Κατάθεση Ερώτηση με θέμα: Υφίστανται διοικητικές ευθύνες για την μη είσπραξη προστίμου 78 εκ ευρώ υπέρ του δημοσίου;
Αποτελεί θεμελιακό καθήκον της πολιτείας η διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και η εγγύηση της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς στα πλαίσια νομιμότητας που εξασφαλίζουν την απαιτούμενη ασφάλεια των συναλλασσομένων σε μια κοινωνία.
Επίσης είναι βασική η βεβαίωση και είσπραξη των προστίμων, σε όσους καταλογίζεται αποδεδειγμένα έκνομη και αντισυμβατική συμπεριφορά, λόγω της οικονομικής κατάστασης στην οποία έχουν υπεισέρθει τα δημοσία οικονομικά.
Για την διευκόλυνση των ελεγκτικών μηχανισμών στην απερίσπαστη άσκηση του έργου τους καθώς και στην ενδελεχή διερεύνηση των πράξεων ή παραλήψεων όσων προΐστανται των μηχανισμών αυτών και φέρουν την ευθύνη διασφάλισης του δημοσίου συμφέροντος οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Κοζάνης Ραχήλ Μακρή και Βοιωτίας Γιάννης Σταθάς κατέθεσαν την με αριθμ. πρωτ. 4316-256/3.8.15 Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων αξιοποιώντας δημοσιευμένα στοιχεία στον ηλεκτρονικό τύπο.
Η ανωτέρω Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων έχει κοινοποιηθεί στην εισαγγελία του Αρείου Πάγου, στον Οικονομικό εισαγγελέα και στον εισαγγελέα Διαφθοράς για την ανεξάρτητη δικαστική αξιολόγηση και διερεύνηση της.
Επισυνάπτεται το κείμενο της ερώτησης:
3/8/2015
ΕΡΩΤΗΣΗ - ΑΚΕ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς
-Οικονομικών
-Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
Κοιν.
Εισαγγελία Αρείου Πάγου
Οικονομικός Εισαγγελέας
Εισαγγελέας Διαφθοράς
Θέμα: Υφίστανται διοικητικές ευθύνες για την μη είσπραξη προστίμου 78 εκ ευρώ υπέρ του δημοσίου;
Σε δημοσίευμα της ιστοσελίδας «www.fmvoice.gr» της Δευτέρας, 27 Ιουλίου 2015 με τίτλο “«Πάγωσε» φοροπρόστιμο-μαμούθ 78 εκατομμυρίων ευρώ σε εταιρία κατηγορούμενη για τοκογλυφία” αναφέρεται ότι:
«Αντιμέτωποι με κατηγορίες για «σύσταση συμμορίας» βρίσκονται οι εφοριακοί που διενήργησαν εξονυχιστικό φορολογικό έλεγχο και επέβαλαν πρόστιμα-μαμούθ συνολικού ύψους 78 εκατ. ευρώ για έκδοση και λήψη εικονικών τιμολογίων στην εταιρεία GENNET που εμπλέκεται σε πολύ γνωστή υπόθεση τοκογλυφίας.
Γράφει: Γιώργος Παλαιτσάκης
Ταυτόχρονα, η διαδικασία του φορολογικού ελέγχου της συγκεκριμένης εταιρείας παραμένει ανολοκλήρωτη εδώ και 2,5 περίπου χρόνια, εξαιτίας ενεργειών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών, με συνέπεια να καθίσταται προς το παρόν αδύνατη η βεβαίωση και η είσπραξη του συνόλου των προστίμων ύψους 78 εκατ. ευρώ, αλλά και να μην είναι δυνατό να προσδιοριστούν οι επιπλέον φόροι εισοδήματος και ΦΠΑ που πρέπει η εταιρεία αυτή να πληρώσει.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μια κρίσιμη απόφαση επιτροπής του υπουργείου Οικονομικών, από την οποία εξαρτώνται η ολοκλήρωση του φορολογικού ελέγχου στη συγκεκριμένη εταιρεία και ο καταλογισμός πρόσθετων φόρων εισοδήματος, ΦΠΑ, προσαυξήσεων και προστίμων για μεγάλης έκτασης φοροδιαφυγή εκκρεμεί προς έκδοση από τον Μάρτιο του 2013! Επιπλέον, η Γενική Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Αικ. Σαββαϊδου τον Δεκέμβριο του 2014 (και ενώ η υπόθεση εκκρεμούσε στα διοικητικά δικαστήρια μετά από προσφυγή της εταιρείας) απεδέχθη αίτημα της εταιρείας να ξαναελεγχθεί από την αρχή!
Τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν έμπειροι και αδιάφθοροι φοροελεγκτές στην προσπάθειά τους να υπερασπιστούν τα συμφέροντα του Δημοσίου φαντάζουν ανυπέρβλητα. Οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι έχουν μηνυθεί από τους υπευθύνους της εταιρείας GENNET, οι οποίοι είναι κατηγορούμενοι για το αδίκημα της τοκογλυφίας. Ταυτόχρονα αντιμετωπίζουν και την αμφισβήτηση της αξιοπιστίας του ελεγκτικού τους έργου από την ίδια τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών!
Το σκάνδαλο, το οποίο αποκαλύπτει σήμερα η FM VOICE, είναι τεραστίων διαστάσεων, αν ληφθεί επιπροσθέτως υπόψη ότι οι εμπλεκόμενοι και κατηγορούμενοι στην υπόθεση της τοκογλυφίας δεν είναι μόνο τα κορυφαία στελέχη της εταιρείας GENNET, που είναι αρκετά γνωστά στον επιχειρηματικό κόσμο, αλλά και o πρώην υπουργός και βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Iωάννης Ανθόπουλος, όπως προκύπτει από το σχετικό βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών. Τα τρία στελέχη της εταιρείας GENNET κατηγορούνται, βάσει του βουλεύματος, ότι δάνειζαν με ετήσια επιτόκια από 38,62% έως και 205,12%! Οι υπεύθυνοι της GENNET αντιμετωπίζουν, επίσης, και ποινικές διώξεις για κακουργηματικού χαρακτήρα αδικήματα φοροδιαφυγής και συγκεκριμένα για έκδοση και λήψη εικονικών φορολογικών στοιχείων μεγάλου ύψους.
Το ιστορικό
Σύμφωνα, ειδικότερα, με τα όσα αναφέρονται στο βούλευμα για την κύρια υπόθεση:
* Θύμα της τοκογλυφικής δραστηριότητας των υπευθύνων της εταιρείας GENNET ήταν μια καπνεμπορική επιχείρηση με έδρα την Καβάλα, η οποία φέρει την επωνυμία «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ». Η επιχείρηση αυτή το 2001 είχε ανάγκη δανειοδότησης, αλλά δεν κατάφερε να εξασφαλίσει νέες πιστώσεις από την «Αγροτική Τράπεζα», επειδή τα προηγούμενα δάνεια που είχε λάβει από την ίδια τράπεζα δεν είχε καταφέρει να τα εξυπηρετήσει.
Για να εξασφαλίσει νέα δανειακή χρηματοδότηση είχε ζητήσει την βοήθεια του κ. Ανθόπουλου, ο οποίος ήταν τότε βουλευτής του ΠΑΣΟΚ και είχε διατελέσει παλαιότερα υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας. Ο εν λόγω πολιτικός ανέλαβε τότε να φέρει σε επαφή τους υπευθύνους της καπνεμπορικής επιχείρησης με την εταιρεία GENNET, η οποία εδρεύει στην Αθήνα και η οποία θα αναλάμβανε τη δανειοδότηση με επιτόκιο υψηλότερο αυτού που θεωρείτο θεμιτό σύμφωνα με το νόμο.
Επειδή οι χορηγήσεις των δανείων αυτών ήταν συναλλαγές παράνομες, συμφωνήθηκε μεταξύ των δύο πλευρών (της δανειολήπτριας καπνεμπορικής επιχείρησης «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ» και της GENNET) η συγκάλυψη των συναλλαγών αυτών με εικονικές αγοραπωλησίες καπνών! Για τον σκοπό αυτό, συστάθηκε μια τρίτη εταιρεία, με την επωνυμία «KAΠΝΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΕΠΕ». Υπεύθυνη της τρίτης αυτής εταιρείας ορίστηκε η 18χρονη τότε κόρη του ζεύγους το οποίο διοικούσε την καπνεμπορική επιχείρηση!
* Το «κόλπο», το οποίο συμφωνήθηκε μεταξύ της «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ» και της GENNET, ώστε τα παράνομα τοκογλυφικά δάνεια να εμφανίζονται ως νόμιμες συναλλαγές, ήταν το εξής:
Η καπνεμπορική επιχείρηση της Καβάλας «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ» δανειζόταν τα ποσά που χρειαζόταν από την ανώνυμη εταιρεία της Αθήνας GENNET και η λήψη των «δανεικών» εμφανιζόταν ως το τίμημα που εισέπραττε η επιχείρηση της Καβάλας από την πώληση καπνών στην ανώνυμη εταιρεία της Αθήνας! Για το σκοπό αυτό, για όποια ποσά δανείων ελάμβανε η «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ» από την GENNET, εξέδιδε προς αυτήν τιμολόγια τα οποία ανέγραφαν ως συναλλαγή την πώληση καπνών. Στην ουσία επρόκειτο για εικονικές (ανύπαρκτες) συναλλαγές και για εικονικά τιμολόγια. Η «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ» επέστρεφε τα «δανεικά», άλλες φορές εφάπαξ και άλλες φορές τμηματικά, σε χρονικά διαστήματα ολίγων ημερών έως και μερικών μηνών από τις ημερομηνίες λήψης των ποσών, καταβάλλοντας υπέρογκους τόκους στη GENNET.
Κάθε συναλλαγή επιστροφής των «δανεικών» με τόκο εμφανιζόταν ως μεταπώληση των καπνών από την GENNET προς την τρίτη εταιρεία, την «KAΠΝΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΕΠΕ», η οποία όμως «ανήκε» στην 18χρονη κόρη των υπευθύνων της καπνεμπορικής επιχείρησης της Καβάλας! Η τιμή στην οποία εμφανιζόταν να έχει πραγματοποιηθεί η (εικονική) μεταπώληση των καπνών ήταν υψηλότερη από την τιμή στην οποία τα προϊόντα αυτά εμφανίζονταν να έχουν αγορασθεί. Η διαφορά μεταξύ των δύο τιμών ήταν στην πραγματικότητα το ποσό των τόκων τους οποίους εισέπρατταν οι υπεύθυνοι της GENNET!
Δηλαδή με την εικονική μεταπώληση των προϊόντων σε σύντομο χρονικό διάστημα σε τιμή σημαντικά υψηλότερη από την τιμή της εικονικής αγοράς καλύπτονταν οι επιστροφές των «δανεικών» και οι υπέρογκοι τόκοι που εισέπρατταν οι υπεύθυνοι της GENNET! Στην πραγματικότητα, τα εμφανιζόμενα ως πωληθέντα προϊόντα ουδέποτε είχαν μετακινηθεί από τις αποθήκες της καπνεμπορικής επιχείρησης της Καβάλας!
Με τις «τριγωνικές» αυτές εικονικές συναλλαγές, καλύφθηκαν 7 συνολικά παράνομες - τοκογλυφικές - δανειοδοτήσεις συνολικού ύψους 17,6 εκατ. ευρώ, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν από το 2002 έως το 2005 με εξωφρενικά υψηλά επιτόκια, από 38,62% έως και 205,12% σε ετήσια βάση!
Πώς αποκαλύφθηκε η υπόθεση της τοκογλυφίας
Από ένα σημείο και μετά οι υπεύθυνοι της δανειολήπτριας επιχείρησης, της «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ», δεν άντεξαν την αφαίμαξη που υφίσταντο από τους δανειστές τους και αποφάσισαν να θέσουν τέρμα στην νοσηρή αυτή και καταστροφική κατάσταση. Για τον σκοπό αυτό αποκάλυψαν με καταγγελίες όλα τα γεγονότα στις αρμόδιες φορολογικές και δικαστικές αρχές. Έφθασαν δε στο σημείο να ... αυτοκαταγγελθούν στις αρμόδιες φορολογικές αρχές παραδεχόμενοι ότι εξέδωσαν εικονικά τιμολόγια και ότι διέπραξαν αυτή τη φορολογική παράβαση με σκοπό να εμφανίσουν ως νόμιμες τις συναλλαγές των παράνομων δανειοδοτήσεων.
Αποτέλεσμα αυτής της «αυτοκαταγγελίας» τους ήταν να διενεργηθεί τακτικός φορολογικός έλεγχος στην επιχείρησή τους, την «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ», από το Περιφερειακό Ελεγκτικό Κέντρο Θεσσαλονίκης. Η ειδική έκθεση ελέγχου που συντάχθηκε από τους αρμοδίους υπαλλήλους του Π.Ε.Κ. Θεσσαλονίκης στις 30 Ιανουαρίου 2012 αναφέρει ότι όλα τα φορολογικά στοιχεία που εκδόθηκαν από την ελεγχόμενη καπνεμπορική επιχείρηση «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ» προς την GENNET «είναι εικονικά στο σύνολό τους, διότι εκδόθηκαν για ανύπαρκτες συναλλαγές».
Τα συμπεράσματα της έκθεσης ελέγχου του Π.Ε.Κ. Θεσσαλονίκης διαβιβάστηκαν στη συνέχεια στο Διαπεριφερειακό Ελεγκτικό Κέντρο Αθηνών (Δ.Ε.Κ. Αθηνών), προκειμένου να επιληφθεί στο πλαίσιο των δικών του αρμοδιοτήτων, να διενεργήσει δηλαδή έλεγχο και στην GENNET που ήταν η λήπτρια των εικονικών τιμολογίων.
Τα συμπεράσματα του ελέγχου του Π.Ε.Κ. Θεσσαλονίκης αποτελούσαν, στην ουσία, «συμπληρωματικά στοιχεία» που απεδείκνυαν ότι η GENNET είχε λάβει εικονικά τιμολόγια από την «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ» και, ως εκ τούτου, θα έπρεπε να ελεγχθεί κι εκείνη. Δεδομένου ότι η GENNET είχε ήδη ελεγχθεί για τις χρήσεις 2002-2005 με τακτικό φορολογικό έλεγχο χωρίς να εντοπιστεί τότε καμία φορολογική παράβαση (!), διετάχθη επανέλεγχος στην συγκεκριμένη εταιρεία, βάσει των συμπληρωματικών στοιχείων που είχαν προκύψει από τον έλεγχο στην επιχείρηση της Καβάλας.
Το πρόστιμο και οι μεθοδεύσεις για να αποφευχθεί
Από τον επανέλεγχο που διενήργησε το Δ.Ε.Κ. Αθηνών διαπιστώθηκε, πράγματι, ότι η GENNET έλαβε και καταχώρισε στα βιβλία της εικονικά τιμολόγια εκδοθέντα από την «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ». Επιπλέον διαπιστώθηκε η έκδοση εικονικών τιμολογίων προς την τρίτη επιχείρηση, με την επωνυμία «ΚΑΠΝΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΕΠΕ», η οποία εμφανιζόταν να ανήκει στην 18χρονη κόρη των υπευθύνων της «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ».
Τα εικονικά αυτά τιμολόγια εκδόθηκαν από τη GENNET για να εμφανιστούν ως μεταπωλήσεις καπνών οι συναλλαγές της επιστροφής των δανεικών με υπέρογκους τόκους από την οικογένεια των καπνεμπόρων της Καβάλας!
Οι ελεγκτές του Δ.Ε.Κ. συνέταξαν στις 11 Ιανουαρίου 2013 έκθεση ελέγχου εφαρμογής των διατάξεων του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και εξέδωσαν πράξεις επιβολής προστίμων, για λήψη και έκδοση εικονικών φορολογικών στοιχείων κατά τις χρήσεις 2002-2005. Τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν στην ανώνυμη εταιρεία των κατηγουμένων για τοκογλυφία ανήλθαν στο ποσό των 78 εκατ. ευρώ!
Η ελεγχθείσα εταιρεία GENNET, στις 22 Μαρτίου 2013 υπέβαλε αιτήματα διοικητικής επίλυσης της φορολογικής διαφοράς, τα οποία είχαν τον χαρακτήρα ενδικοφανών προσφυγών προς την Επιτροπή Διοικητικής Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών του άρθρου 70Α του ν. 2238/1994.
Η Επιτροπή, αφού εξέτασε τα αιτήματα, όλα τα έγγραφα του φακέλου και όλα όσα της εξέθεσαν οι εκπρόσωποι της εταιρείας, εξέδωσε στις 27 Νοεμβρίου 2013 τέσσερις αποφάσεις σύμφωνα με τις οποίες τα αποτελέσματα του επανελέγχου που είχε διανεργήσει το Δ.Ε.Κ. Αθηνών ήταν βάσιμα, επειδή η εικονικότητα των φορολογικών στοιχείων αποδείχθηκε πλήρως από τα ευρήματα του ελέγχου.
Κατά των αποφάσεων αυτών, η εταιρεία άσκησε προσφυγή στα διοικητικά δικαστήρια ισχυριζόμενη ότι όλες οι συναλλαγές - δηλαδή οι αγορές και οι πωλήσεις καπνών - ήταν πραγματικές.
Εντωμεταξύ ο επανέλεγχος του Δ.Ε.Κ. Αθηνών δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, αν και έχουν περάσει σχεδόν 2,5 χρόνια από τότε που εκδόθηκε η έκθεση βάσει της οποίας επιβλήθηκαν τα πρόστιμα των 78 εκατ. ευρώ στην GENNET!
Προϋπόθεση για την ολοκλήρωσή του συγκεκριμένου ελέγχου ήταν να κοινοποιηθεί στην εταιρεία GENNET σημείωμα για την κρίση των βιβλίων της ως ανακριβών. Όμως μετά την κοινοποίηση του σημειώματος η GENNET ζήτησε το κύρος των βιβλίων της να κριθεί από την Επιτροπή που προβλέπει το άρθρο 30 του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων. Τόσο το σημείωμα που της κοινοποιήθηκε όσο και η αίτησή της διαβιβάστηκαν στην παραπάνω Επιτροπή από τις 4 Μαρτίου 2013, χωρίς ακόμη μέχρι και σήμερα να έχει εκδοθεί σχετική απόφαση!
Σημειώνεται ότι η απόφαση επί του κύρους των βιβλίων, από τη στιγμή που θα εκδοθεί, είναι δεσμευτική για την ελεγκτική αρχή ως προς τον προσδιορισμό της φορολογητέας ύλης, δηλαδή του ύψους των ακαθαρίστων εσόδων (του τζίρου) επί του οποίου θα επανυπολογιστούν οι φόροι εισοδήματος και ο ΦΠΑ, και ως προς την έκδοση των πράξεων καταλογισμού φόρων.
Επιπλέον, η GENNET, στις 6 Δεκεμβρίου 2013, και ενώ εκκρεμούσε ακόμη η έκδοση της απόφασης από την παραπάνω Επιτροπή αλλά και η έκδοση απόφασης από το αρμόδιο διοικητικό δικαστήριο επί των αποτελεσμάτων του επανελέγχου του Δ.Ε.Κ., υπέβαλε αίτηση για νέο φορολογικό επανέλεγχο την οποία η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων έκανε δεκτή περίπου ένα χρόνο μετά! Συγκεκριμένα, στις 30 Δεκεμβρίου 2014 εκδόθηκε απόφαση από τη Γενική Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων Αικ. Σαββαϊδου για νέο επανέλεγχο στην εταιρεία!
Ο νέος επανελέγχος ανατέθηκε σε ειδικό συνεργείο αποτελούμενο από υπαλλήλους του Κέντρου Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων (ΚΕΜΕΕΠ), το οποίο είχε αντικαταστήσει πλέον το ΔΕΚ Αθηνών. Έργο του ειδικού συνεργείου ήταν, ουσιαστικά, να ξαναελέγξει από την αρχή την εταιρεία, αμφισβητώντας τα αποτελέσματα του προηγούμενου επανελέγχου του ΔΕΚ Αθηνών!
Παραιτήσεις και πρόωρες συνταξιοδοτήσεις ελεγκτών
Ο ορισθείς ως προϊστάμενος του ειδικού συνεργείου αρνήθηκε, ωστόσο, να διενεργήσει τον επανέλεγχο, επικαλούμενος το γεγονός ότι η υπόθεση βρίσκεται πλέον στο Διοικητικό Εφετείο. Μάλιστα, εξαιτίας της απόφασης να οριστεί επικεφαλής του ειδικού συνεργείου επανελέγχου και προκειμένου να αποφύγει τον εξαναγκασμό να πραγματοποιήσει τον συγκεκριμένο έλεγχο (ήταν υποχρεωμένος βάσει του κανονισμού της υπηρεσίας του να αναλάβει τον επανέλεγχο) αποφάσισε, τελικά, να παραιτηθεί από την υπηρεσία υποβάλλοντας αίτηση για συνταξιοδότηση!
Η Γενική Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων αντικατέστησε τον συγκεκριμένο εφοριακό υπάλληλο με έναν άλλον συνάδελφό του. Κι αυτός όμως αρνήθηκε να αναλάβει προϊστάμενος του συγκεκριμένου συνεργείου και υπέβαλε αιτήσεις παραίτησης για τον ίδιο λόγο!
Σαν να μην έφθαναν όλα αυτά, η εταιρεία των κατηγορουμένων για τοκογλυφία GENNET, μετά την απόφαση της κας Σαββαϊδου για τον δεύτερο επανέλεγχο υπέβαλε μήνυση «για σύσταση συμμορίας» εναντίον της καπνεμπορικής επιχείρησης της Καβάλας «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ», τεσσάρων εμπλεκόμενων φυσικών προσώπων και κατά 20 συνολικά εφοριακών υπαλλήλων του Περιφερειακού Ελεγκτικού Κέντρου Θεσσαλονίκης και του Διαπεριφερειακού Ελεγκτικού Κέντρου Αθηνών οι οποίοι είχαν εμπλακεί σε βάθος χρόνου με τους φορολογικούς ελέγχους και ανέδειξαν με αδιάσειστα τεκμήρια τις παραβάσεις της έκδοσης και λήψης εικονικών φορολογικών στοιχείων! Δηλαδή οι εφοριακοί υπάλληλοι που διενήργησαν τους ελέγχους και επέβαλαν τα πρόστιμα για τα εικονικά τιμολόγια βρέθηκαν να είναι και κατηγορούμενοι για «σύσταση συμμορίας»!
Τα τελικά αποτελέσματα όλων αυτών των ενεργειών και των γεγονότων είναι:
α) να αμφισβητείται από την ίδια τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων το επίπονο έργο των φορολογικών ελεγκτών οι οποίοι καταλόγισαν πρόστιμα ύψους 78 εκατ. ευρώ για τις βαρύτατες φορολογικές παραβάσεις της έκδοσης και λήψης εικονικών τιμολογίων αξίας πολλών εκατομμυρίων ευρώ, οι οποίες, όπως διαπίστωσαν και απέδειξαν, αποσκοπούσαν στην κάλυψη των τοκογλυφικών δραστηριοτήτων της εταιρείας GENNET.
β) έμπειροι ελεγκτές εφοριακοί να παραιτούνται από την υπηρεσία τους πρόωρα για να βγουν στη σύνταξη προκειμένου να αποφύγουν την ανάμιξή τους με προσπάθειες σημαντικής μειώσεως ή και μηδενισμού των προστίμων που επέβαλαν συνάδελφοί τους για φοροδιαφυγή.
γ) να έχει «μπλοκαριστεί» η ολοκλήρωση του φορολογικού ελέγχου που ήδη καταλόγισε σε βάρος της εταιρείας των κατηγορουμένων ως τοκογλύφων τα πρόστιμα ύψους 78 εκατ. ευρώ και ο οποίος επρόκειτο να προχωρήσει και σε περαιτέρω καταλογισμούς φόρων εισοδήματος και ΦΠΑ ύψους πολλών εκατομμυρίων ευρώ επιπλέον. Ευθύνες για την εξέλιξη αυτή φέρει η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, καθώς δεν έχει μεριμνήσει ακόμη ώστε να εκδοθεί η απόφαση της επιτροπής που είναι αρμόδια για την κρίση επί του κύρους των βιβλίων της εταιρείας (η απόφαση καθυστερεί να εκδοθεί ήδη 2,5 χρόνια) αλλά και επειδή εξέδωσε απόφαση για νέο επανέλεγχο, ο οποίος ακόμη και μέχρι σήμερα δεν έχει ξεκινήσει, οδηγώντας την όλη διαδικασία πολλούς μήνες – ενδεχομένως και έτη – πίσω!
δ) να μην έχουν ακόμη βεβαιωθεί τα υπέρογκα ποσά των προστίμων και των φόρων που πρέπει να κληθούν να πληρώσουν οι εμπλεκόμενοι στην υπόθεση τοκογλυφίας υπεύθυνοι της εταιρείας και το Ελληνικό Δημόσιο να μην μπορεί να διεκδικήσει την είσπραξή τους προς όφελος του κρατικού προϋπολογισμού!»
Με βάση τα ανωτέρω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Αληθεύουν τα αναφερόμενα στο δημοσίευμα;
2. Αληθεύει ότι η διαδικασία του φορολογικού ελέγχου της αναφερόμενης στο άρθρο εταιρείας παραμένει ανολοκλήρωτη εδώ και 2,5 περίπου χρόνια;
3. Αληθεύει ότι η καθυστέρηση οφείλεται σε πράξεις ή παραλείψεις της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών;
4. Εάν ναι, έχει διενεργηθεί ή έστω διαταχθεί διοικητική εξέταση για την διερεύνηση ευθυνών και καταλογισμό στα υπεύθυνα για τις πράξεις ή παραλείψεις πρόσωπα;
5. Αληθεύει ότι η καθυστέρηση των 2,5 ετών καθιστά αδύνατη τη βεβαίωση και την είσπραξη προστίμων ύψους 78 εκατ. Ευρώ;
6. Αληθεύει ότι δυνάμει της καθυστέρησης δεν είναι δυνατό να προσδιοριστούν οι επιπλέον φόροι εισοδήματος και ΦΠΑ που πρέπει η εταιρεία αυτή να πληρώσει;
7. Αληθεύει ότι η Γενική Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Αικ. Σαββαϊδου τον Δεκέμβριο του 2014 και ενώ η υπόθεση εκκρεμούσε στα διοικητικά δικαστήρια μετά από προσφυγή της εταιρείας απεδέχθη αίτημα της εταιρείας να ξαναελεγχθεί από την αρχή;
8. Εάν ναι, με βάση ποιο σκεπτικό για την διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος λήφθηκε η απόφαση αυτή;
9. Υφίσταται πόρισμα του επανελέγχου της εταιρίας;
10. Αληθεύει ότι έμπειροι και αδιάφθοροι φοροελεγκτές αντιμετωπίζουν εμπόδια στην προσπάθειά τους να υπερασπιστούν τα συμφέροντα του Δημοσίου;
11. Αληθεύει ότι οι ελεγκτές αυτοί αντιμετωπίζουν και την αμφισβήτηση της αξιοπιστίας του ελεγκτικού τους έργου από την ίδια τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών;
12. Εάν ναι δυνάμει ποιον στοιχείων αμφισβητείται η αξιοπιστία του έργου τους;
13. Υφίσταται εμπλοκή πολιτικών προσώπων, πρώην ή νυν Βουλευτών ή και Υπουργών στη συγκεκριμένη υπόθεση;
14. Αληθεύει ότι έχουν διενεργηθεί εικονικές μεταπωλήσεις προϊόντων;
15. Αληθεύει ότι από τις «τριγωνικές» αυτές εικονικές συναλλαγές, καλύφθηκαν 7 συνολικά παράνομες - τοκογλυφικές - δανειοδοτήσεις συνολικού ύψους 17,6 εκατ. ευρώ, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν από το 2002 έως το 2005 με εξωφρενικά υψηλά επιτόκια, από 38,62% έως και 205,12% σε ετήσια βάση;
16. Αληθεύει ότι η ειδική έκθεση ελέγχου που συντάχθηκε από τους αρμοδίους υπαλλήλους του Περιφερειακού Ελεγκτικού Κέντρου Θεσσαλονίκης στις 30 Ιανουαρίου 2012 αναφέρει ότι όλα τα φορολογικά στοιχεία που εκδόθηκαν από την ελεγχόμενη καπνεμπορική επιχείρηση «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ» προς την GENNET «είναι εικονικά στο σύνολό τους, διότι εκδόθηκαν για ανύπαρκτες συναλλαγές»;
17. Αληθεύει ότι από τον επανέλεγχο που διενήργησε το Διαπεριφερειακό Ελεγκτικό Κέντρό (Δ.Ε.Κ.) Αθηνών διαπιστώθηκε ότι η GENNET έλαβε και καταχώρισε στα βιβλία της εικονικά τιμολόγια εκδοθέντα από την «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ» και διαπιστώθηκε η έκδοση εικονικών τιμολογίων προς την τρίτη επιχείρηση, με την επωνυμία «ΚΑΠΝΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΕΠΕ»;
18. Αληθεύει ότι οι ελεγκτές του Δ.Ε.Κ. συνέταξαν στις 11 Ιανουαρίου 2013 έκθεση ελέγχου εφαρμογής των διατάξεων του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και εξέδωσαν πράξεις επιβολής προστίμων 78 εκατ. ευρώ, για λήψη και έκδοση εικονικών φορολογικών στοιχείων κατά τις χρήσεις 2002-2005;
19. Αληθεύει ότι η Επιτροπή Διοικητικής Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών του άρθρου 70Α του ν. 2238/1994, αφού εξέτασε τα αιτήματα εξέδωσε στις 27 Νοεμβρίου 2013 τέσσερις αποφάσεις σύμφωνα με τις οποίες τα αποτελέσματα του επανελέγχου που είχε διανεργήσει το Δ.Ε.Κ. Αθηνών ήταν βάσιμα, επειδή η εικονικότητα των φορολογικών στοιχείων αποδείχθηκε πλήρως από τα ευρήματα του ελέγχου;
20. Αληθεύει ότι ο επανέλεγχος του Δ.Ε.Κ. Αθηνών δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, αν και έχουν περάσει σχεδόν 2,5 χρόνια από τότε που εκδόθηκε η έκθεση βάσει της οποίας επιβλήθηκαν τα πρόστιμα των 78 εκατ. Ευρώ;
21. Αληθεύει ότι υφίσταται ως προϋπόθεση για την ολοκλήρωσή του συγκεκριμένου ελέγχου η κοινοποίηση στην εταιρεία GENNET σημειώματος για την κρίση των βιβλίων της ως ανακριβών;
22. Αληθεύει ότι το σημείωμα που της κοινοποιήθηκε όσο και η αίτησή της διαβιβάστηκαν στην Επιτροπή που προβλέπει το άρθρο 30 του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων από τις 4 Μαρτίου 2013, χωρίς ακόμη μέχρι και σήμερα να έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση;
23. Εάν ναι για ποιους λόγους δεν έχει εκδοθεί η απόφαση αυτή;
24. Αληθεύει ότι η Γενική Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων Αικ. Σαββαϊδου στις 30 Δεκεμβρίου 2014 εκδόθηκε απόφαση από για νέο επανέλεγχο της εταιρείας, ύστερα από αίτηση αυτής της 6ης Δεκεμβρίου 2013, ενώ εκκρεμούσε ακόμη η έκδοση της απόφασης από την παραπάνω Επιτροπή αλλά και η έκδοση απόφασης από το αρμόδιο διοικητικό δικαστήριο επί των αποτελεσμάτων του επανελέγχου του Δ.Ε.Κ.;
25. Αληθεύει ότι εφοριακοί υπάλληλοι αρνήθηκαν να αναλάβουν προϊστάμενοι του ελεγκτικού συνεργείου και υπέβαλαν αιτήσεις συνταξιοδότησης ή παραίτησης προκειμένου να το αποφύγουν;
26. Αληθεύει ότι δεν έχουν ακόμη βεβαιωθεί τα ποσά των προστίμων και των φόρων και το Ελληνικό Δημόσιο δεν μπορεί να διεκδικήσει την είσπραξή τους προς όφελος του κρατικού προϋπολογισμού;
27. Έχουν ασκηθεί όλοι οι απαιτούμενοι διοικητικοί έλεγχοι και τα ένδικα μέσα διασφάλισης του δημοσίου στην συγκεκριμένη υπόθεση;
Παράλληλα, ζητείται η κατάθεση στην Εθνική Αντιπροσωπεία όλων των σχετικών εγγράφων που δικαιολογούν τις απαντήσεις στα ανωτέρω ερωτήματα.
Οι ερωτώντες βουλευτές
Ραχήλ Μακρή
Γιάννης Σταθάς
Αποτελεί θεμελιακό καθήκον της πολιτείας η διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και η εγγύηση της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς στα πλαίσια νομιμότητας που εξασφαλίζουν την απαιτούμενη ασφάλεια των συναλλασσομένων σε μια κοινωνία.
Επίσης είναι βασική η βεβαίωση και είσπραξη των προστίμων, σε όσους καταλογίζεται αποδεδειγμένα έκνομη και αντισυμβατική συμπεριφορά, λόγω της οικονομικής κατάστασης στην οποία έχουν υπεισέρθει τα δημοσία οικονομικά.
Για την διευκόλυνση των ελεγκτικών μηχανισμών στην απερίσπαστη άσκηση του έργου τους καθώς και στην ενδελεχή διερεύνηση των πράξεων ή παραλήψεων όσων προΐστανται των μηχανισμών αυτών και φέρουν την ευθύνη διασφάλισης του δημοσίου συμφέροντος οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Κοζάνης Ραχήλ Μακρή και Βοιωτίας Γιάννης Σταθάς κατέθεσαν την με αριθμ. πρωτ. 4316-256/3.8.15 Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων αξιοποιώντας δημοσιευμένα στοιχεία στον ηλεκτρονικό τύπο.
Η ανωτέρω Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων έχει κοινοποιηθεί στην εισαγγελία του Αρείου Πάγου, στον Οικονομικό εισαγγελέα και στον εισαγγελέα Διαφθοράς για την ανεξάρτητη δικαστική αξιολόγηση και διερεύνηση της.
Επισυνάπτεται το κείμενο της ερώτησης:
3/8/2015
ΕΡΩΤΗΣΗ - ΑΚΕ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς
-Οικονομικών
-Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
Κοιν.
Εισαγγελία Αρείου Πάγου
Οικονομικός Εισαγγελέας
Εισαγγελέας Διαφθοράς
Θέμα: Υφίστανται διοικητικές ευθύνες για την μη είσπραξη προστίμου 78 εκ ευρώ υπέρ του δημοσίου;
Σε δημοσίευμα της ιστοσελίδας «www.fmvoice.gr» της Δευτέρας, 27 Ιουλίου 2015 με τίτλο “«Πάγωσε» φοροπρόστιμο-μαμούθ 78 εκατομμυρίων ευρώ σε εταιρία κατηγορούμενη για τοκογλυφία” αναφέρεται ότι:
«Αντιμέτωποι με κατηγορίες για «σύσταση συμμορίας» βρίσκονται οι εφοριακοί που διενήργησαν εξονυχιστικό φορολογικό έλεγχο και επέβαλαν πρόστιμα-μαμούθ συνολικού ύψους 78 εκατ. ευρώ για έκδοση και λήψη εικονικών τιμολογίων στην εταιρεία GENNET που εμπλέκεται σε πολύ γνωστή υπόθεση τοκογλυφίας.
Γράφει: Γιώργος Παλαιτσάκης
Ταυτόχρονα, η διαδικασία του φορολογικού ελέγχου της συγκεκριμένης εταιρείας παραμένει ανολοκλήρωτη εδώ και 2,5 περίπου χρόνια, εξαιτίας ενεργειών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών, με συνέπεια να καθίσταται προς το παρόν αδύνατη η βεβαίωση και η είσπραξη του συνόλου των προστίμων ύψους 78 εκατ. ευρώ, αλλά και να μην είναι δυνατό να προσδιοριστούν οι επιπλέον φόροι εισοδήματος και ΦΠΑ που πρέπει η εταιρεία αυτή να πληρώσει.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μια κρίσιμη απόφαση επιτροπής του υπουργείου Οικονομικών, από την οποία εξαρτώνται η ολοκλήρωση του φορολογικού ελέγχου στη συγκεκριμένη εταιρεία και ο καταλογισμός πρόσθετων φόρων εισοδήματος, ΦΠΑ, προσαυξήσεων και προστίμων για μεγάλης έκτασης φοροδιαφυγή εκκρεμεί προς έκδοση από τον Μάρτιο του 2013! Επιπλέον, η Γενική Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Αικ. Σαββαϊδου τον Δεκέμβριο του 2014 (και ενώ η υπόθεση εκκρεμούσε στα διοικητικά δικαστήρια μετά από προσφυγή της εταιρείας) απεδέχθη αίτημα της εταιρείας να ξαναελεγχθεί από την αρχή!
Τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν έμπειροι και αδιάφθοροι φοροελεγκτές στην προσπάθειά τους να υπερασπιστούν τα συμφέροντα του Δημοσίου φαντάζουν ανυπέρβλητα. Οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι έχουν μηνυθεί από τους υπευθύνους της εταιρείας GENNET, οι οποίοι είναι κατηγορούμενοι για το αδίκημα της τοκογλυφίας. Ταυτόχρονα αντιμετωπίζουν και την αμφισβήτηση της αξιοπιστίας του ελεγκτικού τους έργου από την ίδια τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών!
Το σκάνδαλο, το οποίο αποκαλύπτει σήμερα η FM VOICE, είναι τεραστίων διαστάσεων, αν ληφθεί επιπροσθέτως υπόψη ότι οι εμπλεκόμενοι και κατηγορούμενοι στην υπόθεση της τοκογλυφίας δεν είναι μόνο τα κορυφαία στελέχη της εταιρείας GENNET, που είναι αρκετά γνωστά στον επιχειρηματικό κόσμο, αλλά και o πρώην υπουργός και βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Iωάννης Ανθόπουλος, όπως προκύπτει από το σχετικό βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών. Τα τρία στελέχη της εταιρείας GENNET κατηγορούνται, βάσει του βουλεύματος, ότι δάνειζαν με ετήσια επιτόκια από 38,62% έως και 205,12%! Οι υπεύθυνοι της GENNET αντιμετωπίζουν, επίσης, και ποινικές διώξεις για κακουργηματικού χαρακτήρα αδικήματα φοροδιαφυγής και συγκεκριμένα για έκδοση και λήψη εικονικών φορολογικών στοιχείων μεγάλου ύψους.
Το ιστορικό
Σύμφωνα, ειδικότερα, με τα όσα αναφέρονται στο βούλευμα για την κύρια υπόθεση:
* Θύμα της τοκογλυφικής δραστηριότητας των υπευθύνων της εταιρείας GENNET ήταν μια καπνεμπορική επιχείρηση με έδρα την Καβάλα, η οποία φέρει την επωνυμία «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ». Η επιχείρηση αυτή το 2001 είχε ανάγκη δανειοδότησης, αλλά δεν κατάφερε να εξασφαλίσει νέες πιστώσεις από την «Αγροτική Τράπεζα», επειδή τα προηγούμενα δάνεια που είχε λάβει από την ίδια τράπεζα δεν είχε καταφέρει να τα εξυπηρετήσει.
Για να εξασφαλίσει νέα δανειακή χρηματοδότηση είχε ζητήσει την βοήθεια του κ. Ανθόπουλου, ο οποίος ήταν τότε βουλευτής του ΠΑΣΟΚ και είχε διατελέσει παλαιότερα υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας. Ο εν λόγω πολιτικός ανέλαβε τότε να φέρει σε επαφή τους υπευθύνους της καπνεμπορικής επιχείρησης με την εταιρεία GENNET, η οποία εδρεύει στην Αθήνα και η οποία θα αναλάμβανε τη δανειοδότηση με επιτόκιο υψηλότερο αυτού που θεωρείτο θεμιτό σύμφωνα με το νόμο.
Επειδή οι χορηγήσεις των δανείων αυτών ήταν συναλλαγές παράνομες, συμφωνήθηκε μεταξύ των δύο πλευρών (της δανειολήπτριας καπνεμπορικής επιχείρησης «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ» και της GENNET) η συγκάλυψη των συναλλαγών αυτών με εικονικές αγοραπωλησίες καπνών! Για τον σκοπό αυτό, συστάθηκε μια τρίτη εταιρεία, με την επωνυμία «KAΠΝΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΕΠΕ». Υπεύθυνη της τρίτης αυτής εταιρείας ορίστηκε η 18χρονη τότε κόρη του ζεύγους το οποίο διοικούσε την καπνεμπορική επιχείρηση!
* Το «κόλπο», το οποίο συμφωνήθηκε μεταξύ της «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ» και της GENNET, ώστε τα παράνομα τοκογλυφικά δάνεια να εμφανίζονται ως νόμιμες συναλλαγές, ήταν το εξής:
Η καπνεμπορική επιχείρηση της Καβάλας «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ» δανειζόταν τα ποσά που χρειαζόταν από την ανώνυμη εταιρεία της Αθήνας GENNET και η λήψη των «δανεικών» εμφανιζόταν ως το τίμημα που εισέπραττε η επιχείρηση της Καβάλας από την πώληση καπνών στην ανώνυμη εταιρεία της Αθήνας! Για το σκοπό αυτό, για όποια ποσά δανείων ελάμβανε η «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ» από την GENNET, εξέδιδε προς αυτήν τιμολόγια τα οποία ανέγραφαν ως συναλλαγή την πώληση καπνών. Στην ουσία επρόκειτο για εικονικές (ανύπαρκτες) συναλλαγές και για εικονικά τιμολόγια. Η «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ» επέστρεφε τα «δανεικά», άλλες φορές εφάπαξ και άλλες φορές τμηματικά, σε χρονικά διαστήματα ολίγων ημερών έως και μερικών μηνών από τις ημερομηνίες λήψης των ποσών, καταβάλλοντας υπέρογκους τόκους στη GENNET.
Κάθε συναλλαγή επιστροφής των «δανεικών» με τόκο εμφανιζόταν ως μεταπώληση των καπνών από την GENNET προς την τρίτη εταιρεία, την «KAΠΝΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΕΠΕ», η οποία όμως «ανήκε» στην 18χρονη κόρη των υπευθύνων της καπνεμπορικής επιχείρησης της Καβάλας! Η τιμή στην οποία εμφανιζόταν να έχει πραγματοποιηθεί η (εικονική) μεταπώληση των καπνών ήταν υψηλότερη από την τιμή στην οποία τα προϊόντα αυτά εμφανίζονταν να έχουν αγορασθεί. Η διαφορά μεταξύ των δύο τιμών ήταν στην πραγματικότητα το ποσό των τόκων τους οποίους εισέπρατταν οι υπεύθυνοι της GENNET!
Δηλαδή με την εικονική μεταπώληση των προϊόντων σε σύντομο χρονικό διάστημα σε τιμή σημαντικά υψηλότερη από την τιμή της εικονικής αγοράς καλύπτονταν οι επιστροφές των «δανεικών» και οι υπέρογκοι τόκοι που εισέπρατταν οι υπεύθυνοι της GENNET! Στην πραγματικότητα, τα εμφανιζόμενα ως πωληθέντα προϊόντα ουδέποτε είχαν μετακινηθεί από τις αποθήκες της καπνεμπορικής επιχείρησης της Καβάλας!
Με τις «τριγωνικές» αυτές εικονικές συναλλαγές, καλύφθηκαν 7 συνολικά παράνομες - τοκογλυφικές - δανειοδοτήσεις συνολικού ύψους 17,6 εκατ. ευρώ, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν από το 2002 έως το 2005 με εξωφρενικά υψηλά επιτόκια, από 38,62% έως και 205,12% σε ετήσια βάση!
Πώς αποκαλύφθηκε η υπόθεση της τοκογλυφίας
Από ένα σημείο και μετά οι υπεύθυνοι της δανειολήπτριας επιχείρησης, της «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ», δεν άντεξαν την αφαίμαξη που υφίσταντο από τους δανειστές τους και αποφάσισαν να θέσουν τέρμα στην νοσηρή αυτή και καταστροφική κατάσταση. Για τον σκοπό αυτό αποκάλυψαν με καταγγελίες όλα τα γεγονότα στις αρμόδιες φορολογικές και δικαστικές αρχές. Έφθασαν δε στο σημείο να ... αυτοκαταγγελθούν στις αρμόδιες φορολογικές αρχές παραδεχόμενοι ότι εξέδωσαν εικονικά τιμολόγια και ότι διέπραξαν αυτή τη φορολογική παράβαση με σκοπό να εμφανίσουν ως νόμιμες τις συναλλαγές των παράνομων δανειοδοτήσεων.
Αποτέλεσμα αυτής της «αυτοκαταγγελίας» τους ήταν να διενεργηθεί τακτικός φορολογικός έλεγχος στην επιχείρησή τους, την «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ», από το Περιφερειακό Ελεγκτικό Κέντρο Θεσσαλονίκης. Η ειδική έκθεση ελέγχου που συντάχθηκε από τους αρμοδίους υπαλλήλους του Π.Ε.Κ. Θεσσαλονίκης στις 30 Ιανουαρίου 2012 αναφέρει ότι όλα τα φορολογικά στοιχεία που εκδόθηκαν από την ελεγχόμενη καπνεμπορική επιχείρηση «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ» προς την GENNET «είναι εικονικά στο σύνολό τους, διότι εκδόθηκαν για ανύπαρκτες συναλλαγές».
Τα συμπεράσματα της έκθεσης ελέγχου του Π.Ε.Κ. Θεσσαλονίκης διαβιβάστηκαν στη συνέχεια στο Διαπεριφερειακό Ελεγκτικό Κέντρο Αθηνών (Δ.Ε.Κ. Αθηνών), προκειμένου να επιληφθεί στο πλαίσιο των δικών του αρμοδιοτήτων, να διενεργήσει δηλαδή έλεγχο και στην GENNET που ήταν η λήπτρια των εικονικών τιμολογίων.
Τα συμπεράσματα του ελέγχου του Π.Ε.Κ. Θεσσαλονίκης αποτελούσαν, στην ουσία, «συμπληρωματικά στοιχεία» που απεδείκνυαν ότι η GENNET είχε λάβει εικονικά τιμολόγια από την «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ» και, ως εκ τούτου, θα έπρεπε να ελεγχθεί κι εκείνη. Δεδομένου ότι η GENNET είχε ήδη ελεγχθεί για τις χρήσεις 2002-2005 με τακτικό φορολογικό έλεγχο χωρίς να εντοπιστεί τότε καμία φορολογική παράβαση (!), διετάχθη επανέλεγχος στην συγκεκριμένη εταιρεία, βάσει των συμπληρωματικών στοιχείων που είχαν προκύψει από τον έλεγχο στην επιχείρηση της Καβάλας.
Το πρόστιμο και οι μεθοδεύσεις για να αποφευχθεί
Από τον επανέλεγχο που διενήργησε το Δ.Ε.Κ. Αθηνών διαπιστώθηκε, πράγματι, ότι η GENNET έλαβε και καταχώρισε στα βιβλία της εικονικά τιμολόγια εκδοθέντα από την «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ». Επιπλέον διαπιστώθηκε η έκδοση εικονικών τιμολογίων προς την τρίτη επιχείρηση, με την επωνυμία «ΚΑΠΝΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΕΠΕ», η οποία εμφανιζόταν να ανήκει στην 18χρονη κόρη των υπευθύνων της «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ».
Τα εικονικά αυτά τιμολόγια εκδόθηκαν από τη GENNET για να εμφανιστούν ως μεταπωλήσεις καπνών οι συναλλαγές της επιστροφής των δανεικών με υπέρογκους τόκους από την οικογένεια των καπνεμπόρων της Καβάλας!
Οι ελεγκτές του Δ.Ε.Κ. συνέταξαν στις 11 Ιανουαρίου 2013 έκθεση ελέγχου εφαρμογής των διατάξεων του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και εξέδωσαν πράξεις επιβολής προστίμων, για λήψη και έκδοση εικονικών φορολογικών στοιχείων κατά τις χρήσεις 2002-2005. Τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν στην ανώνυμη εταιρεία των κατηγουμένων για τοκογλυφία ανήλθαν στο ποσό των 78 εκατ. ευρώ!
Η ελεγχθείσα εταιρεία GENNET, στις 22 Μαρτίου 2013 υπέβαλε αιτήματα διοικητικής επίλυσης της φορολογικής διαφοράς, τα οποία είχαν τον χαρακτήρα ενδικοφανών προσφυγών προς την Επιτροπή Διοικητικής Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών του άρθρου 70Α του ν. 2238/1994.
Η Επιτροπή, αφού εξέτασε τα αιτήματα, όλα τα έγγραφα του φακέλου και όλα όσα της εξέθεσαν οι εκπρόσωποι της εταιρείας, εξέδωσε στις 27 Νοεμβρίου 2013 τέσσερις αποφάσεις σύμφωνα με τις οποίες τα αποτελέσματα του επανελέγχου που είχε διανεργήσει το Δ.Ε.Κ. Αθηνών ήταν βάσιμα, επειδή η εικονικότητα των φορολογικών στοιχείων αποδείχθηκε πλήρως από τα ευρήματα του ελέγχου.
Κατά των αποφάσεων αυτών, η εταιρεία άσκησε προσφυγή στα διοικητικά δικαστήρια ισχυριζόμενη ότι όλες οι συναλλαγές - δηλαδή οι αγορές και οι πωλήσεις καπνών - ήταν πραγματικές.
Εντωμεταξύ ο επανέλεγχος του Δ.Ε.Κ. Αθηνών δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, αν και έχουν περάσει σχεδόν 2,5 χρόνια από τότε που εκδόθηκε η έκθεση βάσει της οποίας επιβλήθηκαν τα πρόστιμα των 78 εκατ. ευρώ στην GENNET!
Προϋπόθεση για την ολοκλήρωσή του συγκεκριμένου ελέγχου ήταν να κοινοποιηθεί στην εταιρεία GENNET σημείωμα για την κρίση των βιβλίων της ως ανακριβών. Όμως μετά την κοινοποίηση του σημειώματος η GENNET ζήτησε το κύρος των βιβλίων της να κριθεί από την Επιτροπή που προβλέπει το άρθρο 30 του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων. Τόσο το σημείωμα που της κοινοποιήθηκε όσο και η αίτησή της διαβιβάστηκαν στην παραπάνω Επιτροπή από τις 4 Μαρτίου 2013, χωρίς ακόμη μέχρι και σήμερα να έχει εκδοθεί σχετική απόφαση!
Σημειώνεται ότι η απόφαση επί του κύρους των βιβλίων, από τη στιγμή που θα εκδοθεί, είναι δεσμευτική για την ελεγκτική αρχή ως προς τον προσδιορισμό της φορολογητέας ύλης, δηλαδή του ύψους των ακαθαρίστων εσόδων (του τζίρου) επί του οποίου θα επανυπολογιστούν οι φόροι εισοδήματος και ο ΦΠΑ, και ως προς την έκδοση των πράξεων καταλογισμού φόρων.
Επιπλέον, η GENNET, στις 6 Δεκεμβρίου 2013, και ενώ εκκρεμούσε ακόμη η έκδοση της απόφασης από την παραπάνω Επιτροπή αλλά και η έκδοση απόφασης από το αρμόδιο διοικητικό δικαστήριο επί των αποτελεσμάτων του επανελέγχου του Δ.Ε.Κ., υπέβαλε αίτηση για νέο φορολογικό επανέλεγχο την οποία η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων έκανε δεκτή περίπου ένα χρόνο μετά! Συγκεκριμένα, στις 30 Δεκεμβρίου 2014 εκδόθηκε απόφαση από τη Γενική Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων Αικ. Σαββαϊδου για νέο επανέλεγχο στην εταιρεία!
Ο νέος επανελέγχος ανατέθηκε σε ειδικό συνεργείο αποτελούμενο από υπαλλήλους του Κέντρου Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων (ΚΕΜΕΕΠ), το οποίο είχε αντικαταστήσει πλέον το ΔΕΚ Αθηνών. Έργο του ειδικού συνεργείου ήταν, ουσιαστικά, να ξαναελέγξει από την αρχή την εταιρεία, αμφισβητώντας τα αποτελέσματα του προηγούμενου επανελέγχου του ΔΕΚ Αθηνών!
Παραιτήσεις και πρόωρες συνταξιοδοτήσεις ελεγκτών
Ο ορισθείς ως προϊστάμενος του ειδικού συνεργείου αρνήθηκε, ωστόσο, να διενεργήσει τον επανέλεγχο, επικαλούμενος το γεγονός ότι η υπόθεση βρίσκεται πλέον στο Διοικητικό Εφετείο. Μάλιστα, εξαιτίας της απόφασης να οριστεί επικεφαλής του ειδικού συνεργείου επανελέγχου και προκειμένου να αποφύγει τον εξαναγκασμό να πραγματοποιήσει τον συγκεκριμένο έλεγχο (ήταν υποχρεωμένος βάσει του κανονισμού της υπηρεσίας του να αναλάβει τον επανέλεγχο) αποφάσισε, τελικά, να παραιτηθεί από την υπηρεσία υποβάλλοντας αίτηση για συνταξιοδότηση!
Η Γενική Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων αντικατέστησε τον συγκεκριμένο εφοριακό υπάλληλο με έναν άλλον συνάδελφό του. Κι αυτός όμως αρνήθηκε να αναλάβει προϊστάμενος του συγκεκριμένου συνεργείου και υπέβαλε αιτήσεις παραίτησης για τον ίδιο λόγο!
Σαν να μην έφθαναν όλα αυτά, η εταιρεία των κατηγορουμένων για τοκογλυφία GENNET, μετά την απόφαση της κας Σαββαϊδου για τον δεύτερο επανέλεγχο υπέβαλε μήνυση «για σύσταση συμμορίας» εναντίον της καπνεμπορικής επιχείρησης της Καβάλας «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ», τεσσάρων εμπλεκόμενων φυσικών προσώπων και κατά 20 συνολικά εφοριακών υπαλλήλων του Περιφερειακού Ελεγκτικού Κέντρου Θεσσαλονίκης και του Διαπεριφερειακού Ελεγκτικού Κέντρου Αθηνών οι οποίοι είχαν εμπλακεί σε βάθος χρόνου με τους φορολογικούς ελέγχους και ανέδειξαν με αδιάσειστα τεκμήρια τις παραβάσεις της έκδοσης και λήψης εικονικών φορολογικών στοιχείων! Δηλαδή οι εφοριακοί υπάλληλοι που διενήργησαν τους ελέγχους και επέβαλαν τα πρόστιμα για τα εικονικά τιμολόγια βρέθηκαν να είναι και κατηγορούμενοι για «σύσταση συμμορίας»!
Τα τελικά αποτελέσματα όλων αυτών των ενεργειών και των γεγονότων είναι:
α) να αμφισβητείται από την ίδια τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων το επίπονο έργο των φορολογικών ελεγκτών οι οποίοι καταλόγισαν πρόστιμα ύψους 78 εκατ. ευρώ για τις βαρύτατες φορολογικές παραβάσεις της έκδοσης και λήψης εικονικών τιμολογίων αξίας πολλών εκατομμυρίων ευρώ, οι οποίες, όπως διαπίστωσαν και απέδειξαν, αποσκοπούσαν στην κάλυψη των τοκογλυφικών δραστηριοτήτων της εταιρείας GENNET.
β) έμπειροι ελεγκτές εφοριακοί να παραιτούνται από την υπηρεσία τους πρόωρα για να βγουν στη σύνταξη προκειμένου να αποφύγουν την ανάμιξή τους με προσπάθειες σημαντικής μειώσεως ή και μηδενισμού των προστίμων που επέβαλαν συνάδελφοί τους για φοροδιαφυγή.
γ) να έχει «μπλοκαριστεί» η ολοκλήρωση του φορολογικού ελέγχου που ήδη καταλόγισε σε βάρος της εταιρείας των κατηγορουμένων ως τοκογλύφων τα πρόστιμα ύψους 78 εκατ. ευρώ και ο οποίος επρόκειτο να προχωρήσει και σε περαιτέρω καταλογισμούς φόρων εισοδήματος και ΦΠΑ ύψους πολλών εκατομμυρίων ευρώ επιπλέον. Ευθύνες για την εξέλιξη αυτή φέρει η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, καθώς δεν έχει μεριμνήσει ακόμη ώστε να εκδοθεί η απόφαση της επιτροπής που είναι αρμόδια για την κρίση επί του κύρους των βιβλίων της εταιρείας (η απόφαση καθυστερεί να εκδοθεί ήδη 2,5 χρόνια) αλλά και επειδή εξέδωσε απόφαση για νέο επανέλεγχο, ο οποίος ακόμη και μέχρι σήμερα δεν έχει ξεκινήσει, οδηγώντας την όλη διαδικασία πολλούς μήνες – ενδεχομένως και έτη – πίσω!
δ) να μην έχουν ακόμη βεβαιωθεί τα υπέρογκα ποσά των προστίμων και των φόρων που πρέπει να κληθούν να πληρώσουν οι εμπλεκόμενοι στην υπόθεση τοκογλυφίας υπεύθυνοι της εταιρείας και το Ελληνικό Δημόσιο να μην μπορεί να διεκδικήσει την είσπραξή τους προς όφελος του κρατικού προϋπολογισμού!»
Με βάση τα ανωτέρω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Αληθεύουν τα αναφερόμενα στο δημοσίευμα;
2. Αληθεύει ότι η διαδικασία του φορολογικού ελέγχου της αναφερόμενης στο άρθρο εταιρείας παραμένει ανολοκλήρωτη εδώ και 2,5 περίπου χρόνια;
3. Αληθεύει ότι η καθυστέρηση οφείλεται σε πράξεις ή παραλείψεις της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών;
4. Εάν ναι, έχει διενεργηθεί ή έστω διαταχθεί διοικητική εξέταση για την διερεύνηση ευθυνών και καταλογισμό στα υπεύθυνα για τις πράξεις ή παραλείψεις πρόσωπα;
5. Αληθεύει ότι η καθυστέρηση των 2,5 ετών καθιστά αδύνατη τη βεβαίωση και την είσπραξη προστίμων ύψους 78 εκατ. Ευρώ;
6. Αληθεύει ότι δυνάμει της καθυστέρησης δεν είναι δυνατό να προσδιοριστούν οι επιπλέον φόροι εισοδήματος και ΦΠΑ που πρέπει η εταιρεία αυτή να πληρώσει;
7. Αληθεύει ότι η Γενική Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Αικ. Σαββαϊδου τον Δεκέμβριο του 2014 και ενώ η υπόθεση εκκρεμούσε στα διοικητικά δικαστήρια μετά από προσφυγή της εταιρείας απεδέχθη αίτημα της εταιρείας να ξαναελεγχθεί από την αρχή;
8. Εάν ναι, με βάση ποιο σκεπτικό για την διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος λήφθηκε η απόφαση αυτή;
9. Υφίσταται πόρισμα του επανελέγχου της εταιρίας;
10. Αληθεύει ότι έμπειροι και αδιάφθοροι φοροελεγκτές αντιμετωπίζουν εμπόδια στην προσπάθειά τους να υπερασπιστούν τα συμφέροντα του Δημοσίου;
11. Αληθεύει ότι οι ελεγκτές αυτοί αντιμετωπίζουν και την αμφισβήτηση της αξιοπιστίας του ελεγκτικού τους έργου από την ίδια τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών;
12. Εάν ναι δυνάμει ποιον στοιχείων αμφισβητείται η αξιοπιστία του έργου τους;
13. Υφίσταται εμπλοκή πολιτικών προσώπων, πρώην ή νυν Βουλευτών ή και Υπουργών στη συγκεκριμένη υπόθεση;
14. Αληθεύει ότι έχουν διενεργηθεί εικονικές μεταπωλήσεις προϊόντων;
15. Αληθεύει ότι από τις «τριγωνικές» αυτές εικονικές συναλλαγές, καλύφθηκαν 7 συνολικά παράνομες - τοκογλυφικές - δανειοδοτήσεις συνολικού ύψους 17,6 εκατ. ευρώ, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν από το 2002 έως το 2005 με εξωφρενικά υψηλά επιτόκια, από 38,62% έως και 205,12% σε ετήσια βάση;
16. Αληθεύει ότι η ειδική έκθεση ελέγχου που συντάχθηκε από τους αρμοδίους υπαλλήλους του Περιφερειακού Ελεγκτικού Κέντρου Θεσσαλονίκης στις 30 Ιανουαρίου 2012 αναφέρει ότι όλα τα φορολογικά στοιχεία που εκδόθηκαν από την ελεγχόμενη καπνεμπορική επιχείρηση «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ» προς την GENNET «είναι εικονικά στο σύνολό τους, διότι εκδόθηκαν για ανύπαρκτες συναλλαγές»;
17. Αληθεύει ότι από τον επανέλεγχο που διενήργησε το Διαπεριφερειακό Ελεγκτικό Κέντρό (Δ.Ε.Κ.) Αθηνών διαπιστώθηκε ότι η GENNET έλαβε και καταχώρισε στα βιβλία της εικονικά τιμολόγια εκδοθέντα από την «ΟΔΕΤΤΗ Ν. ΠΕΤΡΙΔΗ» και διαπιστώθηκε η έκδοση εικονικών τιμολογίων προς την τρίτη επιχείρηση, με την επωνυμία «ΚΑΠΝΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΕΠΕ»;
18. Αληθεύει ότι οι ελεγκτές του Δ.Ε.Κ. συνέταξαν στις 11 Ιανουαρίου 2013 έκθεση ελέγχου εφαρμογής των διατάξεων του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και εξέδωσαν πράξεις επιβολής προστίμων 78 εκατ. ευρώ, για λήψη και έκδοση εικονικών φορολογικών στοιχείων κατά τις χρήσεις 2002-2005;
19. Αληθεύει ότι η Επιτροπή Διοικητικής Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών του άρθρου 70Α του ν. 2238/1994, αφού εξέτασε τα αιτήματα εξέδωσε στις 27 Νοεμβρίου 2013 τέσσερις αποφάσεις σύμφωνα με τις οποίες τα αποτελέσματα του επανελέγχου που είχε διανεργήσει το Δ.Ε.Κ. Αθηνών ήταν βάσιμα, επειδή η εικονικότητα των φορολογικών στοιχείων αποδείχθηκε πλήρως από τα ευρήματα του ελέγχου;
20. Αληθεύει ότι ο επανέλεγχος του Δ.Ε.Κ. Αθηνών δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, αν και έχουν περάσει σχεδόν 2,5 χρόνια από τότε που εκδόθηκε η έκθεση βάσει της οποίας επιβλήθηκαν τα πρόστιμα των 78 εκατ. Ευρώ;
21. Αληθεύει ότι υφίσταται ως προϋπόθεση για την ολοκλήρωσή του συγκεκριμένου ελέγχου η κοινοποίηση στην εταιρεία GENNET σημειώματος για την κρίση των βιβλίων της ως ανακριβών;
22. Αληθεύει ότι το σημείωμα που της κοινοποιήθηκε όσο και η αίτησή της διαβιβάστηκαν στην Επιτροπή που προβλέπει το άρθρο 30 του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων από τις 4 Μαρτίου 2013, χωρίς ακόμη μέχρι και σήμερα να έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση;
23. Εάν ναι για ποιους λόγους δεν έχει εκδοθεί η απόφαση αυτή;
24. Αληθεύει ότι η Γενική Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων Αικ. Σαββαϊδου στις 30 Δεκεμβρίου 2014 εκδόθηκε απόφαση από για νέο επανέλεγχο της εταιρείας, ύστερα από αίτηση αυτής της 6ης Δεκεμβρίου 2013, ενώ εκκρεμούσε ακόμη η έκδοση της απόφασης από την παραπάνω Επιτροπή αλλά και η έκδοση απόφασης από το αρμόδιο διοικητικό δικαστήριο επί των αποτελεσμάτων του επανελέγχου του Δ.Ε.Κ.;
25. Αληθεύει ότι εφοριακοί υπάλληλοι αρνήθηκαν να αναλάβουν προϊστάμενοι του ελεγκτικού συνεργείου και υπέβαλαν αιτήσεις συνταξιοδότησης ή παραίτησης προκειμένου να το αποφύγουν;
26. Αληθεύει ότι δεν έχουν ακόμη βεβαιωθεί τα ποσά των προστίμων και των φόρων και το Ελληνικό Δημόσιο δεν μπορεί να διεκδικήσει την είσπραξή τους προς όφελος του κρατικού προϋπολογισμού;
27. Έχουν ασκηθεί όλοι οι απαιτούμενοι διοικητικοί έλεγχοι και τα ένδικα μέσα διασφάλισης του δημοσίου στην συγκεκριμένη υπόθεση;
Παράλληλα, ζητείται η κατάθεση στην Εθνική Αντιπροσωπεία όλων των σχετικών εγγράφων που δικαιολογούν τις απαντήσεις στα ανωτέρω ερωτήματα.
Οι ερωτώντες βουλευτές
Ραχήλ Μακρή
Γιάννης Σταθάς
Αργότερα, η εταιρεία έδωσε απαντήσεις που μπορείτε να δείτε στον ιστότοπό της gennetsa.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου