Τα αδιέξοδα της κυβέρνησης κινδυνεύουν να γίνουν και αδιέξοδα της Θεσσαλονίκης.
Από τον ΟΑΣΘ μέχρι το Μετρό και το....
θαλάσσιο μέτωπο, δυστυχώς η πόλη μας ταλανίζεται από την κυβερνητική αβελτηρία και αναποτελεσματικότητα.
Μία πόλη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου κατοίκων έχει φτάσει στο σημείο να μην έχει αστικές συγκοινωνίες, να παλεύει να ολοκληρώσει το Μετρό της και να μην μπορεί να συμφωνήσει στα αυτονόητα όσον αφορά στην ανάπτυξη του θαλάσσιου μετώπου της.
Αυτό επισήμανε σήμερα κατά τη διάρκεια συνάντησής με δημοσιογράφους ο πρώην Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων κ. Στράτος Σιμόπουλος.
Συνοπτικά οι απόψεις του κ. Σιμόπουλου για τα όσα συζητήθηκαν με τους δημοσιογράφους είναι οι ακόλουθες:
ΟΑΣΘ
Η κυβέρνηση έχει την αποκλειστική ευθύνη για την πρωτοφανή κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στη Θεσσαλονίκη, όπου εδώ και πάνω από μία εβδομάδα η πόλη δεν διαθέτει αστική συγκοινωνία.
Άμεσα πρέπει η κυβέρνηση και η διοίκηση του ΟΑΣΘ να αποπληρώσουν τα δεδουλευμένα των εργαζόμενων του Οργανισμού και να κυκλοφορήσουν τάχιστα τα λεωφορεία για να εξυπηρετηθούν οι πολίτες.
Παράλληλα, απαιτείται να προχωρήσει ο εξορθολογισμός της λειτουργίας του ΟΑΣΘ για να πληρώνει όσο το δυνατόν λιγότερα σε επιδοτήσεις ο κρατικός προυπολογισμός και να μην έχουμε συχνά την αναστάτωση που βιώνουμε σήμερα.
Δεν αποτελεί λύση να δημιουργήσουμε στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης ένα νέο κρατικό μονοπώλιο.
Λύση είναι το άνοιγμα στον ανταγωνισμό. Ένας ΟΑΣΘ με εξορθολογισμένη τη λειτουργία του, χωρίς κομματικές και κρατικές παρεμβάσεις, πέρα από την επιδότηση εισιτηρίου, μπορεί να λειτουργήσει, χάριν των υποδομών και της εμπειρίας που διαθέτει, στο νέο τοπίο.
Το ρόλο του συντονιστή του μεταφορικού έργου, μπορεί να διαδραματίσει η Εγνατία Α.Ε. και όχι μια νέα κρατική εταιρεία.
Επενδύσεις και αθλητικά σωματεία
Η Ν.Δ. θέλει και θα προσπαθήσει να δημιουργήσει ένα τοπίο επενδυτικό στο οποίο οι υποψήφιοι επενδυτές δεν θα χρειάζονται καμία πολιτική επιρροή για να επιχειρήσουν.
Δεν πρέπει να μπερδεύουμε τα οπαδικά με τα επενδυτικά και τα πολιτικά.
Στο παρελθόν ο ΠΑΟΚ αδικήθηκε κατάφωρα, δεν πρέπει να το ξεχνάμε. Γι’ αυτό και οι φίλαθλοι μας είναι εξαιρετικά ευαίσθητοι σε θέματα διαιτησίας, αθλητικού κατεστημένου κλπ.
Η κυβέρνηση προσπαθεί να διχάσει και ένα θέμα πολιτικό να το μετατρέψει σε ποδοσφαιρικό. Δεν χρειαζόμαστε άλλους διχασμούς στην πόλη.
Είμαι ΠΑΟΚ από τα γεννοφάσκια μου και Νέα Δημοκρατία. Ο ΠΑΟΚ θέλω να κερδίζει κύπελλα και πρωταθλήματα. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα είναι ο επόμενος πρωθυπουργός. Η ΝΔ τιμά τον ΠΑΟΚ, την ιστορία του και τις χαρές που έχει προσφέρει στους Έλληνες φίλαθλους.
Μετρό-Αρχαιολογία
Ήρθε ο κ. Σπίρτζης, επισκέφθηκε το εργοτάξιο της Αγίας Σοφίας και της Βενιζέλου και αναφώνησε σύμφωνα με το ρεπορτάζ: «Η αρχαιολογική υπηρεσία έχει τεράστιες ευθύνες για τις καθυστερήσεις που υπάρχουν εκεί και για τα εκατομμύρια αποζημιώσεων που πληρώνει ο ελληνικός λαός και ο λαός της Θεσσαλονίκης και την ταλαιπωρία από τις αποζημιώσεις και τις καθυστερήσεις που έχουμε, χωρίς να υποβιβάζουμε τη σημασία που πρέπει να δώσουμε στην πολιτιστική κληρονομιά και στα αρχαία μας».
Καλώς τον κι ας άργησε.
Τον ενημερώνω ότι την περίοδο 2012-2014, οι ίδιοι άνθρωποι που στην πλειοψηφία τους ανήκουν στον ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ, έκαναν τα αδύνατα δυνατά για να σαμποτάρουν το έργο. Τότε μάλιστα ο τοπικός ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ τους συνέδραμε αποφασιστικά.
Με ευθύνη, λοιπόν, του ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ και της σημερινής Κυβέρνησης, υπάρχει ο κίνδυνος το έργο να παραδοθεί «κουτσουρεμένο» έως το Πανεπιστήμιο.
Επί 2,5 χρόνια στην Βενιζέλου δεν έχει γίνει απολύτως τίποτε και εκεί χάσκει μία τρύπα, που αποτελεί εμπόδιο για την ολοκλήρωση του έργου. Πότε θα δημοπρατήσουν τα σχετικά έργα στην Βενιζέλου που θέλουν χρόνια για να τελειώσουν; Υπεύθυνος για την κατάσταση στην Βενιζέλου είναι και ο Μπουτάρης και η κυβέρνηση, που έκαναν ότι περνούσε από το χέρι τους να καθυστερήσουν την υλοποίηση των έργων. Στο υπόλοιπο τμήμα του το έργο προχωρά με ικανοποιητικούς ρυθμούς, επειδή την περίοδο 2012-2014 λύσαμε όλα του τα προβλήματα πλην Βενιζέλου.
Θαλάσσιο Μέτωπο
Η παραλία μας δεν πρέπει να είναι μόνο για περίπατο, αλλά πρέπει να περιλαμβάνει μαρίνες (ακόμη και μπροστά από το Μακεδονία-Παλλάς) και θαλάσσιες εγκαταστάσεις άθλησης και ψυχαγωγίας. Επίσης, δεν πρέπει να αντιμετωπίζουμε το έργο της Νέας Παραλίας ως μουσείο. Μπορούν να γίνουν και εκεί αλλαγές, πάντα όμως ενταγμένες στην αισθητική και στο σχεδιασμό της αρχικής μελέτης. Είμαι υπέρ της σύστασης ανώνυμης εταιρείας ελεγχόμενης από το δημόσιο, όπου στο διοικητικό συμβούλιο μπορούν να συμμετέχουν και εκπρόσωποι δήμων, η οποία θα αναλάβει τον ενιαίο σχεδιασμό και την προώθηση της αξιοποίησης και με ιδιωτικά κεφάλαια όλου του θαλάσσιου μετώπου της Θεσσαλονίκης. Πρότυπο είναι η «Αττικό Παράκτιο Μέτωπο ΑΕ», την οποία κατήργησε η σημερινή κυβέρνηση. Αναλαμβάνω πρωτοβουλία για το θαλάσσιο μέτωπο και στο πλαίσιο αυτό θα πραγματοποιηθεί σχετική εκδήλωση στην Καλαμαριά στις 26 Ιουνίου.
Σχολική Στέγη
Έδωσαν πρόσφατα συνέντευξη ο κ. Μπουτάρης και ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων κ. Θ. Παππάς για την σχολική στέγη στην Θεσσαλονίκη και απαριθμούσαν τα μεγάλα προβλήματα που υπάρχουν. Οι ίδιοι τόσα χρόνια τι έχουν κάνει για αυτά τα προβλήματα; Τι έχουν κάνει για να ενισχύσουν την στατικότητα του παραδοσιακού κτιρίου του 5ου Γυμνασίου-Λυκείου για να μετεγκατασταθεί εκεί το 5ο Λύκειο; Προφανώς τίποτε όπως αποδεικνύεται από το παράδειγμα για το 12ο σχολείο. Ο Δήμαρχος κάνει μόνο διαπιστώσεις για την σχολική στέγη, αλλά δεν δίνει λύσεις. Θα τον κρίνουν οι πολίτες. Οι μόνες κατασκευές σχολικών αιθουσών στον Δήμο Θεσσαλονίκης την τελευταία πενταετία έγιναν με πρωτοβουλίες που πήραμε την περίοδο 2012-14.
Μας επισκέφτηκαν επίσης ο κ. Τσίπρας και ο κ. Σπίρτζης για να λύσουν τα προβλήματα της σχολικής στέγης στη Δυτική Θεσσαλονίκη.
Στις αρχές του 2015, βρήκαν στην κρατική εταιρεία «Κτιριακές Υποδομές Α.Ε.» (ΚΤΥΠ) που εποπτεύεται από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων έτοιμες τις μελέτες και τα τεύχη δημοπράτησης για την κατασκευή:
α. του 7ου Γυμνασίου και του 4ου Λυκείου, προϋπολογισμού 12 εκ. ευρώ, με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕΠ) και
β. του 24ου Δημοτικού σχολείου με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.
Τι έκαναν; Τίποτε.
Για το μεν πρώτο δεν προχώρησαν τον έτοιμο φάκελο ώστε να συνεχισθεί η χρηματοδότηση της ΚΤΥΠ από την ΕΤΕΠ, για δε το δεύτερο δεν προχώρησαν στην ένταξή του στο ΕΣΠΑ.
Φυσικά, ούτε λόγος περί συνέχισης της ωρίμανσης μελετών ή για ενεργοποίηση νέου ΣΔΙΤ (σύμπραξη δημόσιου-ιδιωτικού τομέα) που να αφορά στις υπόλοιπες αναγκαίες σχολικές μονάδες του Δήμου, όπως το 25ο Δημοτικό σχολείο για το οποίο γίνεται λόγος αυτές τις μέρες.
Τώρα απαιτείται πολύ περισσότερος χρόνος για να αναθεωρηθούν οι μελέτες και να δημιουργηθούν νέα τεύχη δημοπράτησης για τα δύο προαναφερθέντα σχολικά συγκροτήματα.
Στρατόπεδα
Όπως για το θαλάσσιο μέτωπο έτσι και για τα στρατόπεδα δεν υπάρχει ενιαίος σχεδιασμός για την αξιοποίηση τους. Η κυβέρνηση προχώρησε την παραχώρηση που είχε ξεκινήσει η κυβέρνηση Σαμαρά για το στρατόπεδο Παύλου Μελά. Για τα υπόλοιπα στρατόπεδα τι θα γίνει; Οι τοπικές κοινωνίες και η τοπική αυτοδιοίκηση να μην αντιμετωπίζουν ως κατάρα την πιθανή προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων για την ανάπτυξη των στρατοπέδων. Μία λύση θα ήταν και τα ΣΔΙΤ.
Θεσσαλονίκη-Κόμβος Συνδυασμένων Μεταφορών
Ο μεγάλος αναπτυξιακός στόχος της Θεσσαλονίκης είναι να αναπτυχθεί σε κόμβο συνδυασμένων μεταφορών με επίκεντρο το λιμάνι της και το σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς και την Εγνατία Οδό. Όμως χρειάζονται δράσεις και μεταρρυθμίσεις από το κράτος που η παρούσα κυβέρνηση δεν μπορεί να αναλάβει.
Ζώνη Καινοτομίας
Η Ζώνη Καινοτομίας μπορεί να έχει το κέντρο της ανατολικά, αλλά μπορεί να αξιοποιήσει και πολλά άδεια βιομηχανικά κτίρια στην δυτική πλευρά της πόλης. Μπορούν να υπάρξουν «κύτταρα» της Ζώνης Καινοτομίας και σε άλλες περιοχές της Θεσσαλονίκης εκτός από τα ανατολικά.
Από τον ΟΑΣΘ μέχρι το Μετρό και το....
θαλάσσιο μέτωπο, δυστυχώς η πόλη μας ταλανίζεται από την κυβερνητική αβελτηρία και αναποτελεσματικότητα.
Μία πόλη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου κατοίκων έχει φτάσει στο σημείο να μην έχει αστικές συγκοινωνίες, να παλεύει να ολοκληρώσει το Μετρό της και να μην μπορεί να συμφωνήσει στα αυτονόητα όσον αφορά στην ανάπτυξη του θαλάσσιου μετώπου της.
Αυτό επισήμανε σήμερα κατά τη διάρκεια συνάντησής με δημοσιογράφους ο πρώην Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων κ. Στράτος Σιμόπουλος.
Συνοπτικά οι απόψεις του κ. Σιμόπουλου για τα όσα συζητήθηκαν με τους δημοσιογράφους είναι οι ακόλουθες:
ΟΑΣΘ
Η κυβέρνηση έχει την αποκλειστική ευθύνη για την πρωτοφανή κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στη Θεσσαλονίκη, όπου εδώ και πάνω από μία εβδομάδα η πόλη δεν διαθέτει αστική συγκοινωνία.
Άμεσα πρέπει η κυβέρνηση και η διοίκηση του ΟΑΣΘ να αποπληρώσουν τα δεδουλευμένα των εργαζόμενων του Οργανισμού και να κυκλοφορήσουν τάχιστα τα λεωφορεία για να εξυπηρετηθούν οι πολίτες.
Παράλληλα, απαιτείται να προχωρήσει ο εξορθολογισμός της λειτουργίας του ΟΑΣΘ για να πληρώνει όσο το δυνατόν λιγότερα σε επιδοτήσεις ο κρατικός προυπολογισμός και να μην έχουμε συχνά την αναστάτωση που βιώνουμε σήμερα.
Δεν αποτελεί λύση να δημιουργήσουμε στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης ένα νέο κρατικό μονοπώλιο.
Λύση είναι το άνοιγμα στον ανταγωνισμό. Ένας ΟΑΣΘ με εξορθολογισμένη τη λειτουργία του, χωρίς κομματικές και κρατικές παρεμβάσεις, πέρα από την επιδότηση εισιτηρίου, μπορεί να λειτουργήσει, χάριν των υποδομών και της εμπειρίας που διαθέτει, στο νέο τοπίο.
Το ρόλο του συντονιστή του μεταφορικού έργου, μπορεί να διαδραματίσει η Εγνατία Α.Ε. και όχι μια νέα κρατική εταιρεία.
Επενδύσεις και αθλητικά σωματεία
Η Ν.Δ. θέλει και θα προσπαθήσει να δημιουργήσει ένα τοπίο επενδυτικό στο οποίο οι υποψήφιοι επενδυτές δεν θα χρειάζονται καμία πολιτική επιρροή για να επιχειρήσουν.
Δεν πρέπει να μπερδεύουμε τα οπαδικά με τα επενδυτικά και τα πολιτικά.
Στο παρελθόν ο ΠΑΟΚ αδικήθηκε κατάφωρα, δεν πρέπει να το ξεχνάμε. Γι’ αυτό και οι φίλαθλοι μας είναι εξαιρετικά ευαίσθητοι σε θέματα διαιτησίας, αθλητικού κατεστημένου κλπ.
Η κυβέρνηση προσπαθεί να διχάσει και ένα θέμα πολιτικό να το μετατρέψει σε ποδοσφαιρικό. Δεν χρειαζόμαστε άλλους διχασμούς στην πόλη.
Είμαι ΠΑΟΚ από τα γεννοφάσκια μου και Νέα Δημοκρατία. Ο ΠΑΟΚ θέλω να κερδίζει κύπελλα και πρωταθλήματα. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα είναι ο επόμενος πρωθυπουργός. Η ΝΔ τιμά τον ΠΑΟΚ, την ιστορία του και τις χαρές που έχει προσφέρει στους Έλληνες φίλαθλους.
Μετρό-Αρχαιολογία
Ήρθε ο κ. Σπίρτζης, επισκέφθηκε το εργοτάξιο της Αγίας Σοφίας και της Βενιζέλου και αναφώνησε σύμφωνα με το ρεπορτάζ: «Η αρχαιολογική υπηρεσία έχει τεράστιες ευθύνες για τις καθυστερήσεις που υπάρχουν εκεί και για τα εκατομμύρια αποζημιώσεων που πληρώνει ο ελληνικός λαός και ο λαός της Θεσσαλονίκης και την ταλαιπωρία από τις αποζημιώσεις και τις καθυστερήσεις που έχουμε, χωρίς να υποβιβάζουμε τη σημασία που πρέπει να δώσουμε στην πολιτιστική κληρονομιά και στα αρχαία μας».
Καλώς τον κι ας άργησε.
Τον ενημερώνω ότι την περίοδο 2012-2014, οι ίδιοι άνθρωποι που στην πλειοψηφία τους ανήκουν στον ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ, έκαναν τα αδύνατα δυνατά για να σαμποτάρουν το έργο. Τότε μάλιστα ο τοπικός ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ τους συνέδραμε αποφασιστικά.
Με ευθύνη, λοιπόν, του ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ και της σημερινής Κυβέρνησης, υπάρχει ο κίνδυνος το έργο να παραδοθεί «κουτσουρεμένο» έως το Πανεπιστήμιο.
Επί 2,5 χρόνια στην Βενιζέλου δεν έχει γίνει απολύτως τίποτε και εκεί χάσκει μία τρύπα, που αποτελεί εμπόδιο για την ολοκλήρωση του έργου. Πότε θα δημοπρατήσουν τα σχετικά έργα στην Βενιζέλου που θέλουν χρόνια για να τελειώσουν; Υπεύθυνος για την κατάσταση στην Βενιζέλου είναι και ο Μπουτάρης και η κυβέρνηση, που έκαναν ότι περνούσε από το χέρι τους να καθυστερήσουν την υλοποίηση των έργων. Στο υπόλοιπο τμήμα του το έργο προχωρά με ικανοποιητικούς ρυθμούς, επειδή την περίοδο 2012-2014 λύσαμε όλα του τα προβλήματα πλην Βενιζέλου.
Θαλάσσιο Μέτωπο
Η παραλία μας δεν πρέπει να είναι μόνο για περίπατο, αλλά πρέπει να περιλαμβάνει μαρίνες (ακόμη και μπροστά από το Μακεδονία-Παλλάς) και θαλάσσιες εγκαταστάσεις άθλησης και ψυχαγωγίας. Επίσης, δεν πρέπει να αντιμετωπίζουμε το έργο της Νέας Παραλίας ως μουσείο. Μπορούν να γίνουν και εκεί αλλαγές, πάντα όμως ενταγμένες στην αισθητική και στο σχεδιασμό της αρχικής μελέτης. Είμαι υπέρ της σύστασης ανώνυμης εταιρείας ελεγχόμενης από το δημόσιο, όπου στο διοικητικό συμβούλιο μπορούν να συμμετέχουν και εκπρόσωποι δήμων, η οποία θα αναλάβει τον ενιαίο σχεδιασμό και την προώθηση της αξιοποίησης και με ιδιωτικά κεφάλαια όλου του θαλάσσιου μετώπου της Θεσσαλονίκης. Πρότυπο είναι η «Αττικό Παράκτιο Μέτωπο ΑΕ», την οποία κατήργησε η σημερινή κυβέρνηση. Αναλαμβάνω πρωτοβουλία για το θαλάσσιο μέτωπο και στο πλαίσιο αυτό θα πραγματοποιηθεί σχετική εκδήλωση στην Καλαμαριά στις 26 Ιουνίου.
Σχολική Στέγη
Έδωσαν πρόσφατα συνέντευξη ο κ. Μπουτάρης και ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων κ. Θ. Παππάς για την σχολική στέγη στην Θεσσαλονίκη και απαριθμούσαν τα μεγάλα προβλήματα που υπάρχουν. Οι ίδιοι τόσα χρόνια τι έχουν κάνει για αυτά τα προβλήματα; Τι έχουν κάνει για να ενισχύσουν την στατικότητα του παραδοσιακού κτιρίου του 5ου Γυμνασίου-Λυκείου για να μετεγκατασταθεί εκεί το 5ο Λύκειο; Προφανώς τίποτε όπως αποδεικνύεται από το παράδειγμα για το 12ο σχολείο. Ο Δήμαρχος κάνει μόνο διαπιστώσεις για την σχολική στέγη, αλλά δεν δίνει λύσεις. Θα τον κρίνουν οι πολίτες. Οι μόνες κατασκευές σχολικών αιθουσών στον Δήμο Θεσσαλονίκης την τελευταία πενταετία έγιναν με πρωτοβουλίες που πήραμε την περίοδο 2012-14.
Μας επισκέφτηκαν επίσης ο κ. Τσίπρας και ο κ. Σπίρτζης για να λύσουν τα προβλήματα της σχολικής στέγης στη Δυτική Θεσσαλονίκη.
Στις αρχές του 2015, βρήκαν στην κρατική εταιρεία «Κτιριακές Υποδομές Α.Ε.» (ΚΤΥΠ) που εποπτεύεται από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων έτοιμες τις μελέτες και τα τεύχη δημοπράτησης για την κατασκευή:
α. του 7ου Γυμνασίου και του 4ου Λυκείου, προϋπολογισμού 12 εκ. ευρώ, με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕΠ) και
β. του 24ου Δημοτικού σχολείου με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.
Τι έκαναν; Τίποτε.
Για το μεν πρώτο δεν προχώρησαν τον έτοιμο φάκελο ώστε να συνεχισθεί η χρηματοδότηση της ΚΤΥΠ από την ΕΤΕΠ, για δε το δεύτερο δεν προχώρησαν στην ένταξή του στο ΕΣΠΑ.
Φυσικά, ούτε λόγος περί συνέχισης της ωρίμανσης μελετών ή για ενεργοποίηση νέου ΣΔΙΤ (σύμπραξη δημόσιου-ιδιωτικού τομέα) που να αφορά στις υπόλοιπες αναγκαίες σχολικές μονάδες του Δήμου, όπως το 25ο Δημοτικό σχολείο για το οποίο γίνεται λόγος αυτές τις μέρες.
Τώρα απαιτείται πολύ περισσότερος χρόνος για να αναθεωρηθούν οι μελέτες και να δημιουργηθούν νέα τεύχη δημοπράτησης για τα δύο προαναφερθέντα σχολικά συγκροτήματα.
Στρατόπεδα
Όπως για το θαλάσσιο μέτωπο έτσι και για τα στρατόπεδα δεν υπάρχει ενιαίος σχεδιασμός για την αξιοποίηση τους. Η κυβέρνηση προχώρησε την παραχώρηση που είχε ξεκινήσει η κυβέρνηση Σαμαρά για το στρατόπεδο Παύλου Μελά. Για τα υπόλοιπα στρατόπεδα τι θα γίνει; Οι τοπικές κοινωνίες και η τοπική αυτοδιοίκηση να μην αντιμετωπίζουν ως κατάρα την πιθανή προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων για την ανάπτυξη των στρατοπέδων. Μία λύση θα ήταν και τα ΣΔΙΤ.
Θεσσαλονίκη-Κόμβος Συνδυασμένων Μεταφορών
Ο μεγάλος αναπτυξιακός στόχος της Θεσσαλονίκης είναι να αναπτυχθεί σε κόμβο συνδυασμένων μεταφορών με επίκεντρο το λιμάνι της και το σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς και την Εγνατία Οδό. Όμως χρειάζονται δράσεις και μεταρρυθμίσεις από το κράτος που η παρούσα κυβέρνηση δεν μπορεί να αναλάβει.
Ζώνη Καινοτομίας
Η Ζώνη Καινοτομίας μπορεί να έχει το κέντρο της ανατολικά, αλλά μπορεί να αξιοποιήσει και πολλά άδεια βιομηχανικά κτίρια στην δυτική πλευρά της πόλης. Μπορούν να υπάρξουν «κύτταρα» της Ζώνης Καινοτομίας και σε άλλες περιοχές της Θεσσαλονίκης εκτός από τα ανατολικά.