Από το makpress
Στις αρχές του 2008, 12 χρόνια πριν, μια ομάδα 20 περίπου "ανήσυχων" Σαλονικιών, στήσαμε ένα ιδιότυπο γκρουπ με την ονομασία Thessaloniki2020. Όλοι ...τα καταφέρναμε καλά στο Photoshop κι αρχίσαμε να....
σχεδιάζουμε τη Θεσσαλονίκη του 2020. Πολλές ιδέες μας έγιναν δημοσιεύματα στον τοπικό τύπο, άλλες οδήγησαν στη δημιουργία ιστότοπων με παρόμοια θεματολογία και φυσικά δεν άργησαν να "τσιμπήσουν" οι πολιτικοί και να αρχίσουν τις "εξαγγελίες". Όπως και οι πανεπιστημιακοί και το Τ.Ε.Ε. που ανέλαβαν να κάνουν "μελέτες" και να δώσουν πιο επίσημο τόνο στα οράματά μας, που δεν ήταν λίγα:
σχεδιάζουμε τη Θεσσαλονίκη του 2020. Πολλές ιδέες μας έγιναν δημοσιεύματα στον τοπικό τύπο, άλλες οδήγησαν στη δημιουργία ιστότοπων με παρόμοια θεματολογία και φυσικά δεν άργησαν να "τσιμπήσουν" οι πολιτικοί και να αρχίσουν τις "εξαγγελίες". Όπως και οι πανεπιστημιακοί και το Τ.Ε.Ε. που ανέλαβαν να κάνουν "μελέτες" και να δώσουν πιο επίσημο τόνο στα οράματά μας, που δεν ήταν λίγα:
τι μετρό στη Σταυρούπολη και την Τούμπα, υποθαλάσσιες, τελεφερίκ, πάρκα καινοτομίας, μητροπολιτικά πάρκα, υπέργειες περιφερειακές, τραμ, monorail, προαστικούς, ζεύξη Κατερίνης Θεσσαλονίκης, αεροδρόμια στο Πλατύ, τρένο για Μουδανιά, γιγάντια υπόγεια πάρκινγκ , κ.ο.κ. δεν ονειρευτήκαμε!
Πολλά απ΄αυτά υπάρχουν ακόμη στο αρχείο του "Αγγελιοφόρου".
Από τότε, πέρασαν 12 χρόνια. Το μόνο που έγινε από τα διάφορα "Στρατηγικά σχέδια" ήταν ο Κ16, που τελικά αποδείχθηκε μια ταλαιπωρία, αφού όχι μόνο δεν διευκόλυνε την κίνηση προς τη βιομηχανική περιοχή, αλλά βγάζει τα χειρότερα ένστικτα του Έλληνα οδηγού, που για να να ξεκολλήσει όταν μπαίνει στον κόμβο, πρέπει να "χωθεί" με θράσος, αφού όσοι μπαίνουν από δεξιά του έχουν προτεραιότητα κι αν περιμένει θα ...νυχτώσει.
Έγινε και μια επέκταση του αεροδιαδρόμου κι αυτό ήταν όλο.
Από τότε, χειροτέρεψαν απίστευτα οι συγκοινωνίες (το 2008 κυκλοφορούσαν 500 λεωφορεία, σήμερα 250), το παρκάρισμα έγινε εφιάλτης, κοινόχρηστοι χώροι .... άσ΄τα να πάνε, δεν υπάρχει ούτε ένα πάρκο για τζόκινγκ, ενώ ...έκλεισε ο "Αγγελιοφόρος" που φιλοξενούσε τα οράματά μας.
Φυσικά, ούτε λόγος για προαστιακούς, τελεφερίκ, ουρανοξύστες, αλλά κυρίως, ούτε λόγος για Μετρό, που βάλτωσε επί 12 χρόνια! Θεωρούσαμε ότι το 2020 θα πηγαίναμε στο αεροδρόμιο με το Μετρό!!!
Με μια φράση, μπορούμε να χαρακτηρίσουμε τη δεκαετία 2010-2019, ως τη χειρότερη στην ιστορία της Θεσσαλονίκης. Ως "δεκαετία της απραξίας". Και δεν θα πέσουμε στην παγίδα να "δείξουμε" υπεύθυνους για αυτό το χάλι. Μάταιη συζήτηση, αλλά πάντως ΔΕΝ ΦΤΑΙΝΕ ΟΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ, όπως με ευκολία μάθαμε να λέμε σ' αυτή την πόλη. Αν πρέπει να πούμε μια κουβέντα, μετά από τόσα χρόνια ενασχόλησης και απόκτησης κάποιας σοφίας, είναι "φταίει ο αιώνιος διχασμός αυτής της πόλης". Δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε σε τίποτε! Αν κάποιος πει το "α", πρέπει ψυχαναγκαστικά να βγει άλλος και να πει "β", μόνο και μόνο για να διαφωνήσει. Τρεφόμαστε από τις διαφωνίες και τίποτε δεν προχωράει.
Τέλος πάντων, ας θυμηθούμε μερικά από τα οράματα, που επιβίωσαν ως κείμενα στο διαδίκτυο, στο αρχείο μας και στο αρχείο φίλων (να σημειώσουμε με την ευκαιρία για όσους δεν το ξέρουν, ότι σώζεται το αρχείο του Αγγελιοφόρου στο issuu εδώ για να θυμόμαστε... Σώζεται επίσης και το ενιαίο στρατηγικό σχέδιο υποδομών και μεταφορών στο portal του ΤΕΕ, εδώ)
Φ.Μ. /Β.Π./ Σ.Γ.
Tρεις εμβληματικοί πύργοι προτείνεται να αποτελέσουν τον πυρήνα του νέου επιχειρηματικού πάρκου το οποίο σχεδιάζεται να δημιουργηθεί στη Θεσσαλονίκη, στα πρότυπα του γαλλικού “La Defence”. Ο θεωρούμενος ως ο μεγαλύτερος επιχειρηματικός πόλος της Ευρώπης αναμένεται να λειτουργήσει ως πιλότος για την ανάπτυξη της περιοχής των Λαχανοκήπων, η οποία σήμερα παρουσιάζει εικόνα πλήρους υποβάθμισης.
Πράσινο διάδρομο, που θα ενώνει το περιαστιακό δάσος του Σέιχ Σου με τη θάλασσα, στο ύψος του Φοίνικα Καλαμαριάς, με ποδηλατόδρομο, πεζόδρομο και χώρους αναψυχής, σκοπεύει να δημιουργήσει ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης με την ανάπλαση της περιφερειακής τάφρου Θεσσαλονίκης
Α) ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗ ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑ
Προτείνεται από το Δήμο Καλαμαριάς και προβλέπει η θαλάσσια συγκοινωνία να ξεκινά από τον τερματικό σταθμό του μετρό, που θα γίνει στη Μίκρα (το μοναδικό σημείο που η γραμμή του μετρό εφάπτεται με τη θάλασσα) για να συνδέσει την Καλαμαριά με τους Δήμους Θερμαϊκού, Νέας Μηχανιώνας και Επανομής. Στην ίδια περιοχή ο Δήμος Καλαμαριάς χωροθετεί στο Γ.Π.Σ. ένα λιμάνι, ενώ θα υπάρχει και σταθμός μετεπιβίβασης στα αστικά λεωφορεία του ΟΑΣΘ. Το λιμάνι αυτό, εκτός από τον ελλιμενισμό των σκαφών που θα χρησιμοποιούνται για τη θαλάσσια συγκοινωνία, θα αποσυμφορήσει και την κορεσμένη από αλιευτικά και τουριστικά σκάφη, Μαρίνα της Αρετσούς.
Β) ΑΣΤΙΚΗ ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑ
Θα ξεκινά από το λιμάνι και θα τερματίζει στη μαρίνα Αρετσούς κάνοντας έξι ή επτά ενδιάμεσες στάσεις (Πλ. Ελευθερίας, Βογατσικού, Λευκός Πύργος, Λαογραφικό Μουσείο, Ποσειδώνιο).
Προαστικό τρένο Θεσσαλονίκη - Μουδανιά
O Δήμος Θερμαϊκού παραχώρησε 100 στρέμματα στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας για να κάνει νέες εγκαταστάσεις, αφού το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν του παραχωρεί το παλιό Στρατιωτικό Νοσοκομείο.
Έτσι «περισσότεροι από 5.000 φοιτητές, εκτός από το προσωπικό, του πανεπιστημίου θα μετακινούνται καθημερινά στον δήμο Θερμαϊκού, ενώ σημαντικό μέρος από αυτούς θα ζει μόνιμα στην περιοχή. Το γεγονός θα τονώσει την οικονομική ζωή της ευρύτερης περιοχής και θα συμβάλλει στην ανάπτυξη της οικοδομικής δραστηριότητας»
Στρατηγικό σχέδιο για τις υποδομές και τις μεταφορές της Θεσσαλονίκης, ύψους 8,4 δισ. ευρώ, το οποίο θα υλοποιηθεί εντός της επόμενης δεκαετίας, έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Το προκαταρκτικό σχέδιο εκπόνησε επιτροπή εμπειρογνωμόνων που συγκρότησε το υπουργείο Υποδομών και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ολοκλήρωση του εξωτερικού και του εσωτερικού οδικού δικτύου της πόλης με εξωτερική περιφερειακή, δύο υποθαλάσσιες αρτηρίες και ζεύξη του Θερμαϊκού κόλπου, συνδέσεις των οδικών αξόνων, επέκταση του μετρό προς Τούμπα, Χαριλάου, Πυλαία, Καλαμαριά, Ευκαρπία, Αμπελόκηπους, Εύοσμο, Σίνδο, νέα πάρκιγκ και σταθμούς μετεπιβίβασης.
Τα έργα της τετραετίας
Ο κ. Ρέππας παρουσίασε αρχικά τα έργα που μπορούν να υλοποιηθούν άμεσα, σε ορίζοντα τετραετίας και με διασφαλισμένους πόρους, που είναι:
– Αναβάθμιση των κόμβων της δυτικής εσωτερικής περιφερειακής από Κ16 (κόμβος Λαχαναγοράς) έως Κ5.
– Αναβάθμιση της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής από Κ5 έως Κ12 (κόμβος με την εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Μουδανιών) και της σύνδεσής της με το αεροδρόμιο. Εξετάζεται η διαπλάτυνση κατά μία επιπλέον λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, του τμήματος από τον κόμβο Κ5 (Παπαγεωργίου) έως και τον κόμβο Κ12 (εθνική οδός Θεσσαλονίκης – Μουδανιών) καθώς και η διαπλάτυνση-αναβάθμιση της ε.ο. Θεσσαλονίκης – Μουδανιών έως τον κόμβο Αεροδρομίου. Διερευνάται η κατασκευή υπερυψωμένης οδικής αρτηρίας κατά μήκος της εσωτερικής περιφερειακής, από τον κόμβο Ευκαρπίας μέχρι τα Κωνσταντινουπολίτικα. Το συνολικό κόστος των παρεμβάσεων στην ανατολική εσωτερική περιφερειακή εκτιμάται σε περίπου 200 εκατ. ευρώ. Η κατασκευή μπορεί να ξεκινήσει εντός του 2011 και να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2013.
Η κατασκευή της βασικής γραμμής του μετρό της Θεσσαλονίκης και η υλοποίηση της επέκτασής της αφενός προς Καλαμαριά και αεροδρόμιο και αφετέρου προς τις δυτικές συνοικίες. Όσον αφορά την επέκταση προς την Καλαμαριά, οι μελέτες θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2010. Επίσης εξετάζονται σε επίπεδο προκαταρκτικής μελέτης οι επεκτάσεις προς Σταυρούπολη (Δημοκρατίας – Ευκαρπία – Νοσοκομείο Παπαγεωργίου), προς Εύοσμο (Ν.Σ.Σ. – Εύοσμος) και προς αεροδρόμιο (για την επέκταση αυτή εξετάζεται η δυνατότητα κατασκευής της επέκτασης με υπέργειο μέσο σταθερής τροχιάς, τύπου monorail).
– Εμπορευματικό Κέντρο Θεσσαλονίκης. Το στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη προσφέρεται για τη δημιουργία σύγχρονου και μεγάλου εμπορευματικού κέντρου που θα καταστήσει την πόλη διαμετακομιστικό κόμβο – πύλη στην Ευρώπη και στα Βαλκάνια, όπως είπε ο υπουργός. Στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2010 να έχει προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός.
Το προκαταρκτικό στρατηγικό σχέδιο που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση αναλύεται σε τρεις πυλώνες -οδικές υποδομές, συγκοινωνίες, θέσεις στάθμευσης- ως εξής:
1. Οδικές υποδομές
Το στρατηγικό οδικό δίκτυο απαρτίζεται από τον εσωτερικό δακτύλιο, τον εξωτερικό δακτύλιο, τους συνδετήριους κλάδους μεταξύ των δακτυλίων, τα τμήματα των κύριων εθνικών οδικών αξόνων (ΠΑΘΕ, Εγνατία οδός) που διέρχονται από την περιοχή του σχεδίου, το δίκτυο αυτοκινητόδρομων που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τις πρωτεύουσες των νομών της Κεντρικής Μακεδονίας, το λοιπό οδικό δίκτυο.
Εσωτερικός δακτύλιος: Αποτελείται από την υπάρχουσα εσωτερική περιφερειακή οδό, από τον κόμβο Κ16 (Καλοχώρι) μέχρι τον κόμβο του Φοίνικα, και συνεχίζει μέχρι τη Νέα Κρήνη. Η επιτροπή προτείνει ο δακτύλιος να κλείσει με τη “νοτιοδυτική παράκαμψη του κέντρου” από τη Νέα Κρήνη μέχρι τη δυτική είσοδο, δηλαδή ενδεχομένως με μια υποθαλάσσια αρτηρία.
Η επιτροπή όμως προτείνει να γίνει πρώτα ένας δρόμος παράκαμψης της παραλίας από τη δυτική είσοδο μέχρι την περιοχή της οδού Καυταντζόγλου, όπου θα συνδεθεί με την περιφερειακή οδό μέσω Κατσιμίδη. Έτσι θα δοθεί η δυνατότητα αποσυμφόρησης της λεωφόρου Νίκης και της πεζοδρόμησής της. Η παράκαμψη αυτή μπορεί να γίνει με υποθαλάσσια αρτηρία και μάλιστα με δυνατότητα επέκτασης μέχρι την Καλαμαριά, μέσω των οδών Πόντου και Γκόνου.
Εξωτερικός δακτύλιος: Ο εξωτερικός δακτύλιος περιλαμβάνει την εξωτερική περιφερειακή οδό που είναι σε νέα χάραξη από το ΤΙΤΑΝ, πίσω από τον ορεινό όγκο Χορτιάτη προς το Τριάδι και ανατολικά μέχρι το Σχολάρι. Από εκεί συνεχίζει με τον δρόμο Σχολάρι – Τρίλοφος – Μηχανιώνα – Αγγελοχώρι και συνδέεται με τη Ζεύξη του Θερμαϊκού. Η Ζεύξη καταλήγει στην απέναντι πλευρά του Θερμαϊκού και συνδέεται με την ε.ο. Θεσσαλονίκης – Κατερίνης στο ύψος του Αξιού. Από τον κόμβο του Αξιού συνδέεται με την περιφερειακή οδό και φθάνει μέχρι το ΤΙΤΑΝ.
2. Ακτινικές συνδέσεις
Η εσωτερική και εξωτερική περιφερειακή θα συνδεθούν μεταξύ τους καθώς και με τους άξονες των εθνικών οδών με επτά ακτινωτές συνδέσεις:
1. Κόμβος Κ1 με Κόμβο 16 (δυτική Θεσσαλονίκη), 2. Οδός Πόντου από κόμβο εσωτερικής έως κόμβο εξωτερικής περιφερειακής, 3. Οδός Λαγκαδά από κόμβο εσωτερικής έως κόμβο εξωτερικής περιφερειακής, 4. Σύνδεση εξωτερικής περιφερειακής στο ύψος των Πεύκων έως τον κόμβο της εσωτερικής περιφερειακής στα Κωνσταντινουπολίτικα. Η χάραξη θα γίνει με τούνελ κάτω από το Σέιχ Σου, 5. Από Κ11 εσωτερικής μέχρι κόμβο Τριαδίου εξωτερικής περιφερειακής. Πρόκειται για την οδό Θέρμης – Γαλάτιστας, 6. Από Κ12 εσωτερικής περιφερειακής έως τον κόμβο Ραιδεστού της εξωτερικής περιφερειακής, 7. Σύνδεση αεροδρομίου με εξωτερική περιφερειακή.
3. Δημόσιες συγκοινωνίες
Για το σύστημα δημοσίων συγκοινωνιών προβλέπεται ένα δίκτυο υποδομών που αποτελείται από μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, προαστιακός, τραμ), λεωφορειακές γραμμές κατάλληλα διαρθρωμένες γύρω από αυτά ή και αυτοδύναμες, άλλες γραμμές μαζικής μεταφοράς εφόσον κριθούν αναγκαίες και βιώσιμες, π.χ. θαλάσσια συγκοινωνία.
Σε σχέση με τα μέσα σε σταθερή τροχιά προτείνονται:
– Επεκτάσεις μετρό
Επέκταση της υπό κατασκευής γραμμής μετρό στο ανατολικό άκρο της προς Καλαμαριά και κατασκευή αμαξοστασίου στην περιοχή της Μίκρας. Επίσης προτείνεται να μελετηθούν ώστε να είναι ώριμες σχεδιαστικά και μελετητικά οι επεκτάσεις της κεντρικής γραμμής του μετρό α) επέκταση ανατολικά μέχρι το αεροδρόμιο “Μακεδονία”, με ένα ελαφρύ μέσο, με ενδεχόμενη μελλοντική κατάληξη στον δήμο Θερμαϊκού, β) επέκταση δυτικά κατά μήκος του άξονα της οδού Λαγκαδά προς Σταυρούπολη και Ευκαρπία μέχρι το νοσοκομείο Παπαγεωργίου, γ) επέκταση προς την περιοχή των δήμων Αμπελοκήπων και Ευόσμου, δ) δημιουργία δεύτερου κλάδου της βασικής γραμμής προς ανατολάς μέσα από την Τούμπα και Χαριλάου, προς την Πυλαία.
– Τερματικοί σταθμοί
Οι τερματικοί σταθμοί θα έχουν τη μορφή ολοκληρωμένων συγκοινωνιακών κέντρων, όπου θα επιτυγχάνεται η εύκολη μετεπιβίβαση από μέσο σε μέσο, στα σημεία:
Α) στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, β) στην περιοχή της Μίκρας σε συνδυασμό με την επέκταση της γραμμής του μετρό προς το αεροδρόμιο, γ) στην περιοχή του στρατοπέδου Καρατάσου – νοσοκομείου Παπαγεωργίου.
– Προαστιακός σιδηρόδρομος
Προτείνεται η σύνδεση της περιοχής Σίνδου (ΤΕΙ, ΔΕΘ) με το κέντρο μέσω της υπάρχουσας χάραξης της γραμμής του ΟΣΕ, με προαστιακό ή, αν υπάρχει δυνατότητα, με τέταρτο κλάδο του μετρό.
– Τραμ
Μελέτη των δύο συνδετήριων γραμμών τραμ που πρότεινε η γενική κυκλοφοριακή μελέτη Θεσσαλονίκης το 2000, για τη δυτική Θεσσαλονίκη και για την ανατολική, εφόσον δεν γίνει επέκταση της σημερινής γραμμής του μετρό από το Παπάφειο προς Τούμπα και Χαριλάου.
– Δίκτυο λεωφορειολωρίδων
Το υπόλοιπο σύστημα μαζικών δημοσίων συγκοινωνιών θα πρέπει να καλυφθεί από λεωφορειακές γραμμές κατάλληλα αρθρωμένες, ώστε να συμπληρώνουν και να τροφοδοτούν τα μέσα σταθερής τροχιάς. Η δημιουργία εκτεταμένου και αυστηρά αστυνομευόμενου δικτύου λεωφορειολωρίδων θεωρείται από την επιτροπή πραγματογνωμόνων πρωταρχικής σημασίας για την πληρότητα του συστήματος δημοσίων συγκοινωνιών.
4. Χώροι στάθμευσης
Η επιτροπή πραγματογνωμόνων προτείνει την κατά προτεραιότητα προώθηση των εξής χώρων στάθμευσης:
1. Υπόγειος χώρος της οδού Ανθέων, 2. Περιοχή στρατοπέδου Καρατάσου – νοσοκομείου Παπαγεωργίου, σε συνδυασμό με τον τερματικό σταθμό γραμμής μετρό και λεωφορείων, 3. Χώρος στρατοπέδου Παύλου Μελά, 4. Χώρος περιοχής Λαχανόκηπων μεταξύ οδού Γιαννιτσών και οδού 26ης Οκτωβρίου, 5. Πλατεία Χημείου ΑΠΘ, 6. Περιοχή Μ. Ψελλού, στη Νέα Ελβετία, κοντά στο σταθμό του μετρό, 7. Θέατρο Γης, σε συνδυασμό με επέκταση γραμμών ΟΑΣΘ ή ειδικά λεωφορεία, 8. Περιοχή Μίκρας