Πέμπτη, 14 Απριλίου 2016

Ο καστανάς της γωνίας

Γράφει ο Σωτήριος Καλαμίτσης

Εξ αφορμής της πολιτικής διαπραγμάτευσης που επιχειρεί ο πρωθυπουργός, ώστε να μπορεί να συνεχίσει να διορίζει, αναδίφησα το Αρχείο μου και εντόπισα δύο ενδιαφέροντα κείμενα. Πριν... τα παραθέσω, όμως, θα σημειώσω ότι ο μόνος, στον οποίον έχω πλέον εμπιστοσύνη, όσον αφορά σε πολιτικές και οικονομικές αναλύσεις, είναι ο καστανάς της γωνίας. 

Η χώρα διαθέτει διαπρεπείς οικονομολόγους, καθηγητές και μη, εξαιρετικά μυαλά, αλλά σέρνεται εδώ και πολλά χρόνια. Ακούω π.χ. σχεδόν κάθε μέρα τον διευθυντή της ΚΟ-ΣΥΡΙΖΑ κ. Ζαχαριάδη να λέει μονότονα σε κάποιο γυαλί: «Προσπαθούμε να αλλάξουμε σελίδα. Κυττάζουμε τους ανθρώπους και όχι τους αριθμούς. Η ανάπτυξη έρχεται.». «Πώς;» τον ερωτά ο συνομιλητής του. «Με την αξιολόγηση» απαντά.  Το τερματίζει ο άνθρωπος και νομίζει ότι κάτι μας προσφέρει. Είπε μάλιστα χθες πως το γεγονός ότι η «ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΑΘΗΝΩΝ» έκλεισε αφήνοντας 585 άνεργους ισοφαρίζεται από το ότι μία ελβετική εταιρεία εγκαθίσταται στην Κόρινθο.   Εγώ πήγα στον καστανά μου και ακολούθησε ο εξής διάλογος:

-         Αν αυξηθεί ο ΦΠΑ, θα αυξηθεί ο τζίρος σου ή θα μείνει ο ίδιος;

-         Θα μειωθεί.

-         Γιατί;

-         Διότι θα είμαι πιο ακριβός και ο κόσμος δεν έχει χρήματα να αγοράζει την ίδια ποσότητα κάστανων.

-         Και μετά;

-         Αφού θα μειωθεί ο τζίρος μου, θα μειωθούν τα κέρδη μου, άρα θα μειώσω τα έξοδά μου.

-         Δηλαδή;

-         Ίσως να μη στέλνω την κόρη μου για Αγγλικά στο φροντιστήριο, πράγμα που σημαίνει ότι θα μειωθεί και ο τζίρος του φροντιστηρίου.

-         Και λοιπόν;

-         Μα στούρνος είσαι; Δεν καταλαβαίνεις; Θα μειωθούν οι δουλειές. Αν, μάλιστα, μειώσουν μισθούς και συντάξεις και αυξήσουν και τη φορολογία, βράστα κι’ άστα.

-         Θα μου χαρίσεις τα’ ονοματάκι σου να γράψω ένα αρθράκι;

-         Πάντως δεν με λένε ούτε Τσακαλώτο, ούτε Σταθάκη, ούτε Σταϊκούρα, ούτε Βαρουφάκη, ούτε Στουρνάρα, ούτε Χαρδούβελλη, ούτε Χουλιαράκη, ούτε Δραγασάκη. Σου αρκεί η απάντηση;

Εγώ παρέθεσα τη συνομιλία μου με τον καστανά και τώρα παραθέτω αυτά που έγραφε ο κ. Ν. Αναγνωστάτος εις το Καμμενικόν Olympia την 13.12.2012:

            [ΣΗΜ: 1] εντάξει, το σενάριο περί εξέγερσης του λαού είναι της πλάκας, αλλά δεν πρέπει να αλλοιώσω το κείμενο. Λαός αποχαυνωμένος και διορισμένος ή ονειρευόμενος διορισμό, πάντοτε γονατισμένος. Ούτε συμφωνώ βεβαίως με την αδειοδότηση επί απλή υπευθύνω δηλώσει.

                      2] παρά τις ζοφερές προβλέψεις επιβιώσαμε. Και θα συνεχίσουμε έτσι μέσα στη μιζέρια μας]

«ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΝΤΩΝ αν δεν «ευρεθεί» τρόπος ανάπτυξης τώρα

        ​«Ανάπτυξη από το τέλος του 2013», προβλέπει ο κ. Πρωθυπουργός. Πολλοί αμφισβητούν την πρόβλεψη αυτή και δυστυχώς υπάρχει φόβος να επαληθευτούν. To 2013 θα είναι το οδυνηρότερο έτος για τους πολίτες, το οποίο θα πλησιάσει αν δεν ξεπεράσει την περίοδο της κατοχής. Η διαφορά είναι ότι, στη μεν κατοχή πέθαιναν από την πείνα, στη δε εποχή μας οι άνθρωποι που υποφέρουν αυτοκτονούν.
        ​Για να αποφευχθούν τέτοιες τραγικές στιγμές, θα πρέπει η ανάπτυξη να αρχίσει από τις αρχές του 2013 και όχι από το τέλος. Φοβάμαι ότι τα ψηφισθέντα μέτρα τα οποία πρόκειται  να εφαρμοστούν από το νέο έτος, σε συνδυασμό με τις φορολογικές αφαιμάξεις που θα έρθουν, όσοι δεν τα αντέξουν υπάρχει φόβος να εξεγερθούν, με συνέπεια, πέραν της κοινωνικής αναστάτωσης, να μη καταστεί δυνατό τα μέτρα αυτά να αποδώσουν τα αναμενόμενα, λόγω αδυναμία πληρωμής. Αυτό που ισχυρίζονται ορισμένοι, κυρίως οι της αντιπολίτευσης, ότι θα αναγκαστεί η Κυβέρνηση να πάρει πρόσθετα μέτρα αν δεν επιτευχθούν οι στόχοι, βρίσκονται εκτός πραγματικότητας, διότι παραβλέπουν το γεγονός ότι η αντοχή των Ελλήνων έχει ήδη ξεπεραστεί και ότι θα επέλθει κατάρρευση των πάντων με νέα μέτρα.
             ​Είναι επομένως αδήριτη ανάγκη η επανεκκίνηση της οικονομίας να αρχίσει αμέσως, με παράλληλο συνδυασμό επενδύσεων, αλλά και περεταίρω ορθολογισμό των δαπανών του Δημοσίου, όπου υπάρχουν ακόμη περιθώρια αδικαιολόγητων δαπανών και υψηλών μισθών. Μία τέτοια κατηγορία, σημειολογική ίσως και όχι ουσιαστική, είναι οι της εκτελεστικής και νομοθετικής εξουσίας. Σημειολογική για να αποδείξουν στην κοινή γνώμη, ότι είναι και αυτοί διατεθειμένοι να υποστούν της συνέπειες της λιτότητας. Δηλαδή οι Βουλευτές και οι Υπουργοί, Υφυπουργοί και Γεν. Γραμματείς, έτσι ώστε πέραν της σημειολογίας και οικονομίας, θα εξαλειφθεί η συνταγματική ανωμαλία που πολύ σωστά επικαλούνται οι της δικαστικής εξουσίας, δηλαδή Δικαστές και Εισαγγελείς. Ο χρυσός κανόνας να είναι ΚΑΝΕΙΣ ΜΙΣΘΟΣ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΑΡΕΙΟΥ ΠΑΓΟΥ!!!
      ​Μερικές ακόμη πηγές ορθολογικής διευθέτησης μισθών και δαπανών, είναι:
(α) οι λεγόμενες Ανεξάρτητες Αρχές, οι οποίες στη σημερινή δύσκολη εποχή, αμφισβητείται η αναγκαιότητά τους και σε κάθε περίπτωση, οι αποδοχές είναι υψηλότατες και ανεξέλεγκτες,*
(β) να μειωθεί το περιττό ακριβοπληρωμένο προσωπικό των Πρεσβειών μας και τα έξοδα μεταφοράς οικοσκευών των Πρέσβεων και να υπάρχουν επιπλωμένες κατοικίες για την οικογένεια (;) κάθε μετακινούμενου Πρέσβη,
(γ) οι τέσσερεις κρατικοί τηλεοπτικοί σταθμοί, συμπεριλαμβανομένου αυτού της Βουλής, όσο ευχάριστοι και χρήσιμοι και αν είναι, στην σημερινή εποχή της αιματηρής λιτότητας, είναι πολλοί,
(δ) Οι Μ.Κ.Ο., όση και αν, ελάχιστες από αυτές, παρέχουν κοινωνική προσφορά, τη στιγμή που περικόπτονται όλα τα κοινωνικά επιδόματα και όχι μόνο, πρέπει να καταργηθούν,
(ε) τα περιβόητα μυστικά κονδύλια, πρέπει να περιοριστούν στο ελάχιστο και κατόπιν διακομματικού ελέγχου, μόνο για αυτά των εθνικών συμφερόντων,
(στ) να καταργηθούν στο δημόσιο υπερωρίες, οδοιπορικά και εκτός έδρας, τη στιγμή που θεωρείται ότι περισσεύουν οι δημόσιοι υπάλληλοι.
            Είναι βέβαιο ότι υπάρχουν και άλλες πηγές μη αναγκαίων εξόδων, τις οποίες μπορούν εύκολα να τις εντοπίσουν και εξαλείψουν οι αρμόδιοι Υπουργοί, φθάνει να υπάρχει πολιτική και κυρίως εθνική βούληση.
          
Όσον αφορά την ανάπτυξη, πέραν των όσων έχουμε επανειλημμένως αναφερθεί, θεωρούμε πιο άμεσο την κατάργηση του «χαρατσιού» επί των ακινήτων, ώστε να κινηθεί η οικοδομική δραστηριότητα στην οποία ασχολούνται διακόσια επαγγέλματα και επιχειρήσεις και την ενεργοποίηση των Ελλήνων εφοπλιστών για επενδύσεις στη στεριά, αγνοώντας τις ανόητες (χωρίς νόημα) επικλήσεις του ΣΥΡΙΖΑ και τις φθονερές αναφορές της Suddeusche Zeitung, για δήθεν φοροαπαλλαγές. Για όσους δεν το γνωρίζουν, δεν είναι οι δήθεν φοροαπαλλαγές που κατέστησαν την ελληνική εμπορική ναυτιλία πρώτη στον κόσμο, αλλά το επιχειρηματικό δαιμόνιο και η εργατικότητα του Έλληνα στο διεθνή στίβο, χωρίς η Ελλάδα να του έχει προσφέρει τίποτε, εκτός του ότι δεν μπορούσε η ελληνική γραφειοκρατία να τους εμποδίσει. Το ναυτιλιακό χρήμα που εισέρχεται κάθε χρόνο στη χώρα μας, το οποίο ήταν σε συνάλλαγμα πριν μπούμε στο Ευρώ, είναι περί 18 δις Ευρώ το χρόνο και αντιστοιχεί στο 24% μέχρι το 32% του ετήσιου προϋπολογισμού μας, αναλόγως της ναυλαγοράς. Καθόλου ευκαταφρόνητο! Οι φοροαπαλλαγές μας μάραναν. Η Κίνα βέβαια είναι ένας σημαντικός επενδυτής, που έχει επιλέξει την Ελλάδα ως την πύλη της Ευρώπης και πρέπει να ανοίξουμε μεγάλη δημιουργική συζήτηση μαζί τους. Μία ελιά αν φάει κάθε Κινέζος, όπως λέω χαρακτηριστικά, λύσαμε το οικονομικό μας πρόβλημα.
      Η γραφειοκρατία και έλλειψη σταθερών όρων επιχειρηματικότητας, είναι δύο σοβαροί λόγοι και αιτίες ανάσχεσης επενδύσεων και για το λόγο τούτο πρέπει να επιλυθούν. Θα υπενθυμίσω προτάσεις μου για την εξάλειψη και των δύο. Όσον αφορά την μάστιγα της γραφειοκρατίας, αυτή παρατηρείται ως επί το πλείστον στις αδειοδοτούσες αρχές, όπου λιγότερο από ένα έτος δεν μπορείς να πάρεις άδεια μιας επιχείρησης, καλώς εχόντων. Μπορεί να εξαλειφθεί σχεδόν αυτομάτως, αν η αρμόδια αρχή συντάξει μία κατάσταση των αναγκαίων «στοιχείων» που απαιτούνται για να εκδοθεί η άδεια. Η κατάσταση αυτή των «στοιχείων» να αναγράφεται σε μια υπεύθυνη δήλωση και αν ο επενδυτής αισθάνεται βέβαιος ότι μπορεί να τα προσκομίσει σε ένα έτος ή όποιο άλλο χρονικό διάστημα οριστεί, θα υπογράφει αυτή την υπεύθυνη δήλωση και θα παίρνει την άδεια αμέσως και επί τόπου, επί ποινή ακυρώσεώς της αν δεν αποδειχθεί συνεπής. Με τον τρόπο αυτό, όχι μόνο θα εξαλειφθεί η γραφειοκρατία, αλλά κάθε φορά θα μειώνονται τα απαιτούμενα «στοιχεία» αφού δεν θα χρησιμεύουν πλέον ως επιχειρήματα … ταλαιπωρίας.
​       Η σταθερότητα των επιχειρηματικών όρων είναι επίσης εύκολο και απλό να επιτευχθεί, αν συμπληρώσουμε το άρθρο 107 του Συντάγματος, το οποίο εξασφαλίζει την εφαρμογή του Ν.Δ. 2687/1953 για την προστασία κεφαλαίων εξωτερικού και με την έκδοση εγκριτικών διοικητικών πράξεων, διασφαλίζεται η σταθερότητα των όρων της επιχείρησης. Η συμπλήρωση έγκειται στην απάλειψη της λέξεως «εξωτερικού» ή την συμπλήρωση «και εσωτερικού», ώστε να ισχύει και για ελληνικά κεφάλαια, με νόμο κατ’ αρχήν και στο Σύνταγμα στη συνέχεια. Ίσως πρέπει να τεθεί ελάχιστο όριο κεφαλαίου, ας πούμε ένα ή δύο εκατομμυρίων Ευρώ επένδυση και χρονικό όριο ισχύος, ας πούμε τουλάχιστο δέκα ετών αν όχι είκοσι ή και περισσότερο.
          ​Οι δύο αυτοί ανασχετικοί παράγοντες αν αποκατασταθούν όπως πιο πάνω εξηγήσαμε, θα εδραιωθεί η εμπιστοσύνη των επενδυτών και είναι βέβαιο πως θα προσελκυσθούν επενδυτές, συμπεριλαμβανομένων των Ελλήνων εφοπλιστών με τους οποίους πρέπει να γίνει ανάλογη συζήτηση και οι οποίοι γνωρίζουν την αξία της αποκατάστασης αυτών των παραγόντων. Τώρα η Κυβέρνηση έχει τον λόγο να αξιοποιήσει το γρηγορότερο κάθε δυνατότητα ανάπτυξης, αφού προβεί σε όλες τις αναγκαίες περικοπές, όπως πιο πάνω σημειώσαμε και να το πράξει γρήγορα και αποτελεσματικά, ώστε ο λαός να ανασάνει με ανακούφιση και να εμπιστευθεί την Κυβέρνηση. Ποτέ όμως Ε.Ο.Ζ.
         ​Ελάφρυνση των οδυνηρών για τους αδύνατους μέτρων μπορεί να γίνει χρησιμοποιώντας, ακόμη και προκαταβολικά, τα πρωτογενή πλεονάσματα που θα προκύψουν και το 2013, έτσι ώστε να αποφευχθεί είτε η πλήρης κατάρρευση είτε η πιθανότητα εξέγερσης. Όταν το Eurogroup συμφώνησε την αναστολή πληρωμής χρεολυσίων για δεκαπέντε χρόνια και την πληρωμή τόκων για δέκα χρόνια του χρέους του πρώτου μνημονίου και αυτό για να μπορέσουμε να αναπνεύσουμε, είναι αντιφατικό να μας δεσμεύεται το πρωτογενές πλεόνασμα και αν κάτι τέτοιο ισχύει, πρέπει να διορθωθεί αμέσως. Αυτά και ας ελπίσουμε το καλύτερο».

Και την ίδια μέρα διάβαζα:
            «Μπροστά στο φόβο να μην συζητηθεί το φορολογικό νομοσχέδιο, αποσύρθηκε άρον άρον η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για τις περικοπές των υπαλλήλων της Βουλής.
            Σύμφωνα με πληροφορίες του Real.gr από κυβερνητικά στελέχη, το επίμαχο θέμα συζητήθηκε χθες το πρωί σε σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου και όλα έδειχαν πως η ρύθμιση θα κατατεθεί στη Βουλή, καθώς είχαν συγκεντρωθεί όλες οι υπογραφές των μελών του υπουργικού συμβουλίου.
            Ξαφνικά, το απόγευμα της Τετάρτης ακολούθησαν δεύτερες σκέψεις και τελικά αποφασίστηκε για δεύτερη φορά οι περικοπές να «παγώσουν» για τους υπαλλήλους της βουλής.
            Στην επίμαχη πράξη σύμφωνα με πληροφορίες του Real.gr περιλαμβάνονταν υπερωρίες 52 ωρών τον μήνα (νυχτερινά και Σαββατοκύριακα λόγω της φύσης της εργασίας), όταν στο υπόλοιπο δημόσιο με τις νέες ρυθμίσεις οι υπερωρίες δεν μπορούν να ξεπερνούν τις 20 ώρες τον μήνα. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι με το καθεστώς που ισχύει μέχρι σήμερα οι υπερωρίες ξεπερνούν τα 600 ευρώ τον μήνα για τον κάθε υπάλληλο της βουλής.
            Η κυβέρνηση φέρεται πως «ανέκρουσε πρύμναν» μετά τις αντιδράσεις των υπαλλήλων της Βουλής, οι οποίοι απειλούσαν με κινητοποιήσεις, τις ημέρες συζήτησης και ψήφισης του φορολογικού νομοσχεδίου.
            Μάλιστα, στην ανακοίνωση που εξέδωσαν οι υπάλληλοι της Βουλής χρησιμοποίησαν ιδιαίτερα σκληρούς χαρακτηρισμούς, συγκρίνοντας τις Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου με τους αναγκαστικούς νόμους της χούντας, ενώ έκαναν λόγο για «πολιτικά διεστραμμένους και αδίστακτους εγκέφαλους».
            Επισήμως, η κυβέρνηση δεν παραδέχεται ότι πρόκειται για απόσυρση συγκεκριμένης διάταξης, αλλά σημειώνει ότι δεν υπήρχε από την αρχή καμία πρόθεση ρύθμισης τέτοιων θεμάτων.
            Δεν είναι η πρώτη φορά που η κυβέρνηση επιχειρεί να περάσει ρύθμιση με την οποία θα προωθούνταν περικοπές στο μισθολόγιο των υπαλλήλων της Βουλής. Στις 7 Νοεμβρίου, ημέρα ψήφισης του μεσοπρόθεσμου προγράμματος ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας κατέθεσε τροπολογία με την οποία θα εξομοιώνονταν οι μισθοί με εκείνους των δημοσίων υπαλλήλων.
            Οι υπάλληλοι της Βουλής κήρυξαν στάση εργασίας και η ένταση μεταφέρθηκε στην ολομέλεια της βουλής. Η συνεδρίαση διακόπηκε για τουλάχιστον 15 λεπτά και μετά από σύσκεψη που είχε ο Υπουργός Οικονομικών με τον Πρωθυπουργό αποφασίστηκε να αποσυρθεί η τροπολογία προκειμένου να συνεχιστεί ομαλά η συνεδρίαση.
            Σύμφωνα με πληροφορίες, στο άκουσμα της πληροφορίας για την πρόθεση της κυβέρνησης να επαναφέρει το ζήτημα των περικοπών, αρκετοί υπάλληλοι της Βουλής που είναι οργανωμένοι στη ΝΔ κατέθεσαν τις κομματικές τους ταυτότητες.
            Παράλληλα, πολλή συζήτηση γίνεται για το καθεστώς αυτοδιοίκητου της Βουλής. Πολλοί υποστηρίζουν ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να περικόψει ούτε ένα ευρώ από τους υπαλλήλους της Βουλής χωρίς την υπογραφή του προέδρου του Σώματος που -μόνον αυτός- έχει τέτοιο δικαίωμα. real.gr»

Σώτος – αρθρομνήμων

*προσθήκη δική μου. Ιδού ο κατάλογος των Ανεξάρτητων Αρχών

6. Επιτροπή (Προστασίας) Ανταγωνισμού
7.Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων
8. Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ)
9. Εθνική Αναλογιστική Αρχή
10. Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ)
11. Συνήγορος του Καταναλωτή
12. Εθνική Αρχή Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής
13.Εθνικό Συμβούλιο Δημόσιας Υγείας (ΕΣΥΔΥ)
14. Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) (αρ.10 του Ν.3374/2005 & αρ.64 του Ν.4009/2011)
15. Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης(Ν.3691/2008)
16. Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (Ν. 2912/2001)
17. Ελληνική Στατιστική Αρχή (ν. 3832/2010)
18. Σώμα Φορολογικών Διαιτητών (ΣΦΔ) (αρ. 31 του Ν.3943/2011)
19. Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων και Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Δημοσίων Συμβάσεων (Ν.4013/2011)