Μὴ τοὺς μὲν ἄλλους ἀξίου κοσμίως ζῆν τοὺς δὲ βασιλεῖς ἀτάκτως, ἀλλὰ τὴν σαυτοῦ σωφροσύνην παράδειγμα τοῖς ἄλλοις καθίστη, γιγνώσκων ὅτι τὸ τῆς πόλεως ὅλης ἦθος ὁμοιοῦται τοῖς ἄρχουσιν. σημεῖον ἔστω σοι τοῦ καλῶς...
βασιλεύειν, ἂν τοὺς ἀρχομένους ὁρᾷς εὐπορωτέρους καὶ σωφρονεστέρους γιγνομένους διὰ τὴν σὴν ἐπιμέλειαν.
Να μην έχης την αξίωσιν οι άλλοι μεν να ζουν εύτακτοι, οι δε βασιλείς άτακτοι, αλλά να παρουσιάζης εις τους άλλους ως παράδειγμα την ιδικήν σου χρηστότητα, έχων υπ' όψιν σου, ότι ο χαρακτήρ όλων των κατοίκων της πόλεως γίνεται όμοιος με τον χαρακτήρα των αρχόντων. Να έχης ως απόδειξιν του ότι βασιλεύεις καλώς το εάν βλέπης εκείνους, που διοικούνται από σε, να γίνωνται ευπορότεροι και χρηστότεροι με την ιδικήν σου φροντίδα.
βασιλεύειν, ἂν τοὺς ἀρχομένους ὁρᾷς εὐπορωτέρους καὶ σωφρονεστέρους γιγνομένους διὰ τὴν σὴν ἐπιμέλειαν.
Να μην έχης την αξίωσιν οι άλλοι μεν να ζουν εύτακτοι, οι δε βασιλείς άτακτοι, αλλά να παρουσιάζης εις τους άλλους ως παράδειγμα την ιδικήν σου χρηστότητα, έχων υπ' όψιν σου, ότι ο χαρακτήρ όλων των κατοίκων της πόλεως γίνεται όμοιος με τον χαρακτήρα των αρχόντων. Να έχης ως απόδειξιν του ότι βασιλεύεις καλώς το εάν βλέπης εκείνους, που διοικούνται από σε, να γίνωνται ευπορότεροι και χρηστότεροι με την ιδικήν σου φροντίδα.
περὶ πλείονος ποιοῦ δόξαν καλὴν ἢ πλοῦτον μέγαν τοῖς παισὶν καταλιπεῖν· ὁ μὲν γὰρ θνητός, ἡ δ’ ἀθάνατος, καὶ δόξῃ μὲν χρήματα κτητά, δόξα δὲ χρημάτων οὐκ ὠνητή, καὶ τὰ μὲν καὶ φαύλοις παραγίγνεται, τὴν δ’ οὐχ οἷόν τε ἀλλ’ ἢ τοὺς διενεγκόντας κτήσασθαι. τρύφα μὲν ἐν ταῖς ἐσθῆσι καὶ
τοῖς περὶ τὸ σῶμα κόσμοις, καρτέρει δ’ ὡς χρὴ τοὺς βασιλεύοντας ἐν τοῖς ἄλλοις ἐπιτηδεύμασιν, ἵν’ οἱ μὲν ὁρῶντες διὰ τὴν ὄψιν ἄξιόν σε τῆς ἀρχῆς εἶναι νομίζωσιν, οἱ δὲ συνόντες διὰ τὴν τῆς ψυχῆς ῥώμην τὴν αὐτὴν ἐκείνοις γνώμην ἔχωσιν.
Να προτιμάς να αφήσης εις τα παιδιά σου φήμην δια καλάς πράξεις, παρά πλούτον· διότι ο μεν πλούτος χάνεται, η καλή όμως φήμη δεν πεθαίνει, και εξ άλλου τα μεν χρήματα αποκτώνται με την καλήν φήμην, αυτή όμως δεν αγοράζεται με χρήματα, ακόμη τα μεν χρήματα περιέρχονται εις χείρας και ασημάντων ανθρώπων, την καλήν όμως φήμην δεν ημπορούν να την αποκτήσουν, ειμή μόνον όσοι εξέχουν από τους άλλους. Να ζης μεν πολυτελώς όσον αφορά εις τας ενδυμασίας σου και τα κοσμήματα του σώματός σου, αλλά, καθώς αρμόζει εις εκείνους που βασιλεύουν, να είσαι καρτερικός εις τας άλλας σου ασχολίας, ίνα εκείνοι μεν, που σε βλέπουν, νομίζουν, ότι είσαι άξιος του αξιώματός σου κρίνοντες τούτο από την εμφάνισίν σου, όσοι δε σε συναναστρέφονται να έχουν την ιδίαν με τους άλλους γνώμην, ένεκα της ψυχικής
Να προτιμάς να αφήσης εις τα παιδιά σου φήμην δια καλάς πράξεις, παρά πλούτον· διότι ο μεν πλούτος χάνεται, η καλή όμως φήμη δεν πεθαίνει, και εξ άλλου τα μεν χρήματα αποκτώνται με την καλήν φήμην, αυτή όμως δεν αγοράζεται με χρήματα, ακόμη τα μεν χρήματα περιέρχονται εις χείρας και ασημάντων ανθρώπων, την καλήν όμως φήμην δεν ημπορούν να την αποκτήσουν, ειμή μόνον όσοι εξέχουν από τους άλλους. Να ζης μεν πολυτελώς όσον αφορά εις τας ενδυμασίας σου και τα κοσμήματα του σώματός σου, αλλά, καθώς αρμόζει εις εκείνους που βασιλεύουν, να είσαι καρτερικός εις τας άλλας σου ασχολίας, ίνα εκείνοι μεν, που σε βλέπουν, νομίζουν, ότι είσαι άξιος του αξιώματός σου κρίνοντες τούτο από την εμφάνισίν σου, όσοι δε σε συναναστρέφονται να έχουν την ιδίαν με τους άλλους γνώμην, ένεκα της ψυχικής
ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ, ΠΡΟΣ ΝΙΚΟΚΛΕΑ ΚΕΦ. 2, ΠΑΡ. [31] & [32]
Ο Νικοκλής ήταν βασιλιάς της αρχαίας Σαλαμίνας στην Κύπρο από το 374 π.Χ. έως το 361 π.Χ.
Ήταν γιος του Ευαγόρα Α΄ και ανέβηκε στον θρόνο το 374 π.Χ. αμέσως μετά την δολοφονία του πατέρα του και του αδελφού του Πνυταγόρα. Έκανε σπάταλη και ακόλαστη ζωή σε μια περίοδο μάλιστα που στην Κύπρο γίνονταν συνέχεια επαναστάσεις κατά της Περσικής κατοχής και τα δημόσια ταμεία ήταν άδεια. Πέθανε το 361 π.Χ. φυλακισμένος και τον διαδέχτηκε ο Ευαγόρας Β΄, αδελφός ή γιος του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου