Κάνοντας την καθημερινή μου «βόλτα» στο διαδίκτυο ανακάλυψα απο το ανεπίσημο forum των φοιτητών του....
ΕΑΠ (Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο) eap-forums.gr ένα ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ θέμα.
Έχοντας λοιπόν και εγώ την ιδιότητα (ενεργά όμως όχι επι της θεωρίας) του φοιτητή στο ΕΑΠ και διαβάζοντας τα όσα αναγράφονται εκεί και εφόσον ισχύουν, κάτι για το οποίο δεν αμφιβάλλω προσωπικά αφού για το παραπάνω θέμα έχει ασχοληθεί και ο ημερήσιος τύπος, νοιώθω ΝΤΡΟΠΗ και ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ αλλά ταυτόχρονα και ΠΕΙΣΜΑ εναντίον τέτοιον σκεπτικών και πράξεων.
Θα αναρωτιέσται περί τίνος πρόκειται και επειδή ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΜΑΘΟΥΝ ΟΛΟΙ αυτό κάνω μια σχετική εισαγωγή.
Το θέμα αφορά μια άριστη ελληνίδα φοιτήτρια την Κα Πέρλα Σούση που τελικά αποδεικνύεται ότι είχε την ατυχία να φοιτήσει στο Πανεπιστήμιο Πατρών αφού όντας άριστη με μέσο όρο 9,8 και έχοντας ολοκληρώσει τις σπουδές τις και στα υποχρεωτικά 39 μαθήματα της παραπάνω σχολής, το Πανεπιστήμιο αρνείται να της χορηγήσει το πτυχίο της. Μέχρις ένα σημείο το θέμα ήταν μάλλον νομοθετικό αφού η ελληνίδα φοιτήτρια η Κα Πέρλα Σούση κατάφερε να ολοκληρώσει τις σπουδές της σε 3 έτη αντί τεσσάρων προβλέπει η ελληνική νομοθεσία. Και μέχρι εκεί για να είμαστε και νομότυποι όλα καλά αρνούμαστε την έκδοση του πτυχίου της για ένα έτος, κάτι το οποίο προσωπικά θεωρώ παράλογο αφού αν έχουμε τέτοιους φοιτητές νομίζω ότι ο νόμος θέλει αλλαγή και όχι ο φοιτητής.
Technion-Israel Institute of Technology Mathematics Summer School 2015 Lecture by Perla Sousi of Cambridge University
Η εν λόγω κυρία λοιπόν κατέθεσε την βαθμολογία της στο Βρετανικό Πανεπιστήμιο Cambridge το οποίο και βεβαίως την δέχτηκε άμεσα για μεταπτυχιακό (Master) με την βαθμολογία της και μόνο χωρίς να απαιτούν το πτυχίο της. Σχολιάζοντας την παραπάνω κίνηση μήπως θα πρέπει να έφαρμόσουμε και εμείς ένα πιο ευέλικτο σύστημα για τέτοιου είδους περιπτώσεις ; Ρωτώ εγώ τώρα ποιος θα απαντήσει είναι άλλο θέμα.
Τελείωσε λοιπόν και από εκεί με άριστα το μεταπτυχιακό της η Κα Πέρλα Σούση και την δέχτηκαν με πλήρη υποτροφία για εκπόνηση διδακτορικής διατριβής στη Στοχαστική Γεωμετρία στην Ecole Normale Superieure με κρατική υποτροφία του Γαλλικού κράτους αν κάτι λέει αυτό σε κάποιους.
Το Πανεπιστημίο Πατρών παρόλα αυτά αρνείται να εκδώσει το πτυχίο, στην εξέχουσα επιστήμων κατά την προσωπική μου γνώμη, καθιστώντας την περίπτωση της μάλλον ανέκδοτο σε όποιον καθηγητή της από την Γαλλία ή την Βρετάνια έχει ακούσει την περίπτωση.
Η παραπάνω υπόθεση και εφόσον ξαναλέω ισχύει σύμφωνα με τα όσα διάβασα σε σχετικό blog που αναφέρει και εφημερίδες οι οποίες έχουν ασχοληθεί με το θέμα, προσωπικά με κάνει να ντρέπομαι εις διπλούν πρώτον γιατί συμπεριφερόμαστε σε μια ελληνίδα επιστήμονα αναγνωρισμένη πλέον για τις ικανότητες της, με τρόπο ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ και δεύτερον γιατί ο Κος Σιαφαρίκας είναι πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του ΕΑΠ στο οποίο και φοιτώ αν και στην θέση του στο ΕΑΠ είναι διορισμένος απο το Ελληνικό Δημόσιο αφού είναι το μοναδικό ΑΕΙ της χώρας στο οποίο δεν πραγματοποιούνται εκλογές ακόμη και βεβαιώς δεν είναι Πρύτανης αλλά διοικητής το οποίο και προσωπικά με λυτρώνει ελαφρώς αφού την ευθύνη για την επιλογή του δεν την φέρω προσωπικά.
Παραθέτω την επιστολή της Κας Πέρλας Σούση προς τον Πρύτανη του Πανεπιστήμιου Πατρών :
Ημερομηνία: Thu, 21 Sep 2006 14:35:18 +0300
Θέμα: Απίστευτη ιστορία! Γιατί;
Αξιότιμε κύριε Πρύτανη,
Θα ήθελα πρώτα να εκφράσω το σεβασμό μου και τις ευχαριστίες μου που με δεχτήκατε στο γραφείο σας, για να ακούσετε το πρόβλημα που με έχει αναστατώσει και μου έχει προκαλέσει μεγάλη απογοήτευση. Παρακαλώ να μου επιτρέψετε να σας καταθέσω και γραπτώς αυτή μου την απογοήτευση λίγο πριν αναχωρήσω για το Παρίσι, όπου θα ξεκινήσω τη διδακτορική μου διατριβή στη Στοχαστική Γεωμετρία στην Ecole Normale Superieure με υποτροφία από τη Γαλλία (INRIA).
Ήδη, όπως γνωρίζετε, ολοκλήρωσα τις μεταπτυχιακές μου σπουδές στα Μαθηματικά και νοιώθω μεγάλη τιμή και επιστημονική ευθύνη, γιατί αυτός ο τίτλος μου απονεμήθηκε με Άριστα από το Πανεπιστήμιο του Cambridge, παρά το ότι μέχρι αυτή τη στιγμή το τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών, στο οποίο πραγματοποίησα τις προπτυχιακές μου σπουδές αρνείται να μου χορηγήσει το πτυχίο μου.
Κύριε Πρύτανη, όταν τελείωσα το Λύκειο και έδωσα τις Πανελλήνιες εξετάσεις, στις οποίες αρίστευσα, επέλεξα να εναποθέσω τα πρώτα μου Πανεπιστημιακά όνειρα και την αγάπη μου για τα Μαθηματικά, στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Πριν ολοκληρωθούν τρία χρόνια φοίτησης μου, δυστυχώς, είχα εξεταστεί με επιτυχία στα 39 μαθήματα που απαιτεί το πρόγραμμα σπουδών του τμήματος Μαθηματικών με μέσο όρο 9,80. Στα τρία αυτά χρόνια είχα την τύχη να διδαχτώ τη μαθηματική σκέψη από καθηγητές, αληθινούς δασκάλους, που μου προσέφεραν όμορφες γνώσεις, αλλά είχα και την ατυχία να συναντήσω καθηγητές που μου προσέφεραν βαριές προσβολές.
Η ολοκλήρωση του συνόλου των εξεταστικών απαιτήσεων μέσα σε τρία χρόνια, αντί για χαρά και έπαινο, σηματοδοτήθηκε με την τρομερή φράση που μου είπε ο Πρόεδρος του Τμήματος Μαθηματικών, καθηγητής Π. Σιαφαρίκας: «Έτσι υποβαθμίζεις τη σχολή». Παράλληλα ο κύριος Χαλκιόπουλος της Γραμματείας με αποκάλεσε παράνομη, γιατί τελείωσα νωρίτερα. Να σημειώσω ότι είχα εγγραφεί και εξεταστεί σε όλα τα μαθήματα με καθόλα νόμιμο τρόπο και εγκεκριμένο από τη Γραμματεία.
Λίγες μέρες πριν, με τη συμπλήρωση τετραετίας από την εγγραφή μου, ήρθα πάλι στην Πάτρα και εξετάστηκα σε δύο ακόμη μαθήματα όπως μου υπεδείχθη από τη Γραμματεία, παρά το ότι είχα συμπληρώσει τον απαιτούμενο αριθμό μαθημάτων για τη λήψη πτυχίου. Στη συνέχεια ζήτησα στη Γραμματεία να κάνω αίτηση για χορήγηση πτυχίου, όμως μου απάντησαν ότι δεν μπορώ να το πάρω γιατί η εξέταση στα δυο επι πλέον μαθήματα πρέπει να είναι επιτυχής και επίσης ότι τα μαθήματα αυτά θα πρέπει να συμπεριληφθούν στο πτυχίο. Ακόμα μου είπαν ότι το θέμα πρέπει να περάσει από διοικητικό συμβούλιο για να αποφασίσουν αν θα μου δώσουν πτυχίο.
Αυτό σημαίνει ότι θα είμαι η μοναδική φοιτήτρια του Μαθηματικού που υποχρεούμαι να εξεταστώ επιτυχώς σε 41 μαθήματα ενώ όλοι οι άλλοι σε 39.
Μου αφαιρούν επίσης το δικαίωμα να επιλέξω ποια μαθήματα επιλογής θέλω να συμπεριληφθούν στο πτυχίο μου, όπως βάσει νόμου προβλέπεται για όλα τα ΑΕΙ της χώρας.
Κύριε Πρύτανη, αδυνατώ να σας περιγράψω τα συναισθήματά μου όπως μέχρι αυτή τη στιγμή έχουν διαμορφωθεί από αυτό που θα τολμήσω να αναφέρω ως εμπαιγμό της προσπάθειας και της αγάπης μου για τα Μαθηματικά. Δεν ξέρω σε ποιες ενέργειες να προβώ προκειμένου να μου αποδοθεί αυτό το οποίο μου ανήκει!
Κρατώντας μέσα μου τις όμορφες γνώσεις που μου έχουν προσφέρει ορισμένοι καθηγητές που είχα την τύχη να συναντήσω στις σπουδές μου, σας εκφράζω και πάλι τις ευχαριστίες μου και το σεβασμό μου.
Πέρλα Σούση
Πρώην φοιτήτρια Πανεπιστημίου Πατρών
Κάτοχος Part III Cambridge(Distinction)
Υποψήφια Διδάκτωρ ENS
Επιστολή στο Πανεπιστήμιο Πατρών από ΠΡΩΗΝ καθηγητή του πανεπιστημίου σχετικά με το θέμα (και όχι μόνο) :
Τακης Κωνσταντόπουλος
*Πρώην* καθηγητής Τμ. Μαθηματικών Πανεπ. Πατρών
(παραιτηθείς ακριβώς διότι το Τμήμα δίνει περισσότερη σημασία σε γραφειοκρατίες παρά στα Μαθηματικά)
———————————
30-09-2006
Προς τα μέλη της Ακαδημαϊκής Κοινότητας Πανεπιστημίου Πατρών
Με θλίψη τις τελευταίες μέρες διαπιστώνω, ότι συνεχίζεται η ταλαιπωρία, στην οποία έχει υποβληθεί η φοιτήτρια κα Πέρλα Σούση (Εφημερίδες Έθνος 27-09-06 και Κόσμος 29-09-06). Η εν λόγω φοιτήτρια του Τμήματος Μαθηματικών Πανεπιστημίου Πατρών (2002-2004) επεράτωσε επιτυχώς 39 μαθήματα (δηλ. όσα ακριβώς απαιτούνται) για την απόκτηση του Πτυχίου Μαθηματικών, πήρε Master’s σε Pure Mathematics στο Cambridge και τώρα ξεκινά την εκπόνηση διδακτορικής διατριβής με υποτροφία του Γαλλικού Κράτους στην Ecole Normale Superieure (Παρίσι). Σημειωτέον ότι στην Πάτρα τελείωσε τις εξετάσεις όλων των μαθημάτων σε 3 έτη με βαθμολογία 9,8 (μέσος όρος), ενώ στο Cambridge ο βαθμός της ήταν ο υψηλότερος δυνατός (distinction).
Διετέλεσα καθηγητής στο Τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών επί 3 έτη (2002-2004), διευθυντής του Τομέα Πιθανοτήτων και μέλος του ΔΣ (2003). Η κα Σούση συνέπεσε να είναι φοιτήτριά μου στα προπτυχιακά μαθήματα: Γραμμική Άλγεβρα, Θεωρία Πιθανοτήτων και Στοχαστικές Διαδικασίες. Εκτός τούτων, εντός της τριετίας παρακολούθησε και μεταπτυχιακό μάθημά μου, μη περιλαμβανόμενο στα απαιτούμενα 39, με άριστη απόδοση.
Το Πανεπιστήμιο Πατρών βεβαίως την επαινεί. Το Πτυχίο της όμως δεν το δίνει, αφού το Τμήμα Μαθηματικών δεν συναινεί. Ισχυρίζεται (ή ερμηνεύει «αρμοδίως») διάφορα, ανάξια κάθε αναφοράς.
Ποιά είναι η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ αποστολή ενός ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ;
Είναι η προώθηση της Επιστήμης και των νέων Επιστημόνων;
Γνωρίζω ότι κάποια μέλη ΔΕΠ του Πανεπιστημίου υπηρετούν ευσυνείδητα την Επιστήμη και έχουν βοηθήσει/ενθαρρύνει/εμπνεύσει νέους Επιστήμονες.
Ωφείλουν άραγε τα μέλη αυτά–αντί να σιωπούν–να επισημάνουν στους αρμοδίους του Τμήματος Μαθηματικών ότι η προώθηση της Έρευνας όχι μόνο δεν επιτρέπει την τεχνητή δημιουργία εμποδίων αλλά απαιτεί και την άμεση άρση τυχόν υπαρχόντων;
Τάκης Κωνσταντόπουλος
Καθηγητής Θεωρίας Πιθανοτήτων
Πανεπιστήμιο Heriot-Watt, Εδιμβούργο
takis@ma.hw.ac.uk
http://www.ma.hw.ac.uk/%7Etakis
Σχόλια του Κου Κωνσταντόπουλου Τάκη :
Υπηρέτησα στο Πανεπιστήμιο Πατρών επί 3 έτη (μετά από πολύχρονη ακαδημαϊκή καριέρα στην Αμερική). Κατάλαβα ότι είναι αν δεν ασχοληθείς με την πολιτική, με τη γραφειοκρατία, με διάφορες μικρότητες που ξεκινούν από το να φωνάζεις ως μικροπωλητής σε μια συνέλεύση καθηγητών έως στο να κάνεις τον σπουδαίο στους φοιτητές, τότε πρέπει να καταβάλεις μεγάλο κόπο για να διατηρηθείς σε κάποιο επιστημονικό επιπεδο.
Και επειδή δεν είχα χρόνο να αναπτύξω τις ικανότητες που απαιτούνται, ενώ παράλληλα το μόνο που με ενδιαφέρει είναι η καθαρή και ορθολογιστική σκέψη, έφυγα και πάλι προς τα έξω.
Κατά την παραμονή μου στην Πάτρα γνώρισα κάποιους καλούς φοιτητές τους οποίους και προώθησα (ελπίζω) επιστημονικά, όχι μόνο δείχνοντάς τους ότι τα Μαθηματικά είναι ό,τι πιο όμορφο μπορούμε να παραγάγουμε (όπως, π.χ., μια συμφωνία του Mahler) αλλά και προειδοποιώντας τους ότι αυτή η ομορφιά μπορεί άμεσα να μετατραπεί σε ασχήμια αν δεν ειδωθεί από το σωστό πρίσμα. Υπέδειξα στους φοιτητές ότι πρέπει να αποφεύγουν εκείνα τα «πανεπιστημιακά συγγράμματα» (διανείμονται δωρεάν) που τους προκαλούν βλάβη στον εγκέφαλο.
Τους είπα ποιά είναι αυτά και γιατί είναι γεμάτα λάθη, ανακρίβειες και επιστημονικές ασυναρτησίες.
Η πλειοψηφία δεν επείσθη, διότι έχει ήδη πάρει το δρόμο προς τον πυθμένα. Κάποια μειοψηφία όμως, όπως η εν λόγω φοιτήτρια, κατάφερε, με πολύ κόπο, να πάει μπροστά.
Ξέρεις τι δύναμη χρειάζεται να διατηρήσεις την αγάπη σου για την Επιστήμη ενώ σε αναγκάζουν να διαβάσεις και να δώσεις εξετάσεις βασισμένες σε (1) παραδόσεις ανθρώπων που έχουν αναγάγει τα Μαθηματικά σε ανιαρές πράξεις και (2) σε συγγράμματα τα οποία είναι ντροπή για τα Μαθηματικά?
Αυτή τη δύναμη την είχαν πολύ λίγοι φοιτητές.
Το λυπηρό (τραγικό) είναι ότι κανείς δε μιλά. Και βλέπεις τι γνώμη έχει ο κόσμος για τα Μαθηματικά: «Μα, τι μπορεί να κάνεις; Μόνο δάσκαλος σε σχολείο η προαγωγός της παραπαιδείας μπορεί να είσαι», λένε.
Να πω και κάτι ακόμα πιο λυπηρό;
Η κατάσταση χειροτερεύει όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και διεθνώς.
Η διαφορά είναι ότι στην Ελλάδα, ακόμα, υπάρχουν πολλά παιδιά με ζήλο και ιδέες. Όταν όμως μπουν στα πανεπιστήμια, το σύστημα (εμείς δηλαδή οι καθηγητές) φροντίζει να τις εξαφανίσει.
Τάκης Κωνσταντόπουλος
Σχόλια της Κας Πέρλας Σούση
Άργησα να γράψω εδώ για να διευκρινίσω κάποια πράγματα, γιατί βρίσκομαι στο Παρίσι και δεν είχα internet μέχρι τώρα.
Θα σας γράψω συνοπτικά τα όσα αφορούν το θέμα του πτυχίου μου:
Πέρσι τον Ιούνιο είχα περάσει επιτυχώς όλα τα μαθήματα (39 σε αριθμό) που απαιτούνται για τη λήψη πτυχίου. Αν τότε ήμουν τέταρτο έτος, θα είχα ήδη το πτυχίο μου χωρίς κανένα πρόβλημα. Είχα ήδη κάνει αίτηση στο Cambridge και εκεί με δέχτηκαν τελικά μόνο προσκομίζοντάς τους αναλυτική βαθμολογία με τα 39 μαθήματα που είχα περάσει, χωρίς να τους ενδιαφέρει αν έχω το “χαρτί” (πτυχίο). Σπούδασα λοιπόν εκεί για ένα χρόνο και τον Ιούνιο πήρα το Master μου με “Άριστα”. Στο μεταξύ είχα κάνει αίτηση για διδακτορικό στο Παρίσι, όπου με δέχτηκαν και με πλήρη υποτροφία μάλιστα.
Τώρα λοιπόν ζητάω το πτυχίο μου από το ελληνικό πανεπιστήμιο, μιας και έχουν συμπληρωθεί 4 χρόνια από όταν μπήκα στο μαθηματικό. Και μου ζητάνε να έχω εξεταστεί επιτυχώς σε 41 μαθήματα, ενώ όλοι οι άλλοι φοιτητές σε 39.
Ο Πρύτανης και ο Γενικός Γραμματέας του Πανεπιστημίου με έχουν διαβεβαιώσει προφορικά ότι δικαιούμαι να πάρω το πτυχίο μου, όμως η Γραμματεία και ο κ. Σιαφαρίκας, πρόεδρος του Μαθηματικού, δε συμφωνούν και μου δημιουργούν το πρόβλημα.
Το email μου είναι perlasousi[at]gmail.com
Προσωπικά δεν έχω να πω πολλά, ελπίζω έστω και αργά (γιατί είναι αργά πλέον), να σταματήσει η ταλαιπωρία της Κας Πέρλας Σούση απο το Πανεπιστημίο Πατρών και από όσους ευθύνονται για την ταλαιπωρία της και επίσης εύχομαι να της ζητήσουν έμπρακτα συγνώμη μιας και τέτοιοι επιστήμονες μας λείπουν απο την Ελλάδα και καλό θα ήταν να της δώσουμε ένα κίνητρο να σκεφτεί ίσως την επιστροφή της στα πάτρια εδάφη. Με τις παρούσες συνθήκες βέβαια καταλαβαίνω απόλυτα το αντίθετο, αφού δυστηχώς δεν υπάρχουν και κίνητρα επαγγελματικά τουλάχιστον για επιστημονική έρευνα στην Ελλάδα.
Κουράγιο Πέρλα σου εύχομαι τα καλύτερα από καρδιάς και όταν βρεθούν στην ανάγκη σου … βοήθησε τους 🙂
olaedo
ΕΑΠ (Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο) eap-forums.gr ένα ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ θέμα.
Έχοντας λοιπόν και εγώ την ιδιότητα (ενεργά όμως όχι επι της θεωρίας) του φοιτητή στο ΕΑΠ και διαβάζοντας τα όσα αναγράφονται εκεί και εφόσον ισχύουν, κάτι για το οποίο δεν αμφιβάλλω προσωπικά αφού για το παραπάνω θέμα έχει ασχοληθεί και ο ημερήσιος τύπος, νοιώθω ΝΤΡΟΠΗ και ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ αλλά ταυτόχρονα και ΠΕΙΣΜΑ εναντίον τέτοιον σκεπτικών και πράξεων.
Θα αναρωτιέσται περί τίνος πρόκειται και επειδή ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΜΑΘΟΥΝ ΟΛΟΙ αυτό κάνω μια σχετική εισαγωγή.
Το θέμα αφορά μια άριστη ελληνίδα φοιτήτρια την Κα Πέρλα Σούση που τελικά αποδεικνύεται ότι είχε την ατυχία να φοιτήσει στο Πανεπιστήμιο Πατρών αφού όντας άριστη με μέσο όρο 9,8 και έχοντας ολοκληρώσει τις σπουδές τις και στα υποχρεωτικά 39 μαθήματα της παραπάνω σχολής, το Πανεπιστήμιο αρνείται να της χορηγήσει το πτυχίο της. Μέχρις ένα σημείο το θέμα ήταν μάλλον νομοθετικό αφού η ελληνίδα φοιτήτρια η Κα Πέρλα Σούση κατάφερε να ολοκληρώσει τις σπουδές της σε 3 έτη αντί τεσσάρων προβλέπει η ελληνική νομοθεσία. Και μέχρι εκεί για να είμαστε και νομότυποι όλα καλά αρνούμαστε την έκδοση του πτυχίου της για ένα έτος, κάτι το οποίο προσωπικά θεωρώ παράλογο αφού αν έχουμε τέτοιους φοιτητές νομίζω ότι ο νόμος θέλει αλλαγή και όχι ο φοιτητής.
Technion-Israel Institute of Technology Mathematics Summer School 2015 Lecture by Perla Sousi of Cambridge University
Η εν λόγω κυρία λοιπόν κατέθεσε την βαθμολογία της στο Βρετανικό Πανεπιστήμιο Cambridge το οποίο και βεβαίως την δέχτηκε άμεσα για μεταπτυχιακό (Master) με την βαθμολογία της και μόνο χωρίς να απαιτούν το πτυχίο της. Σχολιάζοντας την παραπάνω κίνηση μήπως θα πρέπει να έφαρμόσουμε και εμείς ένα πιο ευέλικτο σύστημα για τέτοιου είδους περιπτώσεις ; Ρωτώ εγώ τώρα ποιος θα απαντήσει είναι άλλο θέμα.
Τελείωσε λοιπόν και από εκεί με άριστα το μεταπτυχιακό της η Κα Πέρλα Σούση και την δέχτηκαν με πλήρη υποτροφία για εκπόνηση διδακτορικής διατριβής στη Στοχαστική Γεωμετρία στην Ecole Normale Superieure με κρατική υποτροφία του Γαλλικού κράτους αν κάτι λέει αυτό σε κάποιους.
Το Πανεπιστημίο Πατρών παρόλα αυτά αρνείται να εκδώσει το πτυχίο, στην εξέχουσα επιστήμων κατά την προσωπική μου γνώμη, καθιστώντας την περίπτωση της μάλλον ανέκδοτο σε όποιον καθηγητή της από την Γαλλία ή την Βρετάνια έχει ακούσει την περίπτωση.
Η παραπάνω υπόθεση και εφόσον ξαναλέω ισχύει σύμφωνα με τα όσα διάβασα σε σχετικό blog που αναφέρει και εφημερίδες οι οποίες έχουν ασχοληθεί με το θέμα, προσωπικά με κάνει να ντρέπομαι εις διπλούν πρώτον γιατί συμπεριφερόμαστε σε μια ελληνίδα επιστήμονα αναγνωρισμένη πλέον για τις ικανότητες της, με τρόπο ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ και δεύτερον γιατί ο Κος Σιαφαρίκας είναι πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του ΕΑΠ στο οποίο και φοιτώ αν και στην θέση του στο ΕΑΠ είναι διορισμένος απο το Ελληνικό Δημόσιο αφού είναι το μοναδικό ΑΕΙ της χώρας στο οποίο δεν πραγματοποιούνται εκλογές ακόμη και βεβαιώς δεν είναι Πρύτανης αλλά διοικητής το οποίο και προσωπικά με λυτρώνει ελαφρώς αφού την ευθύνη για την επιλογή του δεν την φέρω προσωπικά.
Παραθέτω την επιστολή της Κας Πέρλας Σούση προς τον Πρύτανη του Πανεπιστήμιου Πατρών :
Ημερομηνία: Thu, 21 Sep 2006 14:35:18 +0300
Θέμα: Απίστευτη ιστορία! Γιατί;
Αξιότιμε κύριε Πρύτανη,
Θα ήθελα πρώτα να εκφράσω το σεβασμό μου και τις ευχαριστίες μου που με δεχτήκατε στο γραφείο σας, για να ακούσετε το πρόβλημα που με έχει αναστατώσει και μου έχει προκαλέσει μεγάλη απογοήτευση. Παρακαλώ να μου επιτρέψετε να σας καταθέσω και γραπτώς αυτή μου την απογοήτευση λίγο πριν αναχωρήσω για το Παρίσι, όπου θα ξεκινήσω τη διδακτορική μου διατριβή στη Στοχαστική Γεωμετρία στην Ecole Normale Superieure με υποτροφία από τη Γαλλία (INRIA).
Ήδη, όπως γνωρίζετε, ολοκλήρωσα τις μεταπτυχιακές μου σπουδές στα Μαθηματικά και νοιώθω μεγάλη τιμή και επιστημονική ευθύνη, γιατί αυτός ο τίτλος μου απονεμήθηκε με Άριστα από το Πανεπιστήμιο του Cambridge, παρά το ότι μέχρι αυτή τη στιγμή το τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών, στο οποίο πραγματοποίησα τις προπτυχιακές μου σπουδές αρνείται να μου χορηγήσει το πτυχίο μου.
Κύριε Πρύτανη, όταν τελείωσα το Λύκειο και έδωσα τις Πανελλήνιες εξετάσεις, στις οποίες αρίστευσα, επέλεξα να εναποθέσω τα πρώτα μου Πανεπιστημιακά όνειρα και την αγάπη μου για τα Μαθηματικά, στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Πριν ολοκληρωθούν τρία χρόνια φοίτησης μου, δυστυχώς, είχα εξεταστεί με επιτυχία στα 39 μαθήματα που απαιτεί το πρόγραμμα σπουδών του τμήματος Μαθηματικών με μέσο όρο 9,80. Στα τρία αυτά χρόνια είχα την τύχη να διδαχτώ τη μαθηματική σκέψη από καθηγητές, αληθινούς δασκάλους, που μου προσέφεραν όμορφες γνώσεις, αλλά είχα και την ατυχία να συναντήσω καθηγητές που μου προσέφεραν βαριές προσβολές.
Η ολοκλήρωση του συνόλου των εξεταστικών απαιτήσεων μέσα σε τρία χρόνια, αντί για χαρά και έπαινο, σηματοδοτήθηκε με την τρομερή φράση που μου είπε ο Πρόεδρος του Τμήματος Μαθηματικών, καθηγητής Π. Σιαφαρίκας: «Έτσι υποβαθμίζεις τη σχολή». Παράλληλα ο κύριος Χαλκιόπουλος της Γραμματείας με αποκάλεσε παράνομη, γιατί τελείωσα νωρίτερα. Να σημειώσω ότι είχα εγγραφεί και εξεταστεί σε όλα τα μαθήματα με καθόλα νόμιμο τρόπο και εγκεκριμένο από τη Γραμματεία.
Λίγες μέρες πριν, με τη συμπλήρωση τετραετίας από την εγγραφή μου, ήρθα πάλι στην Πάτρα και εξετάστηκα σε δύο ακόμη μαθήματα όπως μου υπεδείχθη από τη Γραμματεία, παρά το ότι είχα συμπληρώσει τον απαιτούμενο αριθμό μαθημάτων για τη λήψη πτυχίου. Στη συνέχεια ζήτησα στη Γραμματεία να κάνω αίτηση για χορήγηση πτυχίου, όμως μου απάντησαν ότι δεν μπορώ να το πάρω γιατί η εξέταση στα δυο επι πλέον μαθήματα πρέπει να είναι επιτυχής και επίσης ότι τα μαθήματα αυτά θα πρέπει να συμπεριληφθούν στο πτυχίο. Ακόμα μου είπαν ότι το θέμα πρέπει να περάσει από διοικητικό συμβούλιο για να αποφασίσουν αν θα μου δώσουν πτυχίο.
Αυτό σημαίνει ότι θα είμαι η μοναδική φοιτήτρια του Μαθηματικού που υποχρεούμαι να εξεταστώ επιτυχώς σε 41 μαθήματα ενώ όλοι οι άλλοι σε 39.
Μου αφαιρούν επίσης το δικαίωμα να επιλέξω ποια μαθήματα επιλογής θέλω να συμπεριληφθούν στο πτυχίο μου, όπως βάσει νόμου προβλέπεται για όλα τα ΑΕΙ της χώρας.
Κύριε Πρύτανη, αδυνατώ να σας περιγράψω τα συναισθήματά μου όπως μέχρι αυτή τη στιγμή έχουν διαμορφωθεί από αυτό που θα τολμήσω να αναφέρω ως εμπαιγμό της προσπάθειας και της αγάπης μου για τα Μαθηματικά. Δεν ξέρω σε ποιες ενέργειες να προβώ προκειμένου να μου αποδοθεί αυτό το οποίο μου ανήκει!
Κρατώντας μέσα μου τις όμορφες γνώσεις που μου έχουν προσφέρει ορισμένοι καθηγητές που είχα την τύχη να συναντήσω στις σπουδές μου, σας εκφράζω και πάλι τις ευχαριστίες μου και το σεβασμό μου.
Πέρλα Σούση
Πρώην φοιτήτρια Πανεπιστημίου Πατρών
Κάτοχος Part III Cambridge(Distinction)
Υποψήφια Διδάκτωρ ENS
Επιστολή στο Πανεπιστήμιο Πατρών από ΠΡΩΗΝ καθηγητή του πανεπιστημίου σχετικά με το θέμα (και όχι μόνο) :
Τακης Κωνσταντόπουλος
*Πρώην* καθηγητής Τμ. Μαθηματικών Πανεπ. Πατρών
(παραιτηθείς ακριβώς διότι το Τμήμα δίνει περισσότερη σημασία σε γραφειοκρατίες παρά στα Μαθηματικά)
———————————
30-09-2006
Προς τα μέλη της Ακαδημαϊκής Κοινότητας Πανεπιστημίου Πατρών
Με θλίψη τις τελευταίες μέρες διαπιστώνω, ότι συνεχίζεται η ταλαιπωρία, στην οποία έχει υποβληθεί η φοιτήτρια κα Πέρλα Σούση (Εφημερίδες Έθνος 27-09-06 και Κόσμος 29-09-06). Η εν λόγω φοιτήτρια του Τμήματος Μαθηματικών Πανεπιστημίου Πατρών (2002-2004) επεράτωσε επιτυχώς 39 μαθήματα (δηλ. όσα ακριβώς απαιτούνται) για την απόκτηση του Πτυχίου Μαθηματικών, πήρε Master’s σε Pure Mathematics στο Cambridge και τώρα ξεκινά την εκπόνηση διδακτορικής διατριβής με υποτροφία του Γαλλικού Κράτους στην Ecole Normale Superieure (Παρίσι). Σημειωτέον ότι στην Πάτρα τελείωσε τις εξετάσεις όλων των μαθημάτων σε 3 έτη με βαθμολογία 9,8 (μέσος όρος), ενώ στο Cambridge ο βαθμός της ήταν ο υψηλότερος δυνατός (distinction).
Διετέλεσα καθηγητής στο Τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών επί 3 έτη (2002-2004), διευθυντής του Τομέα Πιθανοτήτων και μέλος του ΔΣ (2003). Η κα Σούση συνέπεσε να είναι φοιτήτριά μου στα προπτυχιακά μαθήματα: Γραμμική Άλγεβρα, Θεωρία Πιθανοτήτων και Στοχαστικές Διαδικασίες. Εκτός τούτων, εντός της τριετίας παρακολούθησε και μεταπτυχιακό μάθημά μου, μη περιλαμβανόμενο στα απαιτούμενα 39, με άριστη απόδοση.
Το Πανεπιστήμιο Πατρών βεβαίως την επαινεί. Το Πτυχίο της όμως δεν το δίνει, αφού το Τμήμα Μαθηματικών δεν συναινεί. Ισχυρίζεται (ή ερμηνεύει «αρμοδίως») διάφορα, ανάξια κάθε αναφοράς.
Ποιά είναι η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ αποστολή ενός ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ;
Είναι η προώθηση της Επιστήμης και των νέων Επιστημόνων;
Γνωρίζω ότι κάποια μέλη ΔΕΠ του Πανεπιστημίου υπηρετούν ευσυνείδητα την Επιστήμη και έχουν βοηθήσει/ενθαρρύνει/εμπνεύσει νέους Επιστήμονες.
Ωφείλουν άραγε τα μέλη αυτά–αντί να σιωπούν–να επισημάνουν στους αρμοδίους του Τμήματος Μαθηματικών ότι η προώθηση της Έρευνας όχι μόνο δεν επιτρέπει την τεχνητή δημιουργία εμποδίων αλλά απαιτεί και την άμεση άρση τυχόν υπαρχόντων;
Τάκης Κωνσταντόπουλος
Καθηγητής Θεωρίας Πιθανοτήτων
Πανεπιστήμιο Heriot-Watt, Εδιμβούργο
takis@ma.hw.ac.uk
http://www.ma.hw.ac.uk/%7Etakis
Σχόλια του Κου Κωνσταντόπουλου Τάκη :
Υπηρέτησα στο Πανεπιστήμιο Πατρών επί 3 έτη (μετά από πολύχρονη ακαδημαϊκή καριέρα στην Αμερική). Κατάλαβα ότι είναι αν δεν ασχοληθείς με την πολιτική, με τη γραφειοκρατία, με διάφορες μικρότητες που ξεκινούν από το να φωνάζεις ως μικροπωλητής σε μια συνέλεύση καθηγητών έως στο να κάνεις τον σπουδαίο στους φοιτητές, τότε πρέπει να καταβάλεις μεγάλο κόπο για να διατηρηθείς σε κάποιο επιστημονικό επιπεδο.
Και επειδή δεν είχα χρόνο να αναπτύξω τις ικανότητες που απαιτούνται, ενώ παράλληλα το μόνο που με ενδιαφέρει είναι η καθαρή και ορθολογιστική σκέψη, έφυγα και πάλι προς τα έξω.
Κατά την παραμονή μου στην Πάτρα γνώρισα κάποιους καλούς φοιτητές τους οποίους και προώθησα (ελπίζω) επιστημονικά, όχι μόνο δείχνοντάς τους ότι τα Μαθηματικά είναι ό,τι πιο όμορφο μπορούμε να παραγάγουμε (όπως, π.χ., μια συμφωνία του Mahler) αλλά και προειδοποιώντας τους ότι αυτή η ομορφιά μπορεί άμεσα να μετατραπεί σε ασχήμια αν δεν ειδωθεί από το σωστό πρίσμα. Υπέδειξα στους φοιτητές ότι πρέπει να αποφεύγουν εκείνα τα «πανεπιστημιακά συγγράμματα» (διανείμονται δωρεάν) που τους προκαλούν βλάβη στον εγκέφαλο.
Τους είπα ποιά είναι αυτά και γιατί είναι γεμάτα λάθη, ανακρίβειες και επιστημονικές ασυναρτησίες.
Η πλειοψηφία δεν επείσθη, διότι έχει ήδη πάρει το δρόμο προς τον πυθμένα. Κάποια μειοψηφία όμως, όπως η εν λόγω φοιτήτρια, κατάφερε, με πολύ κόπο, να πάει μπροστά.
Ξέρεις τι δύναμη χρειάζεται να διατηρήσεις την αγάπη σου για την Επιστήμη ενώ σε αναγκάζουν να διαβάσεις και να δώσεις εξετάσεις βασισμένες σε (1) παραδόσεις ανθρώπων που έχουν αναγάγει τα Μαθηματικά σε ανιαρές πράξεις και (2) σε συγγράμματα τα οποία είναι ντροπή για τα Μαθηματικά?
Αυτή τη δύναμη την είχαν πολύ λίγοι φοιτητές.
Το λυπηρό (τραγικό) είναι ότι κανείς δε μιλά. Και βλέπεις τι γνώμη έχει ο κόσμος για τα Μαθηματικά: «Μα, τι μπορεί να κάνεις; Μόνο δάσκαλος σε σχολείο η προαγωγός της παραπαιδείας μπορεί να είσαι», λένε.
Να πω και κάτι ακόμα πιο λυπηρό;
Η κατάσταση χειροτερεύει όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και διεθνώς.
Η διαφορά είναι ότι στην Ελλάδα, ακόμα, υπάρχουν πολλά παιδιά με ζήλο και ιδέες. Όταν όμως μπουν στα πανεπιστήμια, το σύστημα (εμείς δηλαδή οι καθηγητές) φροντίζει να τις εξαφανίσει.
Τάκης Κωνσταντόπουλος
Σχόλια της Κας Πέρλας Σούση
Άργησα να γράψω εδώ για να διευκρινίσω κάποια πράγματα, γιατί βρίσκομαι στο Παρίσι και δεν είχα internet μέχρι τώρα.
Θα σας γράψω συνοπτικά τα όσα αφορούν το θέμα του πτυχίου μου:
Πέρσι τον Ιούνιο είχα περάσει επιτυχώς όλα τα μαθήματα (39 σε αριθμό) που απαιτούνται για τη λήψη πτυχίου. Αν τότε ήμουν τέταρτο έτος, θα είχα ήδη το πτυχίο μου χωρίς κανένα πρόβλημα. Είχα ήδη κάνει αίτηση στο Cambridge και εκεί με δέχτηκαν τελικά μόνο προσκομίζοντάς τους αναλυτική βαθμολογία με τα 39 μαθήματα που είχα περάσει, χωρίς να τους ενδιαφέρει αν έχω το “χαρτί” (πτυχίο). Σπούδασα λοιπόν εκεί για ένα χρόνο και τον Ιούνιο πήρα το Master μου με “Άριστα”. Στο μεταξύ είχα κάνει αίτηση για διδακτορικό στο Παρίσι, όπου με δέχτηκαν και με πλήρη υποτροφία μάλιστα.
Τώρα λοιπόν ζητάω το πτυχίο μου από το ελληνικό πανεπιστήμιο, μιας και έχουν συμπληρωθεί 4 χρόνια από όταν μπήκα στο μαθηματικό. Και μου ζητάνε να έχω εξεταστεί επιτυχώς σε 41 μαθήματα, ενώ όλοι οι άλλοι φοιτητές σε 39.
Ο Πρύτανης και ο Γενικός Γραμματέας του Πανεπιστημίου με έχουν διαβεβαιώσει προφορικά ότι δικαιούμαι να πάρω το πτυχίο μου, όμως η Γραμματεία και ο κ. Σιαφαρίκας, πρόεδρος του Μαθηματικού, δε συμφωνούν και μου δημιουργούν το πρόβλημα.
Το email μου είναι perlasousi[at]gmail.com
Προσωπικά δεν έχω να πω πολλά, ελπίζω έστω και αργά (γιατί είναι αργά πλέον), να σταματήσει η ταλαιπωρία της Κας Πέρλας Σούση απο το Πανεπιστημίο Πατρών και από όσους ευθύνονται για την ταλαιπωρία της και επίσης εύχομαι να της ζητήσουν έμπρακτα συγνώμη μιας και τέτοιοι επιστήμονες μας λείπουν απο την Ελλάδα και καλό θα ήταν να της δώσουμε ένα κίνητρο να σκεφτεί ίσως την επιστροφή της στα πάτρια εδάφη. Με τις παρούσες συνθήκες βέβαια καταλαβαίνω απόλυτα το αντίθετο, αφού δυστηχώς δεν υπάρχουν και κίνητρα επαγγελματικά τουλάχιστον για επιστημονική έρευνα στην Ελλάδα.
Κουράγιο Πέρλα σου εύχομαι τα καλύτερα από καρδιάς και όταν βρεθούν στην ανάγκη σου … βοήθησε τους 🙂
olaedo