Παντελής έλλειψη… Εθνικής στρατηγικής.
Γράφει ο Βασίλης Γκόλτσιος
Πρίν λίγες ημέρες τα πανελλαδικά ιδιωτικά κανάλια έσβησαν τα… 25 κεράκια για την συμπλήρωση 25 χρόνων λειτουργίας της Ιδιωτικής Τηλεόρασης στην Ελλάδα.
Συμπωματικά τις ημέρες αυτές ψηφίστηκε από την Βουλή των Ελλήνων και ο νόμος για… την αδειοδότηση των Τηλεοπτικών Σταθμών η ακριβέστερα, η «Αδειοδότηση παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης και άλλες διατάξεις».
Στα 25 αυτά χρόνια οι Ραδιοτηλεοπτικοί Σταθμοί λειτουργούν σε καθεστώς «νομίμου λειτουργίας» παρά το ότι στο διάστημα αυτό ψηφίσθηκαν πλήθος νόμοι που διέπουν την λειτουργία των Ραδιοτηλεοπτικών Μέσων .
Βασικός λόγος: Η προχειρότητα με την οποία καταρτίζει και ψηφίζει νόμους η Βουλή μας.
Δεν είναι τυχαίο που μία ζωή το κράτος μας και οι υπηρεσίες του ασχολούνται με την «νομιμοποίηση αυθαιρέτων».
Παρακολουθώντας τις συζητήσεις κατά την διαδικασία ψήφισης του πρόσφατου νόμου που …απειλή να βάλλει τάξη στα ραδιοτηλεοπτικά μας πράγματα και θα μας απαλλάξει από τους νταβατζήδες, μόνο θλίψη μπορεί να αποκόμισε.
Μία εκκρεμότητα που διαιωνίσθηκε επί 25 χρόνια επιχειρήθηκε να επιλυθεί με την διαδικασία του επείγοντος και με την ψήφιση ενός νόμου που άγνωστον πότε θα εφαρμοσθεί αλλά και όταν εφαρμοσθεί κανείς δεν γνωρίζει πόσες άλλες πληγές θα ανοίξει .
Ένας νόμος χωρίς καμία στρατηγική ,που προέκυψε από συρραφή παλαιότερων νόμων και με προσανατολισμό… προς το παρελθόν.
Είναι επιπόλαιο να νομοθετείς χωρίς να έχεις κάνει κοστολόγηση των συνεπειών της νομοθέτησης.
Δεν στήνεται αξιόπιστο πανελλαδικό Δίκτυο να υποστηρίζει και διαδραστικές υπηρεσίες με 5 εκ ευρώ.
Η επίγεια ψηφιακή ευρυεκπομπή δεν είναι μόνο μετάδοσης εικόνας. Αυτές είναι λύσεις που απευθύνονται σε ιθαγενείς.
Αυτοί που ασχολήθηκαν με την σύνταξη του νόμου δεν έλαβαν υπόψιν ότι οι περισσότερες χώρες υιοθέτησαν την DVB-T2 που αυξάνει την χωρητικότητα του φάσματος κατά 45% που σημαίνει ότι ο περιορισμός ο περιορισμός στον αριθμό των αδειών είναι τεχνικά είναι βλακώδης;
Θα μπορούσε άραγε ο αρμόδιος Υπουργός κ. Σπίρτζης να μας διευκρινίσει, πώς η πώληση του ΟΤΕ αλλά και ο περιορισμός των κέντρων εκπομπής σε 150 ,που κατά την άποψή μας κακώς έγινε γιατί περιορίσθηκε η ραδιοκάλυψη με τα γνωστά αποτελέσματα, επηρεάζουν των αριθμό των αδειών και επιβάλλουν την μείωσή τους;.
Υπάρχει κάποιος περιορισμός στο εγκεκριμένο από την ITU φάσμα για την Επίγεια ψηφιακή ευρυεκπομπή και δεν το γνωρίζουμε;
Αλήθεια μετά από 25 χρόνια εμπειρία και με δεδομένα όσα εφαρμόσθηκαν στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες και τις τεχνολογικές εξελίξεις, δεν έπρεπε να κατατεθεί ένας πλήρης και ολοκληρωμένος νόμος με προοπτική, που θα ξεκαθαρίζει απόλυτα την κατάσταση και θα βάζει κανόνες που να διέπουν την από εδώ και πέρα λειτουργία των ΜΜΕ;
Καλώς η κακώς και κατά την άποψή μου καλώς, η Ελλάδα επέλεξε να συμπορευθεί με τις άλλες χώρες τις Δυτικής Ευρώπης.
Την άποψη αυτή βέβαια έχει και το μεγαλύτερο κομμάτι του Ελληνικού πληθυσμού ,πράγμα που επιβεβαίωσε και με το πρόσφατο δημοψήφισμα.
Η Ευρώπη όμως στην οποία ανήκουμε διέπετε από καθεστώς ελεύθερης οικονομίας.
Αυτό σημαίνει συνύπαρξη κρατικών ,όπου απαιτείται ,και ιδιωτικών επιχειρήσεων .
Ασφαλώς και δεν αποτελεί εξαίρεση και ο χώρος των ΜΜΕ.
Υπάρχουν κανόνες που το κράτος θεσπίζει για την ομαλή και συμπληρωματική τους λειτουργία τους και επιβάλλει συνεργασίες όπου θεωρεί ότι αυτό είναι εθνικά χρήσιμο.
Προκάλεσε αλγεινή εντύπωση η στάση Υπουργών, που ορκίσθηκαν να υπηρετήσουν την Πατρίδα και φυσικά όλους τους Έλληνες, να βγάζουν σπυράκια και στο άκουσμα της λέξης « ιδιωτικό».
Μήπως ο κ. Πρωθυπουργός πρέπει να τους δείξει την …άγουσα;
Στις Ευρωπαϊκές χώρες ,όπου μέχρι σήμερα ανήκει και η χώρα μας, στα ΜΜΕ εφαρμόζεται ένα υβριδικό σύστημα ,όπου συνυπάρχουν ο κρατικός και ο ιδιωτικός τομέας ,υπό την εποπτεία του κράτους μέσω Ανεξάρτητων Αρχών.
Κάτι ανάλογο βέβαια συμβαίνει και στην Ελλάδα αλλά σε θεωρητικό επίπεδο.
Υπάρχει και πολύ σωστά η Δημόσια Ραδιοτηλεόραση την οποία πληρώνουν όλοι οι Έλληνες και πολύ καλά κάνουν.
Έχει σκοπό την αντικειμενική ενημέρωση ,την ψυχαγωγία την επιμόρφωση του Ελληνικού λαού. Την προβολή και την διάδοση του Ελληνικού πολιτισμού του αθλητισμού. Την μετάδοση προγραμμάτων για ειδικές ομάδες πληθυσμού κλπ.
Η Δημόσια τηλεόραση δεν μπορεί να είναι κερδοφόρα επιχείρηση και για τον λόγο αυτό είπαμε ότι σωστά χρηματοδοτείται από όλους τους Έλληνες πολίτες.
Πως όμως μπορεί να είναι αντικειμενική όταν το Διοικητικό Συμβούλιο διορίζεται από τον Υπουργό Επικρατείας πριν ακόμη γίνει ακρόαση από την επιτροπή των προέδρων της Βουλής, η ακόμη και με αρνητική γνωμοδότηση της επιτροπής;
Ο διορισμός του Διοικητικού Συμβουλίου της Δημόσιας Τηλεόρασης είναι πρόσφατος και δύσκολα μπορεί κανείς να ξεχάσει τι έγινε στην Ελληνική Βουλή.
Δυστυχώς αυτή είναι η ποιότητα της Δημοκρατίας μας και το επίπεδο του πολιτικού προσωπικού που την υπηρετεί.
«Ο χώρος της επικοινωνίας πατά και σχετίζεται με πολύ ευαίσθητα θέματα που έχουν να κάνουν με τον τρόπο λειτουργίας της Δημοκρατίας», λέει ο Γ Γραμματέας Ενημέρωσης και επικοινωνίας κ. Λευτέρης Κρέτσος. Μήπως ζει σε άλλη χώρα;.
Σε ότι αφορά την ιδιωτική Ραδιοτηλεόραση. Είναι καθαρά εμπορική δραστηριότητα που αποβλέπει στο κέρδος. Τα προγράμματα που προσφέρει και που εκμεταλλεύεται είναι επίσης ενημερωτικά ψυχαγωγικά, πολιτιστικά κλπ.
Τα προγράμματα εγκρίνονται και ελέγχονται από το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. Πρέπει επίσης να διασφαλίζουν την αντικειμενική ενημέρωση του λαού και τα μεταδιδόμενα προγράμματα πρέπει να είναι υψηλής ποιότητος.
Αν κάνουμε μία αναδρομή στην επί 25 χρόνια λειτουργία των ιδιωτικών Σταθμών θα πρέπει να παραδεχθούμε πως υπήρχαν διαστήματα που μεταδόθηκαν υψηλής ποιότητας προγράμματα αλλά και περίοδοι που μεταδόθηκαν …σκουπίδια.
Βέβαια δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε ότι τα ιδιωτικά κανάλια λειτούργησαν και σαν φυτώρια ανάδειξης ταλέντων , δημοσιογράφων ,τεχνικών ,παραγωγών και συνετέλεσαν στην καθιέρωση ηθοποιών κλπ που πολλοί μεσουρανούν στις μέρες μας.
Στο διάστημα αυτό το ΕΣΡ, δεν κατάφερε τις περισσότερες φορές να ανταποκριθεί στον ρόλο του.
Η επιλογή των προσώπων γινόταν πάντοτε μετά από πολιτικά μαγειρέματα.
Επί πολλά χρόνια λειτουργούσε και λειτουργεί ακόμη κουτσουρεμένο, γιατί το πολιτικό προσωπικό και στις περιπτώσεις αυτές φάνηκε κατώτερο των περιστάσεων.
Ακόμη και αυτές τις ημέρες κατά την διάρκεια ψήφισης του νέου νόμου , το νέο παιδί θαύμα της πολιτικής σκηνής ,ο Υπουργός πάσης… επικρατείας, επιχείρησε να καρατομήσει ένα κουτσουρεμένο εδώ και καιρό ΕΣΡ.
Κάτω από την γενική κατακραυγή την τελευταία στιγμή ,πριν την ψήφιση, αναγκάσθηκε να κάνει σχετική τροποποίηση.
Στις προθέσεις μας δεν είναι να κάνουμε ανάλυση των διατάξεων του νέου νόμου. Τις απόψεις μας τις έχουμε διατυπώσει εδώ και πολύ καιρό .
Υποστηρίξαμε ότι στο θέμα αδειοδότησης των Τηλεοπτικών αλλά και των Ραδιοφωνικών Σταθμών έπρεπε να δοθεί ένα τέλος και να μπεί μια τάξη στο Ραδιοτηλεοπτικό τοπίο.
Με την προχειρότητα όμως και τις σκοπιμότητες του νέου νόμου, διατηρούμε σοβαρές αμφιβολίες αν κάτι τέτοιο μπορεί να επιτευχθεί.
Βασίλης Γκόλτσιος.
Σύμβουλος Ραδιοτηλεοπτικών Μέσων
Γράφει ο Βασίλης Γκόλτσιος
Πρίν λίγες ημέρες τα πανελλαδικά ιδιωτικά κανάλια έσβησαν τα… 25 κεράκια για την συμπλήρωση 25 χρόνων λειτουργίας της Ιδιωτικής Τηλεόρασης στην Ελλάδα.
Συμπωματικά τις ημέρες αυτές ψηφίστηκε από την Βουλή των Ελλήνων και ο νόμος για… την αδειοδότηση των Τηλεοπτικών Σταθμών η ακριβέστερα, η «Αδειοδότηση παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης και άλλες διατάξεις».
Στα 25 αυτά χρόνια οι Ραδιοτηλεοπτικοί Σταθμοί λειτουργούν σε καθεστώς «νομίμου λειτουργίας» παρά το ότι στο διάστημα αυτό ψηφίσθηκαν πλήθος νόμοι που διέπουν την λειτουργία των Ραδιοτηλεοπτικών Μέσων .
Βασικός λόγος: Η προχειρότητα με την οποία καταρτίζει και ψηφίζει νόμους η Βουλή μας.
Δεν είναι τυχαίο που μία ζωή το κράτος μας και οι υπηρεσίες του ασχολούνται με την «νομιμοποίηση αυθαιρέτων».
Παρακολουθώντας τις συζητήσεις κατά την διαδικασία ψήφισης του πρόσφατου νόμου που …απειλή να βάλλει τάξη στα ραδιοτηλεοπτικά μας πράγματα και θα μας απαλλάξει από τους νταβατζήδες, μόνο θλίψη μπορεί να αποκόμισε.
Μία εκκρεμότητα που διαιωνίσθηκε επί 25 χρόνια επιχειρήθηκε να επιλυθεί με την διαδικασία του επείγοντος και με την ψήφιση ενός νόμου που άγνωστον πότε θα εφαρμοσθεί αλλά και όταν εφαρμοσθεί κανείς δεν γνωρίζει πόσες άλλες πληγές θα ανοίξει .
Ένας νόμος χωρίς καμία στρατηγική ,που προέκυψε από συρραφή παλαιότερων νόμων και με προσανατολισμό… προς το παρελθόν.
Είναι επιπόλαιο να νομοθετείς χωρίς να έχεις κάνει κοστολόγηση των συνεπειών της νομοθέτησης.
Δεν στήνεται αξιόπιστο πανελλαδικό Δίκτυο να υποστηρίζει και διαδραστικές υπηρεσίες με 5 εκ ευρώ.
Η επίγεια ψηφιακή ευρυεκπομπή δεν είναι μόνο μετάδοσης εικόνας. Αυτές είναι λύσεις που απευθύνονται σε ιθαγενείς.
Αυτοί που ασχολήθηκαν με την σύνταξη του νόμου δεν έλαβαν υπόψιν ότι οι περισσότερες χώρες υιοθέτησαν την DVB-T2 που αυξάνει την χωρητικότητα του φάσματος κατά 45% που σημαίνει ότι ο περιορισμός ο περιορισμός στον αριθμό των αδειών είναι τεχνικά είναι βλακώδης;
Θα μπορούσε άραγε ο αρμόδιος Υπουργός κ. Σπίρτζης να μας διευκρινίσει, πώς η πώληση του ΟΤΕ αλλά και ο περιορισμός των κέντρων εκπομπής σε 150 ,που κατά την άποψή μας κακώς έγινε γιατί περιορίσθηκε η ραδιοκάλυψη με τα γνωστά αποτελέσματα, επηρεάζουν των αριθμό των αδειών και επιβάλλουν την μείωσή τους;.
Υπάρχει κάποιος περιορισμός στο εγκεκριμένο από την ITU φάσμα για την Επίγεια ψηφιακή ευρυεκπομπή και δεν το γνωρίζουμε;
Αλήθεια μετά από 25 χρόνια εμπειρία και με δεδομένα όσα εφαρμόσθηκαν στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες και τις τεχνολογικές εξελίξεις, δεν έπρεπε να κατατεθεί ένας πλήρης και ολοκληρωμένος νόμος με προοπτική, που θα ξεκαθαρίζει απόλυτα την κατάσταση και θα βάζει κανόνες που να διέπουν την από εδώ και πέρα λειτουργία των ΜΜΕ;
Καλώς η κακώς και κατά την άποψή μου καλώς, η Ελλάδα επέλεξε να συμπορευθεί με τις άλλες χώρες τις Δυτικής Ευρώπης.
Την άποψη αυτή βέβαια έχει και το μεγαλύτερο κομμάτι του Ελληνικού πληθυσμού ,πράγμα που επιβεβαίωσε και με το πρόσφατο δημοψήφισμα.
Η Ευρώπη όμως στην οποία ανήκουμε διέπετε από καθεστώς ελεύθερης οικονομίας.
Αυτό σημαίνει συνύπαρξη κρατικών ,όπου απαιτείται ,και ιδιωτικών επιχειρήσεων .
Ασφαλώς και δεν αποτελεί εξαίρεση και ο χώρος των ΜΜΕ.
Υπάρχουν κανόνες που το κράτος θεσπίζει για την ομαλή και συμπληρωματική τους λειτουργία τους και επιβάλλει συνεργασίες όπου θεωρεί ότι αυτό είναι εθνικά χρήσιμο.
Προκάλεσε αλγεινή εντύπωση η στάση Υπουργών, που ορκίσθηκαν να υπηρετήσουν την Πατρίδα και φυσικά όλους τους Έλληνες, να βγάζουν σπυράκια και στο άκουσμα της λέξης « ιδιωτικό».
Μήπως ο κ. Πρωθυπουργός πρέπει να τους δείξει την …άγουσα;
Στις Ευρωπαϊκές χώρες ,όπου μέχρι σήμερα ανήκει και η χώρα μας, στα ΜΜΕ εφαρμόζεται ένα υβριδικό σύστημα ,όπου συνυπάρχουν ο κρατικός και ο ιδιωτικός τομέας ,υπό την εποπτεία του κράτους μέσω Ανεξάρτητων Αρχών.
Κάτι ανάλογο βέβαια συμβαίνει και στην Ελλάδα αλλά σε θεωρητικό επίπεδο.
Υπάρχει και πολύ σωστά η Δημόσια Ραδιοτηλεόραση την οποία πληρώνουν όλοι οι Έλληνες και πολύ καλά κάνουν.
Έχει σκοπό την αντικειμενική ενημέρωση ,την ψυχαγωγία την επιμόρφωση του Ελληνικού λαού. Την προβολή και την διάδοση του Ελληνικού πολιτισμού του αθλητισμού. Την μετάδοση προγραμμάτων για ειδικές ομάδες πληθυσμού κλπ.
Η Δημόσια τηλεόραση δεν μπορεί να είναι κερδοφόρα επιχείρηση και για τον λόγο αυτό είπαμε ότι σωστά χρηματοδοτείται από όλους τους Έλληνες πολίτες.
Πως όμως μπορεί να είναι αντικειμενική όταν το Διοικητικό Συμβούλιο διορίζεται από τον Υπουργό Επικρατείας πριν ακόμη γίνει ακρόαση από την επιτροπή των προέδρων της Βουλής, η ακόμη και με αρνητική γνωμοδότηση της επιτροπής;
Ο διορισμός του Διοικητικού Συμβουλίου της Δημόσιας Τηλεόρασης είναι πρόσφατος και δύσκολα μπορεί κανείς να ξεχάσει τι έγινε στην Ελληνική Βουλή.
Δυστυχώς αυτή είναι η ποιότητα της Δημοκρατίας μας και το επίπεδο του πολιτικού προσωπικού που την υπηρετεί.
«Ο χώρος της επικοινωνίας πατά και σχετίζεται με πολύ ευαίσθητα θέματα που έχουν να κάνουν με τον τρόπο λειτουργίας της Δημοκρατίας», λέει ο Γ Γραμματέας Ενημέρωσης και επικοινωνίας κ. Λευτέρης Κρέτσος. Μήπως ζει σε άλλη χώρα;.
Σε ότι αφορά την ιδιωτική Ραδιοτηλεόραση. Είναι καθαρά εμπορική δραστηριότητα που αποβλέπει στο κέρδος. Τα προγράμματα που προσφέρει και που εκμεταλλεύεται είναι επίσης ενημερωτικά ψυχαγωγικά, πολιτιστικά κλπ.
Τα προγράμματα εγκρίνονται και ελέγχονται από το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. Πρέπει επίσης να διασφαλίζουν την αντικειμενική ενημέρωση του λαού και τα μεταδιδόμενα προγράμματα πρέπει να είναι υψηλής ποιότητος.
Αν κάνουμε μία αναδρομή στην επί 25 χρόνια λειτουργία των ιδιωτικών Σταθμών θα πρέπει να παραδεχθούμε πως υπήρχαν διαστήματα που μεταδόθηκαν υψηλής ποιότητας προγράμματα αλλά και περίοδοι που μεταδόθηκαν …σκουπίδια.
Βέβαια δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε ότι τα ιδιωτικά κανάλια λειτούργησαν και σαν φυτώρια ανάδειξης ταλέντων , δημοσιογράφων ,τεχνικών ,παραγωγών και συνετέλεσαν στην καθιέρωση ηθοποιών κλπ που πολλοί μεσουρανούν στις μέρες μας.
Στο διάστημα αυτό το ΕΣΡ, δεν κατάφερε τις περισσότερες φορές να ανταποκριθεί στον ρόλο του.
Η επιλογή των προσώπων γινόταν πάντοτε μετά από πολιτικά μαγειρέματα.
Επί πολλά χρόνια λειτουργούσε και λειτουργεί ακόμη κουτσουρεμένο, γιατί το πολιτικό προσωπικό και στις περιπτώσεις αυτές φάνηκε κατώτερο των περιστάσεων.
Ακόμη και αυτές τις ημέρες κατά την διάρκεια ψήφισης του νέου νόμου , το νέο παιδί θαύμα της πολιτικής σκηνής ,ο Υπουργός πάσης… επικρατείας, επιχείρησε να καρατομήσει ένα κουτσουρεμένο εδώ και καιρό ΕΣΡ.
Κάτω από την γενική κατακραυγή την τελευταία στιγμή ,πριν την ψήφιση, αναγκάσθηκε να κάνει σχετική τροποποίηση.
Στις προθέσεις μας δεν είναι να κάνουμε ανάλυση των διατάξεων του νέου νόμου. Τις απόψεις μας τις έχουμε διατυπώσει εδώ και πολύ καιρό .
Υποστηρίξαμε ότι στο θέμα αδειοδότησης των Τηλεοπτικών αλλά και των Ραδιοφωνικών Σταθμών έπρεπε να δοθεί ένα τέλος και να μπεί μια τάξη στο Ραδιοτηλεοπτικό τοπίο.
Με την προχειρότητα όμως και τις σκοπιμότητες του νέου νόμου, διατηρούμε σοβαρές αμφιβολίες αν κάτι τέτοιο μπορεί να επιτευχθεί.
Βασίλης Γκόλτσιος.
Σύμβουλος Ραδιοτηλεοπτικών Μέσων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου