«Τώρα που το έργο μπήκε στις ράγες, εισάγουμε τα παιδιά της Θεσσαλονίκης, τους μελλοντικούς επιβάτες του Μετρό σε μια ....
καινούρια κουλτούρα χρήσης ενός μέσου σταθερής τροχιάς»
Χαιρετισμός Προέδρου Αττικό Μετρό ΑΕ, Καθηγητή, Γιάννη Μυλόπουλου στην ημερίδα για την έναρξη του εκπαιδευτικού προγράμματος:
«Το Μετρό στην Πόλη μας»
Θεσσαλονίκη, 10 Νοεμβρίου 2018
«Κυρίες και Κύριοι,
Φίλες και Φίλοι,
Όπως όλοι ξέρετε, σε δύο χρόνια από σήμερα, το 2020 η Θεσσαλονίκη θα έχει μετρό και όπως είπε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Σπίρτζης προχθές -από εδώ από τη Θεσσαλονίκη στην Μενεμένη που εγκαινίαζε μία υπόγεια διάβαση- τέλος του 2020 το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα δοθεί σε λειτουργία από την Νέα Ελβετία μέχρι το τέρμα του, μέχρι το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.
Και το λέω αυτό γιατί, όπως ξέρετε, το Μετρό είναι ένα γεφύρι της Άρτας. Ξεκίνησε με ανορθόδοξο τρόπο σαν «τρύπα του Κούβελα» το 1986-1987, συνέχισε με κάποιες αποτυχημένες απόπειρες δημοπράτησης τη δεκαετία του ’90, για να φτάσει το 2006 να δημοπρατηθεί σαν δημόσιο, συγχρηματοδοτούμενο έργο που ήταν και η ορθόδοξη διαδικασία.
Το έργο αντιμετώπισε πάρα πολλά προβλήματα. Το 2012, που έπρεπε ήδη να έχει ολοκληρωθεί το έργο, είχε ήδη πέντε χρόνια καθυστέρησης και το 2014 το έργο σταμάτησε. Τον Μάρτιο του 2016 που αναλάβαμε η νέα Διοίκηση της εταιρίας – ο Διευθύνων Σύμβουλος, Θόδωρος Παπαδόπουλος είναι σήμερα εδώ- και εγώ ως Πρόεδρος της εταιρίας, ξεκινήσαμε ένα έργο που ήταν σταματημένο. Είχε ένα ποσοστό ολοκλήρωσης 37% συνολικά και ξεκινήσαμε με ένα καινούριο χρονοδιάγραμμα πια, με σκοπό να ολοκληρώσουμε το έργο το 2020. Όμως, η ωριμότητα του έργου το 2016, όταν αναλάβαμε και οι αβεβαιότητες, οι οποίες υπήρχαν, γιατί υπήρχαν πάρα πολλά προβλήματα και εμπόδια, τα οποία είχε αφήσει η προηγούμενη Διοίκηση άλυτα –δικαστικά, τεχνικά, διοικητικά- όλες αυτές οι αβεβαιότητες δεν μας επέτρεπαν να έχουμε ένα σαφές και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Προσπαθήσαμε, λοιπόν, στην αρχή να πάμε στη συντηρητική πλευρά, στην πλευρά της ασφάλειας και αυτό το οποίο είπαμε ήταν ότι θα δώσουμε μέχρι το Σιντριβάνι το 2020 –που ήταν κάτι το οποίο μπορούσαμε να το σχεδιάσουμε και να το υποσχεθούμε- όταν ξεκινήσαμε το έργο το 2016 και στη συνέχεια θα δίναμε το υπόλοιπο ενδιάμεσα. Όμως, από το 2016 που ξεκινήσαμε μέχρι σήμερα, μέσα σε 2,5 η πρόοδος του έργου υπήρξε εντυπωσιακή. Το βρήκαμε στο 37% και σήμερα το φέραμε στο 67%. Δηλαδή, μέσα σε 2,5 χρόνια προχωρήσαμε το 30% του έργου, όταν σε 10 χρόνια από το 2006 μέχρι το 2016 είχε προχωρήσει το 37% του έργου.
Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι η πρόοδος ήταν πάρα πολύ μεγάλη, τελειώσαμε τις σήραγγες στη βασική γραμμή και τη γραμμή της Καλαμαριάς, παραγγέλθηκαν οι συρμοί και τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα.
Άρα, λοιπόν, σήμερα είμαστε πια σε ένα σημείο, σε μία κατάσταση μεγαλύτερης ασφάλειας να μπορέσουμε να σχεδιάσουμε να παραδώσουμε το σύνολο της γραμμής, όπως είπε προχθές ο Υπουργός, ο κ. Σπίρτζης, δηλαδή από την Νέα Ελβετία μέχρι τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό στο τέλος του 2020.
Άρα, λοιπόν, του χρόνου τέτοια εποχή θα έχουμε δοκιμαστικά δρομολόγια στη Θεσσαλονίκη στο μήκος ολόκληρης της γραμμής και στο τέλος του 2020 η Θεσσαλονίκη θα έχει ένα μετρό που θα ξεκινάει από την Νέα Ελβετία και θα φτάνει μέχρι τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.
Εν τω μεταξύ, όπως ξέρετε έχουμε ξεκινήσει το σχεδιασμό των επεκτάσεων και δυτικά και προς το αεροδρόμιο. Ήδη, η εταιρία ετοιμάζει τη δημοπράτηση των πρόδρομων εργασιών για την επέκταση, δηλαδή τα αρχαιολογικά έργα, τα οποία είναι συνήθως χρονοβόρα. Γιατί, καταλαβαίνετε ξεκινάς πρόδρομα, εξασφαλίζοντας ότι το έργο θα γίνει απαλλαγμένο από τις μεγάλες καθυστερήσεις και έτσι, λοιπόν, η Θεσσαλονίκη αλλάζει. Γιατί, αφενός μεν κατασκευάζει δύο γραμμές μετρό, τη βασική και της Καλαμαριάς και από την άλλη σχεδιάζει δύο επεκτάσεις. Μία προς τους δήμους της δυτικής Θεσσαλονίκης και μία ανατολικά μέχρι το αεροδρόμιο.
Έτσι, λοιπόν, αφού πια έχει μπει το νερό στο αυλάκι ή να πω καλύτερα το Μετρό μπήκε στις ράγες του, είμαστε πια σε μια φάση να μπορούμε να προετοιμάσουμε την κοινωνία της Θεσσαλονίκης. Και ειδικότερα, όταν μιλάμε για την κοινωνία της Θεσσαλονίκης, τους αυριανούς επιβάτες του Μετρό. Άρα, τους μαθητές, τα παιδιά να τα προετοιμάσουμε εκπαιδεύοντάς τα στο τι είναι Μετρό.
Έτσι, λοιπόν, τα στελέχη της Αττικό Μετρό που είναι σήμερα εδώ θα σας παρουσιάσουν το ειδικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που έχουν επιμεληθεί. Ένα καινοτόμο πρόγραμμα, το οποίο απευθύνεται στο μαθητικό δυναμικό και ουσιαστικά εισάγει τα παιδιά στο τι είναι το μετρό, πως κατασκευάζεται, πως σχεδιάζεται, την πολυπλοκότητα του έργου. Και βέβαια τα εισάγει σε μια καινούρια κουλτούρα χρήσης ενός μέσου, το οποίο είναι άγνωστο μέχρι τώρα στη Θεσσαλονίκη. Ένα υπόγειο μέσο σταθερής τροχιάς άγνωστο στη Θεσσαλονίκη.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω το Παιδικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, το οποίο αγκάλιασε την ιδέα μας και το οποίο δέχτηκε να μεταλαμπαδεύσει την ιδέα αυτή στα σχολεία της πόλης, παίρνοντάς την από την Αττικό Μετρό και διαδίδοντάς την ουσιαστικά στην κοινωνία της Θεσσαλονίκης. Ευχαριστώ πάρα πολύ το δήμο Θεσσαλονίκης και το Δ΄ Δημοτικό Διαμέρισμα και ειδικά τον Πρόεδρό του, κ. Κώστα Τσιαπακίδη, ο οποίος μας φιλοξενεί σήμερα εδώ. Ο δήμος Θεσσαλονίκης αφειδώς και με μεγάλη προσπάθεια αγκάλιασε τη δουλειά αυτή που έχει και ένα συμβολισμό, αν θέλετε. Ότι το Μετρό μπορεί αυτή τη στιγμή να σχεδιάζει τη νέα γραμμή και ανατολικά και δυτικά, αλλά το Μετρό δεν ξεχνά ότι υπάρχει και η Τούμπα στη Θεσσαλονίκη. Υπάρχει μια πολύ ζωντανή και μεγάλη κοινότητα, στην οποία χτυπάει η καρδιά της Θεσσαλονίκης και επομένως οι επόμενες, μελλοντικές μας επεκτάσεις οπωσδήποτε θα έχουν Μετρό και στην Τούμπα.
Με αυτά τα λόγια θα ήθελα πραγματικά να ευχαριστήσω εσάς που είστε σήμερα εδώ, τα παιδιά, τα οποία θα πάρουν μέρος και θα εκπαιδευτούν στο Μετρό, τους ανθρώπους που μας φιλοξενούν και βέβαια τα στελέχη της Αττικό Μετρό, τα οποία σχεδίασαν αυτό το εξαιρετικό και καινοτόμο πρόγραμμα και να ευχηθώ ότι στο τέλος του 2020 θα είμαστε όλοι εδώ και θα ανέβουμε όλοι μαζί στο Μετρό και εμείς και τα παιδιά μας και τα παιδιά των παιδιών μας.Ευχαριστώ πολύ».
καινούρια κουλτούρα χρήσης ενός μέσου σταθερής τροχιάς»
Χαιρετισμός Προέδρου Αττικό Μετρό ΑΕ, Καθηγητή, Γιάννη Μυλόπουλου στην ημερίδα για την έναρξη του εκπαιδευτικού προγράμματος:
«Το Μετρό στην Πόλη μας»
Θεσσαλονίκη, 10 Νοεμβρίου 2018
«Κυρίες και Κύριοι,
Φίλες και Φίλοι,
Όπως όλοι ξέρετε, σε δύο χρόνια από σήμερα, το 2020 η Θεσσαλονίκη θα έχει μετρό και όπως είπε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Σπίρτζης προχθές -από εδώ από τη Θεσσαλονίκη στην Μενεμένη που εγκαινίαζε μία υπόγεια διάβαση- τέλος του 2020 το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα δοθεί σε λειτουργία από την Νέα Ελβετία μέχρι το τέρμα του, μέχρι το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.
Και το λέω αυτό γιατί, όπως ξέρετε, το Μετρό είναι ένα γεφύρι της Άρτας. Ξεκίνησε με ανορθόδοξο τρόπο σαν «τρύπα του Κούβελα» το 1986-1987, συνέχισε με κάποιες αποτυχημένες απόπειρες δημοπράτησης τη δεκαετία του ’90, για να φτάσει το 2006 να δημοπρατηθεί σαν δημόσιο, συγχρηματοδοτούμενο έργο που ήταν και η ορθόδοξη διαδικασία.
Το έργο αντιμετώπισε πάρα πολλά προβλήματα. Το 2012, που έπρεπε ήδη να έχει ολοκληρωθεί το έργο, είχε ήδη πέντε χρόνια καθυστέρησης και το 2014 το έργο σταμάτησε. Τον Μάρτιο του 2016 που αναλάβαμε η νέα Διοίκηση της εταιρίας – ο Διευθύνων Σύμβουλος, Θόδωρος Παπαδόπουλος είναι σήμερα εδώ- και εγώ ως Πρόεδρος της εταιρίας, ξεκινήσαμε ένα έργο που ήταν σταματημένο. Είχε ένα ποσοστό ολοκλήρωσης 37% συνολικά και ξεκινήσαμε με ένα καινούριο χρονοδιάγραμμα πια, με σκοπό να ολοκληρώσουμε το έργο το 2020. Όμως, η ωριμότητα του έργου το 2016, όταν αναλάβαμε και οι αβεβαιότητες, οι οποίες υπήρχαν, γιατί υπήρχαν πάρα πολλά προβλήματα και εμπόδια, τα οποία είχε αφήσει η προηγούμενη Διοίκηση άλυτα –δικαστικά, τεχνικά, διοικητικά- όλες αυτές οι αβεβαιότητες δεν μας επέτρεπαν να έχουμε ένα σαφές και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Προσπαθήσαμε, λοιπόν, στην αρχή να πάμε στη συντηρητική πλευρά, στην πλευρά της ασφάλειας και αυτό το οποίο είπαμε ήταν ότι θα δώσουμε μέχρι το Σιντριβάνι το 2020 –που ήταν κάτι το οποίο μπορούσαμε να το σχεδιάσουμε και να το υποσχεθούμε- όταν ξεκινήσαμε το έργο το 2016 και στη συνέχεια θα δίναμε το υπόλοιπο ενδιάμεσα. Όμως, από το 2016 που ξεκινήσαμε μέχρι σήμερα, μέσα σε 2,5 η πρόοδος του έργου υπήρξε εντυπωσιακή. Το βρήκαμε στο 37% και σήμερα το φέραμε στο 67%. Δηλαδή, μέσα σε 2,5 χρόνια προχωρήσαμε το 30% του έργου, όταν σε 10 χρόνια από το 2006 μέχρι το 2016 είχε προχωρήσει το 37% του έργου.
Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι η πρόοδος ήταν πάρα πολύ μεγάλη, τελειώσαμε τις σήραγγες στη βασική γραμμή και τη γραμμή της Καλαμαριάς, παραγγέλθηκαν οι συρμοί και τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα.
Άρα, λοιπόν, σήμερα είμαστε πια σε ένα σημείο, σε μία κατάσταση μεγαλύτερης ασφάλειας να μπορέσουμε να σχεδιάσουμε να παραδώσουμε το σύνολο της γραμμής, όπως είπε προχθές ο Υπουργός, ο κ. Σπίρτζης, δηλαδή από την Νέα Ελβετία μέχρι τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό στο τέλος του 2020.
Άρα, λοιπόν, του χρόνου τέτοια εποχή θα έχουμε δοκιμαστικά δρομολόγια στη Θεσσαλονίκη στο μήκος ολόκληρης της γραμμής και στο τέλος του 2020 η Θεσσαλονίκη θα έχει ένα μετρό που θα ξεκινάει από την Νέα Ελβετία και θα φτάνει μέχρι τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.
Εν τω μεταξύ, όπως ξέρετε έχουμε ξεκινήσει το σχεδιασμό των επεκτάσεων και δυτικά και προς το αεροδρόμιο. Ήδη, η εταιρία ετοιμάζει τη δημοπράτηση των πρόδρομων εργασιών για την επέκταση, δηλαδή τα αρχαιολογικά έργα, τα οποία είναι συνήθως χρονοβόρα. Γιατί, καταλαβαίνετε ξεκινάς πρόδρομα, εξασφαλίζοντας ότι το έργο θα γίνει απαλλαγμένο από τις μεγάλες καθυστερήσεις και έτσι, λοιπόν, η Θεσσαλονίκη αλλάζει. Γιατί, αφενός μεν κατασκευάζει δύο γραμμές μετρό, τη βασική και της Καλαμαριάς και από την άλλη σχεδιάζει δύο επεκτάσεις. Μία προς τους δήμους της δυτικής Θεσσαλονίκης και μία ανατολικά μέχρι το αεροδρόμιο.
Έτσι, λοιπόν, αφού πια έχει μπει το νερό στο αυλάκι ή να πω καλύτερα το Μετρό μπήκε στις ράγες του, είμαστε πια σε μια φάση να μπορούμε να προετοιμάσουμε την κοινωνία της Θεσσαλονίκης. Και ειδικότερα, όταν μιλάμε για την κοινωνία της Θεσσαλονίκης, τους αυριανούς επιβάτες του Μετρό. Άρα, τους μαθητές, τα παιδιά να τα προετοιμάσουμε εκπαιδεύοντάς τα στο τι είναι Μετρό.
Έτσι, λοιπόν, τα στελέχη της Αττικό Μετρό που είναι σήμερα εδώ θα σας παρουσιάσουν το ειδικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που έχουν επιμεληθεί. Ένα καινοτόμο πρόγραμμα, το οποίο απευθύνεται στο μαθητικό δυναμικό και ουσιαστικά εισάγει τα παιδιά στο τι είναι το μετρό, πως κατασκευάζεται, πως σχεδιάζεται, την πολυπλοκότητα του έργου. Και βέβαια τα εισάγει σε μια καινούρια κουλτούρα χρήσης ενός μέσου, το οποίο είναι άγνωστο μέχρι τώρα στη Θεσσαλονίκη. Ένα υπόγειο μέσο σταθερής τροχιάς άγνωστο στη Θεσσαλονίκη.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω το Παιδικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, το οποίο αγκάλιασε την ιδέα μας και το οποίο δέχτηκε να μεταλαμπαδεύσει την ιδέα αυτή στα σχολεία της πόλης, παίρνοντάς την από την Αττικό Μετρό και διαδίδοντάς την ουσιαστικά στην κοινωνία της Θεσσαλονίκης. Ευχαριστώ πάρα πολύ το δήμο Θεσσαλονίκης και το Δ΄ Δημοτικό Διαμέρισμα και ειδικά τον Πρόεδρό του, κ. Κώστα Τσιαπακίδη, ο οποίος μας φιλοξενεί σήμερα εδώ. Ο δήμος Θεσσαλονίκης αφειδώς και με μεγάλη προσπάθεια αγκάλιασε τη δουλειά αυτή που έχει και ένα συμβολισμό, αν θέλετε. Ότι το Μετρό μπορεί αυτή τη στιγμή να σχεδιάζει τη νέα γραμμή και ανατολικά και δυτικά, αλλά το Μετρό δεν ξεχνά ότι υπάρχει και η Τούμπα στη Θεσσαλονίκη. Υπάρχει μια πολύ ζωντανή και μεγάλη κοινότητα, στην οποία χτυπάει η καρδιά της Θεσσαλονίκης και επομένως οι επόμενες, μελλοντικές μας επεκτάσεις οπωσδήποτε θα έχουν Μετρό και στην Τούμπα.
Με αυτά τα λόγια θα ήθελα πραγματικά να ευχαριστήσω εσάς που είστε σήμερα εδώ, τα παιδιά, τα οποία θα πάρουν μέρος και θα εκπαιδευτούν στο Μετρό, τους ανθρώπους που μας φιλοξενούν και βέβαια τα στελέχη της Αττικό Μετρό, τα οποία σχεδίασαν αυτό το εξαιρετικό και καινοτόμο πρόγραμμα και να ευχηθώ ότι στο τέλος του 2020 θα είμαστε όλοι εδώ και θα ανέβουμε όλοι μαζί στο Μετρό και εμείς και τα παιδιά μας και τα παιδιά των παιδιών μας.Ευχαριστώ πολύ».