Προς τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας
κ. Αλέξη Τσίπρα
Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,
Στο υπόμνημα του 2017 σημειώναμε ότι το υπόμνημα του 2016 ίσχυε απαράλλακτο. Επισημαίναμε δε ότι εφόσον «προσβλέπετε στην λήξη του μνημονίου το 2018 ….., χρειάζεται άμεσα σχεδιασμός στιβαρός και πρόγραμμα συγκεκριμένο, με στόχο τον ουσιαστικό μετασχηματισμό του παραγωγικού μας μοντέλου και την εξωστρέφεια της οικονομίας. Χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο μεταρρυθμίσεων, εντόπιο, με τις υπογραφές των καλύτερων Ελλήνων ειδικών και βασισμένο στις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές…».
Προ ολίγων ημερών ανακοινώθηκε η λήξη του μνημονίου, χωρίς όμως κάτι από τα παραπάνω να έχει προηγηθεί, έστω ως εξαγγελία.
Α. Οι Μηχανικοί σε (συνεχιζόμενες) συνθήκες κρίσης
Οι έλληνες Μηχανικοί καλούνται να αξιοποιήσουν τους μικρούς συγκριτικά πόρους που διαθέτει η χώρα, να αντισταθμίσουν το ισχυρό μειονέκτημα της έλλειψης οικονομίας κλίμακας και -σε αυτό το περιβάλλον K- να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν ανάπτυξη. Για τον λόγο αυτό οι σπουδές του μηχανικού είναι - και απαιτείται να είναι - δύσκολες και ακριβές.
Στις (συνεχιζόμενες) συνθήκες κρίσης, η Πολιτεία ωθεί, με εξαιρετική αποτελεσματικότητα, αφ΄ ενός έμπειρους και ικανούς μηχανικούς εκτός της παραγωγικής διαδικασίας, αφ΄ ετέρου, νέους μηχανικούς, ικανούς να ανταγωνιστούν υψηλών προσόντων συναδέλφους τους από όλο τον κόσμο, εκτός Ελλάδας.
Το άθροισμα ασφαλιστικής και φορολογικής επιβάρυνσης είναι απαγορευτικό για το 80% των ελεύθερων επαγγελματιών μηχανικών.
Οι όποιες νομοθετικές παρεμβάσεις με στόχο την διευκόλυνση των ασφαλισμένων δεν βελτιώνουν την καθημερινότητά τους, εφόσον ακυρώνονται στην πράξη λόγω γραφειοκρατίας και κακής λειτουργίας του ΕΦΚΑ.
Το μη μισθολογικό κόστος επιδρά αρνητικά σε εργοδότες και στελεχιακό δυναμικό: Ένας εξειδικευμένος μηχανικός αμειβόμενος με 2000 ευρώ καθαρά τον μήνα θα στοιχίσει στον εργοδότη του 48000 τον χρόνο, με 2500 ευρώ τον μήνα, θα στοίχιζε 64.500.
Ο εξωστρεφής προσανατολισμός όμως και η ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων σε ένα παγκόσμιο και απαιτητικό στερέωμα απαιτεί ανάλογη στελέχωση.
Επίσης, οι μικρές επιχειρήσεις: αγροτικές, τουριστικές, βιοτεχνίες, εταιρείες πληροφορικής, νεοφυείς σε διάφορους τομείς, έχουν ανάγκη στελεχών υψηλών προσόντων για διάφορες ανάγκες. Ωστόσο καμία μικρή, μικρομεσαία ή νεοφυής επιχείρηση δεν μπορεί να αντέξει το κόστος των 45 και 65 χιλιάδων ευρώ ετησίως. Ακόμα και αν μειώνονταν το κόστος σε φυσιολογικά όρια δεν θα το άντεχαν.
Τέλος, μία σειρά ανόητων πολιτικών επιλογών οδήγησε σε διάλυση, έναν καλά οργανωμένο επιχειρηματικό χώρο, τις τεχνικές εταιρείες.
Βασικά, λοιπόν και προφανή ζητούμενα, για άμεσα αποτελέσματα, σε ότι αφορά στην συγκράτηση του υψηλής ποιότητας τεχνικού δυναμικού εντός επαγγέλματος και εντός Ελλάδας είναι:
Η μείωση του συνόλου των επιβαρύνσεων φορολογικών και ασφαλιστικών για τα φυσικά πρόσωπα
Η μείωση του μη μισθολογικού κόστους
Η υποστήριξη της ελληνικής επιχειρηματικότητας σε επιλογές εξωστρέφειας και ανταγωνιστικότητας
Η καθοδήγηση και υποστήριξη των μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων για οργάνωση και συνεργασία.
Το ΤΕΕ/ΤΚΜ έχει ετοιμάσει και θα υποβάλει – όπως και κάθε χρόνο, ειδικό υπόμνημα στους αρμόδιους Υπουργούς και ΓΓ με προτάσεις για τα θέματα του ΕΣΠΑ, του Αναπτυξιακού Νόμου, ειδικών προγραμμάτων για μηχανικούς κλπ. Σημειώνεται πάντως ότι εξακολουθούν να υπάρχουν αρκετά προβλήματα και δυσχέρειες, παρά τις όποιες θετικές πρωτοβουλίες, για την αξιοποίηση των διαθέσιμων κοινοτικών πόρων
Σε ότι αφορά το Τεχνικό Έργο και την αναζωογόνηση του επιχειρηματικού ιστού που το εξυπηρετεί, τα απαιτούμενα ταυτίζονται με τα αναγκαία μέτρα για την ασφάλεια της καθημερινότητας των πολιτών και για την ανάπτυξη της χώρας.
Κατ΄αρχήν χρειάζεται να σταματήσει η τακτική της αφαίμαξη του ΠΔΕ. Υπάρχουν σοβαρότατες ανάγκες τόσο για νέες Δημόσιες Υποδομές όσο και για συντήρηση των υφιστάμενων.
Να προχωρήσουν άμεσα ώριμα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας και να μελετηθούν νέα λαμβάνοντας υπόψη τα συχνά ακραία καιρικά φαινόμενα.
Να προχωρήσει η αντισεισμική θωράκιση. Σε ότι αφορά τον έλεγχο και τη βελτίωση του κτιριακού αποθέματος, τα πράγματα έχουν μείνει κάπου στις αρχές προηγούμενης δεκαετίας
Να εκσυγχρονιστεί το τεράστιο κτιριακό κεφάλαιο της χώρας από κάθε πλευρά: ενεργειακή, περιβαλλοντική, αισθητική, άποψη εργονομίας, φιλικότητας στους χρήστες, τεχνολογικού εξοπλισμού κλπ.
Να προχωρήσει η ανανέωση μέρους του κτιριακού κεφαλαίου που δεν επιδέχεται βελτιώσεις και έχει βλαπτική επίδραση στο αστικό περιβάλλον.
Βασική προϋπόθεση για όλα τα παραπάνω είναι μία σειρά θεσμικών μεταρρυθμίσεων με την ουσιαστική σημασία του όρου:
Ασφάλεια Δικαίου: επιτάχυνση της απονομής Δικαιοσύνης και εμπέδωση της εμπιστοσύνης των πολιτών προς αυτήν.
Φορολογικό σύστημα με κύρια χαρακτηριστικά την σταθερότητα, την δίκαιη κατανομή των φόρων, την απλοποίηση της νομοθεσίας και την εκλογίκευση των φορολογικών επιβαρύνσεων των επιχειρήσεων
Αποτελεσματικός Δημόσιος Τομέας. Εκτός από τα προβλήματα διάρθρωσής του πλήττεται παράλληλα από την πολυνομία.
Ο ψηφιακός χάρτης όλων των απαραίτητων για την αδειοδότηση γεωχωρικών δεδομένων, όπως έχει προταθεί από τον πρόεδρο του ΤΕΕ. Ο χάρτης θα έχει ως βάση το υπόβαθρο του Κτηματολογίου και θα περιλαμβάνει την οικοδομική και ρυμοτομική γραμμή, τα όρια των δασικών εκτάσεων, τα όρια των προστατευόμενων περιοχών, τα όρια των αρχαιολογικών χώρων, τις γραμμές των αιγιαλών και όλες τις απαραίτητες θεσμικές γραμμές – και επιπλέον τους όρους δόμησης και τις χρήσεις γης. Όταν τελειώσει η κτηματογράφηση της χώρας, θα προστεθούν και τα όρια όλων των οικοπέδων.
Ηλεκτρονική αδειοδότηση του συνόλου των επιχειρήσεων σε μία μόνο φάση, με ευθύνη ελεύθερου επαγγελματία μηχανικού κατά περίπτωση.
Ουσιαστική μεταρρύθμιση του χωροταξικού σχεδιασμού, όπως κατέδειξε με τον πλέον δραματικό τρόπο η πυρκαγιά στο Μάτι της Αττικής. Ένα συγκροτημένο πρόγραμμα εφαρμογής, προσαρμογής, στήριξης και παρακολούθησης του στόχου και του ρυθμού επίτευξής του, είναι εκ των ων ουκ άνευ όχι μόνο για την αναπτυξιακή ανασυγκρότηση της χώρας αλλά για την κανονική λειτουργία κάθε ευνομούμενης κοινωνίας.
Το ΤΕΕ/ΤΚΜ έχει υποβάλλει εδώ και δύο χρόνια πρόταση με «5 ουσιώδεις αλλαγές στο ελληνικό σύστημα χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού» την οποία θα καταθέσουμε και πάλι στους αρμόδιους υπουργούς.
Σε κάθε περίπτωση είναι σημαντικό βήμα η λειτουργία της Ηλεκτρονικής Έκδοσης Οικοδομικών Αδειών. Πλην αυτής της αλλαγής η καθημερινότητα των μηχανικών συνεχίζεται απαράλλακτη παρά την ανακοινωθείσα έξοδο από το μνημόνιο.
Β. Η Θεσσαλονίκη και η Κεντρική Μακεδονία σε (συνεχιζόμενες) συνθήκες κρίσης
Και σε αυτά τα θέματα δεν υπάρχει καμία διαφοροποίηση από τα αντίστοιχα του μνημονίου του 2017 παρεκτός την πλήρη αποδιοργάνωση των ούτως ή άλλως προβληματικών αστικών μεταφορών της Θεσσαλονίκης.
Υπενθυμίζουμε τα εξής:
Αντιπλημμυρική προστασία.
Το ότι δεν καταγράφονται απώλειες ζωής στην Θεσσαλονίκη οφείλεται στην περιφερειακή τάφρο που κατασκευάστηκε την δεκαετία του 50 και σε εύνοια των καιρικών φαινομένων παρά στα μέτρα προστασίας. Απαιτείται:
Να προχωρήσουν τα ώριμα έργα ύψους περίπου 65 εκ.ευρώ που προβλέπονται από το master plan του 2003 (Ενδεικτικά: Έργα κόμβου Λαχαναγοράς Κ16, Έργα περιφερειακής τάφρου, Έργα διευθέτησης Ανθεμούντα , Έργα διευθέτησης ρεμάτων Δήμου Θερμαϊκού )
Να εξασφαλισθούν πιστώσεις στους αρμόδιους φορείς, για τους συστηματικούς καθαρισμούς όλων των ρεμάτων και των φρεατίων των δικτύων ομβρίων.
Να ξεκινήσουν ώριμα έργα και να προχωρήσουν μελέτες για όλη την Περιφέρεια που βίωσε σοβαρές πλημμύρες (ενδεικτικά: διευθέτηση και εκβάθυνση, όπου απαιτείται, της κοίτης του Στρυμόνα αλλά και της λίμνης Κερκίνης, ενίσχυση των αναχωμάτων του Στρυμόνα, κατασκευή φραγμάτων στον Ν. Χαλκιδικής: ποταμού Χαβρία, ποταμού Ολύνθιου)
Καθώς, όλα τα επιστημονικά στοιχεία συγκλίνουν στο συμπέρασμα ότι τα επόμενα χρόνια περιμένουμε συχνότερη εκδήλωση ακραίων καιρικών φαινομένων, είναι άμεση προτεραιότητα να προχωρήσουν όλα τα ώριμα έργα στην Περιφέρεια και να επικαιροποιηθούν οι μελέτες.
Τέλος, επειδή έχει ανοίξει μεγάλη συζήτηση για το θέμα των αρμοδιοτήτων, ορισμένες έχουν μεταφερθεί στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, χωρίς όμως να συνοδεύονται από μεταφορά των αναγκαίων κονδυλίων, τα οποία συνεχίζει να διαχειρίζεται η Κυβέρνηση.
Αντισεισμική θωράκιση
Η αντισεισμική θωράκιση, λόγω και της συχνής υπενθύμισης του σεισμικού κινδύνου, είναι πιο προφανής και κοινώς αποδεκτή ανάγκη. Προτείνονται:
Πρωτοβάθμιος Έλεγχος: Συνέχιση και ολοκλήρωση
Δευτεροβάθμιος Έλεγχος: μετά από τις πολλές προσπάθειες εκτίμησης τρωτότητας του δομικού αποθέματος στη Θεσσαλονίκη και στους γειτονικούς Νομούς κρίνεται αναγκαίος.
Risk Management για υποδομές της Kεντρικής Μακεδονίας, όπως γέφυρες, σήραγγες, αγωγοί, βιομηχανικά κτίρια. Διαδικασίες προετοιμασίας για επερχόμενο σεισμό
Ενίσχυση της έρευνας και της καινοτομίας αλλά και των νέων τεχνολογιών σε θέματα αντισεισμικής Θωράκισης. Επανασύσταση και διατήρηση του ΙΤΣΑΚ με έδρα τη Θεσσαλονίκη.
Δημιουργία Τράπεζας ανοικτών δεδομένων από τους φορείς με έδρα την Θεσσαλονίκη, με κρίσιμες πληροφορίες για την ανθεκτικότητα της πόλης, των υποδομών και των χρηστών.
Εσωτερική – Εξωτερική Περιφερειακή
Στο υπόμνημα του 2017 αναφέραμε τα συντριπτικά στοιχεία της Διεύθυνσης Τροχαίας με τα 65 - κατά μέσο όρο - ατυχήματα τον χρόνο, τους 97 παθόντες, τους 4 νεκρούς. Η σκοπιμότητα της περιφερειακής οδού είναι αδιαμφισβήτητη, όπως αδιαμφισβήτητο είναι ότι η κυκλοφοριακή της ικανότητα δεν επαρκεί για να καλύψει τους υφιστάμενους κυκλοφοριακούς φόρτους που δέχεται καθημερινά. Εν τω μεταξύ, η τοποθέτηση διοδίων στην Εξωτερική θα αυξήσει άμεσα την κίνηση, ενώ, μετά την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής του ΜΕΤΡΟ και τη αναμενόμενα μέτρα απομάκρυνσης της διερχόμενης κυκλοφορία των ΙΧ αυτοκινήτων από το κέντρο της πόλης, η περιφερειακή οδός θα κληθεί να παραλάβει ακόμα μεγαλύτερους κυκλοφοριακούς φόρτους.
Όσον αφορά την αναβάθμιση της Εξωτερικής περιφερειακής, η Εγνατία Οδός έχει χρηματοδοτήσει και διαθέτει μελέτες διαφόρων λύσεων - χαράξεων, νομίζω ότι η πιο εφικτή με δεδομένες τις οικονομικές συνθήκες της χώρας μας, είναι η κατασκευή του fly over. Είναι ανάγκη να προωθηθεί επί τέλους μία λύση.
Αναγκαία έργα για την ανάπτυξη αλλά και την καθημερινότητα και ασφάλεια των πολιτών
Παράκαμψη Χαλκηδόνας και Γιαννιτσών ώστε να ολοκληρωθεί η σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την Έδεσσα
Ολοκλήρωση της κατασκευής της περιφερειακής οδού του Δήμου Σερρών.
Βελτίωση του οδικού άξονα Κιλκίς- Πολύκαστρο- Αξιούπολη- Γιαννιτσά.
Ολοκλήρωση και βελτίωση κύριων οδικών τμημάτων των όλων των Περιφερειακών Ενοτήτων. Υλοποίηση των μελετών οδικής ασφάλειας στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας
Λειτουργία προαστιακού σιδηρόδρομου προς Κιλκίς Πολύκαστρο/Ειδομένη και Έδεσσα, σύνδεση με Βιομηχανικές Ζώνες.
Ολοκλήρωση κατασκευής των νέων και αναβάθμιση των υφιστάμενων Υποδομών Υγείας της Περιφέρειας
Αναβάθμιση και αξιοποίηση των λιμνών Δοϊράνης, Κερκίνης, Κορώνειας και Βόλβης.
Ενίσχυση και αναβάθμιση των ΒΙΠΕ και ΒΙΟΠΑ της Περιφέρειας.
Επέκταση του δικτύου Φυσικού Αερίου στα μεγάλα αστικά κέντρα, τις βιομηχανικές περιοχές και τα βιομηχανικά πάρκα της Κεντρικής Μακεδονίας
Δράσεις για προώθηση των παρεμβάσεων αναπαλαίωσης και επανάχρησης του οικιστικού αποθέματος ιστορικών πόλεων, κέντρων και συνόλων της Κεντρικής Μακεδονίας.
ΜΕΤΡΟ
Χρειάζεται να ξεκαθαριστεί τι γίνεται με τον σταθμό Βενιζέλου. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να εξασφαλιστεί η έναρξη λειτουργίας ολόκληρου το βασικού κορμού του Μετρό, από τη Ν. Ελβετία ως τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και όχι μόνο ως το Σιντριβάνι, έστω και χωρίς τη λειτουργία του εν λόγω σταθμού.
Υπενθυμίζουμε και πάλι την αναγκαιότητα διάνοιξης της οδού Πόντου, καθώς επί αυτής βρίσκονται 4 από τους 5 σταθμούς της επέκτασης του Μετρό προς Καλαμαριά, καθώς και της οδού Ψελλού, όπου κατασκευάζεται ο τελευταίος σταθμός της βασικής γραμμής, ο οποίος θα αποτελέσει σταθμό μετεπιβίβασης για τις περιοχές Χαριλάου Πυλαίας, Πανοράματος, Θέρμης. Και τα δύο έργα απαιτούν απαλλοτριώσεις.
Σημαντικό ζήτημα για την αποτελεσματικότητα του μέσου είναι οι σταθμοί μετεπιβίβασης και τα αναγκαία πάρκινγκ σε Μίκρα, «Αλλατίνη» και Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.
Τέλος για την συνεργασία των μέσων και την συμπληρωματικότητα του υφιστάμενου δικτύου Αστικών Συγκοινωνιών με το ΜΕΤΡΟ, απαιτείται μία συνολική Μελέτη Μαζικών Μέσων Μεταφοράς για ολόκληρο το Πολεοδομικό Συγκρότημα.
Αξιοποίηση της επαφής της Θεσσαλονίκης με την θάλασσα.
Τα τελευταία χρόνια, το ΤΕΕ/ΤΚΜ προτάσσει στα ζητούμενα για την Θεσσαλονίκη την ενός νέου, μεγάλου έργου που θα λειτουργήσει ως brand name για την κινητοποίηση της πόλης και την ένταξή της στον διεθνή χάρτη. Το Επιμελητήριο σε συνεργασία με την Περιφέρεια και τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης Α’ βαθμού, έχει καταθέσει μία ρεαλιστική πρόταση για ένα τμήμα του θαλάσσιου μετώπου, το κατ΄εξοχήν αστικό τμήμα: από τον Δενδροπόταμο ως το ΙΚΕΑ, το οποίο προχωρά.
Σε κάθε περίπτωση, για τον σχεδιασμό και την εμπέδωση ενός Αναπτυξιακού Προτύπου, αναγκαίες συνθήκες είναι: η αποκέντρωση, η ευελιξία και η μετατροπή των Υπηρεσιών και των φορέων της Περιφέρειας σε θύλακες σχεδιασμού και παρακολούθησης. Όχι απλώς υλοποίησης
Γ. Χρηματοδότηση των αναγκαίων έργων σε (συνεχιζόμενες) συνθήκες κρίσης
Το ΤΕΕ/ΤΚΜ έχει ήδη καταθέσει 3 προτάσεις στο τραπέζι των συζητήσεων για τα απαιτούμενα κονδύλια
1. Για την αντισεισμική θωράκιση: Η χώρα μας πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλία, σε συνεργασία με άλλες σεισμογενείς χώρες όπως η Ιταλία και η Κύπρος ώστε να δημιουργηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση Ειδικό Ταμείο Αντισεισμικής Προστασίας. Το ΙΤΣΑΚ, τα Πανεπιστήμια, το ΤΕΕ και άλλοι φορείς μπορούμε να συνεργαστούμε για να τεκμηριώσουμε μία πλήρη πρόταση. Να υποστηρίξουμε την Κυβέρνηση και τους αντιπροσώπους μας με αδιάσειστα επιχειρήματα, για μία διαπραγμάτευση που αξίζει να γίνει και έχει σοβαρές πιθανότητες να επιτύχει.
Ακόμη, η προώθηση των ΣΔΙΤ μπορεί να αποτελέσει άμεση επιλογή για τη θωράκιση των δημοσίων κτιρίων, τουλάχιστον των Σχολείων και των Νοσοκομείων, μέχρι να εξευρεθούν τα απαραίτητα κονδύλια.
2. Για την αντιπλημμυρική προστασία και για την ανανέωση του γηρασμένου αστικού ιστού: Στο πράσινο ταμείο υπολογίζεται ότι έχουν συγκεντρωθεί – κυρίως από τα πρόστιμα των αυθαιρέτων - και περιμένουν την αξιοποίησή τους 2,5 δις, υπολογίζεται δε ότι με την εφαρμογή του νόμου 4495 το ποσό αυτό θα ξεπεράσει τα 4 δις. Τα χρήματα αυτά σύμφωνα και με την απόφαση του ΣτΕ περί συνταγματικότητας του Νόμου Καλαφάτη προορίζονται αποκλειστικά για περιβαλλοντικές δράσεις προκειμένου να μειωθεί η επιβάρυνση που έχει υποστεί το περιβάλλον από τις αυθαίρετες κατασκευές. Τα αντιπλημμυρικά έργα είναι κατεξοχήν περιβαλλοντικά έργα και πρέπει να πείσουμε τους θεσμούς για την ανάγκη να εκταμιευτούν τα χρήματα που αραχνιάζουν στο Ταμείο Παρακαταθηκών και δανείων και ένα μέρος να χρησιμοποιηθεί για την αντιπλημμυρική προστασία.
3. Για την μελέτη, την ωρίμανση, την προώθηση και υλοποίηση των έργων νέας γενιάς: Η Εγνατία, που τοποθέτησε την Θεσσαλονίκη στον χάρτη των Ευρωπαϊκών δικτύων, θα μπορούσε να δώσει λύση.
Στην συμφωνία της παραχώρησης μπορεί να προβλεφθεί η επιστροφή στην ΕΟΑΕ, ενός ποσοστού της τάξης του 30% από τα έσοδα των διοδίων, προκειμένου να κατευθυνθούν σε αναπτυξιακά έργα για τις 5 Περιφέρειες που ένωσε η οδός - την Ήπειρο, την Ανατολική, Κεντρική, Δυτική Μακεδονία και την Θράκη. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται ένα ποσόν που δίνει πρόσβαση σε μόχλευση με ιδιωτικά κεφάλαια και δυνατότητα εκμετάλλευσης των δυνατοτήτων μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και του πακέτου Γιουνκέρ.
Το θέμα είναι πώς θα πειστούν οι θεσμοί – δανειστές – εταίροι, όσοι και όποιοι τέλος πάντων (παρά την ανακοινωθείσα λήξη του μνημονίου) έχουν λόγο.
Κύριε Πρωθυπουργέ,
Γνωρίζετε, από τις σπουδές σας και την άσκηση του επαγγέλματος, τον τρόπο που ενεργούμε εμείς οι μηχανικοί: Βάζουμε κάτω τα δεδομένα, τα μελετάμε, οργανώνουμε τα πιθανά σενάρια, δημιουργούμε τα κατάλληλα μοντέλα, καταγράφουμε το προσδοκώμενο αποτέλεσμα και το αποτιμάμε σε οικονομικό προϊόν.
Για να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα στο θέμα των εσόδων της Εγνατίας, μπορούμε να εφαρμόσουμε αυτόν τον τρόπο, σε κοινή μας πρωτοβουλία οι πέντε Περιφέρειες, οι φορείς που έχουμε λόγο και έργο στην Ανάπτυξη της Περιοχής και η Εγνατία, κάτω από την ομπρέλα και σε αγαστή συνεργασία με την Κεντρική εξουσία.
Αυτός ο τρόπος έχει αποδειχθεί εξαιρετικά αποτελεσματικός στην αντιμετώπιση κάθε απαιτητικού προβλήματος.
Με εκτίμηση
Για το ΤΕΕ/ΤΚΜ
Ο Πρόεδρος
Πάρις Μπίλλιας