ΜΑΛΙΑΣΕ
Η ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΣ - ΙΔΡΩΣΕ Η ΠΕΝΑ ΜΑΣ ... ΓΙΝΑΜΕ ΓΡΑΦΙΚΟΙ – ΙΣΩΣ ΚΑΙ ΜΙΣΗΤΟΙ ….
ΚΑΛΙΟ ΑΡΓΑ ΠΑΡΑ ΠΟΤΕ .... ΑΜΗΝ ΚΑΙ ΠΟΤΕ .... ΔΕΝ ΜΑΣ ΠΕΡΙΣΣΕΥΕΙ ΟΥΤΕ ΜΙΑ ΗΜΕΡΑ
….
Του Μιχάλη Ραμπίδη
Το «Μουσείο Βιομηχανικής Κληρονομιάς»
ή «Μουσείο Σταθμών Παραγωγής & Ορυχείων» είναι αίτημα πολλών ετών.
Το απαιτούσαν οι εργαζόμενοι, τα συνδικάτα και το ζητούσαν επίσης επίμονα οι
φορείς και οι κάτοικοι της περιοχής μας.
Αίτημα που έπρεπε να γίνει πράξη από τη ΔΕΗ και το κράτος αμέσως μετά την παύση
λειτουργίας του ΑΗΣ Πτολεμαΐδας. Μετά
πολλών εκκλήσεων και πολύχρονων αγώνων, η ΔΕΗ υπόσχεται επιτέλους να το
υλοποιήσει. «ευχής έργο» !!!
Σε μια από τις επανειλημμένες μας παραστάσεις στην
ηγεσία της ΔΕΗ πριν από λίγα χρόνια, ο τότε Διοικητής της ΔΕΗ μας είπε: «Παιδιά
η ΔΕΗ έχει το Μουσείο της Ιστορίας της, που στεγάζεται στον εμβληματικό Ατμοηλεκτρικό Σταθμό (ΑΗΣ) Αγίου Γεωργίου στο Κερατσίνι» …. Όπως ήταν
επόμενο η απάντηση του φίλτατου διοικητή δεν μας ικανοποίησε. Η δική μας
άποψη-απάντησή: Δεκτή η προσφορά του ΑΗΣ Κερατσινίου (παράγει ρεύμα από το
1928-2012), σεβαστή η «Μάχη της Ηλεκτρικής» του 1944, όμως δεν μπορεί να αποτυπώσει ολόκληρη την ιστορία του εξηλεκτρισμού της Ελλάδας. Για περισσότερα από 60 χρόνια
(τότε), το Ενεργειακό Κέντρο της Δυτικής Μακεδονίας, είναι η ανάσα ζωής της
βιομηχανικής ανάπτυξης της μετεμφυλιακής υποανάπτυκτης πατρίδας μας, η
κινητήρια δύναμη που φώτισε την Ελλάδα! Ο λιγνίτης, είναι η ψυχή και η ιστορία
της Εορδαίας! Η ΔΕΗ δεν μπορεί να το παραβλέπει, δεν έχει το δικαίωμα να το
ξεχνά.
Το δημοσίευμα του Ομίλου ΔΕΗ στις 24 Ιουνίου 2026 στο Mononews για το νέο Μουσείο Βιομηχανικής Κληρονομιάς στην Πτολεμαΐδα:
«Η ΔΕΗ ... αναγνωρίζοντας το βαθύ χρέος απέναντι στην ιστορία της
Δυτικής Μακεδονίας και τους εργαζόμενους των ορυχείων, σχεδιάζει δημιουργία
Μουσείου Βιομηχανικής Κληρονομιάς στην περιοχή της Πτολεμαΐδας, όπως άλλωστε
έχει ανακοινωθεί στην παρουσίαση του επενδυτικού πλάνου ύψους €5,75 δις-ανακοίνωση Στάσση παρουσία Μητσοτάκη 3/4/2025 (δίχως
συνέχεια).
Στο πλαίσιο αυτού του έργου, θα διατηρηθούν και θα αποκατασταθούν εμβληματικά
βιομηχανικά κτίρια, πύργοι ψύξης, ιστορικές καμινάδες και εγκαταστάσεις μεγάλης
αρχιτεκτονικής και ιστορικής αξίας.
Επιπλέον, συγκεκριμένα μηχανήματα και εξοπλισμός που έχουν χαρακτηριστεί ως
κινητά βιομηχανικά μνημεία θα συντηρηθούν και θα εκτεθούν στον χώρο του
μουσείου. Στο πλαίσιο αυτής της πρόνοιας, θα διατηρηθούν και θα αναδειχθούν
εμβληματικοί εκσκαφείς, αντίστοιχοι με αυτούς που αποσύρθηκαν, οι οποίοι θα
παραμείνουν στην περιοχή ως μόνιμα εκθέματα.
Με
αυτόν τον τρόπο, η ιστορία του λιγνίτη και η βιομηχανική κληρονομιά του θα
αναδειχθούν με επιστημονικό, ασφαλή και αξιοπρεπή τρόπο, προσφέροντας παράλληλα
έναν τουριστικό πόλο έλξης για ολόκληρη τη Δυτική Μακεδονία».
Έργα άμεσου ενδιαφέροντος της ΔΕΗ (από κοντά
& ο Δήμος Εορδαίας):
-Απομόνωση ιστορικών εκθεμάτων που συμπλήρωσαν πάνω από 50 χρόνια
λειτουργίας, καθώς και η μεταφορά και ασφαλής φύλαξή τους.
-Αποκατάσταση χώρου-αξιοποίηση του ΑΗΣ Πτολεμαΐδας. Δομική αποκατάσταση των
κεντρικών κτιρίων. Υπάρχει ήδη εγκεκριμένη μελέτη αποκατάστασης του ΑΗΣ Πτολεμαΐδας,
για την μετατροπή μέρους των εγκαταστάσεων για υποδομές μουσειακού χώρου.
-Προγραμματισμός για την παραμονή μεγάλων μηχανημάτων στο φυσικό τους
περιβάλλον (ορυχείο).
-Συγκέντρωση, ψηφιοποιήση και τεκμηρίωση του αρχειακού υλικού (ΦΩΤΟ, σχέδια
κλπ.).
-Και τέλος η χωροθέτηση επιμέρους ζωνών: Πολιτιστική, Βιομηχανική &
Τεχνολογική, Περιβαλλοντική κ.α.
Από τα σπουδαιότερα έργα που
μπορεί να υλοποιήσει η Δημοτική Αρχή του δήμου Εορδαίας, με την πρωτοβουλία της
ΔΕΗ και τη συνδρομή αρμόδιων υπουργείων και της Περιφ. Δυτ. Μακεδονίας (ΠΔΜ)..
Η μοναδική ευκαιρία
της Εορδαίας με το συγκριτικό της πλεονέκτημα, τον Βιομηχανικό τουρισμό, να γίνει
μέρος και ν’ αποτελέσει εναλλακτική πρόταση στον τουριστικό χάρτη της Π.Δ.Μ. Γεγονός (μαζί με άλλα) που θα ξαναδώσει θέσεις
εργασίας και ζωή στον τόπο !!!
ΦΩΤΟ 1: Βιομηχανικό Μουσείο ΑΗΣ Πτολεμαΐδας – σχεδιασμός Τεχνητής Νοημοσύνης.
ΦΩΤΟ 2: Μουσείου
Ιστορίας του ΑΗΣ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ στο Κερατσίνι.
.png)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου