Τη σωτηρία του συνόλου της βυζαντινής "Μέσης Οδού" στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης και ταυτόχρονα την ταφόπλακα του έργου του μετρό, επικύρωσε αργά χθες το βράδυ το....
Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Με την γνωμοδότησή του, άναψε το πράσινο φως για τη διατήρηση του μνημείου στο φυσικό του χώρο, ακυρώνοντας τις προηγούμενες υπουργικές αποφάσεις των Κώστα Τζαβάρα και Πάνου Παναγιωτόπουλου, επί συγκυβερνήσεων Νέας Δημοκρατίας, ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜΑΡ, που προέβλεπαν την απόσπαση και προσωρινή μεταφορά του στο στρατόπεδο Παύλου Μελά, μέχρι να ολοκληρωθεί ο σταθμός.
Με αφορμή την κατάθεση πρότασης του Δήμου Θεσσαλονίκης για την ανάδειξη του μνημείου και τη διασύνδεσή του με άλλα μνημεία της πόλης σε μία ενιαία αρχαιολογική ενότητα , τα μέλη του ΚΑΣ γνωμοδότησαν κατά πλειοψηφία, υπέρ της συγκεκριμένης πρότασης στο σκέλος που αφορά την "κατά χώραν" διατήρηση των αρχαιοτήτων. Στην απόφαση αυτή κατέληξαν μετά από πολύωρη συνεδρίαση, επειδή κατατέθηκε νέα πρόταση από το Δήμο και επειδή έχει παρέλθει ικανός χρόνος από την ανασκαφή με αποτέλεσμα να εγκυμονούν προβλήματα για την προστασία και την ακεραιότητα του μνημείου. Το Συμβούλιο απέρριψε την πρόταση του Δήμου για την ανάδειξη του συνόλου καλώντας τον να συντάξει νέα αρχιτεκτονική μελέτη με τη συνεργασία του υπουργείου Πολιτισμού και της Αττικό Μετρό, που σημαίνει νέα πολυετή καθυστέρηση.
Στη πρόταση μειοψήφησαν η γενική διευθύντρια Αναστήλωσης Ευγενία Γατοπούλου προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αθηνών Ελένη Μπάνου ζητώντας την αναβολή της συζήτησης για καλύτερη τεκμηρίωση της πρότασης του Δήμου που όπως σημείωσαν είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και την πραγματοποίηση αυτοψίας από το ΚΑΣ.
Αναβολή είχε ζητήσει προηγουμένως και η Αττικό Μετρό με το αιτιολογικό ότι ενημερώθηκε για την πρόταση του Δήμου καθυστερημένα, στις 8 Σεπτεμβρίου, και όπως ανέφερε σε επιστολή του δεν είχε επαρκή χρόνο για να διατυπώσει τις παρατηρήσεις του και διότι ενδεχόμενη κατάργηση του σταθμού Βενιζέλου μπορεί να έχει απρόβλεπτες αρνητικές συνέπειες στο έργο, την οικονομία και την τοπική κοινωνία. Ενστάσεις έστειλαν επίσης στο ΚΑΣ ο πρώην Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων Στράτος Σιμόπουλος, υποψήφιοι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας και το TEE Κεντρικής Μακεδονίας.
Στο Συμβούλιο δεν παραβρέθηκε εκπρόσωπος της εταιρείας Αττικό Μετρό, που με επιστολή της ζητούσε την αναβολή της χτεσινής συζήτησης με την αιτιολογία ότι ενημερώθηκε μόλις πριν λίγες μέρες για την πρόταση του Δήμου, ενώ έκανε λόγο για «απρόβλεπτες αρνητικές συνέπειες στο έργο, στην ελληνική οικονομία και στην τοπική κοινωνία» σε περίπτωση κατάργησης του σταθμού.
Μετά και από αυτή την εξέλιξη καθίσταται πιθανότατο να απενταχθεί το έργο από την Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, λόγω διατάραξης της σχέσης κόστους - οφέλους και να ζητηθεί από την Ελλάδα να επιστρέψει τους κοινοτικούς πόρους, που διατέθηκε μέχρι τώρα.
Αυτό θα το γνωρίζουμε σε 10 μέρες, που θα επισκεφθεί τη Θεσσαλονίκη, κλιμάκιο της Κομισιόν, για να κάνει αυτοψία στο πολύπαθο έργο.
Αυτό θα το γνωρίζουμε σε 10 μέρες, που θα επισκεφθεί τη Θεσσαλονίκη, κλιμάκιο της Κομισιόν, για να κάνει αυτοψία στο πολύπαθο έργο.
Όπως γράψαμε πολλές φορές στο makpress, το θέμα δεν είναι ότι δεν θα γίνει το μετρό ή θα γίνει κάπου στο 2040. Το θέμα είναι ότι είναι πάρα πολλά τα εργοτάξια, που χάσκουν ως κουφάρια και σε λίγο, εκτός από την κυκλοφοριακή όχληση, εκτός από το κλείσιμο των καταστημάτων, θα αποτελούν κίνδυνο για τη δημόσια υγεία, αφού θα αρχίσουν να σκουριάζουν οι λαμαρίνες, που μπήκαν για ένα χρόνο και θα μείνουν για 40.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου