Καλά...να δούμε στην πράξη αν θα καθαρίσουν τα Πανεπιστήμια...δύσκολο έως αδύνατο...
Στις 2 το μεσημέρι, η νέα υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως αναμένεται να....
παρουσιάσει τους βασικούς άξονες των ενεργειών της στο υπουργείο της ευθύνης της, υποστηρίζοντας πάντα την άποψή της ότι η παιδεία «αποτελεί την πιο σημαντική επένδυση για το μέλλον της χώρας».
Ανάμεσα στις προτεραιότητες που έχει θέσει η νέα κυβέρνηση, αναφορικά με το χώρο της Παιδείας είναι η κατάργηση του ασύλου στα πανεπιστήμια, την οποία έχει
εξαγγείλει πολλάκις ο νέος πρωθυπουργός. Μάλιστα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δηλώσει σχετικά με το ζήτημα αυτό ότι το «άσυλο στη βία και στην παρανομία δεν θα αλλάξει, αλλά θα καταργηθεί, για να κυκλοφορήσουν και πάλι ελεύθερα οι ιδέες και η γνώση».
Σύμφωνα με την κ. Κεραμέως, που αναμένεται να παραλάβει σήμερα το Υπουργείο Παιδείας από τον προκάτοχό της, Κώστα Γαβρόγλου, η κατάργηση του ασύλου θα είναι το πρώτο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στην Βουλή προς ψήφιση από τη νέα ομάδα του υπουργείου Παιδείας. Συγκεκριμένα, στο νομοσχέδιο αναμένεται να υπάρχει διάταξη, η οποία θα προβλέπει ότι οι αρχές θα μπορούν να επεμβαίνουν αυτεπαγγέλτως για κάθε αξιόποινη πράξη που συντελείται εντός του χώρου του Πανεπιστημίου.
Ταυτόχρονα, ένα ακόμη ζήτημα που έχει ξεκαθαρίσει η κ. Κεραμέως είναι ότι δεν πρόκειται να προχωρήσει στην ίδρυση της τέταρτης Νομικής σχολής στην Πάτρα, που προβλεπόταν από την προηγούμενη κυβέρνηση και τον κ. Γαβρόγλου. Σύμφωνα με την άποψη της κ. Κεραμέως, δεν χρειάζονται περισσότεροι άνεργοι δικηγόροι.
Αναφορικά με το κομμάτι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, βασικός άξονας της νέας υπουργού είναι η εστίαση σε σπουδές Πληροφορικής, ένας κλάδος που είναι ιδιαίτερα αναπτυσσόμενος τα τελευταία χρόνια, ενώ υπάρχει αρκετά μεγάλη ζήτηση για επαγγελματίες του κλάδου στην αγορά.
Η κ. Κεραμέως έχει επαναλάβει πολλές φορές τη θέση ότι η Παιδεία αποτελεί την πιο σημαντική επένδυση για το μέλλον της χώρας και, στην άποψη αυτή, παραθέτει έναν ακόμη λόγο: σε μία εποχή ραγδαίων αλλαγών σε όλα τα επίπεδα, μπορεί να αποτελέσει ατμομηχανή οικονομικής ανάπτυξης. Βασική αποστολή του εκπαιδευτικού συστήματος είναι να εξοπλίζει τους νέους με πολύτιμες γνώσεις και δεξιότητες, δημιουργώντας, με αυτό τον τρόπο, ευκαιρίες για εργασιακή και προσωπική ανέλιξη.
Υπενθυμίζεται ότι, βάσει του προγράμματος της ΝΔ, που είχε εξαγγελθεί προεκλογικά, «κάθε περιφερειακή ενότητα θα έχει το δικό της δημόσιο Πρότυπο Σχολείο, για τα παιδιά που ξεχωρίζουν από κάθε ελληνικό χωριό ή γειτονιά. Και σε αντιπροσωπευτικές περιοχές ιδρύονται Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια, με τη συμμετοχή εργοδοτών και εργαζομένων κάθε περιοχής», ενώ «τα δημόσια πανεπιστήμια θα αποκτήσουν στην πράξη την αυτονομία τους. Θα αξιολογούνται βάσει μετρήσιμων αποτελεσμάτων και θα είναι ελεύθερα να ανοίξουν τα φτερά τους. Θέλουν δεν θέλουν οι οπαδοί του χθες, η Ελλάδα θα γίνει εκπαιδευτικό κέντρο της νοτιοανατολικής Ευρώπης».
Αναφορικά με τους άξονες που συναποτελούν το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας για την Παιδεία, αυτοί είναι πέντε. Μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν τις εξής παρεμβάσεις:Παιδεία σύγχρονη, δημιουργική και ανοικτή
Το δημόσιο σχολείο μετατρέπεται σε μια σύγχρονη και δημιουργική κυψέλη γνώσης και καινοτομίας. Με έμφαση στην καλλιέργεια ήπιων (δημιουργικότητα, κριτική σκέψη, επίλυση προβλημάτων, ομαδική δουλειά) και ψηφιακών δεξιοτήτων (χρήση υπολογιστών, ψηφιακή επικοινωνία, ασφαλής χρήση διαδικτύου), αντί για ενθάρρυνση της αποστήθισης και της παπαγαλίας.
Τα προγράμματα σπουδών εμπλουτίζονται με νέες, δημιουργικές και διαδραστικές μεθόδους διδασκαλίας και νέες εκπαιδευτικές θεματικές, όπως η επιχειρηματικότητα, η οδική συμπεριφορά, ο εθελοντισμός, η αντίδραση σε φυσικές καταστροφές κ.ο.κ.
Καθιερώνεται η δυνατότητα «άσκησης» σε επιχειρήσεις, ώστε οι μαθητές να εξοικειώνονται με την πραγματική οικονομία, και να επιλέγουν το αντικείμενο σπουδών τους με μεγαλύτερη σιγουριά.
Καθιερώνεται Εθνικό Απολυτήριο, το οποίο θα αποκτάται με την επιτυχή ολοκλήρωση του Λυκείου. Για τον προσδιορισμό του βαθμού του Εθνικού Απολυτηρίου θα συνυπολογίζονται οι βαθμοί και των 3 τάξεων του Λυκείου, με ειδικό συντελεστή ανά τάξη. Επίσης, καθιερώνονται οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις από τάξη σε τάξη για όλο το Λύκειο, με επιλογή των θεμάτων μέσα από την Τράπεζα Θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας.
Αλλάζει ριζικά η Επαγγελματική Εκπαίδευση, ώστε από λύση ανάγκης για λίγους, να γίνει συνειδητή επιλογή και εργαλείο απασχόλησης για πολλούς.
Τα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα θα εξελιχθούν σε αναπτυξιακούς πυλώνες σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, αναπτύσσοντας συνεργασίες και δικτυώσεις με τον κόσμο της παραγωγής και της επιχειρηματικότητας, με κοινωνικούς φορείς, και με ιδρύματα του εσωτερικού και του εξωτερικού.
Στόχος είναι η Ελλάδα να αναδειχθεί σε ισχυρό περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης και έρευνας. Για αυτό και η Νέα Δημοκρατία υποστηρίζει την αναθεώρηση των παραγράφων του άρθρου 16 του Συντάγματος που αφορούν την ανώτατη εκπαίδευση, προκειμένου να επιτραπεί η ίδρυση μη κρατικών και ιδιωτικών Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης, τα οποία θα ιδρύονται υπό αυστηρούς όρους, και θα λειτουργούν με διαφάνεια, αξιολόγηση και λογοδοσία.
Μεγαλύτερη αυτονομία στις εκπαιδευτικές μονάδες, μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς
Το δημόσιο σχολείο απελευθερώνεται από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του Υπουργείου σε επίπεδο οργανωτικό και διοικητικό, αλλά και σε επίπεδο παιδαγωγικό. Ο εκπαιδευτικός αποκτά μεγαλύτερη ελευθερία να εμπλουτίζει τον τρόπο και τα μέσα διδασκαλίας, και να διαμορφώνει εκπαιδευτικές δραστηριότητες με βάση τις ανάγκες των μαθητών.
Τα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα γίνονται πραγματικά αυτόνομα και αυτοδιοικούμενα. Η Νέα Δημοκρατία θα προχωρήσει σε άμεση κατάργηση των νομοθετικών πρωτοβουλιών των κ.κ. Μπαλτά, Φίλη και Γαβρόγλου και ψήφιση ενός σύγχρονου νόμου πλαισίου για τα Ανώτατα Ιδρύματα που θα τους δίνει τη δυνατότητα να αποφασίζουν από μόνα τους τις εκπαιδευτικές και ερευνητικές δραστηριότητες τους. Αντίστοιχα, θα διαμορφωθεί πλαίσιο που θα επιτρέπει στα ιδρύματα να προσελκύουν πόρους από ιδιωτικές πηγές και να τους διαχειρίζονται με τον πιο αποδοτικό τρόπο, αλλά με τήρηση αυστηρών κανόνων διαφάνειας και λογοδοσίας.
Τα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα αποκτούν την αρμοδιότητα να καθορίζουν τα ίδια τον ετήσιο αριθμό εισακτέων και τη βάση εισαγωγής. Καθιερώνεται ανώτατο χρονικό όριο ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών στα ν+2 έτη, εκτός εξαιρέσεων που θα αποφασίζονται από τα αρμόδια όργανα του εκάστοτε ιδρύματος. Εκπαιδευτικό σύστημα που δημιουργεί ίσες δυνατότητες και περισσότερες ευκαιρίες για όλους.
Κανένα παιδί εκτός παιδικού σταθμού. Για κάθε παιδί που δεν βρίσκει θέση σε δημοτικό παιδικό σταθμό, η οικογένεια του, εφόσον πληροί τα εισοδηματικά κριτήρια, θα λαμβάνει κουπόνι ύψους 180 ευρώ το μήνα για 10 μήνες το χρόνο, το οποίο και θα μπορεί να εξαργυρώνει σε βρεφονηπιακό σταθμό της επιλογής της.
Δημιουργείται ένα Πρότυπο και ένα Πειραματικό σχολείο σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα της χώρας, ξεκινώντας από τις λιγότερο ανεπτυγμένες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Αντίστοιχα, ιδρύονται και Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια σε αντιπροσωπευτικές περιοχές, τα οποία θα συνεργάζονται με επιχειρήσεις του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα.
Όλοι οι μαθητές αποκτούν πιστοποιητικό βασικών γνώσεων Πληροφορικής μέχρι την Α’ Λυκείου, ενώ μέσα στα σχολεία θα προσφέρεται εκμάθηση ξένων γλωσσών και θα διενεργούνται εξετάσεις για την απόκτηση κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας.
Σε όλα τα μεταπτυχιακά προγράμματα προβλέπεται συγκεκριμένος αριθμός υποτροφιών, που θα χορηγούνται με βάση τις ακαδημαϊκές επιδόσεις και την οικονομική κατάσταση των φοιτητών.
Ενισχύεται ο θεσμός της πρακτικής άσκησης στα Πανεπιστήμια, ώστε οι φοιτητές να αποκτούν πολύτιμη εργασιακή εμπειρία και να ενισχύουν τις προοπτικές απασχόλησής τους στη συνέχεια.
Καθιερώνεται εσωτερικό πρόγραμμα κινητικότητας για τους φοιτητές μεταξύ των Ελληνικών Πανεπιστημίων, στα πρότυπα του Erasmus.
Δημιουργία και μετάδοση της γνώσης σε ένα ασφαλές περιβάλλον
Προτεραιότητα για το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας αποτελεί η εμπέδωση του αισθήματος ασφάλειας για τους μαθητές και τους γονείς, με ενίσχυση των μέτρων προστασίας στα σχολεία και τον περιβάλλοντα χώρο. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται επίσης στην αντιμετώπιση του εκφοβισμού και της βίας στο σχολείο, μέσα από την ευαισθητοποίηση και ενδυνάμωση των μαθητών.
Κατάργηση του ασύλου. Αυτεπάγγελτη επέμβαση των δημοσίων αρχών για κάθε αξιόποινη πράξη που λαμβάνει χώρα στα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα, και πειθαρχικές ευθύνες όταν οι Πρυτανικές Αρχές δεν ενημερώνουν έγκαιρα τα αρμόδια δημόσια όργανα για παραβατικές πράξεις.
Αξιολόγηση σε όλα τα επίπεδα και διάδοση των καλύτερων πρακτικών
Αξιολόγηση των σχολικών μονάδων από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς με τη χρήση ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων.
Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, οι οποίοι σήμερα κρατάνε τη δημόσια εκπαίδευση και το δημόσιο σχολείο όρθιο. Ο στόχος της αξιολόγησης δεν είναι ο στιγματισμός και η τιμωρία, αλλά η διαρκής βελτίωση και η επιβράβευση της προσπάθειας, και για αυτό η αξιολόγηση θα συνδέεται με τη διαδικασία επιμόρφωσης και κατάρτισης, για συνολική βελτίωση του εκπαιδευτικού δυναμικού.
Στην Ανώτατη Εκπαίδευση, η Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π) καθιερώνεται ως ο βασικός θεσμός αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών, των διδασκόντων και των Ιδρυμάτων. Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης θα δημοσιοποιούνται ώστε να ενισχύεται η διαφάνεια και η δημόσια πληροφόρηση, και να αναδεικνύονται οι καλύτερες πρακτικές (εκπαιδευτικές, ερευνητικές, διοικητικές).
Η κρατική χρηματοδότηση προς τα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης γίνεται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων και δεικτών, και συνδέεται με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης. Επιπλέον, ο Ακαδημαϊκός Χάρτης της χώρας (π.χ. συγχωνεύσεις/ενοποιήσεις Πανεπιστημίων-ΤΕΙ) θα προκύπτει από την αξιολόγηση της Α.ΔΙ.Π και στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων.
Στις 2 το μεσημέρι, η νέα υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως αναμένεται να....
παρουσιάσει τους βασικούς άξονες των ενεργειών της στο υπουργείο της ευθύνης της, υποστηρίζοντας πάντα την άποψή της ότι η παιδεία «αποτελεί την πιο σημαντική επένδυση για το μέλλον της χώρας».
Ανάμεσα στις προτεραιότητες που έχει θέσει η νέα κυβέρνηση, αναφορικά με το χώρο της Παιδείας είναι η κατάργηση του ασύλου στα πανεπιστήμια, την οποία έχει
εξαγγείλει πολλάκις ο νέος πρωθυπουργός. Μάλιστα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δηλώσει σχετικά με το ζήτημα αυτό ότι το «άσυλο στη βία και στην παρανομία δεν θα αλλάξει, αλλά θα καταργηθεί, για να κυκλοφορήσουν και πάλι ελεύθερα οι ιδέες και η γνώση».
Σύμφωνα με την κ. Κεραμέως, που αναμένεται να παραλάβει σήμερα το Υπουργείο Παιδείας από τον προκάτοχό της, Κώστα Γαβρόγλου, η κατάργηση του ασύλου θα είναι το πρώτο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στην Βουλή προς ψήφιση από τη νέα ομάδα του υπουργείου Παιδείας. Συγκεκριμένα, στο νομοσχέδιο αναμένεται να υπάρχει διάταξη, η οποία θα προβλέπει ότι οι αρχές θα μπορούν να επεμβαίνουν αυτεπαγγέλτως για κάθε αξιόποινη πράξη που συντελείται εντός του χώρου του Πανεπιστημίου.
Ταυτόχρονα, ένα ακόμη ζήτημα που έχει ξεκαθαρίσει η κ. Κεραμέως είναι ότι δεν πρόκειται να προχωρήσει στην ίδρυση της τέταρτης Νομικής σχολής στην Πάτρα, που προβλεπόταν από την προηγούμενη κυβέρνηση και τον κ. Γαβρόγλου. Σύμφωνα με την άποψη της κ. Κεραμέως, δεν χρειάζονται περισσότεροι άνεργοι δικηγόροι.
Αναφορικά με το κομμάτι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, βασικός άξονας της νέας υπουργού είναι η εστίαση σε σπουδές Πληροφορικής, ένας κλάδος που είναι ιδιαίτερα αναπτυσσόμενος τα τελευταία χρόνια, ενώ υπάρχει αρκετά μεγάλη ζήτηση για επαγγελματίες του κλάδου στην αγορά.
Η κ. Κεραμέως έχει επαναλάβει πολλές φορές τη θέση ότι η Παιδεία αποτελεί την πιο σημαντική επένδυση για το μέλλον της χώρας και, στην άποψη αυτή, παραθέτει έναν ακόμη λόγο: σε μία εποχή ραγδαίων αλλαγών σε όλα τα επίπεδα, μπορεί να αποτελέσει ατμομηχανή οικονομικής ανάπτυξης. Βασική αποστολή του εκπαιδευτικού συστήματος είναι να εξοπλίζει τους νέους με πολύτιμες γνώσεις και δεξιότητες, δημιουργώντας, με αυτό τον τρόπο, ευκαιρίες για εργασιακή και προσωπική ανέλιξη.
Υπενθυμίζεται ότι, βάσει του προγράμματος της ΝΔ, που είχε εξαγγελθεί προεκλογικά, «κάθε περιφερειακή ενότητα θα έχει το δικό της δημόσιο Πρότυπο Σχολείο, για τα παιδιά που ξεχωρίζουν από κάθε ελληνικό χωριό ή γειτονιά. Και σε αντιπροσωπευτικές περιοχές ιδρύονται Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια, με τη συμμετοχή εργοδοτών και εργαζομένων κάθε περιοχής», ενώ «τα δημόσια πανεπιστήμια θα αποκτήσουν στην πράξη την αυτονομία τους. Θα αξιολογούνται βάσει μετρήσιμων αποτελεσμάτων και θα είναι ελεύθερα να ανοίξουν τα φτερά τους. Θέλουν δεν θέλουν οι οπαδοί του χθες, η Ελλάδα θα γίνει εκπαιδευτικό κέντρο της νοτιοανατολικής Ευρώπης».
Αναφορικά με τους άξονες που συναποτελούν το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας για την Παιδεία, αυτοί είναι πέντε. Μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν τις εξής παρεμβάσεις:Παιδεία σύγχρονη, δημιουργική και ανοικτή
Το δημόσιο σχολείο μετατρέπεται σε μια σύγχρονη και δημιουργική κυψέλη γνώσης και καινοτομίας. Με έμφαση στην καλλιέργεια ήπιων (δημιουργικότητα, κριτική σκέψη, επίλυση προβλημάτων, ομαδική δουλειά) και ψηφιακών δεξιοτήτων (χρήση υπολογιστών, ψηφιακή επικοινωνία, ασφαλής χρήση διαδικτύου), αντί για ενθάρρυνση της αποστήθισης και της παπαγαλίας.
Τα προγράμματα σπουδών εμπλουτίζονται με νέες, δημιουργικές και διαδραστικές μεθόδους διδασκαλίας και νέες εκπαιδευτικές θεματικές, όπως η επιχειρηματικότητα, η οδική συμπεριφορά, ο εθελοντισμός, η αντίδραση σε φυσικές καταστροφές κ.ο.κ.
Καθιερώνεται η δυνατότητα «άσκησης» σε επιχειρήσεις, ώστε οι μαθητές να εξοικειώνονται με την πραγματική οικονομία, και να επιλέγουν το αντικείμενο σπουδών τους με μεγαλύτερη σιγουριά.
Καθιερώνεται Εθνικό Απολυτήριο, το οποίο θα αποκτάται με την επιτυχή ολοκλήρωση του Λυκείου. Για τον προσδιορισμό του βαθμού του Εθνικού Απολυτηρίου θα συνυπολογίζονται οι βαθμοί και των 3 τάξεων του Λυκείου, με ειδικό συντελεστή ανά τάξη. Επίσης, καθιερώνονται οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις από τάξη σε τάξη για όλο το Λύκειο, με επιλογή των θεμάτων μέσα από την Τράπεζα Θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας.
Αλλάζει ριζικά η Επαγγελματική Εκπαίδευση, ώστε από λύση ανάγκης για λίγους, να γίνει συνειδητή επιλογή και εργαλείο απασχόλησης για πολλούς.
Τα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα θα εξελιχθούν σε αναπτυξιακούς πυλώνες σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, αναπτύσσοντας συνεργασίες και δικτυώσεις με τον κόσμο της παραγωγής και της επιχειρηματικότητας, με κοινωνικούς φορείς, και με ιδρύματα του εσωτερικού και του εξωτερικού.
Στόχος είναι η Ελλάδα να αναδειχθεί σε ισχυρό περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης και έρευνας. Για αυτό και η Νέα Δημοκρατία υποστηρίζει την αναθεώρηση των παραγράφων του άρθρου 16 του Συντάγματος που αφορούν την ανώτατη εκπαίδευση, προκειμένου να επιτραπεί η ίδρυση μη κρατικών και ιδιωτικών Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης, τα οποία θα ιδρύονται υπό αυστηρούς όρους, και θα λειτουργούν με διαφάνεια, αξιολόγηση και λογοδοσία.
Μεγαλύτερη αυτονομία στις εκπαιδευτικές μονάδες, μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς
Το δημόσιο σχολείο απελευθερώνεται από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του Υπουργείου σε επίπεδο οργανωτικό και διοικητικό, αλλά και σε επίπεδο παιδαγωγικό. Ο εκπαιδευτικός αποκτά μεγαλύτερη ελευθερία να εμπλουτίζει τον τρόπο και τα μέσα διδασκαλίας, και να διαμορφώνει εκπαιδευτικές δραστηριότητες με βάση τις ανάγκες των μαθητών.
Τα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα γίνονται πραγματικά αυτόνομα και αυτοδιοικούμενα. Η Νέα Δημοκρατία θα προχωρήσει σε άμεση κατάργηση των νομοθετικών πρωτοβουλιών των κ.κ. Μπαλτά, Φίλη και Γαβρόγλου και ψήφιση ενός σύγχρονου νόμου πλαισίου για τα Ανώτατα Ιδρύματα που θα τους δίνει τη δυνατότητα να αποφασίζουν από μόνα τους τις εκπαιδευτικές και ερευνητικές δραστηριότητες τους. Αντίστοιχα, θα διαμορφωθεί πλαίσιο που θα επιτρέπει στα ιδρύματα να προσελκύουν πόρους από ιδιωτικές πηγές και να τους διαχειρίζονται με τον πιο αποδοτικό τρόπο, αλλά με τήρηση αυστηρών κανόνων διαφάνειας και λογοδοσίας.
Τα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα αποκτούν την αρμοδιότητα να καθορίζουν τα ίδια τον ετήσιο αριθμό εισακτέων και τη βάση εισαγωγής. Καθιερώνεται ανώτατο χρονικό όριο ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών στα ν+2 έτη, εκτός εξαιρέσεων που θα αποφασίζονται από τα αρμόδια όργανα του εκάστοτε ιδρύματος. Εκπαιδευτικό σύστημα που δημιουργεί ίσες δυνατότητες και περισσότερες ευκαιρίες για όλους.
Κανένα παιδί εκτός παιδικού σταθμού. Για κάθε παιδί που δεν βρίσκει θέση σε δημοτικό παιδικό σταθμό, η οικογένεια του, εφόσον πληροί τα εισοδηματικά κριτήρια, θα λαμβάνει κουπόνι ύψους 180 ευρώ το μήνα για 10 μήνες το χρόνο, το οποίο και θα μπορεί να εξαργυρώνει σε βρεφονηπιακό σταθμό της επιλογής της.
Δημιουργείται ένα Πρότυπο και ένα Πειραματικό σχολείο σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα της χώρας, ξεκινώντας από τις λιγότερο ανεπτυγμένες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Αντίστοιχα, ιδρύονται και Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια σε αντιπροσωπευτικές περιοχές, τα οποία θα συνεργάζονται με επιχειρήσεις του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα.
Όλοι οι μαθητές αποκτούν πιστοποιητικό βασικών γνώσεων Πληροφορικής μέχρι την Α’ Λυκείου, ενώ μέσα στα σχολεία θα προσφέρεται εκμάθηση ξένων γλωσσών και θα διενεργούνται εξετάσεις για την απόκτηση κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας.
Σε όλα τα μεταπτυχιακά προγράμματα προβλέπεται συγκεκριμένος αριθμός υποτροφιών, που θα χορηγούνται με βάση τις ακαδημαϊκές επιδόσεις και την οικονομική κατάσταση των φοιτητών.
Ενισχύεται ο θεσμός της πρακτικής άσκησης στα Πανεπιστήμια, ώστε οι φοιτητές να αποκτούν πολύτιμη εργασιακή εμπειρία και να ενισχύουν τις προοπτικές απασχόλησής τους στη συνέχεια.
Καθιερώνεται εσωτερικό πρόγραμμα κινητικότητας για τους φοιτητές μεταξύ των Ελληνικών Πανεπιστημίων, στα πρότυπα του Erasmus.
Δημιουργία και μετάδοση της γνώσης σε ένα ασφαλές περιβάλλον
Προτεραιότητα για το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας αποτελεί η εμπέδωση του αισθήματος ασφάλειας για τους μαθητές και τους γονείς, με ενίσχυση των μέτρων προστασίας στα σχολεία και τον περιβάλλοντα χώρο. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται επίσης στην αντιμετώπιση του εκφοβισμού και της βίας στο σχολείο, μέσα από την ευαισθητοποίηση και ενδυνάμωση των μαθητών.
Κατάργηση του ασύλου. Αυτεπάγγελτη επέμβαση των δημοσίων αρχών για κάθε αξιόποινη πράξη που λαμβάνει χώρα στα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα, και πειθαρχικές ευθύνες όταν οι Πρυτανικές Αρχές δεν ενημερώνουν έγκαιρα τα αρμόδια δημόσια όργανα για παραβατικές πράξεις.
Αξιολόγηση σε όλα τα επίπεδα και διάδοση των καλύτερων πρακτικών
Αξιολόγηση των σχολικών μονάδων από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς με τη χρήση ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων.
Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, οι οποίοι σήμερα κρατάνε τη δημόσια εκπαίδευση και το δημόσιο σχολείο όρθιο. Ο στόχος της αξιολόγησης δεν είναι ο στιγματισμός και η τιμωρία, αλλά η διαρκής βελτίωση και η επιβράβευση της προσπάθειας, και για αυτό η αξιολόγηση θα συνδέεται με τη διαδικασία επιμόρφωσης και κατάρτισης, για συνολική βελτίωση του εκπαιδευτικού δυναμικού.
Στην Ανώτατη Εκπαίδευση, η Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π) καθιερώνεται ως ο βασικός θεσμός αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών, των διδασκόντων και των Ιδρυμάτων. Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης θα δημοσιοποιούνται ώστε να ενισχύεται η διαφάνεια και η δημόσια πληροφόρηση, και να αναδεικνύονται οι καλύτερες πρακτικές (εκπαιδευτικές, ερευνητικές, διοικητικές).
Η κρατική χρηματοδότηση προς τα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης γίνεται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων και δεικτών, και συνδέεται με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης. Επιπλέον, ο Ακαδημαϊκός Χάρτης της χώρας (π.χ. συγχωνεύσεις/ενοποιήσεις Πανεπιστημίων-ΤΕΙ) θα προκύπτει από την αξιολόγηση της Α.ΔΙ.Π και στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων.