Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου 2015

Την Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου, η κηδεία του Μετρό Θεσσαλονίκης

Να ζήσουμε να το θυμόμαστε - Το ΚΑΣ θα βάλει την ταφόπλακα κι ο Μπουτάρης τα κόλυβα
Πείσματα και ασυνεννοησία των αρμοδίων στοιχειώνουν το έργο – Ο δήμος ζητά την κατάργηση του σταθμού Βενιζέλου
Εκτός από τη γενικότερη οικονομική δυσπραγία στα έργα υποδομών λόγω της κρίσης, εκτός από ...
τις αντιδικίες μεταξύ δημοσίου και εργολάβου που περιλαμβάνουν προσφυγές στα διαιτητικά δικαστήρια, επαναδιαπραγμάτευση και νέες οικονομικές απαιτήσεις, το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης αντιμετωπίζει τη συνεχιζόμενη αντιπαράθεση των φορέων αναφορικά με τον σταθμό Βενιζέλου και τη διαχείριση των αρχαιοτήτων που αποκάλυψαν σ’ αυτόν οι ανασκαφές.

Στο θρίλερ αυτής της αντιπαράθεσης προστίθεται πλέον η πρόταση του δημάρχου Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη για διαμόρφωση ενός επισκέψιμου αρχαιολογικού χώρου στη συμβολή των οδών Εγνατίας και Βενιζέλου, χωρίς τη μετακίνηση (ούτε προσωρινή) των αρχαιοτήτων. Η πρόταση αυτή, η οποία σημαίνει ουσιαστικά κατάργηση του σταθμού Βενιζέλου, αφού θεωρείται αδύνατη η κατασκευή του με την παρουσία των αρχαιοτήτων, προωθείται από την υπηρεσιακή υπουργό Πολιτισμού Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο την ερχόμενη Τρίτη προς συζήτηση και έγκριση. Η κίνηση Μπουτάρη προκάλεσε ήδη αντιδράσεις, καθώς ζητείται η κατάργηση της υπουργικής απόφασης που προβλέπει απόσπαση των αρχαιοτήτων, κατασκευή σταθμού και επανατοποθέτησή τους στο μεγαλύτερο μέρος και καθώς γίνεται σε προεκλογική περίοδο, απουσία εκλεγμένης κυβέρνησης.

Η πρόταση του δήμου Θεσσαλονίκης έχει ήδη παρουσιαστεί από τον Γιάννη Μπουτάρη και συζητήθηκε τον περασμένο Ιούνιο με τον πρώην αναπληρωτή υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη και τον πρώην υπουργό Πολιτισμού Νίκο Ξυδάκη, οι οποίοι τοποθετήθηκαν θετικά και την προώθησαν προς το ΚΑΣ. Είχε παρουσιαστεί τον ίδιο μήνα και στην επιτροπή παρακολούθησης του έργου, που συστάθηκε με πρωτοβουλία του δήμου Θεσσαλονίκης.

Ο δήμος Θεσσαλονίκης υποστηρίζει “την πρότασή του για δημιουργία ευχερώς επισκέψιμου αρχαιολογικού χώρου στο διαχρονικό σταυροδρόμι των οδών Εγνατίας και Βενιζέλου, ενταγμένου στο σύνολο των μνημείων του ιστορικού κέντρου της πόλης και προσφερόμενου σε όλους τους κατοίκους και επισκέπτες της και όχι μόνο στους μελλοντικούς χρήστες του μετρό. Η πρόταση του δήμου προσφέρεται για λύση γρήγορη, ολοκληρωμένη, βέλτιστη από τεχνική και επιστημονική σκοπιά, άριστη από τη σκοπιά των αξιών και της νομιμότητας και εξαιρετικά ωφέλιμη για την πόλη.

Τέλος, η πρόταση του δήμου προσφέρει την ευκαιρία να γίνει το μετρό της πόλης αποτύπωμα πολιτισμού και στοιχείο του πολιτισμικού περιβάλλοντος στους αιώνες που έρχονται. Και όχι μνημείο λαθών και καταστροφών”, περιγράφεται στη μελέτη του δήμου, που έχει στη διάθεσή της η “Μ”. Η μελέτη έγινε από ομάδα καθηγητών ΑΠΘ με επικεφαλής τους Αλεξάνδρα Αλεξοπούλου και Γιώργο Παπακώστα.
“Δεν είναι 100% βέβαιο ότι είναι αναγκαία η κατασκευή και λειτουργία σταθμού επιβίβασης – αποβίβασης στο συγκεκριμένο σημείο. Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι 100% βέβαιο ότι είναι αναγκαία η απόσπαση του συνόλου των αρχαιοτήτων για την κατασκευή σταθμού επιβίβασης – αποβίβασης στο συγκεκριμένο σημείο, αν υποτεθεί ότι είναι αναγκαία η λειτουργία παρόμοιου σταθμού στη συγκεκριμένη θέση. Πρέπει λοιπόν να μελετηθούν με πληρότητα και αξιοπιστία όλες οι δυνατότητες συνύπαρξης, χωρίς καταστροφές στα μνημεία της πολιτιστικής κληρονομιάς και ταυτότητας της πόλης”, περιγράφει η μελέτη του δήμου. Η βάση αυτή του δήμου έρχεται σε αντίθεση με τη μελέτη των μηχανικών της Αττικό Μετρό και με τη θέση που έγινε δεκτή από το ΚΑΣ, ότι για να κατασκευαστεί ο σταθμός πρέπει οπωσδήποτε να αποσπαστούν οι αρχαιότητες. Ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει την άποψη ότι πρέπει να αναζητηθεί μια μέθοδος κατασκευής του σταθμού με την παρουσία των αρχαιοτήτων. Ο ίδιος ο δήμαρχος είχε δεσμευτεί ότι θα φέρει εμπειρογνώμονες από το εξωτερικό για να εξετάσουν μια τέτοια λύση, αλλά μέχρι σήμερα δεν έκανε καμία ενέργεια.

ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ

Τη βεβαιότητα ότι η κίνηση του δήμου Θεσσαλονίκης αποσκοπεί στην κατάργηση του σταθμού Βενιζέλου διατύπωσε ο πρώην γενικός γραμματέας Δημοσίων Έργων Σίμος Σιμόπουλος. “Οι μάσκες έπεσαν για τον σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης. Η άποψη του δήμου, που συνοψιζόταν στη φράση ‘και μετρό και αρχαία’, ήταν ένα προπέτασμα καπνού για να καταργηθεί ο σταθμός. Κατόπιν ενεργειών του δήμου και της απελθούσης κυβέρνησης, εισάγεται την επομένη Τρίτη, από την υπουργό κ. Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, το θέμα των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου, με σκοπό να ακυρωθεί η προηγούμενη απόφαση που προέβλεπε ‘απόσπαση και επανατοποθέτηση’ και τελικά ο συγκεκριμένος χώρος να ορισθεί ως αρχαιολογικός”, αναφέρει ο κ. Σιμόπουλος.

“Η άποψη ότι μπορούμε να συζητήσουμε αργότερα για τον σταθμό είναι ‘καθρεφτάκι σε ιθαγενείς’, διότι μια τέτοια απόφαση θα αποτελέσει ταφόπλακα για τον σταθμό και πιθανότατα για όλο το έργο. Πιστεύω ότι η κυρία υπουργός δεν έχει πλήρως ενημερωθεί για το θέμα και δεν το γνωρίζει σε όλη του την έκταση, διαφορετικά δεν θα επέτρεπε να εισαχθεί στο ΚΑΣ ένα τόσο σημαντικό για την πόλη θέμα εν μέσω της προεκλογικής περιόδου από μια υπηρεσιακή κυβέρνηση, βασιζόμενη μάλιστα σε προμελέτη που ετοίμασε ο δήμος Θεσσαλονίκης και όχι ο αρμόδιος φορέας. Πρόκειται για παγκόσμια πρωτοτυπία σε έργα μετρό”, κατά τον κ. Σιμόπουλο. Ο πρώην γενικός γραμματέας εξηγεί ότι “η μη απόσπαση των αρχαίων σημαίνει κατάργηση του σταθμού, ελλειμματικό λειτουργικά έργο, σίγουρη επαναδημοπράτησή του και ολοκλήρωση πέραν του 2020. Όλα αυτά, βεβαίως, με την προϋπόθεση ότι δεν θα απενταχθεί το έργο από τα ευρωπαϊκά προγράμματα λόγω διατάραξης της σχέσης κόστους – οφέλους. Με απλά λόγια, κινδυνεύουμε να έχουμε όχι μόνο ‘τρύπα Μπουτάρη’, αλλά ‘τρύπες Μπουτάρη’ σε όλη την πόλη”.
Ο κ. Σιμόπουλος παρακαλεί δημόσια την υπουργό να αναβάλει την προγραμματισμένη συζήτηση της επόμενης Τρίτης, ώστε με ηρεμία να χειριστεί το θέμα η επόμενη κυβέρνηση. Καλεί επίσης “όλους τους φορείς της πόλης, οι οποίοι επιθυμούν το έργο να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί, έχοντας ως κύριο σταθμό τη Βενιζέλου με ταυτόχρονη ανάδειξη των αρχαιοτήτων, να ενώσουν τις δυνάμεις τους απέναντι στις μεθοδεύσεις της δημοτικής αρχής, η οποία με τις ενέργειές της οδηγεί το έργο σε αδιέξοδο. Κυρίως όμως καλώ την περιφέρεια, τους υπόλοιπους δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος, τους παραγωγικούς και τους επιστημονικούς φορείς, το ΤΕΕ και το ΑΠΘ. Μόνη λύση αποτελεί η προσωρινή απόσπαση και η επανατοποθέτηση των αρχαίων με τρόπο που θα καθιστά τον σταθμό πραγματικό μουσείο. Δηλαδή ‘και μετρό και αρχαία’”, όπως υποστηρίζει.

Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ

“Ο δήμαρχος μας ενέπαιξε. Δημιούργησε πριν μερικούς μήνες την επιτροπή παρακολούθησης του έργου, στην οποία συμμετείχα με τον αντιπεριφερειάρχη, τον πρόεδρο του δικηγορικού συλλόγου και τον πρόεδρο της ΠΕΔΚΜ. Μας είχε πει ότι το δημοτικό συμβούλιο πήρε απόφαση να διαθέσει 5.000 ευρώ για να φέρει ξένους εμπειρογνώμονες, οι οποίοι σε δύο μήνες θα έλεγαν την άποψή τους για το θέμα των αρχαιοτήτων. Είχα τονίσει τότε στον δήμαρχο ότι ο σταθμός Βενιζέλου είναι απαραίτητος για τη λειτουργία συνολικά του έργου, όπως προκύπτει από τις μελέτες που μας διέθεσε η Αττικό Μετρό σε σχέση με την αναμενόμενη επιβατική κίνηση των σταθμών Βενιζέλου, Δημοκρατίας και Αγίας Σοφίας”, περιγράφει στη “Μ” ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ Πάρις Μπίλλιας και εξηγεί ότι “οι μελέτες έδειξαν ότι (αν δεν λειτουργεί ο σταθμός Βενιζέλου) τις ώρες αιχμής θα επιβαρυνθούν οι σταθμοί Δημοκρατίας και Αγίας Σοφίας με κίνηση που υπερβαίνει την φέρουσα ικανότητά τους”. “Ο δήμαρχος κινείται σε λάθος κατεύθυνση. Νιώθω ότι μας κορόιδεψε. Έφτιαξε μια επιτροπή για να κάνει στο τέλος ό,τι θέλει. Είναι ντροπή να μην μπορούμε να συνεννοηθούμε πέντε άνθρωποι για τα αυτονόητα και ο καθένας να μένει στις εμμονές του και στις ιδεοληψίες του”, τονίζει ο κ. Μπίλλιας.

ΟΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΑΣ

Η υπόθεση του σταθμού Βενιζέλου άνοιξε στις 5 Ιανουαρίου 2013 με τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ, η οποία προέβλεπε την απόσπαση και μεταφορά των σημαντικότερων αρχαιολογικών ευρημάτων που βρέθηκαν στη Βενιζέλου. Το ΚΑΣ είχε υποδείξει τότε ως τόπο μεταφοράς το πρώην στρατόπεδο “Παύλου Μελά” ή “όπου αλλού”. Βάσει αυτής της γνωμοδότησης εκδόθηκε στις 24 Ιανουαρίου 2013 ανάλογη υπουργική απόφαση του τότε αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού. Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης προσέφυγε τότε στο ΣτΕ ζητώντας να ανασταλεί και να ακυρωθεί η εκτέλεση της απόφασης. Μετά τις αντιδράσεις φορέων της πόλης και επιστημόνων, που ζητούσαν την παραμονή των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου, συγκροτήθηκαν επιστημονικές ομάδες από το ΤΕΕ/ΤΚΜ, από το ΑΠΘ, από τον δήμο και από την Αττικό Μετρό ΑΕ, οι οποίες κατέθεσαν τις προτάσεις τους. Οι προτάσεις συνέκλιναν στην άποψη ότι δεν μπορεί να κατασκευαστεί ο σταθμός παρουσία των αρχαιοτήτων, αλλά είναι δυνατόν, για τη διευκόλυνση των εργασιών, να αποσπαστούν τα ευρήματα και να επανατοποθετηθούν στο μεγαλύτερο μέρος τους.

Toν Φεβρουάριο του 2014 το ΚΑΣ πήρε την απόφαση που προβλέπει απόσπαση των αρχαιολογικών ευρημάτων, εργασίες για την κατασκευή σταθμού του μετρό, επανατοποθέτησή τους (ως σύνολο) στο ίδιο σημείο και διαμόρφωση επισκέψιμου αρχαιολογικού χώρου. Η λύση που επιλέχθηκε από το ΚΑΣ ήταν να γίνει συνδυασμός δύο προτάσεων, της πρότασης που κατέθεσαν οι καθηγητές αρχιτεκτονικού σχεδιασμού ΑΠΘ Γιώργος Παπακώστας και Αλεξάνδρα Αλεξοπούλου (εκ μέρους του δήμου) και της πρότασης που κατατέθηκε από την αρχαιολογική υπηρεσία και την Αττικό Μετρό, με κύριο χαρακτηριστικό τη διατήρηση των αρχαιοτήτων στον μέγιστο βαθμό. Το θέμα έμεινε ανοιχτό μέχρι να προκύψει νέα πρόταση βάσει των δύο μελετών.

Στις 16 Δεκεμβρίου 2014 το ΚΑΣ ενέκρινε την κοινής αποδοχής “μελέτη προστασίας και ανάδειξης των αρχαιοτήτων” που αφορούσε τον αρχιτεκτονικό επανασχεδιασμό του σταθμού Βενιζέλου. Η πρόταση προέκυψε έπειτα από συναίρεση των αρχικών λύσεων 4 (της μελετητικής ομάδας του ΑΠΘ Αλεξοπούλου – Παπακώστα) και 6 (της Αττικό Μετρό και του υπουργείου Πολιτισμού). Η μελέτη που εγκρίθηκε από το ΚΑΣ προέκυψε από τον συγκερασμό των δύο λύσεων που είχαν παρουσιαστεί. Προβλέπει την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στην ίδια θέση, σε ποσοστό που διατηρεί την ενότητα και σε πολύ μεγάλο βαθμό (85%) το σύνολο των ευρημάτων. Η σύνθεση των μελετών, που προβλέπει απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, έγινε δεκτή από τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη. Ωστόσο ο ίδιος, δηλώνοντας ότι δεν έχει εμπιστοσύνη στην πολιτεία, δεν απέσυρε την προσφυγή στο ΣτΕ και λίγους μήνες αργότερα απευθύνθηκε στους αρμόδιους υπουργούς ζητώντας παράκαμψη του σταθμού Βενιζέλου.

ΒΕΘ: Stop στις μεθοδεύσεις για κατάργηση του σταθμού Βενιζέλου

SOS για το σταθμό του μετρό στη Βενιζέλου εκπέμπει το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης επισημαίνοντας ότι ο συγκεκριμένος σταθμός, που βρίσκεται στην καρδιά της πόλης, θα εξυπηρετήσει μεγάλη μερίδα επιβατών και για τον λόγο αυτό δεν πρέπει να καταργηθεί.
«Η ανησυχία για το τι μέλλει γενέσθαι με το έργο του μετρό, που ούτως ή άλλως έχει εξελιχθεί στο γεφύρι της Άρτας, είναι έκδηλη. Πολύ περισσότερο δε, μετά από διασταυρωμένες πληροφορίες, ότι την επόμενη Τρίτη μετά από ενέργειες του δήμου Θεσσαλονίκης και της παραιτηθείσας κυβέρνησης εισάγεται από την υπηρεσιακή υπουργό Πολιτισμού Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, το θέμα των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου. Στόχος η ακύρωση της προηγούμενης απόφασης που προέβλεπε “απόσπαση και επανατοποθέτηση” ώστε τελικά ο συγκεκριμένος χώρος να ορισθεί ως αρχαιολογικός» τονίζει ο πρόεδρος του ΒΕΘ, Παναγιώτης Παπαδόπουλος υπογραμμίζοντας ότι είναι αδιανόητο να καταργηθεί ο σταθμός της Βενιζέλου που θα δώσει διέξοδο στο κέντρο της πόλης που καθημερινά πνίγεται από χιλιάδες αυτοκίνητα, ελλείψει μάλιστα και άλλων μεταφορικών μέσων, πλην των λεωφορείων.
«Αυτό που ζητούμε είναι να αναβληθεί η προγραμματισμένη συζήτηση ώστε να το χειρισθεί με ηρεμία και σύνεση, η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές της 20ης Σεπτεμβρίου. Δεν είναι δυνατόν ένα ζήτημα μείζονος σημασίας να συζητηθεί και να ληφθούν αποφάσεις εν μέσω προεκλογικής περιόδου και μάλιστα από μια υπηρεσιακή κυβέρνηση που θα βασιστεί σε προμελέτη του δήμου Θεσσαλονίκης και όχι του αρμόδιου φορέα» σημειώνει ο κ. Παπαδόπουλος.

«Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι η Θεσσαλονίκη χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο μετρό, αλλά δεν αντέχει άλλη ταλαιπωρία και άλλες παλινωδίες. Δυστυχώς μέχρι σήμερα το έργο του μετρό από αναπτυξιακό έργο έχει μεταβληθεί σε τροχοπέδη για όλες τις οικονομικές, περιβαλλοντικές και κυκλοφοριακές δραστηριότητες των κατοίκων και επισκεπτών της πόλης» αναφέρει ο κ. Παπαδόπουλος, επισημαίνοντας ότι «η ιστορία γράφεται σήμερα, με τα έργα που εμείς θα σχεδιάσουμε, θα ολοκληρώσουμε, και θα παραδώσουμε στις επόμενες γενιές. Ας μην κρατούν κάποιοι για τον εαυτό τους το αποκλειστικό προνόμιο της ευαισθησίας για το παρελθόν και τις αρχαιότητες της πόλης».
«Είναι αδήριτη ανάγκη το έργο του μετρό να προχωρήσει, έχοντας ως κύριο σταθμό τη Βενιζέλου, με την προσωρινή απόσπαση και την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, ώστε μετά την ολοκλήρωσή του να αποτελεί ένα κόσμημα για την πόλη» καταλήγει ο πρόεδρος του ΒΕΘ.

Πηγή: makthes.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου