Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε, καταρχάς Χρόνια Πολλά στις εορτάζουσες και στους εορτάζοντες,
Κύριε Πρόεδρε, Κύριοι Υπουργοί, Κύριοι Συνάδελφοι,
Κυρίες και κύριοι βουλευτές,
Συζητούμε σήμερα ένα πολύ σοβαρό θέμα για την οικονομία και την κοινωνία: Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, το οποίο θα γίνει νόμος του κράτους στο τέλος της ημέρας. Θεωρώ όμως -ξεκινώντας την τοποθέτησή μου- χρέος μου να ενημερώσω την Εθνική Αντιπροσωπεία για τις εξελίξεις μετά την τελευταία Σύνοδο του ΝΑΤΟ, αλλά και ....
την προχθεσινή συνάντησή μου με τον Πρόεδρο της Τουρκίας.
Την Τρίτη, βεβαίως, θα συνεδριάσει το Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής, με πρωτοβουλία της κυβέρνησης. Και εκεί ο αρμόδιος Υπουργός θα μπορέσει να μιλήσει αναλυτικότερα με όλα τα κόμματα. Ωστόσο, επιτρέψτε μου από αυτό το βήμα να κάνω μία ψύχραιμη αποτύπωση της κατάστασης. Στην επικαιρότητα, σε σχέση με τη γειτονική μας χώρα, διαμορφώνονται δύο κρίσιμα μέτωπα τα οποία και κυριάρχησαν στη συζήτηση που είχα με τον κ. Ερντογάν.
Το πρώτο, είναι η επιθετική στάση της Τουρκίας, η οποία, μετά τις παράνομες ενέργειες εντός της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης της Κυπριακής Δημοκρατίας, απλώνεται τώρα και σε άλλες περιοχές της Μεσογείου. Αιχμή της είναι ένα άκυρο έγγραφο το οποίο η Άγκυρα βάφτισε «συμφωνία» με τη Λιβύη. Και αυτό παρά το γεγονός ότι η πρωτοβουλία αυτή αμφισβητείται ήδη έντονα και στο εσωτερικό της Λιβύης. Θα επανέλθω σε αυτό το θέμα στη συνέχεια.
Το δεύτερο ζήτημα το οποίο κυριάρχησε στη συζήτησή μας είναι το Μεταναστευτικό. Όπου η γειτονική χώρα δεν τηρεί -ειδικά το τελευταίο διάστημα- όπως επισήμανα στον Πρόεδρο Ερντογάν, τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την Κοινή Δήλωσή της με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Απέναντι σε αυτά τα δύο σημαντικά ζητήματα η Ελλάδα έχει και πολιτική, έχει και σχέδιο. Προφανώς δεν θα μπω σε πολλές λεπτομέρειες. Η εθνική πολιτική είναι για να ασκείται, όχι για να συζητείται. Σας βεβαιώνω, όμως, ότι οι κινήσεις μας εξελίσσονται και ήδη αποδίδουν: Τα κείμενα τα οποία επικαλείται η Άγκυρα για τις θαλάσσιες ζώνες ούτε παράγουν, ασφαλώς, νομικό αποτέλεσμα, ούτε και πρόκειται τελικά να κυρωθούν.
Όχι μόνο γιατί είναι αγεωγράφητα και ανιστόρητα, καταργώντας από τον χάρτη ελληνικά νησιά. Αλλά και γιατί οδήγησαν την Τουρκία σε μία πρωτοφανή διπλωματική απομόνωση: Ηνωμένες Πολιτείες, Ρωσία, Ευρωπαϊκή Ένωση, Αίγυπτος και Ισραήλ καταδίκασαν τη στάση της Τουρκίας μέσα σε δύο μόλις εικοσιτετράωρα! Ακόμα και μέσα στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ -το οποίο επισήμως, όπως καλά γνωρίζετε, πάντα τηρούσε «ίσες αποστάσεις» απέναντι στις διαφορές μας με την Τουρκία- ισχυρές χώρες κατέκριναν τη στάση της γειτονικής χώρας. Με πρώτο τον Γάλλο Πρόεδρο Μακρόν, ο οποίος έθεσε έναν φραγμό στην επιθετικότητα των γειτόνων μας από όλα τα επίσημα βήματα. Το έκανε εντός της Συνόδου Κορυφής, το έκανε και δημοσίως και στη συζήτηση που έκανε με τον Πρόεδρο Τραμπ.
Προετοιμαζόμαστε και εμείς, προφανώς, για τα επόμενα βήματα μας. Και μπορεί χθες, στην τουρκική Βουλή, να ενέκριναν μόνοι τους ένα χαρτί που έγραψαν μόνοι τους και υπέγραψαν μόνοι τους. Αλλά αυτό το χαρτί δεν το αναγνωρίζει κανείς και δεν σημαίνει απολύτως τίποτα. Θα καταρρεύσει. Όχι μόνο γιατί είναι παράνομο. Αλλά γιατί πολύ απλά δεν υπάρχει αντισυμβαλλόμενο μέρος με νομιμοποίηση για να το επικυρώσει στη Λιβύη.
Και εμείς -θα το ξαναπώ εδώ από το βήμα της Εθνικής Αντιπροσωπείας- θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας αυτή η συμφωνία να μην ισχύσει. Ο πρέσβης της Λιβύης επιστρέφει ήδη στη χώρα του και ο Πρόεδρος του Κοινοβουλίου της Λιβύης επισκέπτεται τη χώρα μας την ερχόμενη εβδομάδα. Είναι μια πολύ σημαντική εξέλιξη, καθώς ο Πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων της Λιβύης έχει ήδη εκφράσει στον ΟΗΕ τις έντονες επιφυλάξεις του -να το πω πιο απλά την κάθετη διαφωνία του- για τη συμφωνία την οποία υπέγραψε ο Λίβυος Πρωθυπουργός με τον Τούρκο Πρόεδρο, λέγοντας ξεκάθαρα ότι η Λιβύη δεν έχει θαλάσσια σύνορα με την Τουρκία.
Κατά συνέπεια δεν μπορεί να υπογραφεί καμία συμφωνία η οποία να θέτει στο τραπέζι της συζήτησης τον καθορισμό θαλασσίων συνόρων μεταξύ δύο χωρών που δεν έχουν θαλάσσια σύνορα. Η επίσκεψη αυτή είναι πολύ σημαντική, αναδεικνύει το γεγονός ότι στη Λιβύη δεν υφίσταται μία κυβέρνηση με αρραγές εθνικό μέτωπο που μπορεί να επικυρώσει αυτή τη συμφωνία και εκτιμώ ότι τελικά η συμφωνία αυτή θα καταρρεύσει εν τη γεννέσει της. Και θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε ώστε αυτό να το κάνουμε πράξη.
Η φωνή της Ελλάδας ακούγεται, η χώρα έχει σωστούς και δυνατούς συμμάχους στο συγκεκριμένο ζήτημα. Αυτό μου δίνει πρόσθετη δύναμη. Το θέμα θα τεθεί στη Σύνοδο Κορυφής της επόμενης Πέμπτης, στις Βρυξέλλες. Προσδοκώ, είμαι σίγουρος, ότι η Ευρώπη θα σταθεί απολύτως ενωμένη στο πλευρό της Ελλάδος που υπερασπίζεται τα δίκαια εθνικά κυριαρχικά της δικαιώματα.
Σε ό,τι αφορά το Μεταναστευτικό ζήτημα: Έχω επανειλημμένως ενημερώσει την Εθνική Αντιπροσωπεία για το σχέδιό μας. Το έχω παρουσιάσει πολλές φορές απ’ αυτό εδώ το βήμα. Πέντε ξεκάθαρες προτεραιότητες: Φύλαξη των συνόρων. Ανακούφιση των νησιών. Ελεγχόμενα κέντρα. Γρήγορες επιστροφές. Προστασία των ασυνόδευτων παιδιών. Είχα την ευκαιρία να συζητήσω το σχέδιό μας και με τον επικεφαλής του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης πριν από μία ώρα στο Μέγαρο Μαξίμου. Οι Διεθνείς Οργανισμοί, όλοι, στηρίζουν το σχέδιο της κυβέρνησης και αυτό είναι κάτι εξαιρετικά σημαντικό, διότι τους θέλουμε αρωγούς στην προσπάθειά μας. Το νέο κέντρο, εξάλλου, η νέα φυλασσόμενη εγκατάσταση στη Σάμο, κατασκευάζεται με την εποπτεία του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης και πιστεύω ότι θα είναι έτοιμη να λειτουργήσει εντός των επόμενων μηνών.
Γνωρίζετε πολύ καλά ότι ενισχύουμε τις δυνάμεις αποτροπής με νέους συνοριοφύλακες. Εξοπλίζουμε με σύγχρονα πλωτά μέσα το Λιμενικό μας. Ενώ και στο άσυλο θα εφαρμόζεται από 01/01 του επόμενου έτους και το νέο νομικό πλαίσιο, το οποίο θα επιταχύνει σημαντικά τη διαδικασία απόδοσης ασύλου ώστε να ξεχωρίζουν επιτέλους γρήγορα αυτοί που δικαιούνται καθεστώτος πολιτικής προστασίας από αυτούς οι οποίοι έρχονται στην Ελλάδα μόνο για οικονομικούς λόγους. Οι πρώτοι είναι ευπρόσδεκτοι στη χώρα μας, οι δεύτεροι πρέπει να επιστρέφουν τάχιστα στις χώρες από τις οποίες ήρθαν.
Θέλω όμως να παρατηρήσω τούτο: Παρά την ένταση, η οποία υπάρχει στη σχέση μας με τη γειτονική χώρα, υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης της κατάστασης. Ειδικά στον τρόπο με τον οποίο διαχειριζόμαστε το πρόβλημα του μεταναστευτικού.
Η άλλη πλευρά αναγνώρισε δημόσια την πίεση την οποία δέχεται η Ελλάδα. Και εγώ κάλεσα, ακόμα μια φορά, τους γείτονες μας να κάνουν εκείνο που οφείλουν: Να ελέγχουν τις ακτές τους από όπου εξορμούν οι παράνομοι διακινητές. Να κάνουν ό,τι μπορούν για να ξεριζώσουν τα δίκτυα εκμετάλλευσης του ανθρώπινου πόνου και βέβαια η Ακτοφυλακή τους να εξακολουθεί να συνεργάζεται -όπως συνεργαζόταν αποτελεσματικά μέχρι πριν από λίγους μήνες- με το Λιμενικό Σώμα μας. Και οι υπηρεσίες τους να επιταχύνουν τις διαδικασίες επιστροφής όσων παράτυπα μπαίνουν στην Ελλάδα.
Συμπερασματικά, η θέση μας είναι σαφής: Η Ελλάδα κάνει καλά τη δουλειά της. Το ίδιο πρέπει να κάνει και η Τουρκία. Αλλά και η Ευρώπη -στο δικό της μέτρο. Σε μία τέτοια περίπτωση, εμείς είμαστε και θα είμαστε η σταθερή και δίκαιη γέφυρα συνεργασίας και συνεννόησης. Γι’ αυτό άλλωστε αναδεικνύουμε και το Μεταναστευτικό ως κεντρική ευρωπαϊκή προτεραιότητα. Μόλις προχθές συνάντησα τον Αντιπρόεδρο της Επιτροπής, τον κ. Σχοινά και την αρμόδια Επίτροπο, την κα. Γιόχανσεν. Είναι εξαιρετικά σημαντικό το γεγονός ότι η πρώτη επίσκεψή τους στο εξωτερικό ήταν η επίσκεψη στην Αθήνα. Ακολουθεί σήμερα επίσκεψή τους στην Άγκυρα. Και είμαι σίγουρος ότι σύντομα θα έχουμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο σημαντική πρόοδο σε όλα τα κρίσιμα ζητήματα: Στην ευρωπαϊκή ακτοφυλακή, στην πρόσθετη χρηματοδότηση και στήριξη της χώρας μας, στο δύσκολο -αλλά απαραίτητο για να επιλυθεί- πρόβλημα του επιμερισμού των προσφύγων, αλλά φυσικά και στην αλλαγή του καθεστώτος του Δουβλίνου.
Σε δύσκολες συνθήκες, η ελληνική πολιτική υπάρχει, διαρκεί και προχωρεί. Ωστόσο, όπως έχω πει πολλές φορές, το Μεταναστευτικό ήλθε για να μείνει. Είναι πρόβλημα διεθνές, ευρωπαϊκό, το οποίο υπερβαίνει τις δυνάμεις ενός μόνο κράτους. Προφανώς, η αντιμετώπισή του δεν θα είναι ούτε εύκολη, δεν θα είναι ούτε γρήγορη. Απαιτεί ενότητα, απαιτεί αποφασιστικότητα, απαιτεί και ανθρωπιά. Αλλά, μερικές φορές, και υπομονή από τον λαό μας. Και κατανόηση στις δυσκολίες που προκύπτουν.
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
Περισσότερα θα μπορούν να ειπωθούν και στην κλειστή συνεδρίαση του Συμβουλίου Εξωτερικής Πολιτικής. Θέλησα, όμως κι εγώ να παρουσιάσω μερικές πλευρές των εξελίξεων για να υπογραμμίσω με τον πιο επίσημο τρόπο ποια είναι η εθνική μας πολιτική και πώς αποδίδει συγκεκριμένους καρπούς. Το κάνω επίσης για να προσανατολίσω σωστά τον δημόσιο προβληματισμό, μακριά από ακρότητες και θεωρίες συνωμοσίας που συχνά αναπτύσσονται στο δημόσιο διάλογο. Το κάνω επίσης για να διαβεβαιώσω τους Έλληνες ότι η Πατρίδα ξέρει και θέλει και μπορεί. Δεν καταφεύγει σε συνθήματα και εντυπώσεις, αλλά δρα μεθοδικά και αποτελεσματικά.
Βεβαίως, ενώ εγώ βρισκόμουν απέναντι στον Τούρκο Πρόεδρο πληροφορήθηκα, δυστυχώς, τις απρεπείς και διχαστικές δηλώσεις του κ. Τσίπρα. Λάθος στάση, λάθος άποψη, λάθος πράξεις, κυρίως όμως τη λάθος στιγμή! Λυπάμαι! Και η ιστορία της παράταξής μου, αλλά και το προσωπικό μου ήθος, δεν μου επιτρέπουν να κάνω μέρος του κομματικού ανταγωνισμού τα εθνικά μας θέματα. Θα σταματήσω εδώ. Θα πω μόνο τούτο: Σε μία εξαιρετικά κρίσιμη εθνική στιγμή, ο κ. Τσίπρας έβγαλε τον χειρότερο εαυτό του. Εύχομαι, ειλικρινά, αυτός ο εαυτός του να μην είναι και ο μόνος.
Κλείνω με μία διαπίστωση: Η Ελλάδα συχνά βρέθηκε σε καταιγίδες και φουρτούνες. Πάντα, όμως, τις ξεπέρασε με ενότητα, με σωστές επιλογές και συμμάχων αλλά και στόχων. Έχοντας πάντα για πυξίδα το Διεθνές Δίκαιο και το εθνικό συμφέρον. Αυτό θα κάνει και τώρα. Και είμαι σίγουρος πως θα βγει και πάλι σε ήρεμα νερά για να συνεχίσει τη ρότα της προόδου που έχει χαράξει.
Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές,
Έρχομαι, τώρα, στο σημαντικό νομοσχέδιο το οποίο ψηφίζουμε σήμερα. Και ξεκινώ επικαλούμενος τα λόγια ενός έγκυρου παρατηρητή εκτός πολιτικού στίβου και διαβάζω: «Το ελληνικό φορολογικό σύστημα είναι περίπλοκο και ασαφές. Αδιαπέραστο και δυσνόητο. Άδικο ως προς τους πολίτες, άδικο ως προς τις επιχειρήσεις. Και αναποτελεσματικό και ακριβό ως προς τη διαχείρισή του». Είναι η αξιολόγηση του καθηγητή Χρυσάφη Ιορδάνογλου στο βιβλίο του «Η ελληνική Οικονομία», λίγο πριν ακόμη ξεσπάσει η κρίση.
Έγιναν σημαντικά βήματα προόδου από τότε. Όμως τα βασικά χαρακτηριστικά της φορολογίας, δυστυχώς, δεν άλλαξαν. Όμως, δεν επιτρέπεται πλέον να μένουν ίδια. Νέες ρυθμίσεις, λοιπόν, έρχονται να τα αλλάξουν, μειώνοντας τους φόρους ώστε να υπάρχει Ανάπτυξη για Όλους: Νέος πλούτος προς όφελος των πολλών.
Και τρία ρήματα προσδιορίζουν το νέο φορολογικό νομοσχέδιο που θα γίνει νόμος του κράτους στο τέλος της ημέρας: Ανακουφίζει όλες τις κοινωνικές κατηγορίες από τα βάρη που έφερε ο ΣΥΡΙΖΑ. Κινητοποιεί τις παραγωγικές δυνάμεις του τόπου με κίνητρα για να δημιουργήσουν. Και αντιμετωπίζει τη φοροδιαφυγή, επεκτείνοντας δραστικά τις ηλεκτρονικές συναλλαγές.
Το νομοσχέδιο μπορεί εύκολα να αποδοθεί και με δύο ουσιαστικά: «Φρένο» στις επιβαρύνσεις και «γκάζι» στην ανάπτυξη. Ταυτόχρονα προστατεύει αλλά και απελευθερώνει τους φορολογούμενους για να δράσουν παραγωγικά. Και αυτό γίνεται -για να αντιστρέψω ένα παλιό σύνθημα- με έναν νόμο αλλά με πολλά άρθρα.
Το καινούργιο πλαίσιο αφορά όλους τους Έλληνες, μειώνοντας τους συντελεστές σε όλες τις κατηγορίες εισοδημάτων. Δίνει, όμως, ιδιαίτερο βάρος σε δύο από αυτές: Στους πιο αδύναμους, ρίχνοντας τον εισαγωγικό φορολογικό συντελεστή από το 22% στο 9% για εισοδήματα έως 10.000 ευρώ. Και σε όσους επενδύουν, μειώνοντας τον φόρο στις επιχειρήσεις από το 28% στο 24% για κάθε ελληνική επιχείρηση -μικρή, μεσαία, μεγάλη. Μειώνοντας κατά 5% την προκαταβολή φόρου, μειώνοντας τη φορολογία στα μερίσματα από το 10% στο 5%.
Και η πρόνοια στους πιο αδύναμους κλιμακώνεται, επίσης, και με την κατάργηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης στα άτομα με αναπηρία οποιασδήποτε μορφής, άνω του 80%. Με την αύξηση κατά 1.000 ευρώ του αφορολόγητου για κάθε παιδί και με την ενίσχυση με 2.000 ευρώ για κάθε νέα γέννηση από 01/01 του 2020. Όπως και με τη μείωση του ΦΠΑ στα βρεφικά είδη και στα παιδικά καθίσματα από το 24% στο 13%. Τη μείωση σε ακριβά φάρμακα για σοβαρές παθήσεις από 13% σε 6%. Αλλά -με προσθήκη του Υπουργού στο κυρίως σώμα του νομοσχεδίου- και με την εξαίρεση των πολυτέκνων από την επιβολή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης για επιβατικά αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού.
Μίλησα για το πώς θέλουμε να ενισχύσουμε τις επενδύσεις. Με τη μείωση της φορολογίας στα μερίσματα απαλλάσσονται επίσης από φόρο εισοδήματος και εισφορά αλληλεγγύης οι τόκοι εταιρικών ομολόγων. Εξορθολογίζεται και γίνεται πολύ πιο ελκυστική για τις επιχειρήσεις η χρήση stock options. Φορολογούνται αυτοτελώς με 15% και μόνο με 5% για τις νεοφυείς επιχειρήσεις. Πολύ σημαντική πρωτοβουλία για να στηρίξουμε τον κόσμο της καινοτομίας και της νέας επιχειρηματικότητας. Ενώ, από την άλλη πλευρά, ενισχύουμε και τα νέα αγροτικά σχήματα, καθώς θα υπάγονται πια σε μειωμένο φορολογικό συντελεστή της τάξης του 10%.
Σε ένα τρίτο επίπεδο, αναστέλλεται η καταβολή ΦΠΑ σε όλες τις οικοδομές με άδεια από 01/01/2006, διευκολύνοντας την πώληση αδιάθετων ακινήτων αλλά και την οικοδομική δραστηριότητα συνολικά. Αναστέλλεται για τρία χρόνια και η καταβολή φόρου υπεραξίας στην μεταβίβαση ακινήτων αλλά μειώνεται κατά 40% και ο φόρος για υπηρεσίες που συνδέονται με δαπάνες λειτουργικής και ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων. Πολλαπλή στόχευση, δηλαδή, και εδώ: Τόνωση των δεκάδων επαγγελμάτων γύρω από την οικοδομή. Ωραιότερα κτίρια και πόλεις. Διάχυση της «πράσινης οικονομίας», και βέβαια εξοικονόμηση ενέργειας μέχρι το τελευταίο νοικοκυριό.
Κυρίες, κύριοι συνάδελφοι,
Το νομοσχέδιο τακτοποιεί, ακόμη, μία σειρά από εκκρεμότητες με ουσιαστικά μηδενικό κόστος για το κράτος αλλά σημαντική γραφειοκρατική επιβάρυνση για τον φορολογούμενο. Διαγράφονται οφειλές αξίας μέχρι 10 ευρώ ανά φορολογούμενο, που μόνο τυπικά αναγράφονταν.
Όμως, από την άλλη, προβλέπει και σημαντικές τομές κατά της φοροδιαφυγής. Γενικεύεται η ηλεκτρονική τιμολόγηση. Καθιερώνεται ότι όλοι -μισθωτοί, συνταξιούχοι, ελεύθεροι επαγγελματίες και εισοδηματίες- θα πραγματοποιούν δαπάνες ίσες με το 30% του πραγματικού εισοδήματός τους μόνο μέσω ηλεκτρονικών συναλλαγών. Φορολογική δικαιοσύνη σημαίνει διεύρυνση της φορολογικής βάσης, αποκάλυψη των αδήλωτων εσόδων και καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
Υπάρχουν ωστόσο και δαπάνες που πριμοδοτούνται αν προάγουν όχι μόνο την ανάπτυξη αλλά και την κοινωνική ευθύνη. Σε αυτό το πνεύμα, εισάγονται κίνητρα για χρήση οχημάτων κατά προτίμηση μηδενικών αλλά και χαμηλών ρύπων. Χορηγείται έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων για παροχές προς τους εργαζόμενους, όπως για παράδειγμα κάρτες απεριορίστων διαδρομών στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Το φορολογικό νομοσχέδιο, ωστόσο, δεν λειτουργεί μεμονωμένα, αλλά σε συνδυασμό με παράλληλες δράσεις της κυβέρνησης. Όπως ο αναπτυξιακός νόμος «Επενδύω στην Ελλάδα» που «βλέπει μπροστά», ώστε να αυξηθεί ο εθνικός πλούτος. Όπως η νέα ρύθμιση των οφειλών, που λύνει έναν καθημερινό βραχνά των δανειοληπτών. Όπως η απόδοση συντάξεων χηρείας ή των αναδρομικών που θεραπεύουν μεγάλες αδικίες του χθες.
Μέσα σε πέντε μήνες, πετύχαμε να καλύψουμε ένα μεγάλο δημοσιονομικό κενό το οποίο βρήκαμε, άνω των 400 εκατομμυρίων ευρώ. Αλλά προχωρήσαμε και παραπέρα. Δημιουργήσαμε πλούτο τον οποίο θέλω να θυμίσω ότι διανείμαμε στους Έλληνες πολίτες πέρα και πάνω από τον στόχο πλεονάσματος τον οποίο είχαμε συμφωνήσει καθόλη τη διάρκεια αυτού του εξαμήνου.
Μειώσαμε τον ΕΝΦΙΑ νωρίτερα από ό,τι προγραμματίζαμε. Αυξήσαμε και ήδη αποδίδουμε το επίδομα θέρμανσης. Ενισχύσαμε την τραυματισμένη ΔΕΗ. Μειώσαμε κατά 5% την προκαταβολή φόρου. Και τώρα ερχόμαστε στο τέλος του έτους να δώσουμε μία έκτακτη ενίσχυση σε 250.000 οικογένειες. Το κάνουμε στοχευμένα: Στους μακροχρόνια άνεργους, στους πολύτεκνους και στα σπιτικά που έχουν προστατευόμενα τέκνα.
Ας σταματήσει, λοιπόν, αυτό το παραμύθι της σύγκρισης. Δύο μέρες πριν από τις εκλογές είχα δηλώσει ξεκάθαρα ότι δεν πρόκειται να υπάρξει πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος για τον απλούστατο λόγο ότι αντί να αφήσετε την επόμενη κυβέρνηση να αξιοποιήσει το χώρο τον Δεκέμβριο τα είχατε μοιράσει τρεις μέρες πριν τις εκλογές. Ήταν ένα είδος πολιτικής υπεξαίρεσης αυτό το οποίο κάνατε. Και παρότι είχα πει ξεκάθαρα ότι δεν έχουμε πρόσθετη δημοσιονομική δυνατότητα για το 2019 παραταύτα εξοικονομήσαμε ένα σημαντικό ποσό και για να μειώσουμε τον ΕΝΦΙΑ και για να μπορέσουμε να στηρίξουμε τα πιο αδύναμα νοικοκυριά.
Θέλω, όμως, να είμαι για ακόμα μία φορά και από αυτό το βήμα απόλυτα ειλικρινής. Τα επιδόματα μπορεί να είναι εύκολα, ευχάριστα, ενίοτε μπορεί να είναι και κομματικά ωφέλιμα -αν και στη δική σας περίπτωση δεν είδα να σας βοηθούν ιδιαίτερα. Είναι όμως πρόσκαιρα. Εμείς το λέγαμε τότε, το λέμε και τώρα. Γι’ αυτό και εμείς δεν κρύβουμε ότι επιλέγουμε τον δύσκολο δρόμο. Επενδύοντας όχι μόνο στο πολιτικό παρόν αλλά στο μέλλον της χώρας. Και όπως λέει η παροιμία, αντί να μοιράζουμε σποραδικά λίγα ψάρια προτιμούμε να μαθαίνουμε τον κόσμο να ψαρεύει. Αυτή είναι η δική μας συνολική αντίληψη για την πρόοδο.
Καταλαβαίνω ότι οι συνάδελφοι της αξιωματικής αντιπολίτευσης ενοχλούνται από το γεγονός ότι η χώρα έχει ήδη αποκτήσει μία άλλη εικόνα στο εξωτερικό, η οποία αποτυπώνεται παντού. Καταλαβαίνω ότι κάποιοι από εσάς μπορεί να ενοχλείστε από το γεγονός ότι σήμερα έχουμε τα χαμηλότερα επιτόκια στην ιστορία μας. Υποχώρησαν δραματικά -φυσικά- μετά τις ευρωεκλογές. Φτάσαμε σήμερα να δανειζόμαστε με αρνητικά επιτόκια. Εσείς μπορεί να ενοχλείστε και να δυσανασχετείτε λίγο, σας διαβεβαιώ ότι η συντριπτική πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας χαίρεται με αυτές τις εξελίξεις.
Χαίρεται με το γεγονός ότι, επιτέλους, μπήκε οριστικό τέρμα στα capital controls. Χαίρεται η ελληνική κοινωνία από το γεγονός ότι στο προχθεσινό Eurogroup αποφασίστηκε η επιστροφή 700 εκατομμυρίων από τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Με σκοπό αυτά -μαζί και με τα υπόλοιπα που θα ακολουθήσουν- να αξιοποιηθούν εντός του 2020 για αναπτυξιακούς σκοπούς. Κάτι που η χώρα διεκδικούσε επί χρόνια, τώρα επιτέλους μπορεί να γίνει πράξη.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το σημερινό νομοσχέδιο ανακουφίζει πολίτες και επιχειρήσεις που ταλαιπωρήθηκαν στο παρελθόν. Αποτελεί, όμως, και μία άλλη όψη της νέας Ελλάδας -αυτής της Ελλάδος των επενδύσεων. Γιατί δεν θα πάψω να το λέω: Η δίκαιη κατανομή του πλούτου, προϋποθέτει πάνω από όλα τη δημιουργία του. Και προϋπόθεση για την παραγωγή νέου εισοδήματος αποτελεί και η δίκαιη επιβάρυνση του παρόντος. Χρειαζόμαστε, λοιπόν, περισσότερες επενδύσεις, περισσότερες δουλειές. Άρα και περισσότερες εισφορές στο ασφαλιστικό. Να γιατί η ανάπτυξη αποτελεί κοινωνική επιλογή.
Κάτι τελευταίο: To παρόν νομοσχέδιο σηματοδοτεί την συνέπεια στο λόγο και στην αποτελεσματικότητα στην πράξη αυτής της κυβέρνησης. Αποτελεί, θα έλεγα, την υπογραφή μας κάτω από τη «Συμφωνία Αλήθειας» για την οποία μίλησα στον ελληνικό λαό για πρώτη φορά πριν από τρία χρόνια. Αποτελεί την εφαρμογή όλων όσων έγραφε το Προεκλογικό μας Πρόγραμμα. Αποτελεί την εφαρμογή όλων των δεσμεύσεών μου στην τελευταία Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.
Ο τίτλος του, λοιπόν, θα μπορούσε να είναι τέσσερις λέξεις: Το Είπαμε, το Κάναμε! Και έτσι θα συνεχίσουμε!
Κύριε Πρόεδρε, Κύριοι Υπουργοί, Κύριοι Συνάδελφοι,
Κυρίες και κύριοι βουλευτές,
Συζητούμε σήμερα ένα πολύ σοβαρό θέμα για την οικονομία και την κοινωνία: Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, το οποίο θα γίνει νόμος του κράτους στο τέλος της ημέρας. Θεωρώ όμως -ξεκινώντας την τοποθέτησή μου- χρέος μου να ενημερώσω την Εθνική Αντιπροσωπεία για τις εξελίξεις μετά την τελευταία Σύνοδο του ΝΑΤΟ, αλλά και ....
την προχθεσινή συνάντησή μου με τον Πρόεδρο της Τουρκίας.
Την Τρίτη, βεβαίως, θα συνεδριάσει το Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής, με πρωτοβουλία της κυβέρνησης. Και εκεί ο αρμόδιος Υπουργός θα μπορέσει να μιλήσει αναλυτικότερα με όλα τα κόμματα. Ωστόσο, επιτρέψτε μου από αυτό το βήμα να κάνω μία ψύχραιμη αποτύπωση της κατάστασης. Στην επικαιρότητα, σε σχέση με τη γειτονική μας χώρα, διαμορφώνονται δύο κρίσιμα μέτωπα τα οποία και κυριάρχησαν στη συζήτηση που είχα με τον κ. Ερντογάν.
Το πρώτο, είναι η επιθετική στάση της Τουρκίας, η οποία, μετά τις παράνομες ενέργειες εντός της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης της Κυπριακής Δημοκρατίας, απλώνεται τώρα και σε άλλες περιοχές της Μεσογείου. Αιχμή της είναι ένα άκυρο έγγραφο το οποίο η Άγκυρα βάφτισε «συμφωνία» με τη Λιβύη. Και αυτό παρά το γεγονός ότι η πρωτοβουλία αυτή αμφισβητείται ήδη έντονα και στο εσωτερικό της Λιβύης. Θα επανέλθω σε αυτό το θέμα στη συνέχεια.
Το δεύτερο ζήτημα το οποίο κυριάρχησε στη συζήτησή μας είναι το Μεταναστευτικό. Όπου η γειτονική χώρα δεν τηρεί -ειδικά το τελευταίο διάστημα- όπως επισήμανα στον Πρόεδρο Ερντογάν, τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την Κοινή Δήλωσή της με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Απέναντι σε αυτά τα δύο σημαντικά ζητήματα η Ελλάδα έχει και πολιτική, έχει και σχέδιο. Προφανώς δεν θα μπω σε πολλές λεπτομέρειες. Η εθνική πολιτική είναι για να ασκείται, όχι για να συζητείται. Σας βεβαιώνω, όμως, ότι οι κινήσεις μας εξελίσσονται και ήδη αποδίδουν: Τα κείμενα τα οποία επικαλείται η Άγκυρα για τις θαλάσσιες ζώνες ούτε παράγουν, ασφαλώς, νομικό αποτέλεσμα, ούτε και πρόκειται τελικά να κυρωθούν.
Όχι μόνο γιατί είναι αγεωγράφητα και ανιστόρητα, καταργώντας από τον χάρτη ελληνικά νησιά. Αλλά και γιατί οδήγησαν την Τουρκία σε μία πρωτοφανή διπλωματική απομόνωση: Ηνωμένες Πολιτείες, Ρωσία, Ευρωπαϊκή Ένωση, Αίγυπτος και Ισραήλ καταδίκασαν τη στάση της Τουρκίας μέσα σε δύο μόλις εικοσιτετράωρα! Ακόμα και μέσα στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ -το οποίο επισήμως, όπως καλά γνωρίζετε, πάντα τηρούσε «ίσες αποστάσεις» απέναντι στις διαφορές μας με την Τουρκία- ισχυρές χώρες κατέκριναν τη στάση της γειτονικής χώρας. Με πρώτο τον Γάλλο Πρόεδρο Μακρόν, ο οποίος έθεσε έναν φραγμό στην επιθετικότητα των γειτόνων μας από όλα τα επίσημα βήματα. Το έκανε εντός της Συνόδου Κορυφής, το έκανε και δημοσίως και στη συζήτηση που έκανε με τον Πρόεδρο Τραμπ.
Προετοιμαζόμαστε και εμείς, προφανώς, για τα επόμενα βήματα μας. Και μπορεί χθες, στην τουρκική Βουλή, να ενέκριναν μόνοι τους ένα χαρτί που έγραψαν μόνοι τους και υπέγραψαν μόνοι τους. Αλλά αυτό το χαρτί δεν το αναγνωρίζει κανείς και δεν σημαίνει απολύτως τίποτα. Θα καταρρεύσει. Όχι μόνο γιατί είναι παράνομο. Αλλά γιατί πολύ απλά δεν υπάρχει αντισυμβαλλόμενο μέρος με νομιμοποίηση για να το επικυρώσει στη Λιβύη.
Και εμείς -θα το ξαναπώ εδώ από το βήμα της Εθνικής Αντιπροσωπείας- θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας αυτή η συμφωνία να μην ισχύσει. Ο πρέσβης της Λιβύης επιστρέφει ήδη στη χώρα του και ο Πρόεδρος του Κοινοβουλίου της Λιβύης επισκέπτεται τη χώρα μας την ερχόμενη εβδομάδα. Είναι μια πολύ σημαντική εξέλιξη, καθώς ο Πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων της Λιβύης έχει ήδη εκφράσει στον ΟΗΕ τις έντονες επιφυλάξεις του -να το πω πιο απλά την κάθετη διαφωνία του- για τη συμφωνία την οποία υπέγραψε ο Λίβυος Πρωθυπουργός με τον Τούρκο Πρόεδρο, λέγοντας ξεκάθαρα ότι η Λιβύη δεν έχει θαλάσσια σύνορα με την Τουρκία.
Κατά συνέπεια δεν μπορεί να υπογραφεί καμία συμφωνία η οποία να θέτει στο τραπέζι της συζήτησης τον καθορισμό θαλασσίων συνόρων μεταξύ δύο χωρών που δεν έχουν θαλάσσια σύνορα. Η επίσκεψη αυτή είναι πολύ σημαντική, αναδεικνύει το γεγονός ότι στη Λιβύη δεν υφίσταται μία κυβέρνηση με αρραγές εθνικό μέτωπο που μπορεί να επικυρώσει αυτή τη συμφωνία και εκτιμώ ότι τελικά η συμφωνία αυτή θα καταρρεύσει εν τη γεννέσει της. Και θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε ώστε αυτό να το κάνουμε πράξη.
Η φωνή της Ελλάδας ακούγεται, η χώρα έχει σωστούς και δυνατούς συμμάχους στο συγκεκριμένο ζήτημα. Αυτό μου δίνει πρόσθετη δύναμη. Το θέμα θα τεθεί στη Σύνοδο Κορυφής της επόμενης Πέμπτης, στις Βρυξέλλες. Προσδοκώ, είμαι σίγουρος, ότι η Ευρώπη θα σταθεί απολύτως ενωμένη στο πλευρό της Ελλάδος που υπερασπίζεται τα δίκαια εθνικά κυριαρχικά της δικαιώματα.
Σε ό,τι αφορά το Μεταναστευτικό ζήτημα: Έχω επανειλημμένως ενημερώσει την Εθνική Αντιπροσωπεία για το σχέδιό μας. Το έχω παρουσιάσει πολλές φορές απ’ αυτό εδώ το βήμα. Πέντε ξεκάθαρες προτεραιότητες: Φύλαξη των συνόρων. Ανακούφιση των νησιών. Ελεγχόμενα κέντρα. Γρήγορες επιστροφές. Προστασία των ασυνόδευτων παιδιών. Είχα την ευκαιρία να συζητήσω το σχέδιό μας και με τον επικεφαλής του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης πριν από μία ώρα στο Μέγαρο Μαξίμου. Οι Διεθνείς Οργανισμοί, όλοι, στηρίζουν το σχέδιο της κυβέρνησης και αυτό είναι κάτι εξαιρετικά σημαντικό, διότι τους θέλουμε αρωγούς στην προσπάθειά μας. Το νέο κέντρο, εξάλλου, η νέα φυλασσόμενη εγκατάσταση στη Σάμο, κατασκευάζεται με την εποπτεία του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης και πιστεύω ότι θα είναι έτοιμη να λειτουργήσει εντός των επόμενων μηνών.
Γνωρίζετε πολύ καλά ότι ενισχύουμε τις δυνάμεις αποτροπής με νέους συνοριοφύλακες. Εξοπλίζουμε με σύγχρονα πλωτά μέσα το Λιμενικό μας. Ενώ και στο άσυλο θα εφαρμόζεται από 01/01 του επόμενου έτους και το νέο νομικό πλαίσιο, το οποίο θα επιταχύνει σημαντικά τη διαδικασία απόδοσης ασύλου ώστε να ξεχωρίζουν επιτέλους γρήγορα αυτοί που δικαιούνται καθεστώτος πολιτικής προστασίας από αυτούς οι οποίοι έρχονται στην Ελλάδα μόνο για οικονομικούς λόγους. Οι πρώτοι είναι ευπρόσδεκτοι στη χώρα μας, οι δεύτεροι πρέπει να επιστρέφουν τάχιστα στις χώρες από τις οποίες ήρθαν.
Θέλω όμως να παρατηρήσω τούτο: Παρά την ένταση, η οποία υπάρχει στη σχέση μας με τη γειτονική χώρα, υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης της κατάστασης. Ειδικά στον τρόπο με τον οποίο διαχειριζόμαστε το πρόβλημα του μεταναστευτικού.
Η άλλη πλευρά αναγνώρισε δημόσια την πίεση την οποία δέχεται η Ελλάδα. Και εγώ κάλεσα, ακόμα μια φορά, τους γείτονες μας να κάνουν εκείνο που οφείλουν: Να ελέγχουν τις ακτές τους από όπου εξορμούν οι παράνομοι διακινητές. Να κάνουν ό,τι μπορούν για να ξεριζώσουν τα δίκτυα εκμετάλλευσης του ανθρώπινου πόνου και βέβαια η Ακτοφυλακή τους να εξακολουθεί να συνεργάζεται -όπως συνεργαζόταν αποτελεσματικά μέχρι πριν από λίγους μήνες- με το Λιμενικό Σώμα μας. Και οι υπηρεσίες τους να επιταχύνουν τις διαδικασίες επιστροφής όσων παράτυπα μπαίνουν στην Ελλάδα.
Συμπερασματικά, η θέση μας είναι σαφής: Η Ελλάδα κάνει καλά τη δουλειά της. Το ίδιο πρέπει να κάνει και η Τουρκία. Αλλά και η Ευρώπη -στο δικό της μέτρο. Σε μία τέτοια περίπτωση, εμείς είμαστε και θα είμαστε η σταθερή και δίκαιη γέφυρα συνεργασίας και συνεννόησης. Γι’ αυτό άλλωστε αναδεικνύουμε και το Μεταναστευτικό ως κεντρική ευρωπαϊκή προτεραιότητα. Μόλις προχθές συνάντησα τον Αντιπρόεδρο της Επιτροπής, τον κ. Σχοινά και την αρμόδια Επίτροπο, την κα. Γιόχανσεν. Είναι εξαιρετικά σημαντικό το γεγονός ότι η πρώτη επίσκεψή τους στο εξωτερικό ήταν η επίσκεψη στην Αθήνα. Ακολουθεί σήμερα επίσκεψή τους στην Άγκυρα. Και είμαι σίγουρος ότι σύντομα θα έχουμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο σημαντική πρόοδο σε όλα τα κρίσιμα ζητήματα: Στην ευρωπαϊκή ακτοφυλακή, στην πρόσθετη χρηματοδότηση και στήριξη της χώρας μας, στο δύσκολο -αλλά απαραίτητο για να επιλυθεί- πρόβλημα του επιμερισμού των προσφύγων, αλλά φυσικά και στην αλλαγή του καθεστώτος του Δουβλίνου.
Σε δύσκολες συνθήκες, η ελληνική πολιτική υπάρχει, διαρκεί και προχωρεί. Ωστόσο, όπως έχω πει πολλές φορές, το Μεταναστευτικό ήλθε για να μείνει. Είναι πρόβλημα διεθνές, ευρωπαϊκό, το οποίο υπερβαίνει τις δυνάμεις ενός μόνο κράτους. Προφανώς, η αντιμετώπισή του δεν θα είναι ούτε εύκολη, δεν θα είναι ούτε γρήγορη. Απαιτεί ενότητα, απαιτεί αποφασιστικότητα, απαιτεί και ανθρωπιά. Αλλά, μερικές φορές, και υπομονή από τον λαό μας. Και κατανόηση στις δυσκολίες που προκύπτουν.
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
Περισσότερα θα μπορούν να ειπωθούν και στην κλειστή συνεδρίαση του Συμβουλίου Εξωτερικής Πολιτικής. Θέλησα, όμως κι εγώ να παρουσιάσω μερικές πλευρές των εξελίξεων για να υπογραμμίσω με τον πιο επίσημο τρόπο ποια είναι η εθνική μας πολιτική και πώς αποδίδει συγκεκριμένους καρπούς. Το κάνω επίσης για να προσανατολίσω σωστά τον δημόσιο προβληματισμό, μακριά από ακρότητες και θεωρίες συνωμοσίας που συχνά αναπτύσσονται στο δημόσιο διάλογο. Το κάνω επίσης για να διαβεβαιώσω τους Έλληνες ότι η Πατρίδα ξέρει και θέλει και μπορεί. Δεν καταφεύγει σε συνθήματα και εντυπώσεις, αλλά δρα μεθοδικά και αποτελεσματικά.
Βεβαίως, ενώ εγώ βρισκόμουν απέναντι στον Τούρκο Πρόεδρο πληροφορήθηκα, δυστυχώς, τις απρεπείς και διχαστικές δηλώσεις του κ. Τσίπρα. Λάθος στάση, λάθος άποψη, λάθος πράξεις, κυρίως όμως τη λάθος στιγμή! Λυπάμαι! Και η ιστορία της παράταξής μου, αλλά και το προσωπικό μου ήθος, δεν μου επιτρέπουν να κάνω μέρος του κομματικού ανταγωνισμού τα εθνικά μας θέματα. Θα σταματήσω εδώ. Θα πω μόνο τούτο: Σε μία εξαιρετικά κρίσιμη εθνική στιγμή, ο κ. Τσίπρας έβγαλε τον χειρότερο εαυτό του. Εύχομαι, ειλικρινά, αυτός ο εαυτός του να μην είναι και ο μόνος.
Κλείνω με μία διαπίστωση: Η Ελλάδα συχνά βρέθηκε σε καταιγίδες και φουρτούνες. Πάντα, όμως, τις ξεπέρασε με ενότητα, με σωστές επιλογές και συμμάχων αλλά και στόχων. Έχοντας πάντα για πυξίδα το Διεθνές Δίκαιο και το εθνικό συμφέρον. Αυτό θα κάνει και τώρα. Και είμαι σίγουρος πως θα βγει και πάλι σε ήρεμα νερά για να συνεχίσει τη ρότα της προόδου που έχει χαράξει.
Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές,
Έρχομαι, τώρα, στο σημαντικό νομοσχέδιο το οποίο ψηφίζουμε σήμερα. Και ξεκινώ επικαλούμενος τα λόγια ενός έγκυρου παρατηρητή εκτός πολιτικού στίβου και διαβάζω: «Το ελληνικό φορολογικό σύστημα είναι περίπλοκο και ασαφές. Αδιαπέραστο και δυσνόητο. Άδικο ως προς τους πολίτες, άδικο ως προς τις επιχειρήσεις. Και αναποτελεσματικό και ακριβό ως προς τη διαχείρισή του». Είναι η αξιολόγηση του καθηγητή Χρυσάφη Ιορδάνογλου στο βιβλίο του «Η ελληνική Οικονομία», λίγο πριν ακόμη ξεσπάσει η κρίση.
Έγιναν σημαντικά βήματα προόδου από τότε. Όμως τα βασικά χαρακτηριστικά της φορολογίας, δυστυχώς, δεν άλλαξαν. Όμως, δεν επιτρέπεται πλέον να μένουν ίδια. Νέες ρυθμίσεις, λοιπόν, έρχονται να τα αλλάξουν, μειώνοντας τους φόρους ώστε να υπάρχει Ανάπτυξη για Όλους: Νέος πλούτος προς όφελος των πολλών.
Και τρία ρήματα προσδιορίζουν το νέο φορολογικό νομοσχέδιο που θα γίνει νόμος του κράτους στο τέλος της ημέρας: Ανακουφίζει όλες τις κοινωνικές κατηγορίες από τα βάρη που έφερε ο ΣΥΡΙΖΑ. Κινητοποιεί τις παραγωγικές δυνάμεις του τόπου με κίνητρα για να δημιουργήσουν. Και αντιμετωπίζει τη φοροδιαφυγή, επεκτείνοντας δραστικά τις ηλεκτρονικές συναλλαγές.
Το νομοσχέδιο μπορεί εύκολα να αποδοθεί και με δύο ουσιαστικά: «Φρένο» στις επιβαρύνσεις και «γκάζι» στην ανάπτυξη. Ταυτόχρονα προστατεύει αλλά και απελευθερώνει τους φορολογούμενους για να δράσουν παραγωγικά. Και αυτό γίνεται -για να αντιστρέψω ένα παλιό σύνθημα- με έναν νόμο αλλά με πολλά άρθρα.
Το καινούργιο πλαίσιο αφορά όλους τους Έλληνες, μειώνοντας τους συντελεστές σε όλες τις κατηγορίες εισοδημάτων. Δίνει, όμως, ιδιαίτερο βάρος σε δύο από αυτές: Στους πιο αδύναμους, ρίχνοντας τον εισαγωγικό φορολογικό συντελεστή από το 22% στο 9% για εισοδήματα έως 10.000 ευρώ. Και σε όσους επενδύουν, μειώνοντας τον φόρο στις επιχειρήσεις από το 28% στο 24% για κάθε ελληνική επιχείρηση -μικρή, μεσαία, μεγάλη. Μειώνοντας κατά 5% την προκαταβολή φόρου, μειώνοντας τη φορολογία στα μερίσματα από το 10% στο 5%.
Και η πρόνοια στους πιο αδύναμους κλιμακώνεται, επίσης, και με την κατάργηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης στα άτομα με αναπηρία οποιασδήποτε μορφής, άνω του 80%. Με την αύξηση κατά 1.000 ευρώ του αφορολόγητου για κάθε παιδί και με την ενίσχυση με 2.000 ευρώ για κάθε νέα γέννηση από 01/01 του 2020. Όπως και με τη μείωση του ΦΠΑ στα βρεφικά είδη και στα παιδικά καθίσματα από το 24% στο 13%. Τη μείωση σε ακριβά φάρμακα για σοβαρές παθήσεις από 13% σε 6%. Αλλά -με προσθήκη του Υπουργού στο κυρίως σώμα του νομοσχεδίου- και με την εξαίρεση των πολυτέκνων από την επιβολή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης για επιβατικά αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού.
Μίλησα για το πώς θέλουμε να ενισχύσουμε τις επενδύσεις. Με τη μείωση της φορολογίας στα μερίσματα απαλλάσσονται επίσης από φόρο εισοδήματος και εισφορά αλληλεγγύης οι τόκοι εταιρικών ομολόγων. Εξορθολογίζεται και γίνεται πολύ πιο ελκυστική για τις επιχειρήσεις η χρήση stock options. Φορολογούνται αυτοτελώς με 15% και μόνο με 5% για τις νεοφυείς επιχειρήσεις. Πολύ σημαντική πρωτοβουλία για να στηρίξουμε τον κόσμο της καινοτομίας και της νέας επιχειρηματικότητας. Ενώ, από την άλλη πλευρά, ενισχύουμε και τα νέα αγροτικά σχήματα, καθώς θα υπάγονται πια σε μειωμένο φορολογικό συντελεστή της τάξης του 10%.
Σε ένα τρίτο επίπεδο, αναστέλλεται η καταβολή ΦΠΑ σε όλες τις οικοδομές με άδεια από 01/01/2006, διευκολύνοντας την πώληση αδιάθετων ακινήτων αλλά και την οικοδομική δραστηριότητα συνολικά. Αναστέλλεται για τρία χρόνια και η καταβολή φόρου υπεραξίας στην μεταβίβαση ακινήτων αλλά μειώνεται κατά 40% και ο φόρος για υπηρεσίες που συνδέονται με δαπάνες λειτουργικής και ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων. Πολλαπλή στόχευση, δηλαδή, και εδώ: Τόνωση των δεκάδων επαγγελμάτων γύρω από την οικοδομή. Ωραιότερα κτίρια και πόλεις. Διάχυση της «πράσινης οικονομίας», και βέβαια εξοικονόμηση ενέργειας μέχρι το τελευταίο νοικοκυριό.
Κυρίες, κύριοι συνάδελφοι,
Το νομοσχέδιο τακτοποιεί, ακόμη, μία σειρά από εκκρεμότητες με ουσιαστικά μηδενικό κόστος για το κράτος αλλά σημαντική γραφειοκρατική επιβάρυνση για τον φορολογούμενο. Διαγράφονται οφειλές αξίας μέχρι 10 ευρώ ανά φορολογούμενο, που μόνο τυπικά αναγράφονταν.
Όμως, από την άλλη, προβλέπει και σημαντικές τομές κατά της φοροδιαφυγής. Γενικεύεται η ηλεκτρονική τιμολόγηση. Καθιερώνεται ότι όλοι -μισθωτοί, συνταξιούχοι, ελεύθεροι επαγγελματίες και εισοδηματίες- θα πραγματοποιούν δαπάνες ίσες με το 30% του πραγματικού εισοδήματός τους μόνο μέσω ηλεκτρονικών συναλλαγών. Φορολογική δικαιοσύνη σημαίνει διεύρυνση της φορολογικής βάσης, αποκάλυψη των αδήλωτων εσόδων και καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
Υπάρχουν ωστόσο και δαπάνες που πριμοδοτούνται αν προάγουν όχι μόνο την ανάπτυξη αλλά και την κοινωνική ευθύνη. Σε αυτό το πνεύμα, εισάγονται κίνητρα για χρήση οχημάτων κατά προτίμηση μηδενικών αλλά και χαμηλών ρύπων. Χορηγείται έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων για παροχές προς τους εργαζόμενους, όπως για παράδειγμα κάρτες απεριορίστων διαδρομών στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Το φορολογικό νομοσχέδιο, ωστόσο, δεν λειτουργεί μεμονωμένα, αλλά σε συνδυασμό με παράλληλες δράσεις της κυβέρνησης. Όπως ο αναπτυξιακός νόμος «Επενδύω στην Ελλάδα» που «βλέπει μπροστά», ώστε να αυξηθεί ο εθνικός πλούτος. Όπως η νέα ρύθμιση των οφειλών, που λύνει έναν καθημερινό βραχνά των δανειοληπτών. Όπως η απόδοση συντάξεων χηρείας ή των αναδρομικών που θεραπεύουν μεγάλες αδικίες του χθες.
Μέσα σε πέντε μήνες, πετύχαμε να καλύψουμε ένα μεγάλο δημοσιονομικό κενό το οποίο βρήκαμε, άνω των 400 εκατομμυρίων ευρώ. Αλλά προχωρήσαμε και παραπέρα. Δημιουργήσαμε πλούτο τον οποίο θέλω να θυμίσω ότι διανείμαμε στους Έλληνες πολίτες πέρα και πάνω από τον στόχο πλεονάσματος τον οποίο είχαμε συμφωνήσει καθόλη τη διάρκεια αυτού του εξαμήνου.
Μειώσαμε τον ΕΝΦΙΑ νωρίτερα από ό,τι προγραμματίζαμε. Αυξήσαμε και ήδη αποδίδουμε το επίδομα θέρμανσης. Ενισχύσαμε την τραυματισμένη ΔΕΗ. Μειώσαμε κατά 5% την προκαταβολή φόρου. Και τώρα ερχόμαστε στο τέλος του έτους να δώσουμε μία έκτακτη ενίσχυση σε 250.000 οικογένειες. Το κάνουμε στοχευμένα: Στους μακροχρόνια άνεργους, στους πολύτεκνους και στα σπιτικά που έχουν προστατευόμενα τέκνα.
Ας σταματήσει, λοιπόν, αυτό το παραμύθι της σύγκρισης. Δύο μέρες πριν από τις εκλογές είχα δηλώσει ξεκάθαρα ότι δεν πρόκειται να υπάρξει πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος για τον απλούστατο λόγο ότι αντί να αφήσετε την επόμενη κυβέρνηση να αξιοποιήσει το χώρο τον Δεκέμβριο τα είχατε μοιράσει τρεις μέρες πριν τις εκλογές. Ήταν ένα είδος πολιτικής υπεξαίρεσης αυτό το οποίο κάνατε. Και παρότι είχα πει ξεκάθαρα ότι δεν έχουμε πρόσθετη δημοσιονομική δυνατότητα για το 2019 παραταύτα εξοικονομήσαμε ένα σημαντικό ποσό και για να μειώσουμε τον ΕΝΦΙΑ και για να μπορέσουμε να στηρίξουμε τα πιο αδύναμα νοικοκυριά.
Θέλω, όμως, να είμαι για ακόμα μία φορά και από αυτό το βήμα απόλυτα ειλικρινής. Τα επιδόματα μπορεί να είναι εύκολα, ευχάριστα, ενίοτε μπορεί να είναι και κομματικά ωφέλιμα -αν και στη δική σας περίπτωση δεν είδα να σας βοηθούν ιδιαίτερα. Είναι όμως πρόσκαιρα. Εμείς το λέγαμε τότε, το λέμε και τώρα. Γι’ αυτό και εμείς δεν κρύβουμε ότι επιλέγουμε τον δύσκολο δρόμο. Επενδύοντας όχι μόνο στο πολιτικό παρόν αλλά στο μέλλον της χώρας. Και όπως λέει η παροιμία, αντί να μοιράζουμε σποραδικά λίγα ψάρια προτιμούμε να μαθαίνουμε τον κόσμο να ψαρεύει. Αυτή είναι η δική μας συνολική αντίληψη για την πρόοδο.
Καταλαβαίνω ότι οι συνάδελφοι της αξιωματικής αντιπολίτευσης ενοχλούνται από το γεγονός ότι η χώρα έχει ήδη αποκτήσει μία άλλη εικόνα στο εξωτερικό, η οποία αποτυπώνεται παντού. Καταλαβαίνω ότι κάποιοι από εσάς μπορεί να ενοχλείστε από το γεγονός ότι σήμερα έχουμε τα χαμηλότερα επιτόκια στην ιστορία μας. Υποχώρησαν δραματικά -φυσικά- μετά τις ευρωεκλογές. Φτάσαμε σήμερα να δανειζόμαστε με αρνητικά επιτόκια. Εσείς μπορεί να ενοχλείστε και να δυσανασχετείτε λίγο, σας διαβεβαιώ ότι η συντριπτική πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας χαίρεται με αυτές τις εξελίξεις.
Χαίρεται με το γεγονός ότι, επιτέλους, μπήκε οριστικό τέρμα στα capital controls. Χαίρεται η ελληνική κοινωνία από το γεγονός ότι στο προχθεσινό Eurogroup αποφασίστηκε η επιστροφή 700 εκατομμυρίων από τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Με σκοπό αυτά -μαζί και με τα υπόλοιπα που θα ακολουθήσουν- να αξιοποιηθούν εντός του 2020 για αναπτυξιακούς σκοπούς. Κάτι που η χώρα διεκδικούσε επί χρόνια, τώρα επιτέλους μπορεί να γίνει πράξη.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το σημερινό νομοσχέδιο ανακουφίζει πολίτες και επιχειρήσεις που ταλαιπωρήθηκαν στο παρελθόν. Αποτελεί, όμως, και μία άλλη όψη της νέας Ελλάδας -αυτής της Ελλάδος των επενδύσεων. Γιατί δεν θα πάψω να το λέω: Η δίκαιη κατανομή του πλούτου, προϋποθέτει πάνω από όλα τη δημιουργία του. Και προϋπόθεση για την παραγωγή νέου εισοδήματος αποτελεί και η δίκαιη επιβάρυνση του παρόντος. Χρειαζόμαστε, λοιπόν, περισσότερες επενδύσεις, περισσότερες δουλειές. Άρα και περισσότερες εισφορές στο ασφαλιστικό. Να γιατί η ανάπτυξη αποτελεί κοινωνική επιλογή.
Κάτι τελευταίο: To παρόν νομοσχέδιο σηματοδοτεί την συνέπεια στο λόγο και στην αποτελεσματικότητα στην πράξη αυτής της κυβέρνησης. Αποτελεί, θα έλεγα, την υπογραφή μας κάτω από τη «Συμφωνία Αλήθειας» για την οποία μίλησα στον ελληνικό λαό για πρώτη φορά πριν από τρία χρόνια. Αποτελεί την εφαρμογή όλων όσων έγραφε το Προεκλογικό μας Πρόγραμμα. Αποτελεί την εφαρμογή όλων των δεσμεύσεών μου στην τελευταία Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.
Ο τίτλος του, λοιπόν, θα μπορούσε να είναι τέσσερις λέξεις: Το Είπαμε, το Κάναμε! Και έτσι θα συνεχίσουμε!