Κυριακή 20 Σεπτεμβρίου 2015

Ανθρωπόμορφα τέρατα ή Laszlo Petra

Γράφει ο Σωτήριος Καλαμίτσης

Έχει κάνει 10 φορές το γύρο το διαδικτύου και όλων των ΜΜΕ του πλανήτη η σκηνή, όπου ένα ουγγρικό δίποδο βάζει τρικλοποδιά σε άνθρωπο συριακής καταγωγής [πρόσφυγα; μετανάστη; λαθρομετανάστη; πάντως άνθρωπο] που τρέχει κρατώντας το...
παιδί του στην αγκαλιά του και τον σωριάζει στο έδαφος. Αρνούμαι τόσες μέρες να δεχθώ ότι υπάρχουν τέτοια δίποδα και μάλιστα θηλυκά. Ομολογώ ότι κόλλησα τη ρετσινιά στο ουγγρικό γένος, αλλά μετά ξεκόλλησα σκεπτόμενος ότι τέτοια συμπεριφορά δεν αποκλείω να επεδείκνυε και ένας δικός μας χρυσαυγίτης.
Και σήμερα πέφτω πάνω σε άρθρο της κ. Δρουμπούκη με τίτλο «Ναζισμός – η διαμάχη για το σκοτεινό παρελθόν στη μεταπολεμική Γερμανία» δημοσιευμένο στο 10ο τεύχος του ένθετου «Ιστορικά θέματα» που προσέφερε η Real News την 13.09.2015. Και συγκλονίζομαι καθώς βλέπω μια φωτογραφία με ένα Γερμανό στρατιώτη να πυροβολεί μια Εβραία που απομακρυνόταν κρατώντας το παιδί της στην αγκαλιά της. Και μετά διαβάζω:
«..η πολύκροτη διατριβή του Αμερικανοεβραίου νέου ιστορικού Ντάνιελ Γκολντχάγκεν «Οι πρόθυμοι δήμιοι του Χίτλερ», 1996, στην οποία κεντρικό ζήτημα είναι το ποιός διέπραξε το Ολοκαύτωμα, εκτός από τα SS και την SD. Ο συγγραφέας ξεκινά αναλύοντας τη σημειολογία μιας φωτογραφίας. Μία μητέρα γυρίζει την πλάτη σε έναν οπλισμένο στρατιώτη και τρέχει να διαφύγει. Κρατάει γερά ένα μικρό παιδί στην αγκαλιά της. Ο στρατιώτης ποζάρει σημαδεύοντάς την, ένας άλλος στρατιώγης τον φωτογραφίζει. Δεν υπάρχει καμμία αμφιβολία για την αξία της φωτογραφίας ως ιστορικού ντοκουμέντου, μολονότι τα προβλήματα της τεκμηρίωσης για έναν ιστορικό είναι συχνά σισύφειο έργο. Το πίσω μέρος τη φωτογραφίας είναι ακόμη πιο ενδιαφέρον, καθώς αναγράφεται: «Ουκρανία, 1942, εκτέλεση εβραίων (Judenaktion), Ιβάνγκοροντ». Η φωτογραφία έχει αποσταλεί από τον στρατιώτη στην οικογένειά του στη Γερμανία. Ο ιστορικός καλείται να εξηγήσει ψυχρά και αποστασιοποιημένα ποια νοοτροπία, ποιά ψυχολογικά ανακλαστικά έκαναν τον στρατιώτη να στείλει αυτή τη φωτογραφία στη μητέρα του».
73 χρόνια μετά από εκείνο το τρισάθλιο περιστατικό, το οποίο φρόντισαν να απαθανατίσουν τα ξανθά κτήνη, μία Ουγγαρέζα έρχεται να κάνει κάτι παρόμοιο. Τί σκατά ψυχή μπορεί να κουβαλάει μέσα της μία τέτοια γυναίκα; Τί μητρικό φίλτρο μπορεί να φωλιάζει σε μία τέτοια ψυχή;
Σωτήριος Καλαμίτσης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου