Δευτέρα, 26 Φεβρουαρίου 2018

Ο Μέγας Αλέξανδρος δείχνει το δρόμο μας

Γράφει ο Νικόλαος Μέρτζος

Τεράστιο το συλλαλητήριο στην Αθήνα για την Μακεδονία. Ζήτησε τα πάντα αλλά δεν ήξερε να ζητήσει επί τόπου το αυτονόητο: να στηθεί επί τέλους στην Αθήνα ο έφιππος ανδριάντας του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Δεν τον χρειάζεται ....
εκείνος. Η φήμη του λάμπει επί 23 συνεχείς αιώνες σε όλη την Οικουμένη. Οι Έλληνες τον χρειάζονται. Τον έχει ανάγκη σήμερα παρά ποτέ για να εγερθεί και να ενωθεί μια ταπεινή Ελλάδα, προσκυνημένη και κατακερματισμένη σε κομματικά φέουδα διαρκώς εμπόλεμα μεταξύ τους. Οι πολίτες της; Πελάτες δουλοπάροικοι των κομμάτων. Και η πρωτεύουσά της; Ομφαλός της διαφθοράς με τα Μεγάλα Αφεντικά.

Δεν είναι τυχαίο ότι επί 25 χρόνια ο Δήμος Αθηναίων αρνείται επίμονα και μοχθηρά να τοποθετήσει, επί τέλους, στην πρωτεύουσα της Ελλάδος τον Μέγιστον των Ελλήνων. Προφανώς τον θεωρεί «κατακτητή». Γι’ αυτό ο Δήμος ουδέποτε τον παρήγγειλε και, όταν του τον χάρισαν, τον πέταξε στην αποθήκη με τα αζήτητα. Ωστόσο, ο συγκεκριμένος ανδριάντας παριστάνει απλώς ένα μικρό παιδί που γυμνό καλπάζει με τον Βουκεφάλα του. Τι φοβάται η Αθήνα;

Ούτε μιλιά ούτε λαλιά το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, η Ακαδημία Αθηνών και ο λάλος Δήμαρχος! Αλλά συνεχώς τρικλοποδιά. Ερήμην της Αθήνας, όμως ο Αλέξανδρος ακόμη «ζει και βασιλεύει και τον Κόσμο κυριεύει». Στους καιρούς μας τον ύμνησαν οι μεγαλύτερες Μητροπόλεις της Ευρώπης και της Αμερικής.
* Στις 2 Οκτωβρίου 2009, το Μουσείο του Μανχάϊμ στη Γερμανία, στον πυλώνα της Ενωμένης Ευρώπης, άνοιξε η έκθεση Ο Αλέξανδρος και το Άνοιγμα του Κόσμου με αλεξανδρινά κειμήλια από το Αφγανιστάν, το Τατζικιστάν, το Ιράκ και τη Ρωσία.
* Από τον Μάιο 2008 μέχρι και τον Σεπτέμβριο 2009, διέτρεξε τις Ηνωμένες Πολιτείες η έκθεση Οι κρυμμένοι θησαυροί του Εθνικού Μουσείου της Καμπούλ. Παρουσίασε αλεξανδρινά κειμήλια από το Αφγανιστάν και άλλες ανατολικές χώρες της αλεξανδρινής Οικουμένης. Μυριάδες Αμερικανοί την είδαν στα Μουσεία National Gallery of Art της Ουάσιγκτον, Art Asian Art Museum του Αγίου Φραγκίσκου, The Museum of Fine Arts του Χιούστον και The Metropolitan Museum της Νέας Υόρκης.

Γ. Σούρλας Βρέθηκε χώρος για το άγαλμα του Μ. Αλεξάνδρου στην Αθήνα



* Μεταξύ 28 - 30 Σεπτεμβρίου 2009, η Ουνέσκο διοργάνωσε στην έδρα της, στο Παρίσι, διεθνή διάσκεψη με θέμα Διαπολιτισμικές συναντήσεις στην Ελληνιστική Ανατολή όπου επιστήμονες από όλον τον Κόσμο εξήραν το έργο και την κληρονομιά του Αλεξάνδρου ως γεγονός κοσμοϊστορικής σημασίας για τον παγκόσμιο πολιτισμό. Την ανεκτίμητη συνεισφορά του τεκμηρίωσαν επιστήμονες από Ινδία, Πακιστάν, Ιράν, Ιράκ, Συρία, τον Λίβανο, το Ισραήλ το Ουζμπεκιστάν, και την Αιθιοπία.
Για την Αθήνα θα μιλάμε τώρα; Ουδείς άλλος θνητός απαθανατίζεται σε Δύση και Ανατολή όσον ο Αλέξανδρος. Διαπαιδαγωγεί, νουθετεί και οδηγεί. Στην Ευρώπη κυριαρχεί στις μεγαλύτερες πινακοθήκες και στα πιο λαμπρά μουσεία. Ολόκληρες πτέρυγες επτά ανακτόρων τους αφιέρωσαν στον Αλέξανδρο, τρεις Αυτοκράτορες, δύο Βασιλείς της Γαλλίας και δύο Πάπες της Ρώμης. Το Λα Γκράνχα της Μαδρίτης ο Φίλιππος Ε΄, το Κυρηνάλιο της Ρώμης ο Μέγας Ναπολέων, τις Βερσαλλίες ο Λουδοβίκος 14ος, το Φοντενεμπλό ο Φραγκίσκος Α΄, το ανάκτορο Πίττι οι Μέδικοι της Φλωρεντίας. Στη Ρώμη το Καστέλ Σαντ Άντζελο ο Πάπας Παύλος Γ,΄ Αλέξανδρος Φαρνέζε και τη Βίλλα Φαρνεζίνα ο Πάπας Αλέξανδρος Βοργίας. Έφιππο στα προπύλαια της Βουλής τον έθεσε στη Βιέννη ο Αυτοκράτωρ Φραγκίσκος Ιωσήφ.
Σπουδαίοι μα και ανώνυμοι λαϊκοί τεχνίτες, επί 23 αιώνες απαθανάτισαν τον Αλέξανδρο σε ζωγραφιές, υφαντά, κοσμήματα, χαρακτικά, μωσαϊκά και γλυπτά. Μετά την Αναγέννηση τον απαθανατίζουν σε μεγάλα έργα τους οι σημαντικότεροι ζωγράφοι, χαράκτες και γλύπτες της Ευρώπης. Αναφέρονται ενδεικτικά: Ραφαήλ, Ρούμπενς, Ενγκρ, Νταβίντ, Ντελακρουά, Λε Μπρεν, Σόντομα, Φραντσέσκο Πριματίτσιο, Βίλχελμ βαν Χάϊχτ, Μπαρτολομέο Πινέλι, Τομά Μπλανσέ, Ονορέ Ντωμιέ, Σαλβατόρε Ρόσο, κ.λπ. Στους καιρούς μας ο ΄Αντυ Γουόρχολ.

Ο Μέγας Αλέξανδρος με την Οικουμένη του στην Ανατολή διδάσκει στους καιρούς μας ότι η παγκοσμιοποίηση προϋποθέτει ανοχή και σεβασμό του Άλλου, αλληλεγγύη και ελευθερία, πολιτισμό και ανθρωπιά. Όσοι τον επικαλούνται τώρα με ντουντούκες αγνοούν ότι ο Μέγας Μακεδών σεβάσθηκε όλους τους Λαούς, τον πολιτισμό και την παράδοση του καθενός. Ανακήρυξε ελεύθερους πολίτες όλους τους υποτελείς του και τους απέδωσε ίσα δικαιώματα. Τίμησε τους ηττημένους και κήδευσε με βασιλικές τιμές τον αντίπαλό του Δαρείο. Δεν έτρεμε τους Άλλους. Νυμφεύθηκε πρώτος την πριγκίπισσα της Βακτριανής Ρωξάνη και νύμφευσε με Περσίδες τους Μακεδόνες εταίρους του.

Ως μαθητής του κορυφαίου φιλοσόφου Αριστοτέλη πίστευε ότι ο Ελληνισμός είναι πολιτισμός.
Έτσι εγκαθίδρυσε την παγκόσμια ειρήνη και ανέπτυξε την κοινή ευημερία. Γι’ αυτό επί 23 αιώνες όλοι οι Λαοί της Ανατολής τον λατρεύουν ως Ελευθερωτή τους, Αρχηγό τους, Υιό Θεού και Προφήτη. Το Κοράνι τον κατέταξε μεταξύ των Προφητών του Ισλάμ με το όνομα Ζουλ Καρνέϊν, δηλαδή Δικέρατος όπως εικονίζεται στα νομίσματα. Τον δοξάζουν στα εβραϊκά ο Προφήτης Δανιήλ και το Βιβλίο των Μακκαβαίων. Οι δύο κορυφαίοι Πέρσες ποιητές του 11ου και του 12ου αιώνα αφιερώνουν χιλιάδες στίχους στον ήρωα Αλέξανδρο. Ο Φερντοσί (934-1020 μ.Χ) γράφει το Σαχ-Ναμέ, το βιβλίο των Βασιλέων, με πρωταγωνιστή τον Μακεδόνα. Και ο Νιζαμί (1141-1209 μ.Χ) το Εσκεντάρ-Ναμέ, το Βιβλίο του Αλεξάνδρου -του Ισκεντέρ. Τα δύο αυτά αλεξανδρινά έπη είναι επί αιώνες τα δημοφιλέστερα του περσικού Λαού. Στην κοιλάδα Κανταχάρ του Αφγανιστάν υψώνονταν επί αιώνες σε κολοσσιαίο άγαλμα λαξευμένο σε βραχώδες όρος ο Αλέξανδρος ως Βούδας Bamyan Buda. Η Ουνέσκο το είχε ανακηρύξει μνημείο της παγκόσμιας κληρονομιάς. Επειδή εικονίζει πρόσωπο, το κατέστρεψαν οι Ταλιμπάν ζηλωτές του ανεικονικού Ισλάμ. Στην Αίγυπτο λατρεύεται ως Φαραώ και ο έφιππος ανδριάντας του υψώνεται στην Αλεξάνδρεια που αυτός ίδρυσε. Την Τετάρτη 7 Οκτωβρίου 2009, οι ανώτατες Αρχές της Αιγύπτου εγκατέστησαν πανηγυρικά στο Εθνικό Μουσείο της Αλεξανδρείας τον αρχαίο ανδριάντα του Αλεξάνδρου και τίμησαν την Ελληνίδα αρχαιολόγο Καλλιόπη Λιμναίου - Παπακώστα η οποία τον απεκάλυψε θαμμένον στους βασιλικούς κήπους του Σαλάτ στα ανάκτορα των Πτολεμαίων επιγόνων του Μακεδόνων. Ο Ισκεντέρ καλπάζει ακόμη σε όλη την Ανατολή μέχρι τους Ινδούς. Ακόμη και η Σιγκαπούρη, όπου δεν πρόφτασε, τον λατρεύει ως Προπάτορά της. Για την Αθήνα θα μιλάμε τώρα; Εκείνος την τίμησε, όμως. Όταν έκοψε με το σπαθί τους ατέρμονες εμφυλίους και ένωσε τους Έλληνες, εισήλθε άοπλος στην Αθήνα παρ’ ότι νικητής. Και, όταν κατήγαγε την πρώτη νίκη του στον Γρανικό, αφιέρωσε στην Παλλάδα Αθηνά τις ασπίδες των Περσών οι οποίοι είχαν κάψει τον ναό της έναν αιώνα ενωρίτερα. Επέγραψε: «Αλέξανδρος Φιλίππου και οι συν αυτώ Έλληνες πλην Λακεδαιμονίων». Και οι Έλληνες σήμερα; Αλειτούργητοι τρέχουν έντρομοι στα συλλαλητήρια!....

Ν. Ι. Μέρτζος


δείτε την ιστορική αναδρομή του θέματος 




Βεβαιωθείτε ότι διαβάσατε τους Ορους σχολιασμού πριν αναρτήσετε το σχόλιό σας. Υπεύθυνος για κάθε σχόλιο είναι ο ίδιος ο σχολιαστής και η συμμετοχή του στη συζήτηση τεκμαίρει την ανεπιφύλακτη αποδοχή αυτού του όρου.