Γράφει ο Σταμάτης Στεφανάκος
Το θέμα των ιδιωτικοποιήσεων δεν είναι θέμα που πρέπει να αφεθεί να περάσει στα "ψιλά". Είναι ένα θέμα που έχει κοινωνικές και κατά συνέπεια και πολιτικές προεκτάσεις. Γιατί:
1. Η κυβέρνηση αυτή - όπως και οι προηγούμενες- είναι δέσμια των δανειστών και ακολουθεί πιστά τις εντολές τους χωρίς αντίσταση. Το ότι για μια ακόμα φορά είμαστε θεατές ενός πολυπαιγμένου έργου δεν συνεπάγεται ότι τα αντανακλαστικά μας είναι σε ύπνωση ή ότι θα μείνουμε απαθείς.Τίποτα απολύτως θετικό δεν πρόκειται να προσφέρει η έμμεση ή άμεση εκποίηση η παραχώρηση υπηρεσιών ή κτιριακών εγκαταστάσεων ή εδαφών και υδάτων ή δημόσιων επιχειρήσεων στην ελάττωση των επιπτώσεων της συνεχόμενης οικονομικής κρίσης ή στην ουσιαστική αντιμετώπιση του παράνομου λογιστικού χρέους της χώρας. Αντίθετα θα επιφέρει περαιτέρω επιβάρυνση στους ήδη άγρια ταλαιπωρημένους συμπολίτες μας και αφαίρεση από τον δημόσιο και κοινωνικό έλεγχο κρίσιμων πόρων και υπηρεσιών.
2. Από πουθενά δεν προκύπτει ότι η ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης θα επιφέρει κάποιο όφελος για την κοινωνία. Αντιθέτως, έχουμε αποδείξεις - και όχι απλά ενδείξεις- ότι η πρακτική αυτή, βάση διεθνούς εμπειρία, καταστρατήγησε το ανθρώπινο δικαίωμα στην πρόσβαση σε καθαρό νερό και την αποχέτευση με αποτέλεσμα να έχουν προκληθεί σοβαρές οικονομικές επιβαρύνσεις στους χρήστες των υπηρεσιών και ολέθριες επιπτώσεις στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Επομένως το επιχείρημα ότι "θα λειτουργούν καλύτερα" οι υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης δεν στηρίζεται σε κανένα πραγματικό γεγονός.
3. Το επιχείρημα που έχει παρουσιαστεί ότι η ένταξη της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ στο υπερταμείο (Ελληνική Εταιρία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.) δεν είναι εκποίηση ή παραχώρηση, επίσης δεν ευσταθεί, γιατί η ιδιωτικοποίηση είναι δυνατόν να γίνει πράξη όχι μόνο άμεσα - δηλαδή την πώληση συνολικά των εταιριών- άλλα και έμμεσα μέσω της λογικής ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα). Ακόμα και αν η παρούσα κυβέρνηση δεν προχωρήσει άμεσα στην ολοκλήρωση της διαδικασίας κανένας δεν μπορεί να εγγυηθεί στο τι θα γίνει στο μέλλον. Όσον αφορά την διαδικασία του ΣΔΙΤ, ας σημειωθεί ότι είναι μια πρακτική εξαιρετικά υποχθόνια, γιατί ενώ παρουσιάζεται ότι δίνεται μόνο η διοίκηση ή η διαχείριση, στην πράξη απεμπολείται κάθε έννοια δημοκρατικού, κοινωνικού και ανθρωπιστικού κεκτημένου που εξασφαλίζει ανεμπόδιστη πρόσβαση υπηρεσίες κοινωνικής ωφέλειας, ενώ παράλληλα θα απολεσθεί κάθε κυρίαρχο δικαίωμα του λαού
4. Είναι επικοινωνιακό τρυκ και τίποτα παραπάνω, το επιχείρημα ότι "θα γίνουν επενδύσεις μέσω ιδιώτη επενδυτή". Αντιθέτως όπου έχει συμβεί παραχώρηση ή εκποίηση, αυτό που έγινε είναι η διαστρέβλωση της έννοιας του χρήστη των υπηρεσιών και πόρων, και αντιμετώπιση του ως καταναλωτή. Η διαφορά είναι ουσιαστική, γιατί απλά οι υπηρεσίες κοινής ωφέλειας αντιμετωπίζονται πλέον ως εμπόρευμα και οι όποιες υποδομές παύουν να ανήκουν σε αυτόν που τις έχει χρυσοπληρώσει- στην περίπτωση μας στον λαό. Ο δε "επενδυτής" απλά θα στοχεύσει σε περισσότερη κερδοσκοπία. Και ξέρουμε όλοι ποιος θα πληρώσει τον λογαριασμό....
5. Το ίδιο το υπερταμείο είναι ένας φορέας που στα βασικά του σημεία:
α) Δεν ελέγχεται ούτε από τον πολίτες. ούτε από την βουλή ή την κυβέρνηση, αλλά από τους πιστωτές.
β) Η διοίκηση του είναι ορίζεται και εγκρίνεται από τους πιστωτές.
γ) Τα όποια έσοδα του θα δίνονται για αποπληρωμή δανείου του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας του γνωστού πλέον ESM.
Επομένως δεν πρόκειται να "πληρωθούν" μισθοί και συντάξεις, αλλά μόνο το παράνομο - κοινωνικά, οικονομικά και πολιτικά- χρέος.
6, Στην περίπτωση που επιχειρήσουμε να πάρουμε πίσω τον έλεγχο σε ότι έχει πωληθεί ή παραχωρηθεί θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε:
α) Μυστικές συμβάσεις με δυσβάστακτες οικονομικές ρήτρες που περιλαμβάνουν υψηλότατες αποζημιώσεις σε ιδιωτικές επιχειρήσεις για ακύρωση των συμβάσεων.Το τίμημα δε στην περίπτωση της Ελλάδος για παραχώρηση ή εκποίηση για 99 χρόνια θα είναι τερατώδες.
β) Αύξηση του κόστος παροχής των υπηρεσιών στον τελικό χρήστη που θα ορίζονται από ιδιωτικές εταιρίες και που θα αποσκοπούν σε κερδοσκοπία και επικοινωνιακά θα παρουσιάζονται ως "αναγκαίες επενδύσεις".
γ) Ανυπαρξία πραγματικού ελέγχου σε ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά των παρεχομένων υπηρεσιών.
δ) Ανυπαρξία πραγματικού πλαισίου κοινωνικής πολιτικής για την ασθενέστερες και ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού.
ε) Επικοινωνιακά τερτίπια που θα κυμαίνονται μεταξύ δήθεν σταθερότητας τιμών (πιθανό να ισχύσει για μικρό χρονικό διάστημα και μετά θα αυξηθούν στο πολλαπλάσιο) έως και δήθεν ανθρωπιστικές "ευαισθησίες" που θα έκαναν τον Γκαιμπελς να ντραπεί.
στ) Καταστρατήγηση των εργασιακών δικαιωμάτων για τους εργαζόμενου που θα δουλεύουν στις εταιρίες ύδρευσης και αποχέτευσης.
Η ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης είναι και δημοκρατικά απαράδεκτη γιατί δεν έχει ερωτηθεί ο Ελληνικός λαός, και αγνοεί το δημοψήφισμα της Θεσσαλονίκης που έγινε ταυτόχρονα με τις Αυτοδιοικητικές εκλογές το 2014. Αποτελεί παραβίαση της απόφασης του ΣτΕ που σε σχετική απόφαση ζητά την επιστροφή των μετοχών από το ΤΑΙΠΕΔ στο Ελληνικό Δημόσιο. Αντιτίθεται στην απόφαση του ΟΗΕ για πρόσβαση σε καθαρό νερό και αποχέτευση. Η κυβέρνηση αυτή έχει καταστρατηγήσει το κοινωνικό συμβόλαιο με τον λαό και καλείται να ακυρώσει έμπρακτα, τις ενέργειες της που προωθούν την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης.
Δυστυχώς, για άλλη μια φορά, η κυβέρνηση αυτής της χώρας αποδεικνύεται κατώτερη των περιστάσεων και απλά συνεχίζει το έργο των προηγούμενων , ανοίγοντας την κερκόπορτα της εκποίησης της δημόσιας περιουσίας χωρίς κανένα πραγματικό όφελος για τον λαό.
Θα θυμίσω στους κυβερνώντες νυν, προηγούμενους και επόμενους, ότι οι αγώνες για το νερό ήταν και θα είναι πάντα νικηφόροι. Το νερό είναι ζωή και δεν εκχωρείται ούτε πωλείται.
Το θέμα των ιδιωτικοποιήσεων δεν είναι θέμα που πρέπει να αφεθεί να περάσει στα "ψιλά". Είναι ένα θέμα που έχει κοινωνικές και κατά συνέπεια και πολιτικές προεκτάσεις. Γιατί:
1. Η κυβέρνηση αυτή - όπως και οι προηγούμενες- είναι δέσμια των δανειστών και ακολουθεί πιστά τις εντολές τους χωρίς αντίσταση. Το ότι για μια ακόμα φορά είμαστε θεατές ενός πολυπαιγμένου έργου δεν συνεπάγεται ότι τα αντανακλαστικά μας είναι σε ύπνωση ή ότι θα μείνουμε απαθείς.Τίποτα απολύτως θετικό δεν πρόκειται να προσφέρει η έμμεση ή άμεση εκποίηση η παραχώρηση υπηρεσιών ή κτιριακών εγκαταστάσεων ή εδαφών και υδάτων ή δημόσιων επιχειρήσεων στην ελάττωση των επιπτώσεων της συνεχόμενης οικονομικής κρίσης ή στην ουσιαστική αντιμετώπιση του παράνομου λογιστικού χρέους της χώρας. Αντίθετα θα επιφέρει περαιτέρω επιβάρυνση στους ήδη άγρια ταλαιπωρημένους συμπολίτες μας και αφαίρεση από τον δημόσιο και κοινωνικό έλεγχο κρίσιμων πόρων και υπηρεσιών.
2. Από πουθενά δεν προκύπτει ότι η ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης θα επιφέρει κάποιο όφελος για την κοινωνία. Αντιθέτως, έχουμε αποδείξεις - και όχι απλά ενδείξεις- ότι η πρακτική αυτή, βάση διεθνούς εμπειρία, καταστρατήγησε το ανθρώπινο δικαίωμα στην πρόσβαση σε καθαρό νερό και την αποχέτευση με αποτέλεσμα να έχουν προκληθεί σοβαρές οικονομικές επιβαρύνσεις στους χρήστες των υπηρεσιών και ολέθριες επιπτώσεις στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Επομένως το επιχείρημα ότι "θα λειτουργούν καλύτερα" οι υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης δεν στηρίζεται σε κανένα πραγματικό γεγονός.
3. Το επιχείρημα που έχει παρουσιαστεί ότι η ένταξη της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ στο υπερταμείο (Ελληνική Εταιρία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.) δεν είναι εκποίηση ή παραχώρηση, επίσης δεν ευσταθεί, γιατί η ιδιωτικοποίηση είναι δυνατόν να γίνει πράξη όχι μόνο άμεσα - δηλαδή την πώληση συνολικά των εταιριών- άλλα και έμμεσα μέσω της λογικής ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα). Ακόμα και αν η παρούσα κυβέρνηση δεν προχωρήσει άμεσα στην ολοκλήρωση της διαδικασίας κανένας δεν μπορεί να εγγυηθεί στο τι θα γίνει στο μέλλον. Όσον αφορά την διαδικασία του ΣΔΙΤ, ας σημειωθεί ότι είναι μια πρακτική εξαιρετικά υποχθόνια, γιατί ενώ παρουσιάζεται ότι δίνεται μόνο η διοίκηση ή η διαχείριση, στην πράξη απεμπολείται κάθε έννοια δημοκρατικού, κοινωνικού και ανθρωπιστικού κεκτημένου που εξασφαλίζει ανεμπόδιστη πρόσβαση υπηρεσίες κοινωνικής ωφέλειας, ενώ παράλληλα θα απολεσθεί κάθε κυρίαρχο δικαίωμα του λαού
4. Είναι επικοινωνιακό τρυκ και τίποτα παραπάνω, το επιχείρημα ότι "θα γίνουν επενδύσεις μέσω ιδιώτη επενδυτή". Αντιθέτως όπου έχει συμβεί παραχώρηση ή εκποίηση, αυτό που έγινε είναι η διαστρέβλωση της έννοιας του χρήστη των υπηρεσιών και πόρων, και αντιμετώπιση του ως καταναλωτή. Η διαφορά είναι ουσιαστική, γιατί απλά οι υπηρεσίες κοινής ωφέλειας αντιμετωπίζονται πλέον ως εμπόρευμα και οι όποιες υποδομές παύουν να ανήκουν σε αυτόν που τις έχει χρυσοπληρώσει- στην περίπτωση μας στον λαό. Ο δε "επενδυτής" απλά θα στοχεύσει σε περισσότερη κερδοσκοπία. Και ξέρουμε όλοι ποιος θα πληρώσει τον λογαριασμό....
5. Το ίδιο το υπερταμείο είναι ένας φορέας που στα βασικά του σημεία:
α) Δεν ελέγχεται ούτε από τον πολίτες. ούτε από την βουλή ή την κυβέρνηση, αλλά από τους πιστωτές.
β) Η διοίκηση του είναι ορίζεται και εγκρίνεται από τους πιστωτές.
γ) Τα όποια έσοδα του θα δίνονται για αποπληρωμή δανείου του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας του γνωστού πλέον ESM.
Επομένως δεν πρόκειται να "πληρωθούν" μισθοί και συντάξεις, αλλά μόνο το παράνομο - κοινωνικά, οικονομικά και πολιτικά- χρέος.
6, Στην περίπτωση που επιχειρήσουμε να πάρουμε πίσω τον έλεγχο σε ότι έχει πωληθεί ή παραχωρηθεί θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε:
α) Μυστικές συμβάσεις με δυσβάστακτες οικονομικές ρήτρες που περιλαμβάνουν υψηλότατες αποζημιώσεις σε ιδιωτικές επιχειρήσεις για ακύρωση των συμβάσεων.Το τίμημα δε στην περίπτωση της Ελλάδος για παραχώρηση ή εκποίηση για 99 χρόνια θα είναι τερατώδες.
β) Αύξηση του κόστος παροχής των υπηρεσιών στον τελικό χρήστη που θα ορίζονται από ιδιωτικές εταιρίες και που θα αποσκοπούν σε κερδοσκοπία και επικοινωνιακά θα παρουσιάζονται ως "αναγκαίες επενδύσεις".
γ) Ανυπαρξία πραγματικού ελέγχου σε ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά των παρεχομένων υπηρεσιών.
δ) Ανυπαρξία πραγματικού πλαισίου κοινωνικής πολιτικής για την ασθενέστερες και ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού.
ε) Επικοινωνιακά τερτίπια που θα κυμαίνονται μεταξύ δήθεν σταθερότητας τιμών (πιθανό να ισχύσει για μικρό χρονικό διάστημα και μετά θα αυξηθούν στο πολλαπλάσιο) έως και δήθεν ανθρωπιστικές "ευαισθησίες" που θα έκαναν τον Γκαιμπελς να ντραπεί.
στ) Καταστρατήγηση των εργασιακών δικαιωμάτων για τους εργαζόμενου που θα δουλεύουν στις εταιρίες ύδρευσης και αποχέτευσης.
Η ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης είναι και δημοκρατικά απαράδεκτη γιατί δεν έχει ερωτηθεί ο Ελληνικός λαός, και αγνοεί το δημοψήφισμα της Θεσσαλονίκης που έγινε ταυτόχρονα με τις Αυτοδιοικητικές εκλογές το 2014. Αποτελεί παραβίαση της απόφασης του ΣτΕ που σε σχετική απόφαση ζητά την επιστροφή των μετοχών από το ΤΑΙΠΕΔ στο Ελληνικό Δημόσιο. Αντιτίθεται στην απόφαση του ΟΗΕ για πρόσβαση σε καθαρό νερό και αποχέτευση. Η κυβέρνηση αυτή έχει καταστρατηγήσει το κοινωνικό συμβόλαιο με τον λαό και καλείται να ακυρώσει έμπρακτα, τις ενέργειες της που προωθούν την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης.
Δυστυχώς, για άλλη μια φορά, η κυβέρνηση αυτής της χώρας αποδεικνύεται κατώτερη των περιστάσεων και απλά συνεχίζει το έργο των προηγούμενων , ανοίγοντας την κερκόπορτα της εκποίησης της δημόσιας περιουσίας χωρίς κανένα πραγματικό όφελος για τον λαό.
Θα θυμίσω στους κυβερνώντες νυν, προηγούμενους και επόμενους, ότι οι αγώνες για το νερό ήταν και θα είναι πάντα νικηφόροι. Το νερό είναι ζωή και δεν εκχωρείται ούτε πωλείται.