Επίκαιρη ερώτηση για το έργο φάντασμα, κατέθεσε ο βουλευτής ΚΚΕ Θεσσαλονίκης Σάκης Βαρδαλής. Δείτε τι συζητήθηκε στη Βουλή:
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΣΤ’ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α’
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΙΗ’
Δευτέρα 30 Μαρτίου 2015
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αλέξιος Μητρόπουλος): Θα συζητηθεί τώρα η με αριθμό 57/17-3-2015 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας κ. Αθανασίου Βαρδαλή προς τους Υπουργούς Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού και Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, σχετικά με τη συνέχιση των εργασιών στο ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης.
Θα απαντήσει ο Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού κ. Γεώργιος Σταθάκης.
Το λόγο έχει ο κ. Βαρδαλής.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΒΑΡΔΑΛΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, είναι γνωστό ότι το Μετρό της Θεσσαλονίκης έχει βαλτώσει. Είναι γνωστές οι καθυστερήσεις, φαντάζομαι. Δεν θα κάνω μια αναλυτική αναδρομή. Όμως, πρέπει να θυμηθούμε ότι πρόκειται για ένα έργο το οποίο έχει δημοπρατηθεί το 2003, ξεκίνησε η κατασκευή του το 2006, ήταν να παραδοθεί το 2012, πήρε τέσσερα χρόνια παράταση και προβλέπεται να παραδοθεί το Νοέμβρη του 2016, πράγμα που, κατά τη γνώμη μας, είναι ανέφικτο. Και είναι ανέφικτο δεδομένου του ότι βρισκόμαστε στο Μάρτη του 2015 και δεν έχει ολοκληρωθεί ούτε καν το 50% του έργου, αλλά βρίσκεται γύρω στο 46-47%.
Επιπλέον, αυτές τις ημέρες, και τώρα που συζητάμε, το έργο για μια ακόμη φορά έχει σταματήσει προκαλώντας προβλήματα.
Δεν μιλώ μόνο για τα συγκοινωνιακά προβλήματα της πόλης. Κυρίως αναφέρομαι στα των αυτοαπασχολούμενων εμπόρων, που τα μαγαζιά τους είναι γύρω από τα εργοτάξια, αλλά και στους εργαζόμενους που απολύονται. Ήδη η ΑΕΓΕΚ έχει κάνει πενήντα απολύσεις και ετοιμάζεται να απολύσει όλους τους υπόλοιπους.
Το αποτέλεσμα όλων αυτών, συνοπτικά, είναι το εξής: Στην ουσία μπαίνει θηλιά στους εργαζόμενους, στους αυτοαπασχολούμενους εμπόρους και συνολικά έμφραγμα στην πόλη. Κι απ’ την άλλη μεριά, έχουν εξασφαλιστεί τα κέρδη της κατασκευαστικής εταιρείας και έχει εκτοξευτεί και το κόστος του έργου.
Ρωτάμε, λοιπόν, κύριε Υπουργέ, συγκεκριμένα, τι σκέφτεται η Κυβέρνηση να κάνει, ώστε άμεσα να ξαναξεκινήσει η κατασκευή του έργου και να παρθούν όλα εκείνα τα μέτρα, ώστε να συνεχιστεί απρόσκοπτα, να σταματήσουν οι απολύσεις των εργαζομένων, να παρθούν πίσω αυτές που ήδη έχουν γίνει -αναφέρθηκα στις πενήντα- και, βεβαίως, να διασφαλιστεί η εργασία όλων των εργαζομένων με πλήρη δικαιώματα για όλους. Το λέω αυτό και ρωτάμε γι’ αυτό το ζήτημα, γιατί και στο παρελθόν έχουν απολυθεί από το συγκεκριμένο έργο εργαζόμενοι και ξαναπροσλήφθηκαν με χειρότερους μισθολογικούς και εργασιακούς όρους.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αλέξιος Μητρόπουλος): Ευχαριστούμε, κύριε Βαρδαλή.
Ο Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού κ. Σταθάκης έχει τον λόγο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού): Όπως ξέρετε, είναι ένα έργο το οποίο έχει περάσει από μεγάλες και πολλές περιπέτειες. Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ανέλαβε την κατασκευή το 2003 ως κλασικό δημόσιο έργο. Τον Απρίλιο του 2006 και ύστερα από την προκήρυξη σχετικού διαγωνισμού για την ανάθεση του έργου με το σύστημα μελέτη-κατασκευή υπογράφηκε η σύμβαση κατασκευής του μεταξύ της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και της αναδόχου κοινοπραξίας AIASA, στο αντικείμενο της οποίας περιλαμβανόταν και η εκτέλεση συμπληρωματικής γεωτεχνικής έρευνας και η εκπόνηση των μελετών.
Ήδη από την αρχή του έργου, πάγια θέση του αναδόχου και μόνιμο σημείο τριβής με την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ήταν το συμβατικό τεχνικό αντικείμενο που αντιστοιχεί στο κατ’ αποκοπήν τίμημα, αυτό δηλαδή που περιλαμβάνεται στην τεχνική προσφορά του. Επομένως, οποιαδήποτε μετέπειτα τροποποίηση θα έπρεπε να αποζημιωθεί πέραν του κατ’ αποκοπήν τιμήματος.
Όσον αφορά τη δαπάνη των αρχαιολογικών εργασιών, αυτή, όπως αποδείχθηκε εκ των υστέρων, είχε υποεκτιμηθεί. Το αρχικό κονδύλι των αρχαιολογικών εργασιών ήταν 15 εκατομμύρια, σήμερα έχουν δαπανηθεί 88 εκατομμύρια και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Υπουργείου Πολιτισμού θα ανέλθει σε 132 εκατομμύρια.
Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ έχει κατορθώσει μέχρι σήμερα να εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση του επιπλέον απαιτούμενου κονδυλίου μέσω δύο συμπληρωματικών συμβάσεων. Η πρώτη προβλέπει 41,8 εκατομμύρια και η δεύτερη 25 εκατομμύρια και έχει εγκριθεί και αναμένεται να υπογραφεί από τον ανάδοχο, εφόσον εκδηλώσει την πρόθεση να συνεχίσει τις εργασίες.
Επισημαίνεται ότι το συνολικότερο δυσχερές οικονομικό περιβάλλον λειτούργησε σε ορισμένες περιπτώσεις ανασταλτικά για τις εταιρείες που απαρτίζουν την ανάδοχο κοινοπραξία.
Για την αντιστάθμιση των προβλημάτων ρευστότητας που αντιμετώπισε ο ανάδοχος, τα οποία επιδεινώθηκαν περαιτέρω την τελευταία πενταετία, προωθήθηκε νομοθετική ρύθμιση με τον νόμο 4093/2012 για τη χορήγηση συμπληρωματικής προκαταβολής σε παλιές συμβάσεις, ώστε το συνολικό της ύψος να είναι ως ποσοστό το ίδιο με το ισχύον για τις νέες που αφορούν τα μεγάλα δημόσια έργα.
Για την επίσπευση-επίλυση των διαφωνιών και διεκδικήσεων του αναδόχου που είχαν παραπεμφθεί στη δικαιοσύνη μετά την απόρριψή τους από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, προωθήθηκαν νομοθετικές ρυθμίσεις με τον ν. 4155/2013 και τον ν. 4264/2014, ώστε τα ζητήματα να διευθετηθούν μέσω διαιτησίας.
Στις 1-12-2014 εκδόθηκε η πρώτη απόφαση της διαιτησίας επί της κρίσιμης διαφωνίας 66, που έκρινε κατά πλειοψηφία ότι η παράταση που χορηγήθηκε από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ στη συνολική προθεσμία μέχρι 25-11-2016 κρίθηκε παράνομη και συγκεκριμένα για το χρονικό διάστημα πέραν της 1ης Δεκεμβρίου του 2014, ημερομηνία που, κατά την απόφαση της διαιτησίας, είναι η οριακή προθεσμία του έργου και ο ανάδοχος μπορεί να αποχωρήσει, αν το επιθυμεί, αιτούμενος διάλυση της σύμβασης, πράξη στην οποία όντως προέβη στις 16-12-2014.
Επειδή η πάροδος της οριακής προθεσμίας του έργου δεν επιφέρει άνευ λόγου τη λύση της εργολαβικής σύμβασης, η διευθύνουσα υπηρεσία με αιτιολογημένη απόφαση απέρριψε το σχετικό αίτημα του αναδόχου στις 30/12/2014. Κατά της απόφασης αυτής ο ανάδοχος υπέβαλε ένσταση στην προϊστάμενη αρχή τώρα, στις 13/01/2015, η οποία αυτήν την περίοδο εξετάζεται από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ.
Κατά το διάστημα εξεύρεσης λύσης η ΑΕΓΕΚ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ κατήγγειλε την υπεργολαβική σύμβαση με την κοινοπραξία και ξεκίνησε τη διαδικασία ομαδικών απολύσεων, ακολουθώντας προβλέψεις του ν. 1387/1984. Στις 21/01/2015 απολύθηκαν, όπως σωστά είπατε, σαράντα εννέα εργαζόμενοι, οι οποίοι έχουν εξοφληθεί πλήρως και ολοσχερώς και υπάρχουν διακόσιοι ακόμη, οι οποίοι απασχολούνται σήμερα, ενώ οι υπόλοιποι λαμβάνουν μέρος της αδείας του 2015.
Το θέμα ύστερα από αίτηση του Σωματείου Εργαζομένων στον κατασκευαστικό τομέα ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ εξετάζεται από το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων του Υπουργείου Εργασίας, όπου και ελέγχεται η νομιμότητα των μαζικών απολύσεων σύμφωνα με τις προβλέψεις του ν. 1387/1984.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αλέξιος Μητρόπουλος): Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.
Κύριε Βαρδαλή, έχετε τον ίδιο χρόνο, για να δευτερολογήσετε.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΒΑΡΔΑΛΗΣ: Κύριε Υπουργέ, με όλο το σεβασμό θα μου επιτρέψετε να πω ότι αυτά που ακούσαμε σήμερα δεν αποτελούν απάντηση στα συγκεκριμένα ερωτήματα που θέσαμε. Βεβαίως, περιγράφηκαν με γλαφυρό τρόπο τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στην εξέλιξη της κατασκευής του έργου αλλά, εν πάση περιπτώσει, αυτά τα γνωρίζει και η πόλη και όλοι μας.
Το ζητούμενο είναι τι θα κάνουμε τώρα. Πώς θα συνεχισθεί; Τι πρωτοβουλίες θα πάρει η Κυβέρνηση, ώστε να συνεχισθεί απρόσκοπτα το έργο, να μην απολυθεί κανείς εργαζόμενος και να προσληφθούν όλοι όσοι είναι αναγκαίοι, για να μπορεί να υλοποιηθεί το συγκεκριμένο έργο;
Το δεύτερο που θέλω να σας πω είναι το εξής: Παίρνοντας υπ’ όψιν και την απάντηση που δώσατε σε ερώτηση που κάναμε πριν από είκοσι μέρες περίπου - περίπου είναι τα ίδια πράγματα που μας είπατε και σήμερα- έχουμε την αίσθηση ότι γίνεται μια προσπάθεια αποπροσανατολισμού από την κύρια αιτία που ευθύνεται για τις καθυστερήσεις στο συγκεκριμένο έργο. Και μάλιστα, αυτή η προσπάθεια αξιοποιήθηκε από φορείς τοπικά στη Θεσσαλονίκη για να οξυνθεί μια διαμάχη ανάμεσα στην ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., τον Δήμο Θεσσαλονίκης και άλλους φορείς, δηλαδή ο ένας να επιρρίπτει την ευθύνη στον άλλον, ενώ η πραγματική αιτία βρίσκεται αλλού.
Η πραγματική αιτία βρίσκεται στη δραστηριοποίηση των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων και στην προσπάθειά τους να διασφαλίσουν τη μέγιστη κερδοφορία τους. Εκεί βρίσκεται το πρόβλημα και ως Κομμουνιστικό Κόμμα της Ελλάδας αυτό που προτείνουμε ως λύση είναι -και έχει αποδειχθεί και μέσα από την εξέλιξη του συγκεκριμένου έργου, δηλαδή του Μετρό της Θεσσαλονίκης- η αναγκαιότητα ενός ενιαίου κρατικού κατασκευαστικού φορέα.
Βεβαίως, εμείς δεν έχουμε αυταπάτες. Δεν το προτείνουμε αυτό, για να το υλοποιήσει η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, γιατί πιστεύουμε ότι χρειάζονται γενικότερες ρήξεις και μια άλλη εξουσία που θα βρίσκεται στα χέρια του λαού και θα σχεδιάζει την ανάπτυξη της οικονομίας σε όφελός του. Την πρότασή μας αυτή την απευθύνουμε κυρίως στο λαό και εν προκειμένω στους εργαζόμενους και στα φτωχά λαϊκά στρώματα της Θεσσαλονίκης, για να το κάνουν δικό τους αίτημα και να παλέψουν, έτσι ώστε σε μια πορεία να ανοίξει ο δρόμος σ’ αυτήν την κατεύθυνση.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αλέξιος Μητρόπουλος): Σας ευχαριστούμε, κύριε Βαρδαλή.
Κύριε Υπουργέ, θέλετε να πείτε κάτι;
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού): Θα ήθελα να πω μια λέξη μόνο, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αλέξιος Μητρόπουλος): Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού): Κοιτάξτε, είναι ένα έργο, το οποίο -επαναλαμβάνω- έχει υποστεί τεράστια ταλαιπωρία. Όμως, όλοι θα αναγνωρίσουμε –και πρέπει να αναγνωρίσουμε- ότι δεν είναι έργο, το οποίο σχεδιάστηκε με βιασύνη. Είναι ένα έργο, το οποίο προέβλεπε ότι η μελέτη και η κατασκευή αρχικά μπορούσε να γίνει σε έξι χρόνια.
Σας υπενθυμίζω ότι γνωρίζουμε πως η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας γνωρίζουμε ότι ήθελε οκτώ χρόνια μελέτη και έξι χρόνια κατασκευή, αναγνωρίζοντας τον ιδιαίτερο ρόλο που παίζουν τα αρχαιολογικά ευρήματα. Επομένως, ήταν αναμενόμενο ότι σε μια πόλη, όπως η Θεσσαλονίκη, που μετρούσε είκοσι τρεις αιώνες ιστορίας, θα απαιτούσε εκτεταμένη αρχαιολογική έρευνα. Δεν είναι εύκολη απάντηση.
Εμείς κληρονομούμε μία κατάσταση δυσεπίλυτη. Tο αναγνωρίζουμε. Παρόλα αυτά, σε συνεργασία με την εταιρία ΜΕΤΡΟ ΑΕ είναι να αναλάβουμε όλες τις σχετικές πρωτοβουλίες προς κάθε κατεύθυνση για τη ριζική αντιμετώπιση όλων των προβλημάτων του έργου, για την ανεμπόδιστη συνέχιση των εργασιών, την ολοκλήρωσή του το συντομότερο δυνατόν και την πλήρη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων.
Άρα, μιλάμε για έναν πλήρη επανασχεδιασμό που θα επιτρέψει και την εκτέλεση του έργου και τη μείωση της ταλαιπωρίας των πολιτών και τη διασφάλιση, φυσικά και χωρίς δεύτερη κουβέντα, των θέσεων εργασίας για ένα έργο που θα αμβλύνει την ανεργία και θα έχει τεράστια επίπτωση στη Θεσσαλονίκη.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αλέξιος Μητρόπουλος): Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου