Πέμπτη 14 Μαρτίου 2024

Λουκέτο σε καφενείο για 195 ευρώ

 Εμ έτσι είναι. Οταν φωνάζαμε "μην αποδέχεστε τόσο εύκολα τον Big Brother" δεν δίνατε σημασία.

Σφίγγει όλο και πιο πολύ ο κλοιός του φορολογικού ελέγχου για τις μικρές επιχειρήσεις και... τα πράγματα θα γίνουν ακόμα πιο αυστηρά σε λίγο καιρό, με την οριστική διασύνδεση POS και ταμειακών μηχανών με την ΑΑΔΕ.

Αρκετοί λογιστές και μικρές επιχειρήσεις θα βρουν σίγουρα τον μπελά τους, όχι για λόγους φοροδιαφυγής, αλλά για τυπικές αστοχίες που μπορεί να προκύψουν λόγω τεχνικού προβλήματος ή διακοπής της επικοινωνίας μεταξύ ταμειακής μηχανής με το σύστημα e-send της ΑΑΔΕ. Αν π.χ. αποτύχει η αποστολή των φορολογικών στοιχείων της επιχείρησης στην ΑΑΔΕ, τότε θα είναι εκτεθειμένη σε έλεγχο και διοικητικά πρόστιμα από την Εφορία.

Μια τέτοια περίπτωση καταγράφηκε το Σάββατο σε καφενείο της Πάτρας, όπου η ιδιοκτήτρια της επιχείρησης υπεβλήθη σε φορολογικό έλεγχο από κλιμάκιο της Εφορίας, που της επέβαλε διοικητικό πρόστιμο 250 ευρώ και 48ωρο λουκέτο, γιατί όπως διαπιστώθηκε, δεν διαβιβάστηκαν σωστά στο σύστημα e-send της ΑΑΔΕ το δελτίο Ζ της ημέρας με 58 αποδείξεις για συναλλαγές συνολικής αξίας 195 ευρώ.

Η ιδιοκτήτρια της επιχείρησης δεν μπορούσε να καταλάβει για ποιο λόγο της επιβλήθηκαν τα πρόστιμα, αφού είχε «κόψει» κανονικά τις αποδείξεις. Σε έλεγχο όμως που έκανε η λογίστριά της, διαπιστώθηκε πως υπήρξε διακοπή επικοινωνίας του διακομιστή (router) της ταμειακής μηχανής με το σύστημα της ΑΑΔΕ, η οποία όμως δεν έγινε αντιληπτή από την επιχείρηση. Η λογίστρια της επιχείρησης προσπαθεί τώρα να εξηγήσει στην Εφορία το τεχνικό πρόβλημα που ανέκυψε, με αβέβαιο όμως αποτέλεσμα.

Το παραπάνω συμβάν, αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, του πόσο αυστηροί έχουν γίνει πλέον οι έλεγχοι της Εφορίας και πόσο ακόμα θα σφίξει ο κλοιός, μετά την παρέλευση της τελευταίας προθεσμίας για την διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές και με την ΑΑΔΕ.

Οπως αναφέρει ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Γιώργος Παππάς, με τις τελευταίες τροποποιήσεις της νομοθεσίας, ουσιαστικά εξομοιώθηκε η μη αποστολή -διαβίβαση πληροφοριακών στοιχείων (ΑΛΠ-Ζ ΦΤΜ) στο σύστημα e-send της ΑΑΔΕ με τη μη έκδοση στοιχείων και άρα με πράξη φοροδιαφυγής.

«Είναι σαφές πως οι παραπάνω διατάξεις δεν είναι αναλογικές και δίκαιες, καθώς δεν μπορεί να εξομοιώνονται πράξεις μη διαβίβασης πληροφοριακών στοιχείων με πράξεις φοροδιαφυγής» τονίζει ο κ. Παππάς και σημειώνει πως, στο αρχικό στάδιο εφαρμογής των εν λόγω ρυθμίσεων, υπήρξε ηλεκτρονική ειδοποίηση των φορολογούμενων για τυχόν παράλειψη διαβίβασης, αλλά, δεν ακολούθησε καμία άλλη επίπτωση ή ενημέρωση. Ετσι, σε ελέγχους που έγιναν σε επιχειρήσεις καταλογίστηκαν παραβάσεις για μη διαβίβαση στοιχείων στο σύστημα e-send, με βάση την αναφορά που είχαν από το σύστημα τα ελεγκτικά όργανα, με αποτέλεσμα να επιβληθεί η ποινή αναστολής λειτουργίας των επιχειρήσεων για 48 ώρες.

«Το να τιμωρείται όμως, με «λουκέτο» 48 ωρών, μια επιχείρηση η οποία εξέδωσε κανονικά όλα τα στοιχεία, τα καταχώρησε εμπρόθεσμα στα βιβλία της και απέδωσε τον ΦΠΑ στο Ελληνικό Δημόσιο, λόγω μη διαβίβασης αυτών στο σύστημα e – send της ΑΑΔΕ, είναι τουλάχιστον παράδοξο, αφού η όποια παράλειψη διαβίβασης στοιχείων πολλές φορές δεν είναι εύκολα αντιληπτή» σημειώνει ο κ. Παππάς.

Τεχνικής φύσεως προβλήματα, μπορούν να ευθύνονται για τη μη έγκαιρη αποστολή δεδομένων στο σύστημα. Επιπλέον, είναι πρακτικά αδύνατο οι λογιστές των επιχειρήσεων να τσεκάρουν αν τα δεδομένα έχουν ανέβει στο e – send και με δεδομένο ότι δεν προκύπτει από κάποια διάταξη νόμου η υπευθυνότητα του λογιστή – φοροτεχνικού.

Ο νόμος αναφέρει ότι η διαβίβαση των παραστατικών εσόδων: τιμολόγια και αποδείξεις λιανικής είναι αποκλειστική υποχρέωση του εκδότη, δηλαδή της επιχείρησης.

ΟΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ

Σχετικά με τις αποδείξεις λιανικής που εκδίδονται από ταμειακή μηχανή ή γίνεται χρήση φορολογικού μηχανισμού, η επιχείρηση υποχρεούται να επικοινωνεί με τον αρμόδιο τεχνικό ώστε να διαβιβάζονται απρόσκοπτα τα δεδομένα στο e-send και να προσκομίζει ΑΜΕΣΑ τα «Ζ» στον λογιστή της.

Οι προτάσεις προς την Επιτροπή Λογιστών-Φοροτεχνικών του Οικονομικού Επιμελητηρίου ούτως ώστε να συζητηθούν για ακόμα μια φορά με την αρμόδια επιτροπή του Υπουργείου συνίστανται:

@ Στο γεγονός ότι δεν υφίσταται φοροδιαφυγή από τον επαγγελματία και δεν αποτελεί ευθύνη του τις περισσότερες φορές η μεταφορά των δεδομένων στην πλατφόρμα του e – send.

@ Στο ότι είναι υπερβολικό να τιμωρούνται επιχειρήσεις για παραλείψεις διαβίβασης πληροφοριακών στοιχείων, με τον ίδιο τρόπο που τιμωρούνται επιχειρήσεις που πραγματικά φοροδιαφεύγουν. Υπάρχει κίνδυνος φήμης με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα από τους πελάτες ως προς την αξιοπιστία του επιχειρηματία χωρίς να είναι φοροφυγάς.

@ Στο ότι οι νόμιμες επιχειρήσεις θα πρέπει με κάθε τρόπο να διευκολύνονται και να ενισχύονται και όχι να επιβαρύνονται με δυσβάσταχτα πρόστιμα και στέρηση εσόδων για λόγους χαμηλότερης φορολογικής σημαντικότητας (διαβίβαση στοιχείων στο e-send.

@ Στο να βοηθήσουμε τις επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν πρόσθετες χρεώσεις , αύξηση του λειτουργικού κόστους για την ένταξη στην «ψηφιακή εποχή» , για προμήθεια νέων ταμειακών μηχανών, pos, εμπορικών προγραμμάτων, υπηρεσιών υποστήριξης κ.λπ. και – φυσικά -την αργοπορία των vouchers.

@ Στο ότι είναι πρακτικά αδύνατο οι λογιστές των επιχειρήσεων να τσεκάρουν αν τα δεδομένα έχουν ανέβει στο e – send, με δεδομένο ότι δεν προκύπτει από κάποια διάταξη νόμου η υπευθυνότητα του λογιστή – φοροτεχνικού.

Ο σκοπός είναι η είσπραξη των φορολογικών εσόδων και όχι η επιβολή εξοντωτικών προστίμων όταν δεν υπάρχει φοροδιαφυγή, τονίζει ο Γιώργος Παππάς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου