά.

Αν ξέρεις πως δεν χρειάζεσαι ένα smartphone των 1000 ευρώ έχεις επιλογές.
Μπορείς να πάρεις ένα των 200 που θα κάνεις τα ίδια ακριβώς πράγματα και τα υπόλοιπα να τα διαθέσεις σε κάτι άλλο. Να πας σούπερ διακοπές, να πάρεις χωρίς πίεση διαρκείας για την ομάδα σου, να «σηκώσεις» τη Τσιμισκή, ο,τι θες τέλος πάντων.
Ή να πεις πως θα τα «πετάξεις» τελικά στο κινητό. Δικαίωμα σου. Όταν ξέρεις….
https://365meres.wordpress.com/2017/03/16/to-mega-psema-ton-megapixels/

Γιατί η πλειοψηφία όσων θα ξέρουν θα επιλέξουν κάτι από τα άλλα κι έτσι (ακόμη και με εσένα ως εξαίρεση) θα βελτιώσουν αυτό που έχουν και αυτό που στο μέλλον θα τους προσφέρουν, αφού δεν θα μασάνε από απατηλές διαφημίσεις.

Κι αν νομίζεις πως να λειτουργείς έτσι δεν έχει και τόσο μεγάλη σημασία, κάνεις λάθος.
Γιατί είναι η νοοτροπία που θα αποκτήσεις.
Να μάθεις να ψάχνεις (και που) μήπως σου κάνουν το άσπρο μαύρο, να «απαντάς» με γνώση και να κάνεις τα μεσάνυχτα που μπορεί να έχεις σε ένα θέμα μέρα, για να βλέπεις καθαρά όλα όσα πρέπει ώστε να μπορείς να αποφασίζεις σταθμίζοντας τα πάντα κι όχι μόνο όσα σου παρουσιάζουν.
Που και αυτά δεν θα μπορούν να τα περάσουν ως άλλα από αυτά που είναι.

Μια νοοτροπία που θα βρει εφαρμογή και σε πράγματα που δεν φαντάζεσαι.
Ακόμη και στο πως λειτουργείς ως ψηφοφόρος και τι πολιτικό αποτέλεσμα παράγεις.

https://365meres.wordpress.com/2019/09/19/otan-sou-kanoun-to-aspro-mauro-rikse-gnwsi-gia-fws/