Δευτέρα 17 Αυγούστου 2015

Το είδαμε κι αυτό !

Στο κύριο πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της εφημερίδας Αυγή της Κυριακής 9 Αυγούστου 2015 «επίσημου εντύπου του κόμματος» δηλαδή....
του ΣΥΡΙΖΑ (έτσι χαρακτηρίζεται από την Ο.Μ. ΣΥΡΙΖΑ Αμφίπολης), με τίτλο: «ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ-ΕΠΙΣΤΗΜΟNIΚΟ ΠΟΡΙΣΜΑ-ΑΥΤΟΨΙΑ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΙ- ΦΙΑΣΚΟ Σαμαρά η Αμφίπολη- ΤΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΧΡΟΝΟΛΟΓΕΙΤΑΙ ΣΤΑ ΥΣΤΕΡΑ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΟΙΚΟ ΤΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΩΝ» και στη σελίδα 19: «ΑΜΦΙΠΟΛΗ ΕΝΑΣ ΧΡΟΝΟΣ ΜΕΤΑ –Στον 2ο-1ο αιώνα π.Χ. χρονολογείται το μνημείο της Αμφίπολης», η υπογράφουσα το δημοσίευμα κ. Πόλυ Κριμνιώτη δημοσιογράφος-μέλος της Συντακτικής Επιτροπής της Αυγής, μεταξύ άλλων, αναφέρει με μεγάλα έντονα γράμματα: «… τα επιστημονικά δεδομένα που προκύπτουν από την ανασκαφική έρευνα έρχονται να ανατρέψουν τη χρονολόγηση του μνημείου, η οποία διολισθαίνει από τον 4o αι. π.Χ. στους ύστερους ελληνιστικούς χρόνους (δεύτερο μισό 2ου αι. π.Χ. -1ος αι. π.Χ.). Αυτό δείχνει, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Αυγής» (sic), η έκθεση αυτοψίας που πραγματοποίησε κλιμάκιο του υπουργείου Πολιτισμού αποτελούμενο από έγκριτους αρχαιολόγους, με πολυετή ανασκαφική εμπειρία στη Μακεδονία, στον αρχαιολογικό χώρο και στο Μουσείο της Αμφίπολης όπου φυλάσσονται η κεραμική και άλλα κινητά ευρήματα της ανασκαφής, στις 30 Μαΐου. Μαζί με τη διολίσθηση της χρονολόγησης του σπουδαίου μνημείου ενταφιάζονται οι πολιτικές και επικοινωνιακές μέθοδοι χειραγώγησης και παραπλάνησης». Άριστα! Κι έρχεται τώρα, ένα χρόνο μετά, η κ. Π. Κρημνιώτη κι η Αυγή, για λόγους μικροπολιτικής σκοπιμότητας (δηλαδή αυτά που η ίδια κατηγορεί) και επιχειρεί, ευτυχώς ανεπιτυχώς, να ενταφιάσει την επίσημη επιστημονική έρευνα της ανασκαφικής ομάδας αλλά και το ίδιο το μνημείο και να παραπλανήσει αυτή τους πολίτες με ανακρίβειες και αναλήθειες. Κανείς δεν μπορεί να υποβαθμίσει το πολύ σημαντικό έργο της ανασκαφικής ομάδας, την σημαντικότητα του μνημείου και την αλήθεια για τη χρονολόγησή του. Όσοι το κάνουν ματαιοπονούν γιατί «και οι λίθοι κεκράξονται»!



          Ακολούθησε την ίδια μέρα (9.8.15) η προς την εφημερίδα «Αυγή» επιστολή της κ. Κατερίνας Περιστέρη Προϊσταμένης της Εφορείας Αρχαιοτήτων Σερρών και υπεύθυνης ανασκαφέα του τύμβου Καστά, με την οποία ανατρέπονται πλήρως οι ανακρίβειες και αναλήθειες της «δημοσιογραφικής έρευνας» της δημοσιογράφου κ. Π. Κρημνιώτη και οι «ασφαλείς πληροφορίες» της «Αυγής». Την Τρίτη 11.8.15 η «Αυγή» δημοσίευσε την επιστολή- απάντηση της κ. Κ. Περιστέρη. Η κ. Π. Κρημνιώτη χωρίς να απαντά και χωρίς να αναιρεί τίποτε απ’όσα αναφέρει στην επιστολή της η κ. Κ. Περιστέρη, «διολισθαίνει» η ίδια ως είθισται, αναφέροντας «… Ως προς τη χρονολόγηση του μνημείου και την ανασκαφική διαδικασία που ακολουθήθηκε, η «Αυγή» δεν προβαίνει σε κανένα δικό της συμπέρασμα». Τι λέτε κ. Κρημνιώτη;     Αυτά λέτε στο προηγούμενο (αρχικό) δημοσίευμά σας της Κυριακής 9.8.2015; Τόσο γρήγορα «διολισθήσατε» από τις διαπιστώσεις σας σε πρωτοσέλιδους πηχυαίους τίτλους στα ψιλά γράμματα, ότι εσείς δήθεν δεν προβαίνετε σε κανένα δικό σας συμπέρασμα ως προς την χρονολόγηση του μνημείου; Στην πλούσια ελληνική γλώσσα υπάρχει μια πολύ ακριβή και πολύτιμη λέξη, η συγνώμη. Θέλει όμως αρετή και λεβεντιά για να την πει δημόσια κάποιος! Αρκεί να απαλλαγεί από τις κομματικές σκοπιμότητες που υπηρετεί αλλά και από το ακατανόητο, ένα χρόνο μετά, αντισαμαρικό μένος. Αλήθεια η κ. Π. Κρημνιώτη γιατί δεν μπήκε στον κόπο να βρει και να πει, έστω μία λέξη για την από 10.8.15 ανακοίνωση της Ο.Μ. ΣΥΡΙΖΑ Αμφίπολης, που είναι πολύ επικριτική για το δημοσίευμά της και για την «Αυγή», το «επίσημο έντυπο του κόμματος»;
          Ως προς την χρονολόγηση του μνημείου, τα όσα λέει η κ. Κ. Περιστέρη στην επιστολή της δεν έχουν διαψευσθεί κι έχουν αναγνωρισθεί επίσημα και βραβευθεί. Συγκεκριμένα η κ. Κ. Περιστέρη λέει: «…σε ό,τι αφορά την δήθεν νέα χρονολόγηση του Μνημείου, θα ήθελα να σας δώσω μια πληροφορία την οποία προφανώς αγνοεί η συντάκτης του άρθρου καθώς στην πρώτη επιστημονική παρουσίαση στην οποία ανακοινώθηκαν τα πρώτα επιστημονικά συμπεράσματα στις 29 Νοεμβρίου 2014 στο αμφιθέατρο του Υπουργείου Πολιτισμού, δηλαδή μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της ανασκαφής, είχα τονίσει ότι το Ταφικό Συγκρότημα του Τύμβου Καστά Αμφίπολης (Περίβολος, Λέων, Ταφικό Μνημείο) κατασκευάστηκε στο τελευταίο τέταρτο του 4ου π.Χ. αιώνα (325-300 π.Χ.) με διάρκεια ζωής μέχρι και τους Ρωμαϊκούς χρόνους, οπότε και καταστρέφεται εν μέρει ο Περίβολος. Όμως τον 2ο π.Χ. αιώνα οι Μακεδόνες προχωρούν στη σφράγιση του Ταφικού Μνημείο για να το προστατεύσουν. Έτσι κατασκευάζονται οι τοίχοι σφράγισης μπροστά από τους διαφραγματικούς τοίχους με τις Καρυάτιδες και τις Σφίγγες.» Ακόμη για την ανασκαφή και την χρονολόγηση του μνημείου παραθέτουμε τα εξής αναλυτικότερα: Ο Τύμβος Καστά Αμφίπολης βρίσκεται στα όρια της Αρχαίας Νεκρόπολης του Αρχαιολογικού Χώρου Αμφίπολης, δίπλα στο Λόφο 133, Οικισμό πρώιμης εποχής Χαλκού και Αρχαϊκών χρόνων. Η Νεκρόπολη του Οικισμού αυτού, ένας χαμηλός γήλοφος λειτούργησε ως πυρήνας που συμπληρώθηκε με επιχώσεις από το αμμώδες χώμα της περιοχής δημιουργώντας τον Τύμβο Καστα έτσι ώστε να διαμορφωθεί η γεωμετρικότητα της κατασκευής του κατά το τελευταίο τέταρτο του 4ου αι. π.Χ. Το 2012 ξεκίνησε η κ. Κ. Περιστέρη, και υπεύθυνη για την ανασκαφική έρευνα  στην περιοχή, εντοπίζοντας τμήμα του περιβόλου την ίδια χρονιά και αποκαλύπτοντας τον στο σύνολο του κατά τα έτη 2013 και 2014. Η αποκάλυψη του σημαντικού ταφικού περιβόλου, μοναδικού στο είδος του,  με μαρμάρινες βάσεις, ορθοστάτες, επιστέψεις και λοιπή ανωδομή, από μάρμαρο Θάσου, ύψους 3μ. και συνολικού μήκους 497μ. που χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 4ου αι. π.Χ. (325-300 π.Χ.), οδήγησε στην είσοδο του μοναδικού ταφικού μνημείου με τα καταπληκτικά ευρήματα (Σφίγγες, Καρυάτιδες, ψηφιδωτό δάπεδα, κ.α.)
Κατά την περίοδο που  χρονολογείται  ο ταφικός περίβολος, μετά τον θάνατο του Μ. Αλεξάνδρου (323 π.Χ.) μέχρι το τέλος του 4ου π.Χ. αιώνα (300 π.Χ.), διαδραματίζονται  σπουδαία ιστορικά γεγονότα στην περιοχή της Αμφίπολης. Σημαντικοί στρατηγοί και ναύαρχοι του Μ. Αλεξάνδρου σχετίζονται με την περιοχή. Εδώ ο Κάσσανδρος εξορίζει και θανατώνει το 311 π.Χ. τη νόμιμη σύζυγο του Μ. Αλεξάνδρου Ρωξάνη και το γιό του Αλέξανδρο Δ’.
Η έρευνά  απέδειξε ότι ο Λέων της Αμφιπόλης, που σήμερα βρίσκεται δίπλα στην σύγχρονη γέφυρα του Στρυμόνα, συνδέεται με το ταφικό σήμα του τύμβου, που είναι το θεμέλιό του και τοποθετείται στην κορυφή του τύμβου, σύμφωνα  με τη γεωμετρία του ταφικού περιβόλου. Η απόθεση λατυπών που βρέθηκαν γύρω από το ταφικό σήμα στην κορυφή του τύμβου Καστά, δηλώνει την ύπαρξη μεγάλου μαρμάρινου μνημείου, που δεν είναι άλλο από το Λέοντα και την βάση του. Ο τύμβος και ο Λέων είναι δύο μνημεία που συνομιλούν μεταξύ τους συνδυάζοντας συγκρίσιμα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά και η χρονολόγησή τους ανήκει στο τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα π.Χ. Το υλικό της βάσης του Λέοντα, είχε χρησιμοποιηθεί ως φράγμα σε δεύτερη χρήση ήδη από τη ρωμαϊκή εποχή και βρέθηκε από τον Ελληνικό Στρατό το 1912, κατά την αποξήρανση της κοίτης του Στρυμόνα για την κατασκευή της σύγχρονης γέφυρας κοντά στις εκβολές του. Μετά το 1917 τα μαρμάρινα αρχιτεκτονικά μέλη συγκεντρώθηκαν κοντά στο θεμέλιο που τότε ταυτίστηκε λανθασμένα, ως θεμέλιο της βάσης του μνημείου. Πρώτος ο Α. Ορλάνδος μελέτησε μαζί με τον P. Perdrizet το υλικό τη δεκαετία του ’30. Το 1936 οι J. Roger και O. Broneer συνέχισαν τη μελέτη και την αποκατάσταση του μνημείου στη θέση,  στην οποία βρίσκεται σήμερα με την κατασκευή μιας συμβατικής βάσης που  δεν είχε καμία σχέση με την αρχική βάση του Λέοντα. Την ίδια εποχή, η Ulen εντόπισε νέα κομμάτια στην αποξήρανση της αρχικής Κερκινίτιδας Λίμνης και μετέφερε το υλικό 60 χμ. μακριά, στην θέση του νέου φράγματος της λίμνης Κερκίνης, στο Λιθότοπο, όπου ο S. Miller ταύτισε το υλικό και το επέστρεψε στην αρχική του περιοχή το 1971. Ο ίδιος απέδωσε σωστά το υλικό, χωρίς όμως να έχει εντοπίσει το μνημείο από όπου προέρχεται και ιδιαίτερα ότι ανήκε σε κυκλικό τοίχο.Έπειτα από την ανακάλυψη του ταφικού περιβόλου και την έρευνα στην ευρύτερη περιοχή για εντοπισμό διάσπαρτου μαρμάρινου υλικού που προέρχεται από τον περίβολο και είχε αφαιρεθεί κατά τους ρωμαϊκούς χρόνους, αποδείχτηκε η  προέλευση του από τον ταφικό περίβολο.
Τον Αύγουστο του  2014 άρχισε η ανασκαφή του τάφου εσωτερικά και στο νότιο τμήμα του περιβόλου. Αποκαλύφθηκαν τρεις χώροι  που διαχωρίζονται μεταξύ τους με δύο διαφραγματικούς τοίχους που έχουν τοίχο σφράγισης μπροστά τους. Στον πρώτο χώρο 17 σκαλοπάτια οδηγούν από το ύψος του περιβόλου στον εσωτερικό χώρο όπου υπάρχει ψηφιδωτό με διάκοσμο ρόμβους μπροστά από τον τοίχο σφράγισης.  Ο  πρώτος διαφραγματικός τοίχος  έχει στο υπέρθυρο του δύο ολόγλυφες ακέφαλες Σφίγγες από μάρμαρο Θάσου  των οποίων λείπουν τα ένθετα κεφάλια και φτερά. Μετά την απομάκρυνση του τοίχου σφράγισης, κάτω από την βάση των Σφιγγών, αποκαλύφθηκε το ανώτερο τμήμα μαρμάρινου θυρώματος που καλύπτεται με fresco σε μίμηση ιωνικού επιστυλίου και έχει διάκοσμο με κόκκινο, μπλε και μαύρο χρώμα ενώ κάτω από αυτό υπάρχουν δυο ιωνικά επίκρανα των παραστάδων του ανοίγματος.
Ολόκληρη η πρόσοψη του ταφικού μνημείου αποτελεί μία εξαιρετικά πρωτότυπη σύνθεση για την αντίστοιχη αρχιτεκτονική του τύπου του μακεδονικού τάφου, του τελευταίου τετάρτου του 4 π.Χ αιώνα. Έχει διάκοσμο που δεν διαφέρει από τους πλευρικούς τοίχους με νωπογραφία που μιμείται τον ευρύτερο μαρμάρινο περίβολο με μέγιστο απλό άνοιγμα χωρίς  θυρόφυλλα  ανάμεσα στις παραστάδες 1,67μ.
Σε απόσταση 6μ. από το πρώτο διαφραγματικό τοίχο  αποκαλύφθηκε δεύτερος που φέρει  μαρμάρινο επιστύλιο με  γείσο όμοιο του αντίστοιχου του ταφικού περιβόλου και διάκοσμο με οκτάφυλλους ανάγλυφους ρόδακες και  στηρίζεται σε δύο Καρυάτιδες από θασίτικο μάρμαρο, συμφυείς με πεσσό, με ίχνη κόκκινου και μπλε χρώματος. Το πρόσωπο της δυτικής καρυάτιδας σώζεται ακέραιο, ενώ της ανατολικής λείπει λόγω φθοράς (βρέθηκαν τμήματα του). Οι καρυάτιδες έχουν πλούσιους βοστρύχους, που καλύπτουν τους ώμους τους, φέρουν ενώτια και φορούν χειριδωτό χιτώνα.
Μπροστά από τις καρυάτιδες, υπήρχε δεύτερος όμοιος με τον πρώτο τοίχος σφράγισης, σε όλο το πλάτος των 4,5μ. Στο χώρο μπροστά από τις Καρυάτιδες αποκαλύφθηκε εν μέρει μαρμαροθετημένο δαπέδο, με λευκά, μικρά ακανόνιστα τμήματα μαρμάρου, σε κόκκινο φόντο, σωζόμενο σε εξαιρετικά καλή κατάσταση. Διαπιστώθηκε, επίσης, ότι και στους τρεις χώρους , μετά από τον τοίχο σφράγισης, υπάρχει χαλαρή αμμώδης επίχωση, ως το μέγιστο ύψος της θόλου. Οι τρεις χώροι, που δημιουργούνται από την κατασκευή των εγκάρσιων διαφραγματικών τοίχων, κατά μήκος της θόλου, φαίνεται ότι καταχώθηκαν κατά την σφράγιση του ταφικού μνημείου. Οι τοίχοι, εν μέρει, λειτουργούν και ως στοιχεία αντιστήριξης των χαλαρών επιχώσεων.
Πίσω από τις Καρυάτιδες αποκαλύφθηκε βοτσαλωτό ψηφιδωτό δάπεδο πλάτους 4,5μ.,μήκους 3μ. μέχρι το κατώφλι της μαρμάρινης θύρας του τάφου. Απεικονίζεται η αρπαγή της Περσεφόνης ως κεντρική παράσταση και περιβάλλεται με διακοσμητικό πλαίσιο από διπλό μαίανδρο, τετράγωνα και τρέχουσα σπείρα. Τα βότσαλα του ψηφιδωτού είναι λευκά, μαύρα, κίτρινα, κόκκινα (τετραχρωμία). Στην κεντρική παράσταση ξεχωρίζει ένα άρμα σε κίνηση με δύο λευκά άλογα που οδηγεί ο στεφανωμένος γενειοφόρος Πλούτωνας αφού έχει αρπάξει την Περσεφόνη η οποία φορά λευκό χιτώνα, είναι στολισμένη με περιδέραιο και βραχιόλι ενώ ανεμίζουν οι κόκκινοι βόστρυχοι της. Ο Ερμής τους οδηγεί ως ψυχοπομπός προς τα δυτικά, φορώντας πέτασο, μανδύα, φτερωτά σανδάλια, ενώ κρατά κηρύκειο.Η παράσταση διακρίνεται για την εξαίρετη τέχνη στην απόδοση των λεπτομερειών των χαρακτηριστικών, τόσο των μορφών, όσο και των αλόγων, όπως και για την αρμονία των χρωμάτων. Η σύνθεση είναι σύγχρονη του ταφικού μνημείου και χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα π.Χ.
Βόρεια του ψηφιδωτού δαπέδου, ένα κατώφλι με δυο μαρμάρινα θυρόφυλλα  εισάγει στον τέταρτο χώρο, στον κύριο ταφικό θάλαμο που είναι αρκετά διαταραγμένος από αρχαίους τυμβωρύχους. Υπάρχει τρίτος διαφραγματικός τοίχος με επιμελημένο μαρμάρινο περιθύρωμα ιωνικού ρυθμού. Κάτω από ένα κατεστραμμένο πώρινο δάπεδο αποκαλύφθηκε μεγάλος κιβωτιόσχημος τάφος διαστ. 3,23μ. x 1,56μ. και σωζόμενου ύψους 1.80 μ.
Η μέχρι σήμερα πορεία της μελέτης οδηγεί στην χρονολόγηση του ταφικού συγκροτήματος στο τελευταίο τέταρτο του 4ου π.Χ. αιώνα,  που συνεχίστηκε η χρήση του και στους μετέπειτα χρόνους μέχρι  και τους ρωμαϊκούς (3ο αι.μ.Χ.),όπως είχε παρουσιασθεί και στην πρώτη επίσημη ανακοίνωση της ανασκαφικής ομάδας στις 29 Νοέμβριου 2014 στο  Υπουργείο Πολιτισμού. Κατά τον 2ο π.Χ. αιώνα οι τελευταίοι Μακεδόνες, για να προστατέψουν το μνημείο από τους Ρωμαίους, θρακικά και λοιπά φύλα, δημιούργησαν τους τοίχους σφράγισης μπροστά από τις Καρυάτιδες και τις Σφίγγες, γεμίζοντας με χώμα εσωτερικά το μνημείο για να μην είναι προσβάσιμο. Επισυνάπτουμε-συναποστέλλουμε και τρεις (3) φωτογραφίες από το μνημείο.
Στην παρούσα φάση η ανασκαφική έρευνα του ταφικού συγκροτήματος έχει σταματήσει προσωρινά καθώς βρίσκεται σε στάδιο αναμονής απαραίτητων μελετών σχετικά με την συντήρηση  και στερέωση συνολικά του Τύμβου με τον περίβολο και το κύριο ταφικό μνημείο του. Επισημαίνεται ότι οι παραπάνω μελέτες συντήρησης και στερέωσης κρίνονται κατεπείγουσες τόσο για την άμεση προστασία του μνημείου και στην συνέχεια την αναστήλωση και προβολή του όσο και για την συνέχιση και ολοκλήρωση της ανασκαφικής έρευνας και μελέτης που θα οδηγήσει σε ασφαλή συμπεράσματα.
Γι’αυτά τι έχει να πει η κ. Π. Κρημνιώτη; Ας κάνει λοιπόν ως «ειδική επιστήμων αρχαιολόγος» μία «δημοσιογραφική έρευνα» για να τα ανατρέψει. Το ίδιο μπορούν φυσικά να κάνουν και όσοι με «ασφάλεια» την «πληροφόρησαν».
Δεν πρέπει επίσης να παραλειφθεί το γεγονός ότι το «Διεθνές Βραβείο αρχαιολογικής ανακάλυψης» της εκδήλωσης Μεσογειακού Αρχαιολογικού Τουρισμού, της μοναδικής Έκθεσης Αρχαιολογίας παγκοσμίως, που εδράζεται στο Capaccio-Paestum στην Ιταλία, θα δοθεί στην ανασκαφή της Αμφίπολης. Είναι το πρώτο βραβείο που απονέμεται και η τελετή θα γίνει στην Ιταλία στις 30.10.2015.
          Στις 11-8-15, μετά τα ανωτέρω δημοσιεύματα και την επιστολή της κ. Κ. Περιστέρη, εκδόθηκε Δελτίο Τύπου από το Υπουργείο Πολιτισμού, που για την «ταμπακιέρα», δηλαδή για την χρονολόγηση του μνημείου, δεν λέει τίποτε απολύτως. Ωστόσο, παρά την προηγηθείσα (9.8.15) επιστολή της κ. Κ. Περιστέρη, με την οποία εξηγούνται τα πάντα ως προς την αποχωμάτωση του τύμβου και την υποστύλωση του μνημείου, το Υπουργείο Πολιτισμού στο Δελτίο Τύπου, μεταξύ άλλων, αναφέρει: «…Η αποχωμάτωση του λόφου-τύμβου και η εκτεταμένη χρήση εκσκαφικών μηχανημάτων έχει αποδυναμώσει την αντιστήριξη του ταφικού μνημείου και έχει διαταράξει τα πρανή. Η υποστύλωση που τοποθετήθηκε κατά τη διάρκεια των ανασκαφικών εργασιών λειτούργησε μεν ικανοποιητικά, αλλά αποτελεί προσωρινό μέτρο». Κατ’αρχήν τα περί δήθεν αποδυνάμωσης της αντιστήριξης και δήθεν διατάραξης των πρανών αντικρούονται από την επιστολή της κ. Κ. Περιστέρη και από την πραγματικότητα. Αλλά αν η υποστύλωση που ήδη τοποθετήθηκε λειτούργησε ικανοποιητικά, οποία αντίφαση με τα περί δήθεν αποδυνάμωσης και διατάραξης; Είναι πολύ αποδυναμωμένα και πολύ διαταραγμένα τα «επιχειρήματα» της κ. Π. Κρημνιώτη, της «Αυγής» και του Υπ. Πολιτισμού κ. Ξυδάκη. 
          Σ’ό,τι  αφορά τα οικονομικά στοιχεία, δηλαδή τις δαπάνες που έγιναν από το 2010 μέχρι 31.12.14, με βάση απαντήσεις που έδωσε ο Υπουργός κ. Ξυδάκης σε ερωτήσεις βουλευτών, παρατίθενται τα εξής:
·         2010: 20.000€ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΣΕΡΡΩΝ (ΑΝΑΣΚΑΦΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ ΤΟΥ ΤΥΜΒΟΥ ΚΑΣΤΑ)
·         2011: 80.000€  ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΕΝΑΡΞΗ ΑΝΑΣΚΑΦΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΤΑΦΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΟΛΟΥ ΤΥΜΒΟΥ ΚΑΣΤΑ)
·         2012: 50.000€  ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ 50.000€  ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΘΡΑΚΗΣ (ΣΥΝΕΧΙΣΗ ΑΝΑΣΚΑΦΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΤΑΦΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΟΛΟΥ ΤΥΜΒΟΥ ΚΑΣΤΑ)
·         2013: 90.000€ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ (ΣΥΝΕΧΙΣΗ ΑΝΑΣΚΑΦΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΤΑΦΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΟΛΟΥ ΤΥΜΒΟΥ ΚΑΣΤΑ)
·         2014: 150.000€ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ (ΣΥΝΕΧΙΣΗ ΑΝΑΣΚΑΦΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΤΑΦΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΟΛΟΥ ΤΥΜΒΟΥ ΚΑΣΤΑ ΚΑΙ ΑΝΑΣΚΑΦΗ ΤΑΦΙΚΟΥ ΜΝΗΜΕΙΟΥ) 300.000€  ΧΟΡΗΓΙΑ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ.
·         2015:  ΜΗΔΕΝ (0) ΜΕΧΡΙ ΣΤΙΓΜΗΣ ΚΥΡΙΕ ΥΠΟΥΡΓΕ! ΟΥΤΕ ΈΝΑ ΕΥΡΩ ΔΕΝ ΈΧΕΙ ΕΚΤΑΜΙΕΥΘΕΙ!
ΆΡΑ ΑΠΟ ΤΟ 2010 ΜΕΧΡΙ 31.12.14
·         ΣΥΝΟΛΟ: ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ         290.000€ 
·         ΣΥΝΟΛΟ: ΑΛΛΟΙ ΦΟΡΕΙΣ 150.000€
·         ΧΟΡΗΓΙΕΣ 2014: 300.000€ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ.
Δηλαδή πρόκειται για πολύ λογικά έως λίγα χρήματα για ένα τόσο μεγάλο και σημαντικό έργο.

Καλείται λοιπόν ο καθ’ύλη αρμόδιος υπουργός κ. Ξυδάκης να μεριμνήσει για την άμεση συνέχιση των εργασιών που έχουν διακοπεί. Το έργο της ανασκαφής, της αποκάλυψης του μνημείου και της απόδοσής του στους επισκέπτες από το εσωτερικό και το εξωτερικό θα πρέπει να ολοκληρωθεί. Το συγκεκριμένο μνημείο θεωρείται και είναι πολύ μεγάλης αρχαιολογικής αξίας, ανήκει σε μια ιστορική περιοχή και πρέπει να αναδειχθεί και συνδυασθεί και με την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας.
Σ’ό,τι αφορά την επικοινωνιακή εκμετάλλευση του θέματος, στην οποία αναφέρεται η κ. Π. Κρημνιώτη αλλά και ο Υπουργός στο Δ. Τύπου, είναι πανελληνίως και παγκοσμίως γνωστό, ότι η κ. Κ. Περιστέρη και η ανασκαφική ομάδα, ήταν λίαν φειδωλοί, σοβαροί και σεμνοί στις δηλώσεις τους, σε αντίθεση με λαλίστατους στα ΜΜΕ δημοσιογραφούντες αρχαιολόγους άσχετους με την συγκεκριμένη ανασκαφή και σε αντίθεση με τους ούτως ή άλλως άσχετους αρχαιολογούντες δημοσιογράφους. Τον ρόλο και την «δόξαν» των τελευταίων φαίνεται ότι εζήλωσε και η κ. Π. Κρημνιώτη σήμερα.
Ως προς την δήθεν αυτοψία, η οποία διενεργήθηκε από κλιμάκιο του υπουργείου Πολιτισμού στην Αμφίπολη, στις 30.5.2015, τίθενται τα εξής ερωτήματα αλλά και ζητήματα, τα οποία ευλόγως και η κ. Κ. Περιστέρη θέτει στην επιστολή της. Με ποια από το νόμο προβλεπόμενη διαδικασία και με ποιο υπηρεσιακό έγγραφο δόθηκε εντολή για διενέργεια αυτοψίας και από ποιους; Γιατί δεν ενημερώθηκε, αν έγινε κάτι τέτοιο, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Σερρών; Συνέταξε το συγκεκριμένο κλιμάκιο κάποιο επιστημονικό πόρισμα ή κάποια έκθεση αυτοψίας; Πού είναι αυτή; Γιατί δεν δημοσιοποιείται, ώστε να δούμε τι γράφουν οι συντάκτες; Η αλήθεια όμως, όπως και η κ. Κ. Περιστέρη στην επιστολή της γράφει, έχει ως εξής: Στις 30.5.2015 επισκέφθηκαν την Αμφίπολη (Μουσείο και τύμβο Καστά), στο πλαίσιο φιλικής επίσκεψης, χωρίς να δηλώσουν ότι ήλθαν με εντολή (αλήθεια πώς; με ποιο έγγραφο;) να διενεργήσουν αυτοψία, η Γενική Γραμματεία του Υπ. Πολιτισμού κ. Μαρία Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη μαζί με την κ. Αγγελική Κοτταρίδη, Προϊστάμενη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας και την κ. Πολυξένη Βελένη, Διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης συνοδευόμενη από το σύζυγό της. Η επίσκεψη στο μνημείο διήρκεσε μισή ώρα περίπου.
Φυσικά κάτι τέτοιο εξ’αρχής είναι και φυσιολογικό και φαίνεται τελείως αθώο. Δεν επρόκειτο όμως για μία «φιλική» επίσκεψη όπως αποδεικνύεται. Και αυτό γιατί οι εν λόγω κυρίες ή κάποια από αυτές «πληροφόρησαν» την κ. Π. Κρημνιώτη και την «Αυγή» (αυτές είναι οι «ασφαλείς» πληροφορίες στις οποίες αναφέρεται η κ. Π. Κρημνιώτη). Δεν αμφισβητούμε την εμπειρία και την επιστημονική κατάρτιση των «επισκεπτών» αλλά εύλογα μπορούμε να διερωτηθούμε, πώς είναι δυνατόν, χωρίς να συμμετέχουν στη συγκεκριμένη ανασκαφή, μέσα σε μισή ώρα, κατέληξαν σε «ασφαλή» συμπεράσματα για τη χρονολόγηση του μνημείου και «πήραν στο λαιμό τους» και την αρχαιολογούσα δημοσιογράφο κ. Π Κρημνιώτη και την «Αυγή»;
Στο σημείο αυτό επισημαίνουμε το γεγονός ότι και η κ. Κοτταρίδη και η κ. Βελένη έχουν δημόσια τοποθετηθεί σχετικά με την ανασκαφή, το μνημείο της Αμφίπολης αλλά εμμέσως πλην σαφώς και για την κα Περιστέρη, με τρόπο που δηλώνει μικροψυχία, φθόνο (τί να κάνουμε, βλέπετε ο φθόνος και των τελείων άπτεται) αλλά και αντισυναδελφικότητα. Στο διαδίκτυο είναι η δημοσιευμένη συνέντευξη της κ. Κοτταρίδη στις 13-1-15, όπου αναφέρεται ότι, όχι με βάση επιστημονικά στοιχεία αλλά με βάση την «αίσθησή της», το μνημείο χρονολογείται 100-150 χρόνια αργότερα από την επίσημη χρονολόγηση που έχει δώσει η υπεύθυνη ανασκαφέας δηλαδή η κ. Κ. Περιστέρη. Αλλά και η κ. Βελένη σε προσωπική της δημοσίευση στο διαδίκτυο («Ποιος χρειαζόταν την Αμφίπολη;») δεν κρύβει τα εσώψυχά της για την Αμφίπολη. Και οι δύο δεν βρήκαν ούτε μία λέξη να επαινέσουν, να συγχαρούν δημόσια, έστω από στοιχειώδη συναδελφική αλληλεγγύη, την κ. Κ. Περιστέρη.
Τώρα όλοι κατανοούμε τι είδους αυτοψία (μέσα σε μισή ώρα) έκαναν οι κ.κ. Κοτταρίδη και Βελένη και σε ποια «συμπεράσματα» κατέληξαν, όταν ήδη έχουν προηγούμενα τοποθετηθεί για το συγκεκριμένο θέμα. Αυτά προς το παρόν τον αποδομητικό τους ρόλο σχετικά με την Αμφίπολη.
Τέλος καλούμε τον Υπουργό Πολιτισμού κ. Ξυδάκη να δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την προστασία των μνημείων της Μακεδονίας αλλά και ανακάλυψη και ανάδειξη των πολύτιμων πολιτιστικά και εθνικά αρχαιοτήτων που βρίσκονται στα σπλάχνα της Μακεδονικής γης.

Ο Πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας
Λάζαρος Κυρίζογλου
Δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου